X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
את שיטת הביבליותרפיה, המוצאת מזור למשברים בעזרת ספרים, נראה שמימשתי בעצמי על-ידי קריאת ספריהם של חבריי האהובים - הוגו, זולא, טולסטוי ועוד המסע האינסופי בעולם הספר
▪  ▪  ▪
ספר ועוד ספר ועוד ספר... [צילום: AP]
ביבליותרפיה - מתוך ויקיפדיה
ביבליותרפיה היא שיטת טיפול מתחום הטיפול בהבעה ויצירה, אשר עושה שימוש בתהליכי קריאה וכתיבה בטקסטים ספרותיים. ההתייחסות היא לנראטיב שבטקסט, וניתן להביאו בצורות נוספות לזו של המילה הכתובה, כמו: קטע וידאו, סרט קולנוע, ואפילו חפץ דומם, אך עיקרון הכלת הנראטיב, תקפה בכולם. ההנחה של הביבליותרפיה היא שעולם היצירה הספרותי, או הקולנועי, משקף את עולם המושגים, הדימויים והחוויות של האדם בצורה אוניברסלית, ולכן יש בה את היכולת לעורר בכל אחד את עולמו הפנימי.

המחותנת שלנו מתמחה בביבליותרפיה. כשהסבירה לי שזו שיטה העוסקת במציאת מזור למשברים ולקונפליקטים באמצעות ספרים, נוכחתי לדעת כי כל המשברים שלי בחיים נפתרו באמצעות תרפיה של ספרים. וזה לא שהיו לי משברים רבים או קשים יותר מאשר לכל אחד אחר. אבל במקום לפתור את המשברים עם אלכוהול, סמים או אלימות, ניתבתי באופן לא מודע את הפתרון לכיוון הספרים. אני קורא הרבה, בעיתות רוגע ובעיתות משבר, אך דליתי מכל הרומן הארוך שלי עם עולם הספרות מספר מקרים שבהם התמודדתי עם משברים קשים באמצעות קריאת ספרים.
המשבר הראשון שלי היה בקהיר כשהייתי בן 7 וצפיתי תוך כדי קריאת "אליסה בארץ הפלאות" ממרפסת ביתי כיצד קהיר נשרפת על-ידי השבאב הערבי ומאות אירופים נהרגו ונפצעו. אנחנו פחדנו שההמונים יגיעו אלינו ובכל פעם כשהמלכה בסיפור על אליסה ציוותה "חיתכו לו את הראש", ראיתי שעוד בית נשרף. ריח הגוויות החרוכות מלווה אותי עד היום, אך גם אהבת הספרים המרפאים.
חלפו מספר שנים ואני לומד בישראל, כאשר הממשלה הגזענית שלנו ציוותה שכל העולים החדשים (רוב רובם מזרחיים) צריכים ללמוד מקצוע במקום להשלים בית-ספר יסודי. הייתי בכיתה ז' ובשום פנים ואופן לא רציתי להיות מסגר. לכן נשארתי בבית במשך שנתיים (פרט לביקורים חטופים אחרי הצהריים ללימודי ליבה, בהם ספגתי מכות ועלבונות), וקראתי את זולא, הוגו ודימא. כשביקרתי בפנתיאון בפריז, נוכחתי לדעת ששלושת הסופרים האהובים עלי בילדותי שוכנים באותו החדר והודיתי להם על התמיכה שנתנו לי כתביהם כשהייתי כה זקוק לה.
בבית הספר התיכון הייתי התלמיד הכי צעיר, דלפון ומצטיין בכיתה. תכונות אלה לא קירבו אותי לשאיפתי הגדולה להתקבל לחברה הסלונית של המקובלים בכיתה. רציתי להקים מועדון לנערים אינטלקטואליים אבל זה לא כל-כך תאם את המצע של ראש העיר, כך שנאלצתי להישאר בערבים בבית ולרפא את התסכול החברתי בקריאת טולסטוי, המינגווי וסארטר.

עד עת עלותי לספרייה של מעלה

עשיתי לי רשימה של כל הסופרים והספרים החשובים בתרבות העולמית לפי ארצות, תקופה וחשיבות, והתחלתי לקרוא לפי הסדר כל ספר חשוב שנכתב אי-פעם בספרות העולמית. אני עדיין ממשיך במסע שאין לו סוף

בגיל 17 הייתי הסטודנט הכי צעיר באוניברסיטה העברית, כשהמקצוע הראשי שלי - כלכלה - ממש לא עניין אותי. פשטתי על הספרייה הלאומית, ובערבים הארוכים והבודדים קראתי את כל מחזות שקספיר, למדתי גרמנית בשביל לקרוא את גתה במקור, ספרדית בשביל לקרוא את סרבנטס במקור, קראתי את הרומן הראשון שלי בלדינו במכון בן צבי, עשיתי לי רשימה של כל הסופרים והספרים החשובים בתרבות העולמית לפי ארצות, תקופה וחשיבות, והתחלתי לקרוא לפי הסדר כל ספר חשוב שנכתב אי-פעם בספרות העולמית. אני עדיין ממשיך במסע שאין לו סוף.
בתל אביב של אמצע שנות השישים אפשרויות הבילוי של אקדמאי דלפון היו מצומצמות למדי. דיסקוטקים, הצגות וקונצרטים עלו הון, לכן נרשמתי לספריות של מכוני התרבות של ארה"ב, אנגליה וצרפת, למדתי איטלקית וקראתי את מורביה, התחלתי לבנות לי ספריית תקליטים עם יצירות של באך, בטהובן ושופן (מוזיקותרפיה) ושמעתי בלי סוף את האופרה ריגולטו עם אותן עלמות חן שהעדיפו בילוי איכותי על פני אלביס והחיפושיות. בספרות הרחבתי את היריעה לקאמי, עגנון, שמיר, פלובר, בלסקו איבניז בספרדית, אריך מריה רמרק בגרמנית, קפקא ודוסטויבסקי.
חלפו עשר שנים ואני מצוי במאבק איתנים עם מנכ"ל נפוטיסט הרוצה להשתיל מעל ראשי ידיד אישי מהצבא, למרות שהוא כבר היה הבוס שלי בעבר ונכשל בתפקידו. אני מתפטר עד שיבוא מנכ"ל חדש ומתגבר על התסכולים שלי בקריאת מחזות. אני קורא את כל כתבי רסין, מוליר, קורניי, ארתור מילר, איבסן, טנסי ויליאמס, אנוי, צ'כוב, ברכט בגרמנית, לורקה בספרדית.
אחרי שאני מאבד את מרבית חסכונותיי בהונאה אתית של חברות-ענק שנוהלה על-ידי חבריי הטובים ביותר, אני יושב לי בגינת ביתי בשנת 1997, מתוסכל בצורה קיצונית כאשר כל מאמציי להילחם באילי ההון ובמנכ"לים המושחתים עלו בתוהו. אחרים במצב זה משתגעים, מתגרשים, מהגרים, מתאבדים או מצטרפים ל"בכחנליה" של השחיתות. אני מעדיף לקרוא את האודיסיאה של ידידי הוותיק הומרוס. ולפתע באה לי הארה - מה שקרה לי מזכיר את מסעו של יוליסס הנלחם בפוסידון ובמשך 18 יום אני כותב מחזה, אודיסיאה מודרנית ההופכת מאוחר יותר לרומן (ריפוי ביצירה).
אני מתחיל לעסוק באתיקה בצורה אקטיביסטית, כותב תיזה לדוקטורט, ספרי מחקר אקדמיים, אך במקביל לפעילותי, פרנסתי מגיעה לשפל, כאשר הכנסתי בשנת 2001, שבה מתפרסמים שני ספרים אקדמיים בהוצאת קלוור בארה"ב ורומן אתי בישראל, יורדת ל-640 יורו לשנה על הרצאה שנתתי באינסאד, אחרי שזו הייתה בעבר לא פעם הכנסתי היומית. אני משקיע את זמני בקריאת ספרי אתיקה מאריסטו ועד מונקס, לימוד ארבעים שפות על-מנת להיחשף לתרבויות האירופיות בשפת המקור, וכך אני קורא את "אויב העם" בנורבגית, אמאדו בפורטוגזית, שלום עליכם ביידיש (ביידיש זה תמיד יותר טוב...), ספרים באינטרלינגווה, רומנית, פרובנסלית, קטלנית, סטרינדברג בשבדית, וממציא תרפיה חדשה לינגוויסטית, התעמלות למוח בלימוד שפות.
בשנת 2006 פורצת מלחמת לבנון השנייה, האוניברסיטה מושבתת, אנחנו מבלים במקלטים בעוד ראש הממשלה מארח את חבריו אילי ההון, הרמטכ"ל מוכר את מניותיו ביום פרוץ המלחמה ובאותו היום שר המשפטים נושק נשיקה צרפתית לוהטת את אחת העובדות בניגוד לרצונה. איך מתגברים על התסכולים? אני בוחר להשלים את לימודי שלושת השפות הקשות ביותר שאי-פעם למדתי ונתקעתי בהן כל פעם מחדש - רוסית, ערבית ויוונית. וכך אני קורא מאז בקצב של עמוד לשעה (עם תרגום) את "אנה קרנינה" ברוסית, "זורבה היווני" ביוונית ונגיב מחפוז בערבית.
ובבוא יומי, כאשר נגיע למשבר האולטימיטבי והמלאך גבריאל יקרא לי לספרייה דלמעלה, אשא ואתן עימו על-מנת שיאפשר לי לפחות לסיים לקרוא את אלפי הספרים, המחזות, הביוגרפיות וספרי ההגות בחמישים השפות שטרם קראתי בספרייתי דלמטה. ומי יודע, אולי הוא יתרצה וייתן לי להשלים את מכסת 120 השנה הדרושה לי על-מנת להשלים את הביבליותרפיה, מוקף באשתי האוהבת, ילדיי, נכדיי וניניי, שכולם קוראים כמוני בשקיקה ספרים להנאתם. וכאשר ארפא סופית באמצעות הקריאה אהיה מוכן להצטרף לחבריי האהובים - איבסן, זולא, הוגו, טולסטוי וברכט.

תאריך:  16/07/2010   |   עודכן:  16/07/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שאול דישי
פתגם לא-סיני עתיק אומר: "אם משהו לא בסדר – מישהו דאג לכך שהוא יהיה כזה"
ראובן לייב
הן עובדות על הציבור בעיניים ומסתירות ממנו נתונים חיוניים באשר לנזקי התרופות ולחוסר יעילותן
איתמר לוין
שאת שני העיתונים הנפוצים במדינה, העובדות לא בדיוק מעניינות. יש מי שרוצה לתקוף את הנגבי ואת קדימה, ויש מי שרוצה לתקוף את הפרקליטות ולהקל על אהוד אולמרט    כך או כך זו אינה עיתונות
אריה יואלי
הנאום הארוך ביותר בהיסטוריה נמשך על פני ארבעים ושבעה יום, ונאמר על-ידי מי שהגדיר עצמו כבד-פה וכבד-לשון. על מה היה לו לדבר?    מעט לפרשת דברים
מתי שמואלוף
כמעט בכל החלטה שלה, דואגת ממשלת ישראל לאליטה זעירה המתחככת בה במסעדות פאר, ומפנקת אותה בכל דרך אפשרית    מצד שני, היא מניחה מגף כבד על כל מי שמנסה להתפרנס בכבוד    למעשה אפשר להגדיר את המדינה כרובין הוד במהופך: לוקחת מהעניים ומעניקה לעשירים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il