X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
למרות שראה בהשכלה רוח הכרחית לא התכחש לחשיבות המסורת; את הסכנות שבקדמה חזה כמעט בחוש נבואי. משנתו של א"ד גורדון עשויה להיות מורת דרך בעידן של מאבקי זהות
▪  ▪  ▪
א"ד גורדון
אהרון דוד גורדון
ידוע בכינוי א"ד גורדון (1922-1856)
פועל חקלאי, הוגה ומורה-דרך לחלוצי העלייה השנייה ותנועת "הפועל הצעיר" בארץ ישראל
גורדון השתקע בפתח תקוה, בראשון לציון ובגליל (1919) בקיבוץ דגניה, והיה לפועל חקלאי שכיר תוך שהוא עמל בעבודה קשה ביום, ובכתיבה ספרותית הגותית בלילה, הוא חי חיי פשטות וצנע

מאה שנה לאחר ראשית הציונות דומה ששבים אנו לאותם שברים, בקעים וקרעים בזהות היהודית שאותם באה הציונות לרפא. ההתבטלות העצמית נוכח תרבות המערב מזה ודחיית כל מה שכרוך בה מזה מעמידים קטבים מחודשים-ישנים בעם היהודי. על-רקע זה נשמעים רלוונטיים הדברים שכתב גורדון לפני מאה שנים בדיוק בחלקו הראשון של מאמרו הפילוסופי העיקרי, "האדם והטבע":
  • [...] אהבת הבריות, אהבת משפחה, אהבת רעים, מידת הרחמים, הולכות ופוחתות במידה שהאדם "מתקדם" [...] גם במקום שאתה מוצא את ההרגשות האלה, אתה רואה כי על הרוב אין הן נובעות מתוך הלב כי אם מושפעות מן המוח [...] בייחוד אתה רואה את סתימתם של צינורות השפע העליון מצד הטבע בספירת האידיאלים והיצירה. את זה אתה מרגיש בסקירה הראשונה לתוך הספרות והחיים. ניתוח פסיכולוגי הוא אחד מן הדברים שבעלי המחשבה בזמן הזה מטפלים בו בחיבה יתרה. הכול מנתחים, הכול מחטטים ומנקרים בנפש האדם העלובה, וכל הגדול מחברו ניתוחו יותר דק וחיטוטו יותר עמוק משל חברו. וכל החיטוט הזה אינו בא אלא לקעקע את כל יסודו של עולם האצילות וגם של עולם היצירה. אין אהבה בלתי תלויה בדבר. אין אמונה, אין אידיאליות, אין צדק, אין אמת; אבל יש "אנכי" לא ידע שבעה, ישנה קיבה, ישנן תאוות ופניות וישנה הונאת האדם את עצמו.
תוצאתו של הניכור המבטא את הפער הטרגי והמפחיד בין יכולותיו הטכנולוגיות של האדם לבין בינתו הרוחנית והמוסרית הבלתי מפותחת דיה טיפחה יותר מכול את העריצות האנושית לגווניה. כך ניסח זאת גורדון במכתבו לעיתונו של מרטין בובר 'דער יודע' בעיצומה של מלחמת העולם הראשונה:
  • עמים, עמי-תרבות, עושים שמות בעצמם ובזולתם, מגירים לטבח אנשים צעירים למיליונים, מכלים את מיטב כוחותיהם, משמידים ערים, כפרים, מחוזות וארצות פרי עמל-דורות... מה פירוש כל זה, מה הווה כאן, האם יעלה שכר הניצחון על הפסד ההרס שהם עושים בעצמם ובאחרים? אנה נעלמו התבונה, ההתקדמות, אור הדעת, כל אותם הדברים הנאים שדורנו זה החכם נהג להתיימר בהם? [...] התאווה לשלטון אינה ניתנת להיעקר משורשה על נקלה, כפי שרבים משערים זאת [...] שורשי יצר זה העמיקו מאוד בתוך שאיפת האדם לחיות חיים קלים ונוחים ככל האפשר [...] השתררות האדם העליון בכל צורה שהיא. השלטון מוסיף להיות שלטון, תמיד רחוק הנהו מיחס אנושי אמיתי ולבבי אל האדם, אל החיים ואל העולם.
נקודת המוצא המוסרית של גורדון הייתה, אם כן, ערעור על הנחת היסוד של הנאורות - ההשכלה והזרמים הדתיים והחילוניים הנובעים ממנה - כי המין האנושי "מתקדם". בראשית המאה העשרים חש בחושו הנבואי (רבים מבני העלייה השנייה אכן ראו בו נביא במובן המקראי של המילה) כי ההתפתחות המדעית איננה מזינה (עדיין) את יכולת החיבור בין אדם לאדם, בין איש לאישה, בין חלקי העם השונים ובין העמים. בנוסף לכך הבין כי הדחף לנוחות המניע אותה מביא לרפיון מוסרי ומעורר את יצר ההרס ושליטת האדם באדם, ובכך מתפתח הרהב האנושי המסכן את עתיד האנושות כולה.
אזמלו הפילוסופי של גורדון היה חד כתער באבחנו את מצבו האומלל והמנוכר של האדם המודרני, וכל זאת כתב בטרם מחקה התרבות הטכנולוגית המודרנית שהתהדרה בנוצות "הקִדמה" את חייהם של מיליארדי בני אדם מעל פני האדמה בהצדקה כי "המטרה קידשה את האמצעים האלימים".
היטיב לבטא זאת פרופ' אליעזר שביד בספרו 'מסות גורדוניות' (ספרית הקיבוץ המאוחד, הוצאת הילל בן חיים, 2005), שבו הוא מסתייע בתובנותיו של גורדון על-מנת להזהיר אותנו, יהודי המאה העשרים ואחת, מפני הסכנות שבגלובליזציה ובהתפתחות התרבות הפוסט-מודרנית בימינו:
  • מלחמת העולם השנייה לגבי כל המערב [...] והשואה לגבי העם היהודי מהוות את סוף עידן המאבק על ההומניזם [...] מבעד לחזות הכוזבת של חוקיות הקדמה בתולדות הציוויליזציה המערבית, נחשפה חוקיות דיאלקטית הפוכה: התקדמות מואצת במדעים ובטכנולוגיה [...] ונסיגה מואצת בהגשמת האידיאלים המוסריים - האישיים, החברתיים והפוליטיים - של ההומניזם.

השיבה להגותו

גורדון מזהיר כי כל ויתור על המוסדות החברתיים העתיקים - נישואין מסורתיים, אמהות ומשפחתיות מסורתית, קהילתיות דתית ולאום - יביא לתשלום של מחיר מוסרי עצום עבור המין האנושי בכלל ועבור עם ישראל בפרט. הוא מודע לכך שיש לנעֵר את המסגרות הללו מהיבטים דכאניים שדבקו בהן, אך סבור שויתור עליהן סולל את הדרך לטוטליטריות ולאכזריות איומה, כפי שאכן ראינו בתולדות המאה העשרים.
דומני שעדכניותו של מסר זה היא הקוראת לצעירים ממגוון רחב של מחנות בעם היהודי לשוב לכתבי גורדון ולהגות בהם. מעת לעת ניגשים אליי, כחוקרת של הגותו, צעירים מרקעים שונים ומבקשים לשוחח על גורדון. מגיעים אליי לומדים מישיבת עתניאל ואמנים דתיים "אורתודוקסים" מחד-גיסא, וחברי תנועת הבוגרים של הנוער העובד ומחנות העולים מאידך-גיסא. נראה כי ראוי להפוך את יום פטירתו, כ"ב בשבט, ליום של לימוד הגותו בקבוצות מגוונות ברחבי הארץ והעולם היהודי.
שיבה שקטה זו, הרחק מזרקורי התקשורת הרשמית והאקדמיה, ממחישה עתה, בזעיר אנפין, מהו רעיון "ההפעלה ההדדית" שטבע גורדון. ההזדקקות להגותו במחנות שונים הרי היא כניסיון עכשווי ורב אתגר לקרב בין הרחוקים ולהחיות את חוויית התייצבות העם בראשית דרכו, על שבטיו ופלגיו, למרגלות הר סיני, ביחד.

חשבון עם הדת

גורדון נולד בחבל פודוליה שב'תחום המושב' בשנת 1856 למשפחה של תלמידי הגר"א שנשלחה לבלום את התפשטות החסידות באזור זה. לימים התחנך בבית חמיו-דודו שהיה מחסידי טולנאה והושפע, לחיוב ולשלילה, גם מן החסידות, עד שנתפס לציונות ו"נפל בשביה". בשנת 1904 עלה ארצה עם ראשוני העלייה השנייה, והוא בן 48. מרגע עלייתו פקדו את משפחתו ייסורים רבים, ובכללם מות אשתו מספר חודשים אחרי עלייתה ארצה בשנת 1909 ומות בנו במגיפה בגולה, כשנה לפני מותו של גורדון עצמו בשנת 1922. בתו, יעל גורדון, לא נישאה והוזמנה כמותו להצטרף לקבוצת דגניה א'.
למרות קשירת נשמתו וגורלו בהתיישבות החילונית בארץ ישראל, רחש גורדון כבוד והערכה לחלקים שונים בהלכה. לאחר עלייתו ארצה הוא התרחק מהשקפת העולם האורתודוקסית, אך המשיך לשמור שבת וכשרות והקפיד לראות את ערכו של העולם המסורתי-ההלכתי שנטש למרות חיצי הביקורת הקשים שרעיו, ובעיקר י"ח ברנר, הפנו כלפיו ללא הרף. על כן, אין תמה כי קיים דמיון בין הסתייגותו מהנחת היסוד האבולוציונית של הנאורות והרפורמה ובין הניתוח של יצחק ברייער, מגדולי הוגי הדעות של אגודת ישראל ופועלי אגודת ישראל, ביחס למודרנה. בספרו מוריה ציין ברייער כי "גדול ומפואר הרכוש של האנושות התרבותית על יסוד חזונותיה ועל יסוד ניסיונותיה. ולמרות זאת חייה החברתיים בלתי-מסודרים, והתפוצצויותיה תמיד יותר איומות ונוראות. וההתפוצצויות האלה מסכנות ממש את כל התרבות [...]" (יצחק ברייער, מוריה: יסודות החינוך הלאומי התורתי, ירושלים תש"ה עמ' 240).
ואולם, בשונה מברייער, שהטיף בסוף ספרו להיבדלות הנוער התורני לצורך הנהגתו את "עם התורה בארצנו" (עמ' 247-248), ראה גורדון לנגד עיניו חזון חברתי שונה. תקוותו הייתה נטועה בהבנתו את עיקר מפעל השיבה ההמונית של העם היהודי לארצו כמפעל עממי-לאומי מובהק המטפח סולידריות בעם היהודי תוך כינוסם של קולות רבים. על כן קיווה להתעוררותה של "הפעלה הדדית" של קבוצות זהות שונות בעם היהודי, המייצגות פרוסות שונות ולעתים אף מנוגדות של האמת היהודית והלאומית. מטעם זה אף תבע לאורך כל הדרך מן השואפים ללכת בדרכו הרוחנית לטפח את הקרבה והברית עם התימנים, עם נוער מבני היישוב הישן ו... כן, גם עם החרדים, כפי שכינה את הציבור האורתודוקסי בכללו.
"צריך להודות", כך כתב במאמרו "אחרי הרעש" ב-1921, "כי ההשכלה האירופית, ובכלל זה רוח הכפירה וההריסה, נחוצה הייתה לעצם תחיית רוחנו הלאומית. זקוקים היינו ל'שבירת כלים' לשם יצירת עולמנו מחדש. את זה נתנו ונותנים החופשים. אולם מצד אחר, אין להעלים עין כי האור הגנוז הלאומי נשתמר במידה מרובה בקרב החרדים, אלא שהם אינם יודעים להביאו לידי גילוי. דווקא משום שהם באים אליו בכלים הישנים. פה נחוצה הפעלה הדדית", הדגיש, "לא מלחמת דעות, שאין בכוחה להוליד פה חיוב, ובכל אופן אין היא עיקר, כי אם עבודה משותפת תמה, נאמנה ליצירת חיינו הלאומיים ולתחיית רוחנו הלאומית [...] פה לפנינו עבודה גדולה של שחרור הרוח הלאומית והאישית מצד אחד מהשפעת רוחם של אחרים, ומצד שני, מהתאבנותה בתוך עצמה - עבודה גדולה וקשה מכל עבודה לשחרור הגוף".
את הדברים הללו כדאי להחיות ולנצור בימינו, שבהם הולך וגדל הבוז ההדדי של אנשי "ימין" ו"שמאל", אורתודוקסים ולא אורתודוקסים, אלו כלפי אלו. כאמור, הגם שגורדון השתייך לקבוצת האנשים שחשו כי "בעולם בו חיו אבותינו אין אנו מוכשרים עוד לחיות", הוא העריך עד מאוד את "אנשי הדורות שקדמונו" ש"אצרו השקפת עולם משלהם [...] היא התורה הלאומית שאיש ואיש ידע בה את פסוקו" (מכתב שני ל'דער יודע', 1917). הוא סבר כי לא תיתכן תקומה ללאום היהודי ללא תקומה לדת היהודית, והיות שהכיר במורכבות המפעל הזה לא העמיד עקרונות כי אם שאלות.
בערוב ימיו שאל את מקורביו שהתרחקו מן הדת: "האם גמרנו את חשבוננו עם הדת? [...] האם ביררנו לעצמנו מה דת ישראל, יצירת רוחנו הלאומית לנפש היהודי?" ("לחשבוננו עם הדת", 1921). מן הדברים שנכתבו על-רקע חילולו של יום הכיפורים על-ידי קהילות החלוצים החילוניות המתחדשות שלהן השתייך, חש גורדון בכל נימי נפשו שתהליך הבירור הפנימי של עם ישראל בשאלה מה בתוך הדת התיישן ומה לא חייב להימשך ולהתברר באיטיות וביסודיות גם בקרב הדורות הבאים.

מן הפרט אל הכלל

גורדון מעולם לא תרגם את הגותו לתורה פוליטית, אך הייתי מציעה לראותה במושג הממלכתיות שטבע דוד בן-גוריון בשנות מנהיגותו הראשונות כדרך להתעוררות "הפעלה הדדית" בעם. שהרי מהו עיקרון הממלכתיות אם לא התעקשות כואבת על מרקם חיים משותף לבעלי השקפות עולם יהודיות שונות תחת קורת גג מדינית ולאומית אחת?
המשמעות המעשית של הדבר הייתה ועודנה ציפייה מן הקבוצות השונות לבנות את קהילותיהן (קיבוצים, מושבים, בתי כנסת, ישיבות, מתנ"סים, יישובים למיניהם) על-פי עקרונות שונים וייחודיים, אבל גם לקחת על עצמן ויתורים כואבים כדי לעודד חיים יהודיים לאומיים שיש בהם "הפעלה הדדית". במובן זה, המעטה המזויף של "פלורליזם" או "רב תרבותיות" (כפי שמציין שביד) בגרסה הרלטיביסטית והפוסט-מודרנית, המתירה, אולי, ליחיד להביע את קולו אך אינה מכירה בזכותן של קהילות לקבוע עבור עצמן את מנהג המקום שעל הכלל והפרט לכבד ולשמור, אינו מוביל לצמיחה משותפת האמורה להתרחש כאן בארץ.
גורדון כאב בכל נימי נפשו את הפילוג בעם, היות שהאמין כי בכל המפלגות קיימים אנשים ישרים ונאמנים. "הזרמים השונים היוצאים מתוך החיים הזרים סוחפים אותנו לצדדים שונים ומרחיקים אותנו איש מעל אחיו", כתב בדאגה במכתבו השני לעיתון 'דר יודע' (מעניין לציין שהוגה הדעות היהודי-אמריקני, אברהם יהושע השל, התבטא בשפה זו ממש בדברים שאמר לאחר מלחמת ששת הימים לפני אנשי רוח ישראלים בבית ברל).
גורדון האמין בתהליכים חינוכיים וסבר לכל אורך דרכו שחיי הציבור יעוצבו ויושפעו בהשראת משמעת פנימית-רוחנית של כל איש ואישה ש"ישפכו מרוחם" על דרכי האומה. הוא קיווה לטפח תהליך פסיכולוגי שאותו למד מהתבוננותו בחוויה האמהית של "התפשטות" האם אל נפש ילדה, נפש אל נפש, תהליך של צמיחה הדרגתית מתוך מעגלי זהות מצומצמים: הזוגיות של איש ואישה, יחסי הורים וילדים במשפחה, והרחבתם אל מעגלי זהות רחבים - העם, הטבע והאומה. בדרך זו, סבר, תתאזן ה"התפתחות החד-צדדית של הרוח" ("רשימות אחרונות", 1922), ותשלב בין התבונה למוסר. יש שיבקרו גישה זו בטענה כי היא מסוכנת בתמימותה, אך האם יש לה חלופה?
ובדורנו, מעלה השתכללות טכנולוגיות התקשורת והרבייה ביתר שאת את שאלת נכונות החברה האנושית להעמיד גבולות ליחיד ולרצונותיו על-מנת לשמור על הכלל. אם איש ואישה כבר אינם זקוקים ברמה הטכנית אפילו להכיר זה את זו על-מנת להביא לעולם ילדים ולגדלם - מה טעם השמירה על מוסד הנישואין המסורתי? אם שכלולם של כלי התקשורת מאפשר ניידות גדולה – מה הטעם בהקמת בית במקום אחד או בשמירה על קִרבה למשפחה הרחבה? מה טעם בשמירה על השפה הלאומית כששפת התקשורת הבינלאומית חובקת כול? אם יש כלכלה גלובלית - האם יש בכלל צורך בלאום ובמדינה?

פורסם במקור: מוסף שבת, מקור ראשון
ספרה של ד"ר עינת רמון, חיים חדשים: דת, אמהות ואהבה עליונה בהגותו של אהרן דוד גורדון, יצא לאור בהוצאת כרמל בשנת 2007.
תאריך:  21/06/2010   |   עודכן:  21/06/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"לא מלחמת דעות, כי אם עבודה משותפת"
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם שרון
רשת האינטרנט מלאה רוע וכיעור אנושי, אבל פרפר אחד קסום ויפה שעף לפתע לכיווני נותן יסוד לתקווה כי לא הכל אבוד...
נרי אבנרי
רמת התיעוב שהשקרן הזה, אריאל שרון מעורר בי היא כל כך גדולה, שאני חש חוסר אונים. וכדי שלא תגידו שאני מגזים, הינה לכם אשכול קטעי וידאו ותשפטו בעצמכם. מנקודת מבטי, הפצת תיעוב כלפי האיש הזה, היא מעשה פטריוטי חשוב...
דניאל ינאי
המהלך להקלת המצור האזרחי שהושת על עזה נכון    המהלך של ראש הממשלה שגוי
איתן קלינסקי
אני מבקש מכבוד השופט נעם סולברג להיות קשוב למורשת אבות    שיתפנה ערב אחד לעיין בקונקרדנציה המקראית וימצא ש-82 פעמים מוזכרת המילה 'גר' בתורה וגם בספרות הנבואה
יצחק שפי
קשה להאמין שאולי נועדנו להיות סתם עוד קהילה יהודית, עוד "גלוּת", שאולי מדינה היא מסגרת שלא מתאימה לנו
רשימות נוספות
כמו פעמון שענבליו מקרקרים  /  חגית כהן
והמשכיל בעת ההיא יידום  /  חגית כהן
בחזרה לטבע  /  איריס בר-טל
נעמתם לנו מאוד  /  אלישיב רייכנר
אידיאולוגיה של איבוד לדעת  /  ראובן שדה
כל אחד והשולה שלו  /  פזית רבינא
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il