X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
העיקרון שביסוד האלטרואיזם הינו כי לאדם אין זכות להתקיים למען עצמו, שירות לאחרים הינו ההצדקה המוסרית לקיומו, הקרבה עצמית, נובע מכך, היא המעלה והערך הנעלים ביותר. כאשר מנהלים מלחמה או חברה על-פי מפתח אלטרואיסטי נחרץ גורלה
▪  ▪  ▪
משאיות סיוע הומניטרי לעזה [צילום ארכיון: דובר צה"ל]

לאחרונה הוחלף מפקד הכוחות האמריקניים באפגניסטן, הגנרל סטנלי מקריסטל, אשר מתח ביקורת פומבית על מפקדו העליון - הנשיא ברק אובמה, עורר סקנדל ושילם את המחיר. במקומו נכנס לתפקיד הגנרל דייוויד פטראוס אך השערוריה האמיתית הרבה יותר גדולה מאשר חילוקי הדעות בין אובמה למפקדי הצבא בשטח. הניו-יורק טיימס מספר על האסטרטגיה של המלחמה באפגניסטן ומציין כי מקריסטל "העביר את הסיכונים מאזרחים לחיילים מערביים". יורשו בתפקיד הצהיר כי אין בכוונתו לשנות את העקרונות הללו של המלחמה באפגניסטן. בלשון פשוטה, משמעותה של אסטרטגיה זאת הינה ניהול מלחמה המציב את חייהם של האפגנים, ובכלל זאת של הג'יהאדיסטים נגדם מתנהלת המלחמה, לפני ערך חייהם של חיילי ארה"ב ובנות-בריתה המערביות. אסטרטגיה זאת כוללת הזרמת משאבים עצומים בשווי מיליארדי דולרים מכספי משלמי המיסים בארה"ב לשיפור איכות חייה של האוכלוסיה העוינת, סלילת כבישים, ופעילות סעד במטרה לרכוש את ליבה ואת הכרתה של האוכלוסיה בנדיבות המערבית.
בישראל, בעוד אנו עוסקים בשבועות האחרונים בחקר הליקויים הטקטיים שהתגלו בהערכות להתמודדות עם המשט הטורקי, מתפתחים להם משטים מכיוון לוב, לבנון ואירן. רבים מאויבינו מבקשים להיות אבות-להצלחה. כך, אנו צפויים בקרוב לראות מהלכים דומים גם מכיוונם של מדינות עוינות נוספות המבקשות לערער את הלגיטימיות הישראלית. ההתמודדות הישראלית, מצידה, יישרה קו עם הביקורת הבינלאומית בכלל ועם הביקורת של הבית הלבן בפרט, ומקילה על המצור החלקי אותו השיתה ישראל על עזה. התגובה הישראלית המרכזית ללחץ הבינלאומי הייתה בהצגת רשימת מוצרים מורחבת אותה מאשרת ישראל להכניס לעזה, הכנסת משלחות בינלאומיות והפקה של סרטי "הסברה" בהם מוצגות שיירות האספקה העצומות המובילות מצרכים ישראלים וסיוע לאוכלוסיה בעזה, סיוע המבסס את שלטון הטוטליטריות האיסלאמית אשר חרתה על דגלה וכתבה באמנתה כציווי את השמדת ישראל.

תסריט ידוע מראש

זיהוי מפתח החולשה המוסרי על-ידי האויב, במודע או שלא, הוא שהוביל לנפילת אימפריות, מרומא העתיקה ועד לממלכת האינקה אשר נקטפה כפרי בשל על-ידי קבוצה קטנה של פולשים ספרדיים

המשותף לשני המקרים, למרות הזירות השונות וסדרי הגודל המשתנים הוא בכך שהשחקנים מתנהלים לפי אותו תסריט ידוע מראש, כזה המספק לאויב יתרונות טקטיים אותם הוא ממהר לנצל. המפתח המוסרי לפיו נכתב התסריט מכונה אלטרואיזם.
העיקרון שביסוד האלטרואיזם הינו כי לאדם אין זכות להתקיים למען עצמו, שירות לאחרים הינו ההצדקה המוסרית לקיומו, הקרבה עצמית, נובע מכך, היא המעלה והערך הנעלים ביותר.
כאשר מיושמת שיטה מוסרית זאת במדיניות-חוץ ונכתבים לפיה כללי ניהול המלחמה, מתקבלים עקרונות "המלחמה הצודקת". שורשיה של גישה מוסרית זאת נעוצים בכתבים הנוצריים של אוגוסטין, אשר ביקש לברר כיצד ניתן ליישב את ההכרח במלחמה עם הציווי הנוצרי "להפנות את הלחי השנייה". תשובתו של אוגוסטין הייתה, כי אדם יכול להשתמש בכוח שלא על-מנת להגן על עצמו אלא להגן על שכנו. כך הפך אוגוסטין את המלחמה למסע צדקה וסיוע סוציאלי.
את הניתוח המוסרי הזה אימצו מנהלי המדיניות וכותבי המדריכים הצבאיים המודרניים בתקופתנו. בספר "מלחמות צודקות ולא צודקות", המשמש כמסד המוסרי לתורת הלחימה המערבית, כותב המחבר, מיכאל ואלצר:
  • "חייל חייב לכוון היטב למטרתו הצבאית ולהימנע ממטרות לא-צבאיות. הוא יכול לירות רק אם השיג טיווח ברור באופן סביר; הוא יכול לתקוף רק אם התקפה ישירה אפשרית... הוא אינו יכול להרוג אזרחים רק משום שהוא מוצא אותם בינו לבין אויביו... ההסתפקות באי כוונה להרוג אזרחים היא פתרון קל מידי... מה שאנו מחפשים הוא סימן חיובי כלשהו למחויבות להצלת חיי אזרחים... אם הצלת חיי אזרחים משמעותה סיכון חיי חיילים אנו חייבים לקבל את הסיכון".
המוסר האלטרואיסטי התקבל והתבסס כאמת מידה לצדק בישראל ובעולם המערבי, ואיש אינו מעז לפקפק בו או להקים ועדת חקירה פילוסופית אשר תבחן את מקורותיו והשלכותיו. אויבינו, המזהים נקודת תורפה זאת, אינם מהססים לנצלה. זיהוי מפתח החולשה המוסרי על-ידי האויב, במודע או שלא, הוא שהוביל לנפילת אימפריות, מרומא העתיקה ועד לממלכת האינקה אשר נקטפה כפרי בשל על-ידי קבוצה קטנה של פולשים ספרדיים.
השאלה התלויה ועומדת היא האם נשכיל לזהות את המפתח המוסרי שלנו כנקודת תורפה המאיימת על קיומנו או שמא נמשיך לספק תחמושת תעמולתית, נזין ונכלכל את אויבינו תוך שאנו ממשיכים לשחק את תפקידנו במחזה שתוצאותיו הטראגיות נכתבו בדפי ההיסטוריה וידועות מראש.

פורסם במקור: "על הכוונת"
תאריך:  16/07/2010   |   עודכן:  16/07/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אלטרואיזם קטלני
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
תגובה
צנחן  |  16/07/10 18:58
2
לא פחות ולא יותר, ולכן ....
הוא פשוט שיריונר  |  17/07/10 18:57
3
שיא של בבל"ת.
אבנר צפוני  |  17/07/10 19:40
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
ההחלטה של בית המשפט בפתח תקוה היא בהחלט משמחת. אך למעשה בשלב זה יש לראותה כדחייה של הגזרה
ד"ר נילי שריון
הדברים המחברים בינינו כ"כ הרבה דורות    5 שנים להינתקות    רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם, שְׁלַח לָהֶם זִכְרוֹנוֹת לְשָׁמְרָם עוֹד כְּעַם סְגֻלָּה
הרב ישראל רוזן
הרב ישראל רוזן מספר על זיקתו האישית לשני גדולים בישראל - הרב מרדכי אליהו והרב יהודה עמיטל - שהלכו לעולמם
ברוך שקד
"כבר שלוש שנים שלא רכשת מכנס חדש", היא אמרה וסחבה אותי למחרת לקניון. אחרי שסיימה קניותיה, התפנתה אלי, המשתרך אחריה, וניסתה לכלוא אותי במלכודת עכברים...
נסים ישעיהו
כאשר שבו המרגלים והשמיעו את ההערכה כי לא יוכלו לכבוש את הארץ, העם פרץ בבכי, אולי מתסכול, והיה זה בתשעה באב. ומאז, היום הזה הוא יום בעייתי בלוח השנה שלנו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il