X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ככל שניצור יותר חוקים, כך נגביל את עצמנו לראייה סטנדרטית ומקובלת וניצור שפה צילומית אחידה שתגביל את חופש היצירה
▪  ▪  ▪
[צילום 1 - גארי וינוגרנד (נ. 1934), ארה"ב]
[צילום 2 - אנדרה קרטז´ (1894-1985), הונגריה]

כל אחד מאיתנו רואה וחווה את המציאות באופן שונה, כל אחד מאיתנו בוחר מה לקחת מהמציאות אל תוך הצילום ומה להשאיר מחוצה לו. כל אחד מאיתנו בוחר כיצד 'לסדר' את הצורות, הצבעים הגוונים, הנושאים וכו' בתוך המסגרת הצילומית ומה מתוכם יהיה חד, מה מטושטש, מה גדול ומה קטן ובקיצור - כל אחד מאיתנו קובע איזו חוויה יעביר הצילום.
פעמים רבות אני נתקלת בצילומים יפים, עשויים טכנית לעילא, אך החוויה, הרעיון והביטוי האישי של הצלם נעדרים מהם. לרוב זה קורה כי הצלם עובד לפי ה"חוקים" של איך צריך לצלם.
האם יש 'נכון ולא נכון' בצילום? האם 'לא לחתוך ראשים', 'לא לצלם מול האור', 'לחלק את הפריים לשליש ושני שליש' הם חוקים שצילום חייב לשאת על-מנת להיכנס לקטגוריה של 'צילום טוב'?. הרי ככל שניצור יותר חוקים (חוקים הנוצרים תמיד לאחר מעשה) נגביל את עצמנו לראייה סטנדרטית ומקובלת וניצור שפה צילומית אחידה אשר תגביל את חופש היצירה.
למעשה, כל הגדרה של צילום 'נכון' או 'לא נכון' מונעת מהצלם לבנות את השפה האישית שלו בצילום ולפתח אותו ככלי לביטוי אישי.
קומפוזיציה או כל אחד מכלי הצילום העומדים לרשותנו הם אמצעים להביע חוויה אותה רוצה הצלם להעביר. אז איך בעצם נשתמש בהם על-מנת להביע? פשוט מאוד - נצלם באופן חופשי ואינטואיטיבי. הראייה שלנו היא המשך ישיר לאישיות שלנו. הדבר משתקף במשיכה השונה של כל אחד מאיתנו לנושא זה או אחר, בנטייה האישית שלנו להתמקד בנושא אחד מתוך מכלול של נושאים או לאחד נושאים שונים וליצור שיח בניהם. ישנן קומפוזיציות 'בלגניסטיות', ישנן קומפוזיציות 'יציבות ורגועות', יש כאלו שהן דינאמיות ובעצם, ישנן אינסוף אפשרויות. כל אחת מהאפשרויות ממחישה את הראייה הייחודית שלנו ומשנה את החוויה העוברת מהצילום לצופה.
הערות כמו 'אני הייתי חותך אחרת...' או 'למה לא צילמת את זה ככה...', אינן רלוונטית, הצלם עשה את הבחירות שלו ומה שעלינו כצופים לעשות הוא לשאול את עצמנו מה הן גורמות לנו להרגיש, לחשוב ולראות. כמו בכל תקשורת, תנו לצלם להתבטא וכל תחושה העולה מהצילום - לגיטימית.
אם ביטוי אישי הוא פשוט וטבעי, מדוע נוצר פער בין מה שהתכוונו לאייך שהובנו?
הסיבה לכך נחלקת לשניים: בראש ובראשונה צריך ללמוד את הכלים של הצילום לצורך ביטוי טוב יותר ודיוק מיריבי ביחס לאמירה. ידע מאפשר בחירה ובחירה היא כלי חשוב ליצירה.
ובשנייה - בדומה לכל שפה, שפת הצילום הוא שפה ויזואלית בעלת מאפיינים משלה. כמי שרגילים לתקשורת מילולית, צלמים בתחילת דרכם עדין נוטים ליצור צילומים שהמסר שלהם מפורש, כך שאפשר להחליף את הצילום בטקסט, או שהם מסבירים את הצילום בלי לאפשר לו לעמוד בפני עצמו. קשה מאוד להפנים שהצילום לא מתקשר איתנו דרך מילים.
אני רואה את תפקידי העיקרי כמנחה. אני מתבוננת וחווה את התוכן הצילומי של כל אחד ואחת מהסטודנטים שלי, ואז משמשת להם סוג של מראה הנותנת תוקף לשפה ולאמירה המייחדת אותם, בכדי לעזור להם לחדד ולשכלל את הביטוי האישי.
דוגמאות לצילומים
צילום 1 -ליי פרידלנדר (נ. 1934), ארה"ב - מצלם מול האור בכך הוא יוצר צללים, אלכסונים, משולשים ופרוק של הסצנה לשלוש. הדרמה והמתח בין שלושת חלקי הסצנה מתחזקים בזכות השימוש באור.
צילום 2 -אנדרה קרטז' (1894-1985), הונגריה - הוצאת ראשי הנגנים מחוץ לפריים מאפשרת לצופה להתמקד בתנועות הידיים והבזקי האור החוזרים מכלי הנגינה ומקנים לצילום מקצב.

הכותבת אמנית פעילה ויוצרת בתחומי הצילום והווידיאו, ומורה בבית הספר "דרך צילום" בתל אביב.
תאריך:  19/07/2010   |   עודכן:  20/07/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האם יש 'נכון ולא נכון' בצילום?
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
קמרה אובסקורה ...
GREEN  |  19/07/10 15:45
2
טעות בקרדיט בצילום הראשון
Seagull  |  20/07/10 10:11
3
סליחה על הנודניקיות...
Seagull  |  20/07/10 10:49
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גלי חיימוביץ'
בעל עסק המעוניין לשווק את עצמו יכול לפתוח עמוד בפייסבוק בקלות, לאסוף מספר לא מבוטל של חברים ולשגר להם מדי זמן חדשות, מבצעים, דברים מעניינים וכו'
ד"ר אברהם בן-עזרא
ועדה מקומית לתכנון ולבנייה מנעה תכנון של הוספת קומה חוקית בטענה של אי-התאמה לאופי הסביבה הקרובה והוספת קומה מעל המותר    לאחר הגשת ערר, הבנייה אושרה    מדוע צריך לגרור את האזרח לערר כאשר הוא מבקש בקשה כה ברורה וסבירה?
אורן קאשי
בתשעה באב ימלאו חמש שנים להינתקות מעזה    כל צד ישכתב ודאי את היסטוריה כרצונו    ערב תשעה באב החמישי לא הצלחנו עדיין להבין למה שרון עשה את זה    רא"ל (במיל.) בוגי יעלון יודע משהו    האם תקום ועדת חקירה ממלכתית?
יעקב איציקוביץ
כיוון שלא יהיה בקרוב הסכם שלום, בגלל הפלשתינים, חשוב לפטור את הציבור מאשליות    "מדינת כל לאומיה" - אין דבר כזה במשפט הבינ"ל; פליטים יהודים ופלשתינים; לאן מוביל אבו מאזן? ועוד
שאול דישי
עוד פרק מכונן בחשיפת הנרטיב הגלוי אל מול הנרטיב הסמוי בעלילות האגס(התיעודי!) בארגז התפוחים העלילתיים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il