X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יכולתי לפרוס מלוא היריעה את יכולותיו ואת ניסיונו של יוני כמפקד ועל אימון הפרט שנתן לי תרתי משמע רציתי לספר משהו אחר, לחלוטין לא צבאי, לגמרי אנושי, מערבון ללא יריות, ומי שמחפש אקשן, מוטב שיקום עכשיו וילך להצגה יומית אחרת
▪  ▪  ▪
אלוהים הקטן [צילום: לע"מ]
יוני התחיל לספר על לימודיו באוניברסיטה, על כך שנקטעו עם חזרתו לצבא, וכמה חשוב ללמוד. באותו רגע ישב מולי לא סגן מפקד היחידה, כי אם הרבה מעבר לכך: מעין אח בוגר, המדבר על חשיבות הלימודים באותה נימה אישית שבה הסביר, אז בטירונות, את חשיבות תפיסת מחסות. ידעתי שאני בידיים טובות.

אקדים ואומר כי איני חבר של יוני, ועל כן לא אתיימר לדבר בשמו או בשם רצונותיו כמו "חבריו ובני מחזורו", שחתמו על מכתב גלוי לאחיו של יוני בהקשר של גלעד שליט. בכלל, בחיפה, העיר בה גדלתי, מנהגי האבלות היו קצת שונים: שם לא מקובל היה ש"חברים" מנסים להטיף למשפחה לנהוג כך או אחרת, ודאי לא מעל דפי התקשורת. שם, בחיפה, היה מקובל יותר לבוא לבקר מאשר לנסות לקדם אג'נדה על גב המשפחה האבלה. אבל זה היה בחיפה.
אולי בירושלים זה אחרת, עיר מוקפת חומה, אתם יודעים, אולי שם הכללים לגמרי אחרים. כאמור, איני חברו ומעולם לא הייתי, כי יוני היה מפקדי. חשוב מזה, יוני היה אדם בלתי נשכח.
יכולתי לפרוס מלוא היריעה את יכולותיו ואת ניסיונו כמפקד, ועל אימון הפרט שנתן לי תרתי משמע - למרות היותו מ"פ - כשטרח לתת לי שיעור פרטי בהישרדות, בהסבירו כי תפיסת מחסה נכונה היא הדרך היחידה לחזרתי הביתה בשלום. לא רק הסביר, אלא המחיש באמרו: "אני מראה לך את הפגיעה הזאת בזרוע במטרה אחת: שלא תאמין לאף אחד שיגיד לך שהם אינם פוגעים. אל תשכח, מחסה כמו שצריך". אך רציתי לספר משהו אחר, לחלוטין לא צבאי, לגמרי אנושי, מערבון ללא יריות, ומי שמחפש אקשן, מוטב שיקום עכשיו וילך להצגה יומית אחרת.
עקב פגיעה ברגלי וההמתנה להחלמתה, נאלצתי "להישאר כיתה" וכך מצאתי עצמי עם חבר'ה ממחזור מתחתי, מחזור נובמבר. עד כאן ממש לא נורא, ואפילו הייתי אומר ששוב התקיים בי הכלל "כל עכבה לטובה". לקראת השחרור מישהו (שלא ננקוב בשמו) הנחית הוראה כי למען הסדר הטוב וכשירות הצוותים, כל חייל ישתחרר לא על-פי תאריך גיוסו, כי אם יחד עם הצוות שבו הוא משרת. נשמע הגיוני וסביר, אך העוקץ בסיפא היה כי הפקודה חלה ללא התחשבות במקרים מיוחדים, ומי שלא מסכים יכול פשוט לקום וללכת כבר עכשיו. "מכה לא קטנה”, חלפה מחשבה בליבי, "ואפילו קצת מתחת לחגורה”, בהתחשב בכך שיחסי האמון ששררו בקרב חיילי היחידה ומפקדיה לא כללו פרוטוקול שכזה.
פניתי למפקד הצוות שלי, דודיק, שינסה להמתיק את רוע הגזירה מפאת לימודי, אך ניסיונותיו לא הועילו. "אם כך, אני רוצה לדבר עם יוני” אמרתי (וידעתי עם מי אני לא רוצה לדבר). דודיק, שמצא עצמו בין הפטיש לסדן, נענה מיד.
ביום שנקבע לי לפגישה פסעתי לחדרון קטן שבו ישב יוני, סגן מפקד היחידה. התכוננתי למפגש, ובהינתן האות שחררתי שלוש מחסניות טעונות היטב: "ראשית (כך אמרתי), כולנו מתנדבים ליחידה, וכמעט כל אחד כאן עושה שמיניות באוויר כדי להתגבר על מכשולים ופגיעות על-מנת להיות כאן, כך שאמצעי הכפייה אינם במקומם. שנית (המשכתי), מי שאומר שאינו יכול להישאר, יש להאמין לו, שאם לא כן, הפגיעה באמון מקעקעת את הבסיס היחסים עליו מושתתת היחידה. שלישית, אם מישהו יקום וילך בגלל שאינו יכול לחתום, לא רק שלא תתקבל התוצאה המצופה (הארכת שרות) כי אם ייווצר פער עקב עזיבתו המוקדמת. כך שה"הנחתה", ולא התחשבות במקרים מיוחדים, לא רק שאינה הגונה ונוגדת את מסורת היחידה, אלא שהיא גם רעה לכולם.
אלוהים הקטן
יוני הקשיב לי קשב רב, וכשסיימתי את "נאום ההגנה" הניד בראשו בחיוב ואמר, בארשת רצינית, שאכן טענותי נכונות ואמנם יש להטות אוזן לבעיות האנשים. ואז, מן הדיון בטיעונים הכלליים עבר לנימה האישית והתעניין לפשר הבעיה הפרטנית שמונעת ממני לחתום. הסברתי כי שלושה חודשים היא אכן תקופה קצרה מאוד בעיני, ובמצב רגיל לא הייתי מהסס, אלא שהתקבלתי כבר ללימודים בטכניון, וחבל להפסיד שנה, מה גם שהיה לי "הסכם בלתי כתוב" עם ההורים (שמצידם מלכתחילה העדיפו לראות אותי עתודאי) בנושא, מה גם שקצת הכנה ורענון במתמטיקה ובפיזיקה לא תזיק לראש שהחליד.
בשלב זה ראיתי חיוך צף על פניו, שדי היה בו להאיר לא רק את החדרון הקטן בו ישבנו, אלא יכול היה להספיק גם להאנגר. יוני התחיל לספר על לימודיו באוניברסיטה, על כך שנקטעו עם חזרתו לצבא, וכמה חשוב ללמוד. באותו רגע ישב מולי לא סגן מפקד היחידה, כי אם הרבה מעבר לכך: מעין אח בוגר, המדבר על חשיבות הלימודים באותה נימה אישית שבה הסביר, אז בטירונות, את חשיבות תפיסת מחסות. ידעתי שאני בידיים טובות.
יכולתי לסיים כאן במשפט "יהי זכרו ברוך". וזה בסדר, אלא שזה מובן מאליו, סטנדרטי, ושום דבר שהוא רק "בסדר" ושיגרתי אינו מתחבר עם יוני. על כן אנסה לנסח משהו אחר, בתקווה שהדבר יעלה בידי. לכל אחד מאתנו יש האלוהים שלו, זה שלמדנו להסתדר עימו די בקלות, "לרצות" אותו בין אם בצום יום כיפור, בין אם בתפילה, ובין אם באמירה "אלוהים יסלח לי, אבל אין ברירה” בעשותנו מעשה נבלה כזה או אחר. אך ישנו גם "האלוהים הקטן", דמות שהכרנו, ושחרטה בנו משהו שאפשר לחוש היטב, כאשר מתנדנדים בהתלבטות אם "לחתוך פינות" או לא, ושמציקה לנו מהמראה בעת הגילוח בבוקר שלמחרת "הפאשלה" שעשינו - כשעמדנו נוכח מצב בלתי אפשרי והרמנו ידיים, כי זה הדבר ה"הגיוני" ו"הנכון" לעשות, כאשר ברור לנו ש"האלוהים הקטן" לא היה מקבל דבר שכזה.
לי היו שניים כאלה: האחד אילן שפירא, מדריך מהצופים, ששירת ביחידה ונקטף בנגמ"ש הקצינים בחווה הסינית בהיותו בן עשרים וארבע, והשני - יוני. ישנם גם רבים וחכמים בינינו שכבר מזמן המירו את האלוהים שלהם במראיין התורן בטלוויזיה, חלקם לסלבריטאי, מי לרייטינג ומי לעט הנובע היוקרתי שבו חותמים על חוזים מפוקפקים, וישנם גם אלה שכבר השילו מעל עצמם הן את האלוהים הגדול והן את הקטן כאחד - עליהם אפשר וצריך לרחם.

לאתר מגזין מראה
איציק סיבוש הוא מוסמך בבקרת תהליכים ובמנהל עסקים, העוסק בניתוח מערכות.
תאריך:  26/06/2010   |   עודכן:  26/06/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
יוני לא היה חבר שלי
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
3אחים מוכשרים ומצוינים
ירדנה  |  26/06/10 23:55
2
איפוא הם הבחורים ההם?אשרי העם
קורןנאוה טבריה  |  27/06/10 03:24
3
תודה לכותב.
עין צופיה  |  27/06/10 10:43
4
תגובה
צנחן  |  27/06/10 12:04
5
יוצא מהלב ונכנס ללב ל"ת
עמית מהיחידה  |  27/06/10 13:49
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יואב יצחק
העיתונים ידיעות אחרונות ומעריב מובילים קמפיין אגרסיבי תוך עיוות וסילוף תמונת המצב המלאה    הם פועלים בחוסר אחריות ופוגעים באינטרס הביטחוני והמדיני של ישראל    במקביל הם מחזקים באופן התנהלותם את ארגון החמאס
אליקים העצני
לסינג מזהיר: "אם תעשה מליבך הדום, ידרכו עליו... אם תפנה את נשקך נגד עצמך, אם תראה להם כמה אתה פגיע, יום אחד ירצחו אותך בנשק שנתת בידם. עשה מעצמך כבש, והזאבים יטרפו אותך!
קרן אלמוג
המערכת הרגשית היא המערכת "האוטומטית" שלנו, המאפשרת לנו להתבטא, לנהוג בצורה חברתית מותאמת ולתפקד בצורה יעילה במגוון תחומים נרחבים
עו"ד נבון קצב
הטרוריסטים כאמור ירצחו יהודים... ואז חבריהם יחטפו חיילים/ אזרחים... וזה מה שיביא לשחרורם של הטרוריסטים הכלואים... וכך חוזר חלילה...
ירון זכאי
בארצות הברית המפקד העליון על הצבא הוא נשיא ארה"ב. הנשיא הוא פוליטיקאי מנוסה, החסר לחלוטין הכשרה צבאית
רשימות נוספות
הירוקים מעדיפים בג"צ  /  בועז ארד
גם כלכלי וגם נכון (באמת) פוליטית  /  יובל ברנדשטטר
גם מלחמת לבנון אינה בולמת את הסינדרום  /  קנת לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il