X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
חוק חופשה שנתית מאפשר לעובד לצאת לחופשה ללא ניכוי שכר מה הם זכויותיו וחובותיו של העובד בהתאם לחוק?
▪  ▪  ▪
בתי הדין רואים חשיבות עליונה ביציאת עובד לחופשה [צילום: יח"צ]
הזכאות לימי חופשה (לפי וותק)
וותק (שנים), ימי חופשה
1-4, 14
5, 16
6, 18
7, 21
8, 22
9, 23
10, 24
11, 25
12, 26
13, 27
14+, 28

קיץ. סיום שנה"ל בגנים ובבתי הספר "מחייבים" הורים לקחת ימי חופשה.
חוק חופשה שנתית מאפשר לעובד לצאת לחופשה ללא ניכוי שכר. הזכות לצאת לחופשה אין פירושה זכות לקבוע מתי ייצא העובד לחופשתו וזו פררוגטיבה ניהולית של המעסיק, הקובע בזכות את מועד החופשות. עם זאת מחויב המעסיק עפ"י פסיקת ביהמ"ש להפעיל את סמכותו ככל הניתן תוך תיאום עם העובד והתחשבות בצרכיו.
אורך החופשה השנתית שבחוק הינו במספר ימים (להבדיל מימי עסקים או ימי עבודה) וכוללת סופ"ש, לפי ותק שנות עבודה. מכסת החופשה עולה עם הוותק, החל משבועיים ועד ארבעה שבועות.
אם התקיימו יחסי עבודה במשך כל השנה והעובד עבד מעל 200 ימים בשנה, הזכאות לימי חופשה היא לפי היחס המופיע בטור השמאלי.
אם התקיימו יחסי עבודה במשך כל השנה והעובד עבד פחות מ-200 ימים בשנה, אזי חישוב ימי החופשה יהיה יחסי לעומת משרה מלאה ומעוגל כלפי מטה. לדוגמא, אם תוצאת החישוב הינה 4.8 ימים חופשה, יעמדו לרשות העובד 4 ימים בלבד.
היקף המשרה אינו רכיב המשפיע על ימי החופשה המגיעים לעובד, כלומר עובד של מחצית משרה בשעות ושלא בימי עבודה (למשל עובד כל יום 3 שעות) יזכה לאותה הכמות של ימי חופשה הניתנים לעובד במשרה מלאה, אולם ערך יום החופשה בא לידי ביטוי בתשלום ויהיה בהתאם לכמות השעות שהוא עובד ביום רגיל.
רשימת הימים הינה המינימום שבחוק וניתן להטיב עם העובד גם במכסה העולה על הקבוע בחוק. החוק אינו מאפשר לעובד לוותר על זכויות המינימום הקבועות בו, גם אם חתם העובד על הסכמתו בכתב.
ככלל על החופשה להיות רצופה, אך בהסכמת הצדדים ניתן לחלקה ובלבד שפרק אחד ממנה יהיה לפחות 7 ימים.
ימי היעדרות שאינם נכללים במכסת ימי החופשה הם היעדרות לצורך מילואים, ימי חג או שבתון, חופשת לידה, מחלה, שביתה. במקרה של מחלה תוך כדי החופשה, "יופסקו" ימי החופשה ואלה יחשבו כימי המחלה.
לחופשה של יום אחד - אין צורך בהסכמת המעביד
חופשה אינה ניתנת לצבירה, אלא בהסכמת המעביד - שאז ניתן לממש 7 ימים ואת היתרה לזקוף לשנתיים הבאות. ככלל, אם עובד הפסיק לעבוד מבלי שמימש את כל ימי החופשה העומדים לזכותו, הוא רשאי לפדות את החופשה בסכום שהיה משולם לו היה יוצא לחופשה. עובד שלא ניצל את ימי החופשה בכפוף לכללים האלו (בין היתר מתוך ניסיון לצבור ימי פדיון בתשלום) "ייענש" בהיעדר פדיון הימים אלא כמגיע על-פי הנוסחא. תכלית ה"קנס" הינה משום שבתי הדין רואים חשיבות עליונה ביציאת עובד לחופשה לצרכי התרעננות וכזכות סוציאלית, בדומה לחובת יום מנוחה שבועי.
כאשר עובד מעוניין לצאת לחופשה העולה על 7 ימים, על העובד והמעביד לקבוע תאריך יציאה לחופשה המקובל על שני הצדדים לכל הפחות 14 ימים מראש. כאשר מדובר בימי חופשה שהינם פחות מ-7 ימים אך יותר מיום אחד, עדיין יש צורך באישור והסכמת המעביד אך אין את החובה לבקשה מוקדמת של 14 יום מראש. בנוסף, כאשר עובד מעוניין לנצל יום חופש אחד בלבד, עליו להודיע על כך למעסיק לפחות 30 יום מראש, אין חובה לבקש את רשותו של המעסיק ובתנאי שעומדת לזכותו יתרת ימי חופשה.
בגין ימי חופשה, המעביד משלם לעובד שכר רגיל ומלא. כלומר, עובד שמשכורתו משולמת על בסיס חודשי, יקבל שכר כאילו לא יצא לחופשה ועבד ואילו עובד בשכר יומי יקבל תשלום על-פי שכר עבודה יומי ממוצע (על-פי חישוב רבעוני) x מספר ימי החופשה שנוצלו על ידו.
עמלות או פרמיות (למשל אצל סוכני מכירות) הנכללות בשכר רגיל יחשבו לעניין החופשה, ואם הרכיב אינו קבוע יחושב על-פי ממוצע רבעון.
גם תוספת קבועה המשולמת לעובד (למשל תוספת משמרות) תובא בחשבון לעניין החופשה. בהתאם, השכר המשולם בגין ימי חופשה לא יכלול שעות נוספות, החזרי הוצאות, נסיעות וכדו'.
מעביד חייב לנהל "פנקס חופשות" בו ירשום ביחס לכל עובד פרטיו, תקופת עבודתו, מועד החופשה וגובה התשלום. אם המעסיק אינו מנהל רישום כנ"ל יוכל העובד לטעון בדיעבד כי לא יצא לחופשה ונטל ההוכחה יהיה על המעסיק.
במסגרת תיקון לחוק הגנת השכר מינואר 2009 מעסיק מחויב לפרט בתלושי השכר את מספר ימי החופשה שניתנו, את הסכום ששולם בגינם ואת יתרת הימים המגיעים לעובד.
במקרה של סיום העסקה לא ניתן לחפוף בין ימי ההודעה המוקדמת לימי החופשה, אלא ברצון העובד לעשות כן ותוך שיישארו לפחות 14 ימי הודעה מוקדמת שאינם בחפיפה לחופשה מנוצלת. מעסיק המפטר עובד לאלתר מחויב לשלם לעובד תמורת הודעה מוקדמת ותמורת פדיון חופשה, ללא אפשרות חפיפה ביניהם.
תקופת התיישנות לכל תביעת פדיון חופשה הינה 3 שנים.

תאריך:  01/07/2010   |   עודכן:  01/07/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסף קנדלקר
מי שרוצה להיות מיליונר, יכול לכתוב ספר על זה    לי, אין מה לחפש בכיתת המיליונרים
הרצל ובלפור חקק
שוחט הוא יוצר וסופר ומתרגם, ובמרכז מורשת יהודי בבל מצאו לנכון, ובצדק, לקיים ערב הצדעה לאיש היקר ולפועלו: "ואם בגבורות שמונים שנה"... שוחט ממשיך ליצור מעבר לגיל    הרצל ובלפור חקק מסכמים את הדברים שנשאו בערב זה
עו"ד יוסף אבידור
הנאורות, שמקורה ברגש נחיתות לאומי, הביאה את המנהיגות הישראלית להתרפס בפני אויבינו    הגיע הזמן להתיישן קצת ולהעביר את שרביט ההנהגה למנהיגים מזרחיים ש'מבינים' ערבים
נרי אבנרי
גל"צ, מעבר לכל ספק, היא תחנת שידור שמאלנית    זאת הסיבה שראו בדודו אלהרר "פולש" ויצחק טוניק ראה בו "עצם בגרון"
עו"ד זיו שרון, עו"ד ניר הורנשטיין
ההמלצה להטיל מע"מ על מוכרי קרקעות פרטיים לקבוצות רכישה עלולה ליצור עיוותים קשים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il