X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
זוכה פרס מפעל חיים אמר דברים נוקבים בטקס פרסי רמת-גן לספרות "מהאופטימיות הגדולה שליוותה את הספרות העברית, נשארו רק צללים עלובים" ראש עיריית ר"ג, צבי בר, נאלץ ליטול ממנו את המיקרופון מפאת קטרוגיו המתמשכים סערת תרבות בעיר המשוררים והסופרים הלאומיים
▪  ▪  ▪
[צילום: ענת סודאי-אלאלוף]
פרופ' פרי יצא חוצץ נגד השתלטות שפת הטלוויזיה והעיתונים על הספרות ועל העברית בכללה, תקף בחריפות את הביקורת הספרותית העכשווית, שלדעתו מחבלת בספרות העברית, וגינה את רשתות הספרים הגדולות ואת מבצעי ההוזלה ההמוניים שלהן

זה קרה השבוע ברמת-גן. עיר הגנים, שבה כתב המשורר הלאומי חיים נחמן ביאליק את שיריו האחרונים ובה ישבה חבורה נכבדה של משוררים וסופרים ובראשם המשורר אורי צבי גרינברג, אבל נעלמה ממפת הספרות העברית למשך עשרות שנים, חזרה אליה בגדול. אולם התיאטרון העירוני התמרק לקראת טקס הענקתם לראשונה של פרסי רמת-גן לספרות והזוכים צעדו בסך אל הבמה כדי לקבל את הפרס, המחאה מכובדת בסך 25,000 שקל, מידי ראש העירייה, צבי בר. האווירה החגיגית קיבלה תפנית דרמטית, כשאחרון הזוכים, פרופ' מנחם פרי, עלה לשאת דברים בשם הזוכים וכדרכו בעבר הדהים בהשמיעו חזות קשה על מצב הספרות בארץ.
פרופ' פרי, שלו הוענק פרס למפעל חיים, כמו לחוקרת הספרות פרופ' נורית גוברין, פתח בתודות מנומסות ועבר במהירות לדברי-קטרוג חריפים. "גבירותיי ואדוניי, הענקתם לי פרס על מפעל חיים שכבר לא קיים וגם אין לו מרחב להתקיים בו", אמר. "מהאופטימיות הגדולה שליוותה את הספרות העברית, נשארו רק צללים עלובים. סיכום חיי הספרותיים הוא סיפור של כישלון בחמישה תחומים - בחוגים שהקמתי, בכתבי העת שערכתי ובתחומי הביקורת, ספרות המקור וספרות התרגום".
מדבריו של פרופ' פרי השתקפה חזות קשה. "אין בכל מדינת ישראל של היום שום חוג במדעי הרוח שהוא יותר מכאילו חוג", טען. "אין כעת שום זרם מרכזי, ההולך לפני המחנה. חוקרים במקום לשאול את עצמם שאלות עקרוניות, מדשדשים אחר האופנות בעולם. גם היום נכתבים ספרים ואם יש ביניהם ספרים טובים, הם יוצאים בהתגנבות-יחידים במדבר ספרותי ונידונו להתקיים כמו דג מחוץ למים".
הספרות העברית האמיתית - זן הולך ונכחד
הדובר קבל כנגד היעדר הידברות עם מה שהיה בספרות העברית עד לפני דור. "במדבר הספרותי הזה אין זיכרון תרבותי", קבל. "שלטת בו האמנסיה. הסופרים עצמם מכירים פחות ופחות את הספרות שקדמה להם, בעוד שתהליכים בהיסטוריה של הספרות העברית הולכים ונכחדים".
פרופ' פרי יצא חוצץ נגד השתלטות שפת הטלוויזיה והעיתונים על הספרות ועל העברית בכללה, תקף בחריפות את הביקורת הספרותית העכשווית, שלדעתו מחבלת בספרות העברית, וגינה את רשתות הספרים הגדולות ואת מבצעי ההוזלה ההמוניים שלהן. כמו-כן קונן על מה שהוא רואה כהידרדרות המוספים הספרותיים בעיתונות והשווה את מה שנשאר מהמוספים הספרותיים בשני עיתוני הערב למראה חוף הכנרת לאחר עזיבת ההמונים בתום חגיגות יום העצמאות.
דבריו המתארכים של פרופ' פרי עוררו חוסר נחת באולם, כולל קריאות שהופנו אליו לקצר את דבריו. בצעד בלתי שגרתי קם ראש העיר בר ממושבו ליד שולחן הנשיאות, ניגש אל הנואם, נטל ממנו את המיקרופון ומחה נגד דברים שלו, שנשמעו מכוונים גם נגד הנוער. לפני רדתו מהבמה, חזר והודה פרופ' פרי על הפרס, אבל ציין שמבחינתו אין זה אלא פרס תנחומים. הנוסח המלא של דבריו יובא במוסף "שבת" של "מקור ראשון", בשבוע הבא.

צביקה ניר מחזיר את התנ"ך
זוכי הפרס לספרות [צילום: ענת סודאי-אלאלוף]
יו"ר מינהל התרבות החדש בעיריית רמת-גן יוזם פסטיבל תנ"ך בעיר שיימשך שלושה ימים וייערך בחג הסוכות הבא
▪  ▪  ▪

עד נאומו של פרי, אופיין הטקס במכובדותו. המנחה, דניאל פאר, הקריא את דברי הברכה החמים ששיגר נשיא המדינה, שמעון פרס ובהם פנייה אל הזוכים להמשיך ביצירתם ולתרום ל"מורשתנו עוד ועוד מן המילה העברית הכתובה, המעשירה והמרתקת".
הזוכים הפעם, לצד חתני הפרס על מפעל חיים, היו רוני סומק, תושב רמת-גן (בתחום השירה); יהודית רותם (סיפורת); נורית זרחי (ספרות ילדים ונוער); לילך נתנאל (סיפורת-ביכורים) ואלחנן ניר, עורך השירה של מוסף "שבת" (שירת-ביכורים).
בר, שהיה מעורב בחגיגה עד בחירת זרי הפרחים שקישטו את הבמה, הבטיח במעמד זה להחזיר עטרה ליושנה ולקיים את הטקס מדי שנה, כחלק ממדיניותה של עיריית רמת-גן לשימור ולקידום התרבות העברית על כל גווניה ורבדיה.
נרגש מהצלחת האירוע (למרות סערת-פרי), דאג בר שבישיבת מועצת העיר למחרת הטקס תובא עוגה לכבודו של יוזם הפרס ומי שעשה למימושו והיה חבר בוועדת השופטים - עו"ד צביקה ניר, חבר מועצת העיר ויושב-ראש מינהל התרבות החדש של רמת-גן.
ניר, שהיה שנים רבות אופוזיציונר במועצת העיר, מסתער במרץ על תפקידו הנוכחי. לדבריו, ייערך בסוכות ברמת-גן פסטיבל תנ"ך בן שלושה ימים, שבשלל אירועיו יומרץ הציבור לחזור לספר הספרים. בין תוכניותיו האחרות גם חידון שנתי במורשת צה"ל במערכת החינוך בעיר.
אבל מה שלא ייעשה, מי ששמע הפעם את דברי פרופ' מנחם פרי, הם יצלצלו באוזניו עוד זמן רב.

תאריך:  16/06/2010   |   עודכן:  16/06/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פרופ' מנחם פרי: שפת העיתון השתלטה על הספרות
תגובות  [ 11 ] מוצגות  [ 11 ]  כתוב תגובה 
1
עכשיו אני יודע מה אוכל אותו
humanape  |  16/06/10 12:05
 
- הסיבה למצב העגום של הספרות:
צבי גלברד 1  |  16/06/10 21:25
2
רק להתכביין הוא יודע
אייל.ב  |  16/06/10 12:16
 
- אני חלוק עמך, אבל
humanape  |  16/06/10 13:29
3
מנחם פרי דיבר מדם לבו - צודק!!
מיכל מירושלים  |  16/06/10 12:34
4
הפוסל במומו פוסל
חיים טובים  |  16/06/10 14:30
5
מחקר קבע שסמולנים פחות שמחים ל"ת
דנה1  |  16/06/10 18:13
6
הישראלים הפרימיטביים
עברי דבר עברית  |  16/06/10 18:41
7
כל מלה אמת מוכחת
מסכים בצער   |  16/06/10 19:21
8
כל מלה אמת מוכחת
מסכים בצער   |  16/06/10 19:41
9
אך הוא הראשון שעשה זאת
פרי צודק בהחלט  |  2/07/10 01:00
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד אריאל דובינסקי, לב גפט
על מוצרים מסוימים ניתן להגן באמצעות הסתרת המידע על המוצר, מרכיביו, דרך הרכבתו וכו'    בתחום הקניין הרוחני מידע חשאי כזה נקרא "סוד מסחרי"    הבעיה היא שלפעמים קשה מאוד לשמור לאורך זמן על המידע הזה
אלכסנדר ס. שכטמן
עסקת הטיעון שהושגה בפרשת מאבטחו של הרמטכ"ל לשעבר, ארז אפרתי, אשר הביאה לביטול עדותה של המתלוננת, היא אות קלון לא רק עבור הפרקליטות אלא גם עבור החברה המתירה לה להגיע להסדרים שכאלו מלכתחילה
אליקים העצני
כישלונות התוצאות הפוליטיות של הפעולה נגד המשט ה"הומניטרי" לעזה    הפעולות הפשוטות והמהותיות שעל ישראל לנקוט מול אויביה
נסים ליאון
מקובל לחשוב כי חרדיות מזרחית היא אך ורק חיקוי של האורתודוקסיה האשכנזית. תפיסה פשטנית זו, כפי שמראה ד"ר נסים ליאון, מחמיצה הבדלים משמעותיים בין שתי הקהילות ביחס למדינה וציונות, ואפילו באופיים של בתי הכנסת    ד"ר אריאל פיקאר עומד על ההבדלים האלו ועל מקורותיהם, וטוען כי הבנתם תורמת תרומה חשובה להעמקת השיח הציבורי בימים בהם המתח בין חרדים לחילונים מצוי שוב בכותרות
ראובן לייב
המסעדה התל אביבית, שאמורה לייצג את המטבח הבוכרי האתני, ירדה מגדולתה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il