X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כשלא מצליחים לנצח את עם ישראל באמצעים קונבנציונליים, מביאים שחקן חיזוק שינהל מלחמה מלוכלכת מעט לפרשת בלק
▪  ▪  ▪

עם ישראל כבר עומד בשערי ארץ ישראל ונמצא על סף הכניסה אליה. השטחים שממזרח לירדן נכבשו וכעת מתארגנים לקראת צליחת הירדן. בזמן ההמתנה מלך מואב נכנס ללחץ, הוא מפחד מהכוח העולה במזרח התיכון. בכינוס חירום של הקבינט הביטחוני שלו, "השישייה", הוא וחמשת מלכי מדיין, נקבע כי "אין פתרון צבאי". לא נוכל באמצעים קונבנציונליים לנצח את עם ישראל. אז עלה שמו של בלעם, כמי שיוכל לסייע להוציא את מואב מהמשבר בו היא נמצאת.
אז מיהו בלעם? לפי פשט המקרא נראה שמדובר באיזה מיסטיקן, מכשף וודו המטיל קללות על עמים אחרים וגורם להתמוטטותם. אלא שאל לנו לקרוא את התורה כאילו מדובר באגדות ילדים. חז"ל נותנים את הכבוד לבלעם: הם ראו בו כפילוסוף הגדול ביותר שקם בעולם. הם מזהים אותו כבכיר שבין שלושת יועצי החצר של פרעה מלך מצרים (האימפריה של אז) וכנביא בסדר גודל של גדול-הנביאים משה רבנו (אם כי לא באותה רמה). מדובר אם כן, באדם מוכשר מאוד מבחינה אינטלקטואלית.
אבל מבחינה מוסרית, חז"ל רואים בבלעם את האנטיתזה של עם ישראל. מהשוואת הפסוקים בין סיפור עקדת יצחק לסיפור פרשת בלק, עולים ביטויים זהים: "וַיַּשְׁכֵּם אַבְרָהָם בַּבֹּקֶר וַיַּחֲבֹשׁ אֶת חֲמֹרוֹ", לעומת "וַיָּקָם בִּלְעָם בַּבֹּקֶר וַיַּחֲבֹשׁ אֶת אֲתֹנוֹ". התורה שתלה כביכול השוואה בין אברהם לבלעם, אם כי מכיוונים מנוגדים. הניגודיות המוחלטת בין אברהם לבלעם מובאת בדברי חז"ל בפרקי אבות:
"כָּל מִי שֶׁיֵּשׁ בְּיָדוֹ שְׁלשָׁה דְבָרִים הַלָּלוּ, מִתַּלְמִידָיו שֶׁל אַבְרָהָם אָבִינוּ. וּשְׁלשָׁה דְבָרִים אֲחֵרִים, מִתַּלְמִידָיו שֶׁל בִּלְעָם הָרָשָׁע. עַיִן טוֹבָה, וְרוּחַ נְמוּכָה, וְנֶפֶשׁ שְׁפָלָה, מִתַּלְמִידָיו שֶׁל אַבְרָהָם אָבִינוּ. עַיִן רָעָה, וְרוּחַ גְּבוֹהָה, וְנֶפֶשׁ רְחָבָה, מִתַּלְמִידָיו שֶׁל בִּלְעָם הָרָשָׁע". את שלוש הקטגורית הללו ניתן להוכיח מתוך הפסוקים המתארים את אברהם אבינו ואת הפסוקים המתארים את בלעם.
המומחיות של בלעם הייתה על-פי חז"ל, כי הוא היה יודע לכוון את השעה שבה הקב"ה כועס ובה לקלל. גם את דברי חז"ל צריך לתפוס מתוך גדלות-דעת. לבלעם היה כישרון לראות את הצד המכוער והחלש של כל אומה ולכוון את הביקורת שלו עליה. הוא בעצם היה יועץ אסטרטגי אשר ידע למצוא את הנקודות החלשות של היריב ובהן להלום פעם אחר פעם. אחרי טיפול יסודי של "בלעמים" מקצועיים, אחרי קמפיין מאסיבי של החלשת מקומות אסטרטגיים, אשר התגלו כנקודת תורפה על-ידי המומחה, מלאכת הצבא הופכת להרבה יותר קלה.
בלעם בא לקלל את עם ישראל, הוא בא למצוא את הפגמים שבו. הקב"ה הפך את קללותיו לברכות. בכל ברכותיו של בלעם הוא מדבר על יתרונותיו של עם ישראל. חבל רק שברכות אלו אנו צריכים לשמוע מפיו של אדם מחוץ לעם ישראל. על-אף שאין הנחתום מעיד על עיסתו, אנו צריכים לשאוף לכך שנוכל לדעת את מעמדנו בעצמנו.
"מַה טֹּבוּ אֹהָלֶיךָ יַעֲקֹב מִשְׁכְּנֹתֶיךָ יִשְׂרָאֵל. כִּנְחָלִים נִטָּיוּ כְּגַנֹּת עֲלֵי נָהָר כַּאֲהָלִים נָטַע יי כַּאֲרָזִים עֲלֵי מָיִם. יִזַּל מַיִם מִדָּלְיָו וְזַרְעוֹ בְּמַיִם רַבִּים וְיָרֹם מֵאֲגַג מַלְכּוֹ וְתִנַּשֵּׂא מַלְכֻתוֹ. אֵ-ל מוֹצִיאוֹ מִמִּצְרַיִם כְּתוֹעֲפֹת רְאֵם לוֹ יֹאכַל גּוֹיִם צָרָיו וְעַצְמֹתֵיהֶם יְגָרֵם וְחִצָּיו יִמְחָץ. כָּרַע שָׁכַב כַּאֲרִי וּכְלָבִיא מִי יְקִימֶנּוּ מְבָרֲכֶיךָ בָרוּךְ וְאֹרְרֶיךָ אָרוּר".

תאריך:  25/06/2010   |   עודכן:  25/06/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
יועץ אסטרטגי ושמו בלעם
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
ומי הבלעם
turh17389  |  25/06/10 11:38
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
הפורנוגרפיה השתלטה מזמן על סוגיית החייל הישראלי החטוף    איש כבר אינו מבחין בין הזכות של משפחתו לדרוש את שחרורו לבין החובה של מקבלי ההחלטות לסרב לדרישה זו    והעיתונים? מישהו זוכר שהם אמורים להיות כלב השמירה של הדמוקרטיה?
הרב משה שפיר
כמה מילים על גזענות ואפליה, שתיקת הבג"צ, שתיקת שס ופעילותה, מול שתיקת מנהלי מוסדות החינוך    וגם על תנועת שס ותהלוכותיה
אריה פרי
על הציבור להתפכח ולהבין כי ב"שידור הציבורי" מעלימים מהאזרח מידע חדשותי ועובדתי חשוב. במקום זאת מייצרים כותרות וחדשות, ומאכילים את אותו אזרח בלוקשים ובשקרים    על קברניטי "השידור הציבורי" להבין כי במדינת ישראל לא יקבלו התנהלות בסגנון הבולשביזם של בריה"מ ועיתון "פראבדה"
נפתלי רז
לרוב ממשלות ישראל היו כוחות משיכה ופיתוי גדולים, שגרמו לציבורים רבים במדינה לאמץ דעות של אותן הממשלות    ממשלת נתניהו-ליברמן-ברק עושה גם זאת במימדים גדולים יותר, גרועים יותר, מסוכנים יותר    התוצאה: ציבורים גדלים והולכים במדינה מאמצים את הדעות הלאומניות של ממשלה זו
נחמיה תנא
יתרונם הגדול של אנשי המחקר המכובדים הוא, שאין הם צריכים להוכיח את אמיתות קביעותיהם. איש לא יטרח לסתור אותן, לא הנמצאים ברשימה ובוודאי לא אלו שאינם    פסטיבל רודף פסטיבל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il