משה יהושע, מוסך מיטב, גבעת-שאול, ירושלים: בטורך הפופולרי סיפקת ייעוץ לאחד הלקוחות הקבועים שלי, חלקת 'שבחים' לדרך עבודתי ואף נתת ציון למידת הבנתי במכונאות רכב. הופתעתי. אני מקפיד לקרוא את מדורך הוותיק, לא תמיד מסכים עם המסקנות, אך נהנה מאוד מכתיבתך ובמיוחד מהשו"ת. האופציות המגוונות שאתה מציב לפתרון הבעיות, אף שחלקן לא ישימות, מסייעות לקוראים לנסות ולהתגבר על התקלות ולא להרגיש חסרי-אונים. בשל כך הופתעתי כשקראתי את אבחנותיך בנוגע לגיר רגיל של טויוטה קורולה והשאלה אם "הלך הגיר" או לא.
העובדה שניתנה לך במה כעיתונאי להמליץ (או לא) על טיפולים ומכוניות, לא מצדיקה כתיבה בוטה והטחת עלבונות אישיים לא נכונים, ובמקרה זה גם לא מוצדקים. ומעשה שהיה כך היה: הלקוח ביקש שנבדוק אם יש לו נזילות שמן בגיר, כיוון ש"הגיר רועש". אכן בדקנו את השמן בגיר ולא נמצאו סימני נזילה. כלקוח ותיק ונחמד (במשך כל השנים טיפלנו במכונית 405 העתיקה שלו) החלפנו לו על הדרך פילטר אוויר למזגן ללא שום קשר לגיר. כאשר נסעתי איתו לנסיעת מבחן נוספת, הגיר רעש בעומס (בתחילת הנסיעה וגם בנסיעה עצמה). הסברתי לו ש"הגיר הלך" ושהרעש נובע כנראה ממסבים שאינם תקינים.
כיוון שמלבד לתת עצות אני גם מתקן מכוניות, ולצידי צוות מעולה וכמה אלפי לקוחות, אשמח להזכיר לך, או אולי אפילו ללמד אותך, שיש בגיר הילוך נגדי הנקרא בלעז 'קונטרה גיר', וכאשר המסבים שלו 'הולכים' הגיר רועש, אך עדיין מתפקד כרגיל. אין צורך לפנות ליוטיוב כדי לאבחן רעשים ובוודאי לא כשאתה מטפל את מכוניתך אצל מכונאי בעל ותק של 30 שנה, שהחל לשפץ גירים כבר בתור נער.
לרוב, אתה ממליץ על מכונאי אחד בירושלים (שהוא בוודאי איש מקצוע מעולה), אבל לידיעתך: באזור ירושלים לבדה קיימים ועובדים מכונאים טובים נוספים שמלבד היותם בעלי מקצוע מעולים, הם ישרים והגונים.
אני חושב שכדאי לך לבדוק שוב את הפרטים ולתקן אותם במדור הבא שלך. מעבר לשגגה שיצאה מתחת ידך, אני מאחל לך שתזכה לעוד הרבה שנים של כתיבה, בבריאות ובנחת.
תשובה: אני חייב לך התנצלות על כך ששמו של מוסכך לא נמחק ממכתבו של הקורא, כמקובל במדור זה.
בסך-הכל מתחתי ביקורת על השימוש בביטוי "הלך הגיר" בזמן שההילוכים מתפקדים עדיין ללא דופי - מה שאכן מצביע (והצבעתי) על תקלה במסבים, שהיא פשוטה יחסית לטיפול, ללא צורך לחפש גיר חלופי יקר וקשה להשגה. בצעירותי הירושלמית (היה דבר כזה), עוד לפני ששלחתי יד בכתיבה מוטורית - פירקתי ותיקנתי בעצמי גירים רועשים של אלפות. זהו מעשה אסור, אך חוק ההתיישנות פורש את חסותו על הווידוי.
תודה על מכתבך, המבהיר את התמונה. אשמח להכיר אותך כשאגיע לסביבה, בתקווה שלא תכבד אותי במהלומת לום, מה שמגיע לי, בגלל "הסגנון הבוטה" שאני חוטא בו לעתים.
לאה באואר, בתגובה ל"כשהגוף נפטר מהזיכרונות": גם לי זיכרונות מקולברג (אן דר אוסטזה, כך קראו לה אז). ביליתי שם בקיץ 1936 בבית הבראה לילדים יהודים, אם כי בתנאים קצת שונים מאלו המתוארים במאמרך.
איתמר ואפרת: אנחנו זוג צעיר שהולכים לגור ביישוב רחוק מהעיר. ברצוננו לקנות רכב שיתאים לנסיעה מחוץ לעיר, בעיקר, בסכום של 20-30 אלף שקלים. רכב שחלפיו זולים והוא עמיד לנסיעות ארוכות.
על איזה היית ממליץ לנו?
תשובה: בגלל הנסיעות הבינעירוניות הצפויות לכם, אינני ממליץ על אחת היפניות הקטנות מאת סוזוקי, מאזדה או דייהטסו, אלא מפנה אתכם לשתי מכוניות אירופיות שאמורות להתמודד בהצלחה עם הגורל שאתם מייעדים להן - פיז'ו 306 או אחותה מבית סיטרואן, קסארה.
יניב, ירושלים: 1. ברשותי קיה קרנס 2008, גיר טיפטרוניק. איזו צורת נהיגה חסכונית יותר - באוטומט הרגיל או באפשרות ה'הילוכים'?
2. איזה רכב היברידי עדיף - טיוטא פריוס או הונדה אינסייט?
תשובה: 1. מומלץ לזנק במצב אוטומטי - ובנסיעה לעבור לתפקוד ידני, תוך שמירה על סיבובי מנוע נמוכים ככל האפשר (נמיכות-טורים מוגזמת עלולה להמיט על המנוע תשישות בטרם עת).
2. פריוס.