X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לא נקלטו אמירות מכיוון 'גדולי התורה והיראה' בשבח הפלת המחיצות
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

התנשאות אליטיסטית

ההנהגה החסידית בעמנואל:
ארשה לעצמי להביא כאן מימרא חריפה השייכת מאוד לענייננו. הגמרא [חולין סג, א] מבארת "למה נקרא שמה חסידה? (=שם העוף) שעושה חסד עם חברותיה". ונשאלת השאלה: אם כן, למה חסידה עוף טמא? ונזרקת התשובה: 'שעושה חסד רק עם חברותיה'...

אין זה סוד שהמיגזר החרדי האשכנזי - על שני פלגיו, החסידי וה'ליטאי' - עדיין דבק באפליה עדתית כמעט במוצהר. ההרחקה הבולטת ביותר היא בתחום הנישואין, אך גם בשדה ה(לא)-חינוכי היא נותנת אותותיה. עמנואל היא רק דוגמית במסכת זו.
דומה כי חלק ניכר מן המיגזר החרדי הרחב יש בו נכונות טבעית לשלב ולהשתלב בהתאם לנסיבות, אך כידוע ציבור זה חי מפי גדוליו - ראשי ישיבותיו ואדמו"ריו. זו אומנם מידה יאה וראויה, אך מהם טרם יצאה בשורת מחיקת האפליה, וכמדומה שההפך הוא הנכון. באוזניי לא נקלטו שום אמירות מכיוון 'גדולי התורה והיראה' בשבח הפלת המחיצות המעשיות בין עדות ישראל, למעט רוממות דרשות על "יחד שבטי ישראל". בדרך-כלל המסר האשכנזי מצד יושבי-המזרח כלפי המזרחיים נושא נימה פטרונית, משהו כמו "ראוי לחזק ולחנך את אחינו ולכוונם לדרך הישר. סו"ס גם הם יהודים"...
- ראה גם: "הרב אלישיב ישתתף בהפגנה" - [קישור]
וכדי שלא אחטא לאמת אסייג את דבריי: פרט ל...תנועת חב"ד, המסווגת בציבור הכללי כ'חרדים', ובשורותיהם נפלו המחיצות העדתיות כליל. ולפעלא טבא אמינא איישר (=למעשה טוב אומר: יישר כח!).
וכאן אפנה דבריי לשלוש 'העדות החרדיות' לפי החלוקה התקשורתית המקובלת; החסידית, ה'ליטאית' והשסית, מנקודת מבטו של ציוני-תורני.
'ליטאי' מה הוא אומר?
האסכולה ה'ליטאית', למרות ששורשיה יונקים גם מזרמי עומק של תנועת המוסר, הפכה להיות תנועה המקדשת את האליטות כמעט בהגדרה. הראש הלמדני נוטל חלק בראש, וכל העולם לא נברא אלא לשמש את מרנן ורבנן ותלמידיהון. מי שדוגל בהשקפת עולם אליטיסטית אך טבעי שיתייחס בחשדנות כלפי קבוצות ועדות שאינן 'בראש אחד' עם גישת-חיים זו.
חסיד מה הוא אומר?
בעיר עמנואל מובילי ההפרדה הם דווקא עדת החסידים, וכלפיהם פי מלא תמיהה כים. אני מעז להרהר אחר הנהגה (לא-)חסידית זו, המנוגדת תכלית הניגוד להשקפת העולם החסידית העממית, הלא-קוצקאית. ארשה לעצמי להביא כאן מימרא חריפה השייכת מאוד לענייננו. הגמרא [חולין סג, א] מבארת "למה נקרא שמה חסידה? (=שם העוף) שעושה חסד עם חברותיה". ונשאלת השאלה: אם כן, למה חסידה עוף טמא? ונזרקת התשובה: 'שעושה חסד רק עם חברותיה'...
שסניק מה הוא אומר?
אך תמיהת תמיהותיי מכוונת כלפי תנועת שס, שהיא הייתה צריכה לשמש המגן והלוחם הטבעי נגד אפליה זו. במקום להציג ולהוביל הנהגה תורנית, הלכתית וחברתית, ברוח חכמי המזרח - מגלים ראשי התנועה התבטלות רבתי כלפי "אחינו האשכנזים". תורת מרן הגר"ע יוסף נר"ו ותרומתו הפסיקתית יש בהן כדי לכבוש את כתלי מזרח ומערב גם יחד. עד היום לא התבהר לי האם התבטלותם של אישי שס הפוליטיים (פרט לח"כ הרב חיים אמסלם המגלה עצמאות וגאווה מזרחית גם יחד) כלפי האליטות התורניות האשכנזיות, האם התבטלות זו נובעת מהחלטה פוליטית שקולה ומדודה, או שמא היא נובעת מרגש נמיכות ונחיתות אישית עקב חינוכם שנספג במוסדות אשכנזיים. תיקו.
מנקודת מבט שסית, עצתי להם לפתֵח אליטות תורניות מזרחיות; הן בידע תורני ודרשני בנוסח השגור בפיהם, הן בפסיקת הלכה במזג המזרחי המתון, והן בעממיות החינוכית מפילת המחיצות. חבל להתדפק על דלתות נעולות כדיירי משנה, אם אפשר לבנות וילות עצמאיות לתפארת.
ודתי-לאומי מה הוא אומר?
לא חסרים פילוגי-פילוגים בקרב המחנה הדתי-לאומי. גם בקרבנו מצויים מוסדות חינוך אליטיסטיים ו'כיתתיים' למיניהם. אף-על-פי-כן דומה כי החומה העדתית נפלה מזמן, ואין אפליות מאורגנות, קהילתיות או מוצהרות. הדברים אמורים הן בתחום הנישואין והן בשדה החינוכי והחברתי.
אכן, לא נוכל להתעלם מנקודת תורפה אחת; העדה האתיופית, אשר בקשר אליה קיימות חריקות, וזכורה פרשת פתח-תקוה. אך דווקא "מתוך גנותו בא לידי שבחו". הגורם היחיד שקלט את עולי אתיופיה הוא המחנה הדתי-לאומי. נקודה! וזאת במחיר משמעותי שמשלם החינוך הממ"ד. הבו גודל למערכת זו, ושקר בפי האומר שהדת"ל מפלים עדתית.

שחור בעמנואל

מזה חודשים ארוכים מתרחשת ביישוב עמנואל אשר בשומרון דרמה בגווני שחור; בית הספר 'בית יעקב' לבנות במקום הקים מחיצה חברתית, ואפילו פיסית, והפריד בין הכיתות ה'אשכנזיות' לבין ה'מזרחיות'. הנושא התגלגל לפתחו של בג"צ אשר דרש לבטל את ההפרדה על-בסיס עדתי (=ה"גזענית"), ואף איים/הטיל קנסות כספיים כבדים על בית הספר ועל ההורים.
קברניטי בית הספר, ובראשם עדת חסידי סלונים השוכנת בעמנואל, מכחישים את ההיבט ה'מזרחי' שבאפליה. לדבריהם, רמת ההקפדה הדתית ואורח-החיים בבית ההורים, הם ורק הם מהווים את הקריטריון לזכאות כניסה לכיתות העילית. מנגד, העמותה התובעת את השילוב, טוענת כי הקריטריונים נתפרו לפי חתך אשכנזי-ספרדי. ותרב בעמנואל תאניה ואניה.

תאריך:  17/06/2010   |   עודכן:  17/06/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מורשת "גזענות" חרדית
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
מר רוזן- והאתיופים?
חרדי גאה  |  17/06/10 11:48
 
- אם היית קורא עד הסוף היית רואה ל"ת
אלי444443333  |  17/06/10 14:47
2
יפה כתבת מר רוזן
מרדכי א.  |  17/06/10 13:29
3
מתי נחשוב כיהודים?ולא שום דבר
קורןנאוה טבריה  |  18/06/10 03:51
 
- כל עוד תהיה הדת קרדום לחפור...
אליהו חיים  |  18/06/10 11:32
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד יוסי דר
העובדה שבג"צ לא מייחס משמעות לנתונים המספריים הממשיים בנוגע ל"אפליה" מעידה שאין לו דרך משכנעת ליישב בינם לבין קביעתו על היות האפליה העדתית
אהרון רול
החילונים נוקטים באפליה עדתית ת"ק מונים מהציבור הדתי    החרדים מלמדים ילדיהם בהתאם לקוד החינוכי המקובל עליהם - אז למה לשלחם לכלא?    המוטו החדש של בג"צ: נכה בחרדים - ונציל את העולם
ראובן לייב
החלטתו של מיכה לינדנשטראוס לחקור את הסתבכויות המשט הטורקי תקהה מן הרושם העגום שהותיר אחריו מינויה של ועדת טירקל
עליס בליטנטל
בעקבות אירועים טראומטיים, מחליפה אתי לב, יורשתה של לאה ניקל, את הצבע - ברישום שחור
אורן קאשי
פסטיבל 'הארץ' ממשיך - הפרשן הכלכלי משמש פרשן לענייני הינתקות, תומך בעמדת המדינה בעניין הטיפול במגורשים ובעצם דובק בדרכו הקפיטליסטית רק בשינוי קל - במקום העובדים, המתנחלים אשמים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il