X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בפרשת השבוע מתואר מינוי השופטים, ובהפטרה מספר ישעיהו מה קורה כאשר מערכת המשפט אינה מתפקדת שיעור בהיסטוריה עם לקח עכשווי
▪  ▪  ▪
חורבן בית המקדש. ציורו של פרנצסקו הייז

יש בשנה שבתות חסרות-מזל-משהו, בהן פרשת השבוע נדחקת הצידה לטובת התאריך בו חלה השבת. כך שבת הגדול, כך שבת שובה וכך גם השבת הקרובה - שבת חזון. כל אלו קיבלו את שמותיהן מההפטרות העוסקות בענייני דיומא, ולא בזיקה לפרשה כמו רוב ההפטרות. אך דומה, שלפחות לגבי השבת הקרובה ניתן למצוא קשר ישיר בין הפרשה להפטרה.
בפרשתנו פותח משה את הנאום הארוך ביותר בתנ"ך - דברי הפרידה שלו מבני ישראל, התופסים את כל ספר דברים ונאמרו במשך למעלה מחודש. לאחר שהוא מרמז במילים בודדות לכמה מן האירועים עליהם ירחיב את הדיבור בהמשך, מציין משה את מינוי השופטים כפעולתו הראשונה:
"ואומַר אליכם בעת ההיא לאמר: לא אוכל לבדי שְאת אתכם... הבו לכם אנשים חכמים ונבונים וידועים לשבטיכם ואשימם בראשיכם... ואצווה את שופטיכם בעת ההיא לאמר: שמוע בין אחיכם ושפטתם צדק בין איש ובין אחיו ובין גרו. לא תכירו פנים במשפט, כקטן כגדול תשמעון, לא תגורו מפני איש, כי המשפט לאלקים הוא".
משה אינו משכתב את ההיסטוריה. אכן, הפעולה הראשונה בה נקט על דעת עצמו כמנהיג העם (להבדיל מהפעולות שעשה כשליח ה') הייתה מינוי השופטים על-פי הצעתו של יתרו, כמסופר בספר שמות. לאור זאת ברור, שמינוי השופטים נתפס כבסיס לחיי העם ולניהולם התקין.
לא פחות חשובה היא ההדרכה שנותן משה לשופטים "לא תכירו פנים במשפט, כקטן כגדול תשמעון, לא תגורו מפני איש". יש כאן שלושה ציוויים: לא להטות משפט, לקיים הליך בין כל המבקשים זאת, ושלא יהיה על השופט אלא מורא החוק/התורה לבדו. למעשה, זהו הבסיס לכל מערכת משפט באשר היא, בכל מקום ובכל זמן. קשה לחשוב על דרך תמציתית יותר ועל צורה מדויקת יותר להגדיר את תפקידיה וחובותיה.

הגורם לחורבן

מה קורה כאשר מערכת זו אינה מתפקדת - על כך אנו קוראים בהפטרתנו הידועה, פרק א' בספר ישעיהו. המעיין בפרק זה יגלה עד מהרה, כי למרות שחז"ל אומרים שבית המקדש הראשון חרב משום שישראל עברו את שלוש העבירות החמורות - עבודה זרה, גילוי עריות ושפיכות דמים - רק השלישית שבהן מופיעה בהפטרה, וגם זאת בקיצור וברמז: "ובְפָרִשְׂכֶם כפיכם אעלים עינַי מכם, גם כי תרבו תפילה אינני שומע, ידיכם דמים מלֵאו" - כאשר שלוש המילים האחרונות רומזות למעשי רצח.
הא כיצד? הפרק בו פותח ישעיהו את נבואותיו, המתאר במילים קורעות לב את החורבן המתקרב, דווקא בו אין כל איזכור מפורש של הגורמים לאותו חורבן? ומדוע בחרו חכמינו דווקא בפרק זה כהפטרה השבת שלפני תשעה באב? מן הסתם מטרתם היא ללמדנו את הלקחים; וכי חסרים פרקים אחרים, הן בנבואת ישעיהו והן בנבואת ירמיהו, הנותנים שיעור זה בצורה ברורה?
התשובה היא, שישעיהו בהחלט נותן את הגורם לחורבן, שהוא עמוק יותר מאשר אותן שלוש עבירות חמורות. גורם זה הוא קריסתה של מערכת המשפט, שהיא הנושא המרכזי של הפרק. ישעיהו חוזר על מוטיב זה שלוש פעמים - פעם אחת כדרך למנוע את החורבן, פעם שנייה כציון הסיבה לעתיד המאיים הקרב ובא ופעם שלישית כסממן לגאולה העתידה.
"רחצו, הִזַכּוּ, הסירו רוע מעלליכם מנגד עיני, חִדלו הָרֵעַ. לִמדו היטב, דִרשו משפט, אַשרו חמוֹץ, שִפטו יתום, ריבו אלמנה" - זו הדרך בה עדיין ניתן למנוע את החורבן. הפסוק הראשון מדבר בצורה כללית, ואילו הפסוק השני נותן את ה"מרשם" הספציפי. ונשים לב: אין מדובר על עבודת ה', על קורבנות, על כבוד המקדש - אלא על הבטחת הגישה החופשית והמלאה למערכת המשפט, כולל ליתום ולאלמנה, לחלכאים ולנדכאים.
ובהמשך אומר ישעיהו: "איכה הייתה לזונה קריה נאמנה?! מְלֵאַתי משפט, צדק ילין בה, ועתה מרצחים. כספך היה לסיגים, סָבאֵך [=יינך] מהול במים. שריך סוררים וחברי גנבים, כולו אוהב שוחד ורודף שלמונים, יתום לא ישפוטו וריב אלמנה לא יבוא אליהם".
הפסוקים שלפנינו כתובים מן התוצאה אל הסיבה: העובדה שראשי העם אינם מוכנים לשמוע את הנזקקים הזועקים אליהם, נובעת מכך שהם דורשים שוחד ואינם מקבלים את מי שאין ידו משגת לשלם להם; התוצאה הראשונה היא הונאות והתוצאה הסופית היא רציחות. ושוב, הבסיס הוא חוסר תפקודה של מערכת המשפט, אשר - כפי שעתיד ישעיהו עצמו לומר בפסוק ידוע - בה המשפט היה למשׂפח והצדקה הייתה לצעקה.
זהו הגורם מספר אחת לחורבן. כאשר מערכת המשפט מסואבת, כאשר הגישה אל הצדק מותנית בגישה אל כיסו של השופט, כאשר הנזקקים ביותר לעזרת המערכת אינם יכולים ליהנות מהגנתה - התוצאה הישירה, המתבקשת והבלתי נמנעת היא חורבנה של החברה.

הדרך לגאולה

הפעם השלישית בה מופיע עיקרון זה היא, כאמור, כאשר ישעיהו מסיים את הפרק בדברי נחמה ובנבואה על הגאולה. לאחר שה' יסיר מעל עמו את כבלי השעבוד ויינקם מאויביו, מה יהיה מעשהו הראשון? "ואשיבה שופטַיִך כבראשונה ויועצַיִך כבתחילה, אחרי כן ייקרא לך: עיר הצדק, קריה נאמנה. ציון במשפט תיפדה, ושביה בצדקה". חידוש תפקודה של מערכת המשפט הוא שיביא את הצדק, והצדק הוא שיביא את הפדות, בו ישכנו המשפט והצדקה זה לצד זה.
ישאל השואל: וכי אין סתירה בין המשפט לצדקה? הרי המשפט עניינו שורת הדין, והצדקה עניינה עשיית לפנים משורת הדין. התשובה היא: בהחלט לא. וכאן אנו נכנסים לסיבה לחורבן הבית השני. כולנו מכירים את דברי חז"ל על שנאת החינם שהביאה לחורבן; פחות מוכר הסבר אחר שלהם: "לא חרבה ירושלים אלא על שדנו בה דין תורה לאמיתו".
הקושייה לנוכח הסבר זה מובנת מאליה: וכי זו סיבה לחורבן - שדנו דין תורה לאמיתו? התשובה היא: אכן כן. הדין היה נוקשה, יקוב הדין את ההר, בלי התחשבות בנסיבות ובלי חמלה על הדל והאביון. ונשאל שוב: והלא בפרשתנו למדנו, כפי שראינו לעיל, שאל לו לדיין להטות את המשפט - לא מתוך כבוד לעשיר ולא מתוך רחמים על העני?
כאן נכנס הצירוף של צדקה ומשפט, בו מצטיין עם ישראל כפי שאמר ה' על אברהם: "כי ידעתיו למען אשר יצווה את בניו ואת ביתו אחריו, ושמרו דרך ה' לעשות צדקה ומשפט". וכך נאמר על דוד: "ויהי דוד לכל דרכיו עושה צדקה ומשפט". ופירשו חכמינו: כאשר היה דוד מחייב במשפט את העני, היה מממן לאחר מכן מכיסו את שהיה על העני לשלם לעשיר. כלומר: אין סתירה בין הצדקה למשפט.
מינוי השופטים בידי משה, כמסופר בפרשתנו, היה היסוד לתפקודו של עם ישראל בצאתו לחופשי. קריסת מערכת המשפט הייתה הסיבה לחורבן של המקדש, ירושלים, הארץ והעם. חידושה של מערכת משפט יעילה וצודקת - הוא הבסיס לגאולה.

תאריך:  15/07/2010   |   עודכן:  15/07/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
משפט, חורבן וגאולה
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
רצח טלי עטר הי''ד באשדוד
יחזקאל,הרצליה  |  15/07/10 14:28
2
איזה יופי. תודה
חלכא נדכא  |  16/07/10 06:51
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוני בן-מנחם
מחמוד עבאס יכנס בקרוב את מוסדות אש"ף והפת"ח לדיון בדרישת ממשל אובמה לחדש את המו"מ הישיר עם ישראל    עבאס מנסה להכשיל את חידוש השיחות הישירות בדרכים שונות    הפלשתינים חוששים כי ארה"ב וישראל מנסות לגרור אותם להסדר ביניים נוסף נוכח הקשיים הגדולים להגיע להסדר קבע
ראובן לייב
על שולחנו של סגן שר הבריאות הונחה תוכנית מקיפה להעלאת רמתו של הטיפול הרפואי, לשיפור היחס לחולה, ולמניעתם של הפקרות, טעויות רפואיות, רשלנות וזלזול
עידן יוסף
הצעת חוק חדשה שנועדה לכאורה להטיב עם הצרכן מתבררת כמקפצה למניעת הפצת מדריכי הטלפון של בזק בשכונות חרדיות
אדוארד אטלר
כתבי הרכב מכרכרים סביב שי אגסי, שעומד להיכנס לגילדה של ברוני ייבוא הרכב. הם לא מוטרדים מהתעלומות סביב המהלך. הנה אחת מהן: ממתי מעניקים לחברה זיכיון לייבוא רכב, לפני שהיא הספיקה להעמיד רשת של מוסכים וחלקי חילוף?
עו"ד זיו שרון, עו"ד ניר הורנשטיין
בדוח הוועדה למיסוי קבוצות הרכישה לא נדונה סוגיית המע"מ בסיחור אופציות במקרקעין    נציג עמדתנו ביחס למצב הקיים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il