X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
דיון בסלון של לונדון את קירשנבאום על "לאטמה" הביא את הראשון לשאול את השאלה שהובאה בכותרת. לונדון צחק, אבל לא רק ימנים אנונימיים מול שמאלנים בכלל לא אנונימיים
▪  ▪  ▪
ירון לונדון. "ימניים ומוכשרים?!" [צילום: פלאש 90]

רבות דובר על ההגמוניה השמאלית בתקשורת ונדמה שעכברי הימין מתחילים לצוץ מהחורים. מהבור העמוק בו היו נתונים אנשי תקשורת מהצד הימני, אותו חפרה התקשורת מקום המדינה, מתחילים לבצבץ כישרונות בעלי אידיאולוגיה. מה קרה מה"נמחק לחיים יבין את החיוך" של בגין, דרך "הם מפחדים" של נתניהו, ועד דרך הביטוי של "לאטמה", שבמקום למחוק ולהפחיד - מעדיפה לפוצץ את הבלון הנפוח, כלשונם.
שמאלנים לא אנונימיים
הדעה הרווחת כי אנשי שמאל הם אינטלקטואלים הייתה באוויר שנים רבות. מאז "המהפך" של 77', לא רק המזרחיים יצאו מהחורים, אלא גם אנשי תקשורת, פרופסורים, אינטלקטואלים עם כיפה שמזוהים עם דרך הימין. אבל אפילו האינטלקטואל שבאינטלקטואלים, פרופסור שלמה בן-עמי, איש מפלגת העבודה לשעבר, לא הסתיר את אכזבתו מ"בריחת המוחות" ממפלגת העבודה עוד בשנות ה-80'1:
  • "האינטלקטואל, כמעט על-פי הגדרה, הוא ספקן ואינו מסוגל להיות חסיד שוטה. בעולם כולו נוטה האינטליגנציה לשמאל, חוץ מאשר בצרפת במידה מסוימת. בשאר ארצות אירופה ובארה"ב האינטליגנציה היא 'שמאלית' - אינטלקטואלים אינם מסתנוורים מהנהגה... הם אינם מסוגלים לפולחן אישיות. האינטליגנציה בישראל נטתה תמיד לשמאל, אך הבחינה בבוסיזם, בהשתלטות אוליגרכיות ובשחיתות; לכן תמכה בשמאל בעירבון מוגבל בלבד. ב-1977 היא מימשה את ספקותיה. חלק ניכר מהאינטליגנציה הצביע ד"ש וכך הביא למפלת השמאל".
חכמי השמאל התאוששו מהשחיתות ומהבוסיזם, נטשו את ד"ש וחזרו למונופול החוכמה, הספקנות והכישרון של השמאל הנאור "שאינו מסוגל לפולחן אישיות", כפי שהגדיר בן-עמי.
התחושה שלשמאלן המתקדם מותר הכל, בעיקר בגלל האפשרות לפרוס את משנתו בתאי התקשורת, נעוצה בהגדרה הבאה: השמאל הוא מתירני ולכן מתיר לעצמו הכל - לכן אין לו סיבה להיות אנונימי.
כך הסטירה היא תמיד שמאלית, הסאטיריקנים נוטים לשמאל, "כמעט בהגדרה", אם נשתמש בציטוט של פרופ' בן-עמי. ההגדרה השמאלית מתקיימת בתקשורת; מכיוון שהשמאל הפוסט-מודרני התנתק מהיהדות, יותר קל לו - אין לו עכבות, ולכן טבעי יותר לשייך את הסאטירה היום לסאטירה שמאלית - למרות שלא תמיד אנשי שמאל קלאסי יוצרים אותה - אלא אלה ששכחו מה זה להיות יהודים, אלה שבשבילם להיות ישראלי זה מספיק; היום זה מזוהה כ"שמאל" - לא לחינם מותג ה"שמאל הלאומי" כלאומי; כיום לאומיות וימין חד הם, לפחות כך זה נתפס, ואנשי השמאל אובדי עצות "איך להחזיר" את הלאומיות לשמאל... ניסיון משונה בפני עצמו, הרי אובדן הלאומיות של השמאל התרחש בעיקר כתוצאה ממה שהיה המשך להינתקות השמאל מהציונות, כפי שהוא עצמו הגדיר אותה כמה שנים לפני כן. שיא ההינתקות אירע ב"מאורעות אוסלו", שהתבטאה כהפניית עורף לחברה הישראלית, שבשבילה אש"ף היה סדין אדום, כפי שאני מגדיר את התהליך הפולחני כתהליך ההרסני-עצמי הקשה ביותר מאז ה' באייר תש"ח.
לאטמה - "הביטוי ההפוך"
התעוררות חוגי הימין, לרבות אנשי תקשורת אנונימיים, באה כתוצאה ממשהו. התחושה שהתקשורת מגויסת - ולא לעם, מתורגמת לדיבורים, למעשים ובעיקר להלך רוח. משהו קרה מאז "הר הבית בידינו" ב-67', ל"שני הצדדים" ב-93', "צה"ל טוען" באינתיפאדת 2000. התקשורת "לא לוקחת צד", אך למעשה לוקחת גם לוקחת. התחושה שזה שלהם חזקה יותר מכל ציטוט או "פליטת פה" של ירון לונדון, אמנון אברמוביץ', רזי ברקאי, יעל דן, רינו צרור ו"החברים מהתקשורת", כפי שאמר האחרון בדיון על פיצול סמכויות היועץ המשפטי לממשלה. צוות לטאמה הוא דוגמה מצוינת למלחמה בתקשורת. מלחמה אלגנטית, כשרונית, פוגעת בול בפוני של התקשורת הישראלית, הממלכתית, המתנשאת, שלא עושה את תפקידה, אלא שומרת על תפקידה כפי שהיא רואה אותו לנכון.
כך תיארה עורכת האתר לאטמה, קרולין גליק, את התהליך שהביא אותה ואת חבריה להקים את לאטמה (מובא מתוך האתר):
  • "האתר הוקם לאחר ששיחות סלון רבות שלי ושל חברים שלי, במשך שנים, הסתכמו בכך שהתקשורת בישראל כושלת בתפקידה בצורה שנעה בין המגוחך לנפשע. תראי, תקשורת היא לא בידור אלא ענין רציני מאוד. כדי שחברה דמוקרטית תוכל להתקיים ואזרח יוכל לבחור בחירה רציונאלית הוא חייב לקבל מידע שוטף ואמין בזמן אמת על המערכות השלטוניות שלו ועל המציאות הביטחונית, כלכלית, מדינית וכוליי. בארץ זה לא קורה. יש המון דברים שלא מדווחים לנו ומה שכן מדווח, מדווח בצורה חלקית ושגויה".
בכדי להבין את הניכור, די להביט בפניו של ירון לונדון, בסרטון המובא בסוף מאמר זה. המילים מדברות בעד עצמן. קירשנבאום, באי-נוחות, מודה שזהו ביטוי הפוך לביטוי הקיים בתקשורת:
"זה נראה יפה מאוד... ובעיקר זה לגיטימי... טוב שיש גם ביטוי הפוך... יש בעיה שהחברה האלה שעושים את זה, לא תמיד מסכימים לפלורליזם"... גליק מחייכת בנוחות רבה.
לונדון: "כל-כך מוכשרים בעלי השקפות ימניות...?"
תחליטו לבד, אם זה היה בצחוק:

תאריך:  13/07/2010   |   עודכן:  13/07/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"כל-כך מוכשרים בעלי השקפות ימניות?"
תגובות  [ 19 ] מוצגות  [ 19 ]  כתוב תגובה 
1
שאלה פשוטה לימנים
על צד שמאל  |  14/07/10 01:00
 
- כשאלוהים חילק שכל
אודי פפו  |  14/07/10 10:19
 
- תשובה לשואל
איש1  |  14/07/10 12:18
 
- עליה וקוץ בה
ניר ת"א  |  14/07/10 13:12
 
- אליה ולא עליה - אפרופו איכויות
נפש הומייה  |  14/07/10 20:39
 
- רוזנפלד, דוש כדוגמאות מהעבר
אליק א.  |  14/07/10 18:55
 
- קלמן ליבסקינד שם את כל
א"ק  |  1/08/10 18:26
2
((ועל הדבש ב.כורק הישתדלות..))
עוד סתם אזרח  |  14/07/10 02:26
3
יישר כח ענק!
אורה הכפולה  |  14/07/10 03:33
4
אם רק קטן ובנוסף:
עוד סתם אזרח  |  14/07/10 05:58
5
"אדם פשוט אינו יכול להיות כה ש
קורןנאוה טבריה  |  14/07/10 06:23
 
- האם עיתונאי הרייך השלישי היו
עידן סובול  |  14/07/10 11:38
 
- מי כאן המשתרך.....
צארלי צ'אפלין  |  14/07/10 14:45
 
- אתה ליצן מבחינת היידע והדעה
עידן סובול  |  14/07/10 16:00
 
- אילמלא היית בור ושפן שמפחד להז
קורןנאוה טבריה  |  18/07/10 06:02
6
London Go To Hell
RAWni  |  14/07/10 06:28
7
יתכן כמיתבקש ונוסף:
עוד סתם אזרח  |  14/07/10 15:42
8
ביבי וכחלון בגדו בבוחר
ביבי זה שמאל  |  14/07/10 20:15
9
צוחק מי שצוחק אחרון
יוסי פלס   |  18/07/10 01:29
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דודו אלהרר
מי ישפה שר בישראל ששמו חולל וכבודו נרמס בעצם הגשת גיליון אישום פלילי נגדו?    שום לקח לא יילמֵד בפרקליטות המדינה, שום מסקנה לא תוסק ואיש לא יפוטר
ענבל בר-און
שאלו את ח"כ אורי אורבך    על-פי הצעת החוק שלו, חרף האמור בחוק ההסדרים, מתמחים יוכלו לקבל דמי אבטלה בזמן לימודיהם לבחינות הלשכה
אורן פרסיקו
פרופ' מוטי רביד, הפרשן לענייני בריאות של ידיעות אחרונות, הוא גם מנהל בית-חולים    בעוד שרביד סבור כי אין בכך ניגוד אינטרסים, ההסתדרות הרפואית מכנסת את לשכת האתיקה לדון בנושא    בידיעות אחרונות סירבו להגיב
יוסי אחימאיר
אסד במתקפת השלום וההסברה המוצלחת שלו בעולם, כבש גם את לבבות התבוסתניים בהארץ, על צמרת מערכתו ושלל פרשניו המתנבאים כולם בקול אחד. גם בנושא הגולן
יריב מוהר
העובדה שכלום לא מוסדר באופיה של המדינה מובילה לכך שגם אין קווי יסוד    לוואקום הזה נכנסים ארגונים ותנועות שמנסים לנסח כללים במקום בו נמצאים דפוסים נגררים או הסדרים זמניים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il