X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
תופעת נשירת בני נוער ממערכת החינוך: יש לתת מענה לתיקון אפליה מתמשכת
▪  ▪  ▪
נשירה יוצרת חלל חברתי בקרב הנושרים [צילום אילוסטרציה: פלאש 90/למצולמת אין כל קשר לנאמר]

ביום ג', 15.6.10, יתקיים באוניברסיטת בן-גוריון כינוס בראשותו של ד"ר יאיר רונן מבית הספר לעבודה סוציאלית, בנושא חינוכי-חברתי: אפלייתם של בני נוער הנפלטים ממערכת החינוך ושאינם זוכים למענים במסגרות חלופיות. מטרת הכינוס היא להעלות את הנושא על סדר היום הציבורי ולהביא לתיקונו.
תופעת הנשירה מבית הספר אינה חדשה. בישראל מדובר כיום על אוכלוסיה של כ-30,000 נערים ונערות בגילאי 18-14, שאינם מוצאים את מקומם במערכת החינוך והם נפלטים ממנה מבלי שנמצא פתרון לקשיים שלהם ולמצוקות שבגללן עזבו או הורחקו מבית הספר.
לעיתים, הנשירה נעשית מתוך צורך לסייע בפרנסת המשפחה, אך בעיקרה זוהי עזיבה של חוסר ברירה, בעיקר בשל קושי להסתגל ולהשתלב במערכת המוצעת.
נוצר מצב שבו קיימות שתי קבוצות: אחת - קבוצת בני נוער שמנצלים את מה שהמערכת מציעה להם, ולעומתה קבוצה שנייה של בני נוער שאינם מצליחים להשתלב והם מחמיצים את מה שהם זכאים לו.
ההשלכות של הניתוק מהמערכת והיעדר קשרים עם מוסדות החברה יוצרים בקרב הנוער חלל חברתי, משפיעים על הזהות/הדימוי העצמי שלהם, ועלולים להוביל לחיים בשולי החברה ולניכור. החברה מצידה מחמיצה אפשרות להנחיל לאוכלוסיה הזו את ערכי היסוד שלה, נורמות בסיסיות והרגלי חיים שהיעדרם פוגע ברקמה החברתית ועלול להוות בעתיד נטל חברתי-כלכלי כבד.
כאמור, התופעה איננה חדשה, ויש גם מענים - אלא שאלה אינם מיושמים בהיקף הנדרש.
לקראת סוף שנות השישים ובתחילת שנות השבעים, בתהליך ארוך של גיבוש מדיניות בנושא, הוקמה היחידה לקידום נוער במסגרת אגף הנוער של משרד החינוך. נקבעו שני כיווני פעולה. האחד - מניעת נשירה באמצעות התאמת בית הספר לאוכלוסיה מגוונת יותר, והשני - לאחר הנשירה, הקמת מנגנון לטיפול בנערים בתוך הקהילה.
תפיסה זו, על-אף שקמו לה מתנגדים בעבר, תפסה מקום והיא מתקיימת עד היום. למרבה הצער, מתוך 30,000 נערים ונערות נצרכים, רק כ-8,000 תלמידים מקבלים מענה במסגרות של קידום נוער.
יעד המאבק הוא תיקון האפליה המתמשכת, להביא לשינוי במדיניות כך שיינתן מענה מתאים לכל נער ונערה שנפלטו ונשרו ממערכת החינוך הרשמית. יצוין כי מדובר באוכלוסיה בסיכון מוגבר עם חשש להידרדרות ועבריינות, שחלקה עשוי להגיע למסגרות של שיקום/מניעה, על-פי רוב בכפייה. עלות אחזקתו של נער במסגרת כזו גבוהה מאוד ומגיעה לכדי 100,000 שקלים (לפחות) לתלמיד לשנה.
ולעניין העלויות הצפויות במימוש ההצעה - יש לזכור כי עלות אחזקת נער במסגרת מב"ר (מסלול בגרות רגיל) ובמסגרות דומות לה, אינה כעלות תלמיד במסגרת עיונית רגילה (כ-21,000 שקל לעומת 8,000 שקל - בהתאמה). רוב התלמידים הנושרים באים ממסגרות אלה. עלות סל לתלמיד בקידום נוער הוא כ-15,000 שקל לשנה. כלומר, התקציב העומד לרשות מערכת החינוך ואשר אינו מנוצל במלואו בגלל נשירת התלמידים, יעבור למימון המסגרות החלופיות שיינתנו בקהילה, כמו קידום נוער.
יתרונותיה של הצעה זו רבים: בראש ובראשונה היא מבטאת גישה הומניסטית המכבדת את התלמיד ורואה בו פוטנציאל חיובי, חבר חשוב ובעל מעמד בחברה. סיכוייו של נער שקיבל מענה התואם את כישוריו/מגבלותיו לתרום בעתיד רבים מאוד. זאת ועוד, המדינה חוסכת הוצאות גבוהות פי כמה וכמה של טיפול ושיקום במקרה של עבריינות, שעלותם גבוהה בהרבה מההשקעה הנדרשת למניעתה. ולבסוף, יש בהצעה צדק חברתי ותיקון חיוני של אפליה על-פי כל קנה מידה אובייקטיבי.

מתארגנת כיום יוזמה של קידום פתרונות חלופיים לנוער שנשר ממסגרות רשמיות של משרד החינוך, לטובת השמה מחדש.
הכותבת היא סטודנטית במחלקה לעבודה סוציאלית באוניברסיטת בן-גוריון.
תאריך:  08/06/2010   |   עודכן:  08/06/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נוער מנותק - והאחריות שלנו כחברה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שי כהן
פעם אחר פעם משקרות המפלגות היהודיות את בוחריהן ובוגדות בבוטות במצען. מי שנשאר נאמן לבוחריו הוא הגיס החמישי שבתוכנו
ראובן לייב
על השפה העברית משתלטת יותר ויותר שפת הרחוב והיא שגורה בפיהם של פרחחים ונאורים כאחד
ציפורה בראבי
ההקשבה לאחר אינה רק מקלה על סבלו הנפשי. היא גם תמנע ממנו לחלות
יהונתן דחוח-הלוי
בדיון הציבורי בפרשת המשט ראוי לשים לב גם ל"דעה האחרת"    הסופר איל מגד עורג לתחייתה של האימפריה העו'תמאנית אליה ישראל תוכל להסתפח מרצון כגרורה    בני ציפר מעיתון הארץ רואה בטורקיה את המולדת הראשונה של היהודים ומכנה את ישראל "טרוריסטית". המחקר האקדמי והמודיעיני מתייתר מול הערכות אלה
יוסי אמיתי
בביוגרפיה עתירת הרעיונות והמעשים של לובה אליאב נעדר מדברי רוב המספידים: היותו שותף בכיר לפריצת הדרך להידברות בין אנשי שלום ישראליים לבין נציגים רשמיים של אש"ף
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il