X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
משה פונה לה' כדי שיכריע בנוגע לנחלתן של בנות צלפחד - כדי לשוב וללמדנו עד כמה יש להיות זהירים כאשר מדובר ברכוש ציבורי
▪  ▪  ▪
בנות צלפחד לפני משה בספר לימוד לתנ"ך מ-1908

פעמיים מספרת לנו התורה, כי משה פנה לה' בבקשה לקבל תשובה לסוגייה הלכתית שהובאה בפניו. הפעם הראשונה הייתה בדיוק שנה לאחר יציאת מצרים, כאשר בני ישראל התכוננו לחגוג את הפסח. הפעם השנייה הייתה 39 שנים מאוחר יותר, ערב הכניסה לארץ, והיא המתוארת בפרשת השבוע - שאלת בנות צלפחד.
ראוי לעיין בשתי הפרשיות ולראות במה התייחדו מקרים אלו. חז"ל אומרים שמשה נענש על כך שאמר מראש לשופטים "כל הדבר הקשה תביאון אלי". האיש העניו ביותר בעולם לא היה צריך להתבטא בצורה כזו, המשדרת ביטחון עצמי מופרז, ולכן נענש בכך שבשני מקרים פומביים נאלץ להודות שאינו יודע. אך מה היו הקשיים בהם נתקל משה בשני המקרים?
הקושי בפרשת קורבן הפסח ברור. בני ישראל הצטוו להקריב את הקורבן, וכבר ערב יציאת מצרים נאמר להם שטמאים אינם יכולים להקריבו. והנה, הייתה קבוצה של טמאי מת, אשר נטמאו לא משום שהיו חייבים אלא משום שהתנדבו או התבקשו. לפי חכמינו, היו אלו או נושאי ארונו של יוסף או מישאל ואלצפן, אשר הוציאו את גופותיהם של נדב ואביהוא מאוהל מועד. בכל מקרה, טמאים אלו הרגישו מקופחים לנוכח הנסיבות המיוחדות: "למה ניגרע לבלתי הַקריב את קורבן ה' במועדו בתוך בני ישראל?"
משה לא יכול היה לפסוק בעצמו במקרה זה, משום שהיה צורך לחרוג משני כללים ברור לחלוטין שנאמרו לו: טמא אינו רשאי להקריב את קורבן פסח, אותו ניתן להקריב אך ורק בי"ד בניסן. רק הפה שאסר הוא הפה שיכול להתיר, ולכן רק ה' יכול למצוא פתרון. ואכן, ה' נותן להם את פסח שני בי"ד באייר.
לעומת זאת, קשה להבין מדוע משה לא יכול היה לפתור בעצמו את בעיית בנות צלפחד. נכון, ה' ציווה שהארץ תינתן לזכרים; אך מצד שני, יש גם ציווי לחלק אותה בצורה שווה בין השבטים. מכאן, שההיגיון מחייב שבמקרה בו אין בנים - הבנות הן שירשו את הנחלה המיועדת לאביהן.
נניח שמשה לא יכול היה לקבוע זאת בעצמו, משום שמדובר - כמו בפסח שני - בחריגה מן הכללים המפורשים שנאמרו לו. אך מדוע משה נזקק להכרעתו של ה' גם בהמשך סיפורן של בנות צלפחד? החלק השני של הסיפור, אותו נקרא בשבוע הבא, זוכה לפחות תשומת לב. שם באים ראשי שבט מנשה אל משה ומציינים, שאם בנות צלפחד יינשאו לגברים משבט אחר - הנחלה שקיבלו תעבור לבניהן (שיהיו בני אותו שבט) וכך תיגרע מנחלת מנשה.
בפרשיה זו לא נאמר במפורש שמשה היפנה את השאלה לה', אך יש לכך רמז ברור. כאשר מוצא משה את הפתרון - שבנות צלפחד יוכלו להתחתן רק עם בני שבט מנשה - נאמר: "ויצו משה את בני ישראל על-פי ה' לאמר". הרי כל התורה ניתנה על-פי ה', ומדוע יש לציין זאת דווקא כאן? אין זאת אלא שגם סוגייה זו היפנה משה לה' וגם בה ביקש את הכרעתו.
כאן כבר באמת קשה להבין מדוע לא יכול היה משה לקבוע בעצמו. הרי הפתרון של נישואין בתוך השבט אינו מפר שום כלל הלכתי ואינו עומד בסתירה לשום מצוה קודמת. הוא מאוד הגיוני, פשוט וסביר. ודאי שמשה, אדון הנביאים, יכול היה להגיע אליו גם בלי לפנות לה'. לכן, מן הראוי למצוא הסבר שיענה הן על הפנייה הראשונה והן על הפנייה השנייה.

משה רבנו לא רצה להשאיר אפילו חשש רחוק

חכמינו אמרו שמשה לא יכול היה להכריע בעצמו בפניית בנות צלפחד, לא משום שלא ידע את התשובה, אלא משום שחשש שמא ייראה כנוגע בדבר. הבנות פותחות את פנייתן בציון העובדה ש"אבינו מת במדבר והוא לא היה בתוך העדה הנועדים על ה' בעדת קרח, כי בחטאו מת". הוא לא היה ממתנגדיך - הן מדגישות באוזני משה - אלא מת בשל חטא אישי (לפי חז"ל, צלפחד היה מקושש העצים בשבת). ברגע בו נאמר לו כך, הרחיק משה את עצמו מן הסיפור - לא משום שהיה חייב, אלא משום שלא רצה להותיר אפילו את החשש הרחוק ביותר.
הסבר זה אולי משיב גם על החלטתו של משה שלא לפסוק בעצמו בפניית בני מנשה. מאחר שהרחיק את עצמו מכל נגיעה בסוגייה זו, הוא המשיך בכך גם כאשר הפונים היו זקני השבט. הרי גם הפעם בנות צלפחד היו המושפעות מן ההחלטה, ולכן המשיך משה למנוע את עצמו מלעסוק בענייניהן.
אפשר להציע הסבר נוסף. כבר אמרנו בעבר, שהתורה מקפידה ביותר על כל מה שנוגע לרכוש ציבורי, וזו הסיבה לפירוט העצום בו היא מוסרת לנו על מלאכת המשכן, על מיפקד בני ישראל ועוד. ומה רכוש ציבורי יותר מאשר ארץ ישראל?
הן פנייתן של בנות צלפחד והן פנייתם של זקני מנשה, העלו שאלות בעלות השלכה משמעותית על חלוקת הארץ. אם בנות צלפחד מקבלות את הנחלה שנועדה לאביהן, יש פחות קרקע לחלק בין יתר בני מנשה; ואם אינן מקבלות - יש יותר קרקע ויתר בני השבט יקבלו יותר אדמה. אם בנות צלפחד מתחתנות מחוץ לשבטן, קרקע עוברת משבט לשבט; ואם לא - היא נשארת בידי שבט מנשה. לכל החלטה בשאלות אלו יש השלכה ישירה על חלוקת הנחלות, על משפחות, על בתי אב, על שבטים.
משה יכול היה לפסוק בעצמו בסוגיות אלו. הוא פסק בשאלות מסובכות והרות גורל בהרבה, כמו למשל החלטתו לשבור את הלוחות בשל חטא העגל, להרוג את העובדים לבעל פעור ועוד. אך כחלק מן הלקח המוסרי המרכזי של זהירות ברכוש הכלל, העדיף משה להעביר את ההכרעה לידי ה'.
מובן שאי-אפשר לפנות אל ה' בכל שאלה של רכוש ציבורי. גם כאשר שרתה הנבואה בישראל והשכינה התגלתה דרך האורים והתומים שבמקדש, התרכז דבר ה' בעניינים מרכזיים כגון שמירת מצוות, תוכחה על חטאים והצלה מידי אויבים. לכן, הכלל הוא שגם הכרעות בנוגע לרכוש ציבורי צריכות להתקבל בידי המוסמכים לכך - המלך, הנשיאים, בתי הדין.
ואולם, דווקא משום שההכרעה נמסרה לבשר ודם, מבקש משה להעביר מסר ברור ביותר: כאשר ברכוש הציבור עסקינן, יש צורך בזהירות מופלגת. על המנהיג והדיין להרגיש, שהם מקבלים החלטות שלמעשה מסורות בידי בורא העולם ולנהוג בהתאם. את הלקח הזה חשוב לזכור תמיד.

תאריך:  01/07/2010   |   עודכן:  01/07/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
זהירות, רכוש ציבורי
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מעניין ומאלף ל"ת
יוסי פלס  |  3/07/10 04:20
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ציפורה בראבי
אם אתם חשים בלחץ, אם אתם באפיסת כוחות, נפשיים או פיזיים - עשו משהו מיוחד עבור עצמכם
צביקה ובר
המו"מ לשחרורו צריך להיות כמו שיודע כל סוחר מתחיל, החל במוכר הבייגלה בדרכים ועד למוכר המכונית מיד 2 - צריך להתמקח!
אלכס נחומסון
פרופ' אלנה קגן, המועמדת של אובמה לביהמ"ש העליון, מעריצה את פרופ' אהרן ברק    האמריקנים, בניגוד לברק וחסידיו, מבינים שמשטר דמוקרטי שיכולת ההתגוננות שלו נחלשה – ייפול
צילה שיר-אל
אורנוס מביא שינויים והברקות המתבצעים במהירות; פלוטו מביא שינויים מהפכניים המתבצעים באיטיות - כיצד ישפיע על חייכם שילוב שני כוכבים חזקים ומשמעותיים אלה?    תחזית שבועית כללית לילידי כל המזלות
עו"ד יוסי דר
השופט, כך נראים הדברים, ספג אל קרביו את רוח ה'חפיף' - אותה רוח שאפיינה את מקבלי ההחלטות של אירועי המשט הטורקי לעזה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il