X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כאשר מרגיש עם ישראל "ותיק" בארץ ישראל, הוא מתדרדר לחטאים. רק התורה יכולה למנוע מצב זה, שכבר הוביל פעמיים לחורבן
▪  ▪  ▪
מפת ארץ ישראל לפי הגר"א. אסור לאבד את רוח הנעורים

"כי תוליד בנים ובני בנים ונושנתם בארץ, והִשְחַתֶם ועשיתם פסל תמונת כל, ועשיתם הרע בעיני ה' אלקיך להכעיסו". כך פותחת התורה בפרשת השבוע, פרשת "ואתחנן", את הפרשייה העוסקת בגלות ובגאולה, פרשייה אותנו כבר קראנו השבוע, בתשעה באב.
מילת המפתח בפסוק זה ובהתרחשויות המתוארות אחריו היא "ונושנתם". לדעת רוב המפרשים, מילה זו היא מלשון "התיישנות". כך מתרגם אונקלוס: "ותתעתקון בארעא" - תהיו עתיקים בארץ. כך פירש הרמב"ן: "בעבור היותכם ישָנים בארץ ותשבו לבטח, אולי תשכחו את ה'".
רש"י הבין את המילה בצורה ברורה כל-כך, עד שכלל לא מצא לנכון לפרש את מובנה הלשוני. במקום זאת, הוא מביא מדרש ידוע של חז"ל: "רמז להם שֶיִגלו ממנה [מארץ ישראל] לסוף 852 שנה [מאז שנכנסו לארץ] כמניין 'ונושנתם' [בגימטריא], והוא הקדים והִגְלם לסוף 850 [שנה] והקדים שתי שנים ל'ונושנתם' כדי שלא יתקיים בהם 'כי אבוד תאבדון'. וזהו שנאמר: 'וישקוד [=וימהר] ה' על הרעה ויְבִיאֶהָ עלינו כי צדיק ה' אלקינו' [דניאל ט'] - צדקה עשה עימנו שמיהר להביאה שתי שנים לפני זמנה".
המפרש היחיד המוצא למילה זו מובן שונה הוא החזקוני, ההולך בעקבות בעלי התוספות ור' יוסף בכור שור: "ותהיו נואשים ותאמרו: כבר נתיישבנו בה ולא נפסידנה עוד". החזקוני מפרש "ונושנתם" מלשון "ונתייאשתם", אך במובן הפוך מזה שאנו רגילים. לשיטתו, ייאוש הוא אובדן אפשרות - לאו-דווקא לשלילה; במקרה הזה, ישראל יהיו בטוחים שאין כל אפשרות שיגלו מהארץ.
מלשון הפסוק ברור, כי מדובר על מצב בו בני ישראל יושבים בארץ ישראל מספר דורות ואז מתחילים לעבוד אלילים; התוצאה האחת והיחידה תהיה גלות, משום שהארץ אינה מסוגלת לסבול פולחן זר על אדמתה. אך האם יש קשר ישיר, סיבה ומסובב, בין אורך הישיבה בארץ לבין החטאים המתחוללים עליה?
מסתבר שיש. קודם כל, התורה יוצרת זיקה זו במפורש בפסוקנו, שחציו הראשון מדבר על הוותק בארץ והשני - על העבודה הזרה בה. רק אתנחתא (פסיק) מפרידה בין שני החלקים, מה שאומר שיש קשר ישיר ביניהם.

כאשר ההתלהבות נעלמת

מה שנכון בחיי היחיד, נכון גם בחיי האומה. הכניסה לארץ ישראל הייתה מלאת התלהבות וקדושה, שגם תקלות נקודתיות לא יכלו לקלקל. אך לאחר שבע שנות מלחמה, נותרו חבלי ארץ רבים שלא נכבשו; השבטים רצו להתיישב סוף-סוף על אדמתם, גם אם פירוש הדבר היה ויתור על חלקים ממנה. וככל שחלפו השנים - השגרה עשתה את שלה וכבר דיברנו על מה שאירע. כך היה גם בעת בניין הבית הראשון ולאחר הקמת הבית השני.
מפני סכנה זו מזהירה התורה: "ונושנתם בארץ". תרגישו שאתם כבר ישָנים, לא תהיה לכם רוח הנעורים של ההתחדשות, לא תהיה לכם ההתרגשות של ההרפתקה שבתחילת הדרך. אם זו התחושה, הדרך מובילה בכיוון אחד בלבד: למדרון. משום שאם בכל זאת רוצים לחדש את ההתרגשות הראשונית, מחפשים ריגושים חדשים - וזה אומר: עבודת אלילים.
סכנה זו ניצבת לפתחנו בכל דור. לא צריך להיות רומנטיקנים כדי לדעת, שלפני שניים-שלושה דורות הייתה רוח אחרת בקרב תושבי הארץ הזאת. רוח של עשייה, של ערבות הדדית, של בניית הכלל. אך ככל שעובר הזמן, הרוח הזו מפנה את מקומה לנוחות, לאנוכיות, לבניית היחיד.
כנגד סכנה זו מציבה התורה את התמרור ועליו המילה "ונושנתם". גם אנו ניצבים בפני סכנה של עבודת אלילים. לא רק פסלי עץ ואבן הם אלילים; גם בני אדם, גם אידיאות, גם הכסף - גם לאלו קל להשתעבד, הרבה יותר קל מאשר לבודהא או ליופיטר.
מהי התרופה? גם היא מצויה בפרשתנו, בקריאת שמע: "והיו הדברים אשר אנכי מצווך היום על לבבך". אמרו חכמינו: בכל יום ייראו לך דברי התורה כאילו היום הצטווית עליהם. התורה, העמוקה מני ים והרחבה מני ארץ, היא התרופה בפני ההתיישנות, משום שבכל יום ניתן לגלות בה פנים חדשות, היבטים שלא נחקרו, השלכות שטרם נאמרו.
המחלה היא הרגשת היושן בארץ. התרופה היא העיסוק בתורה. זהו החוט המשולש המפורסם: עם ישראל, ארץ ישראל, תורת ישראל. וכדבריו של הנצי"ב מוולוז'ין: ארץ ישראל לעם ישראל על-פי תורת ישראל. כל שילוב אחר לא יחזיק מעמד. זוהי הדרך היחידה.

מימי יהושע ועד לחורבן

שנית, הניסיון ההיסטורי לימד שוב ושוב שכך הם פני הדברים. כאשר בני ישראל נכנסים לארץ, הם עובדים את ה' בצורה המושלמת ביותר המתוארת בתנ"ך. אפשר לראות זאת שוב ושוב בספר יהושע ולא נאריך כאן בהוכחות. עבודת ה' זו נמשכה כל עוד חיו הזקנים שהאריכו ימים מדורו של יהושע, אך לאחר מותם - החלו שבטים-שבטים לעבוד אלילים מקומיים. התוצאה המיידית היתה, שאותם שבטים נמסרו בידי אויביהם, ורק כאשר חזרו בתשובה - נשלחו השופטים שהצילו אותם.
כך היה גם בבית הראשון. כאשר בנה שלמה את המקדש, שרתה בו השכינה במעמד שהזכיר מאוד את חנוכת המשכן. אך כבר בדור הבא התפלגה הממלכה ועשרת השבטים של ממלכת ישראל החלו לעבוד לעגלי הזהב ולאחר מכן לאלילים. גם במלכות יהודה החלה התדרדרות שנמשכה מאות שנים, כאשר העם עובד בבמות - אומנם את ה', אך לא בבלעדיות של המקדש כפי שהצטווה. בסוף ימי הבית הראשון כבר התדרדר העם לעבודת אלילים, והחורבן בידי נבוכדנצר והגלות לבבל היו העונש הקשה על חטאים אלו.
בימי בית שני היה המקדש אחד המבנים היפים ביותר בעולם, וגם הונחו היסודות למשנה - עליה מתבססת כל התורה שבעל-פה. אלא שממלכת החשמונאים, שהייתה שיא העצמאות המדינית, הובילה במישרין לשעבוד הרומי בשל מלחמות האחים שבתוכה. לצד לימוד התורה, התרבו המחלוקות ושנאת החינם. התוצאה הידועה היטב: חורבן בית שני והגלות הנמשכת עד ימינו, על כל תלאותיה ונהרות הדם שנשפכו במהלכה.
את ההסבר לתופעה זו אנו יכולים למצוא באימרה ידועה של חיים נחמן ביאליק. באחת המסיבות הראשונות של "עונג שבת" שייסד ביאליק בתל אביב הקטנה, העיר המשורר: "כל ההתחלות קלות". העיר לו מאן דהו: "אדון ביאליק, אומרים שכל ההתחלות קשות". השיב ביאליק: "לא כך. ההתחלה קלה - יש התלהבות, רצון טוב, ציפיות. הרבה יותר קשה להמשיך".
אנו יודעים זאת היטב גם מחיי היום-יום. הרבה יוזמות יוצאות לדרך במהירות של 100 קמ"ש, אך ככל שהדרך מתארכת והקשיים מתרבים - המהירות יורדת, ההפסקות מתרבות, לעיתים נתקעים ולפעמים אפילו נעצרים לגמרי.

תאריך:  22/07/2010   |   עודכן:  22/07/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ונושנתם בארץ
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
דברך כזרזיפי טל על ערוגות הבשם
אך דיברת באיחור  |  22/07/10 13:15
2
יישר כח חזק וברוך וכל טוב.שבת
פלא יועץ  |  23/07/10 17:40
3
כזבים מבית-המדרש האורתודוכסי
יוסי פלס  |  27/07/10 12:55
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם שרון
לאחר שקראתי את הספר "אבא עשיר, אבא עני" חשתי שיש גם סוג נוסף של אבות, אשר אני, כמשוער, נמנה עימם: יש אנשים שלא נועדו להיות עשירים בכלל ומיליונרים בפרט. אני, ככל הנראה, אחד מהם...
יאיר דקל
מה עלי לעשות כאשר יש לי ברירה לבחור אדם חכם, שהורשע בעבירה, או, לעומתו, להצביע בשביל מי שתמיד אומר אמת אבל הוא טיפש
יוני בן-מנחם
נראה שמוסדות הפת"ח יציבו שורה של חישוקים ותנאים על-פי רצונו של עבאס שעימם הוא יבוא לכינוס ועדת המעקב של הליגה הערבית
עליס בליטנטל
נטש את כל עולמו הקודם כצלם עיתונות ופרסומת מצליח ומשגשג, עשה פסק זמן של ארבע וחצי שנים, ובשנים האחרונות התמקד אך ורק במימוש התיאוריה הפילוסופית שלו
ראובן לייב
"אבו חאלד" שבהרצליה היא מסעדת-דרכים מזרחית, זולה וטעימה, המספקת לסועדיה תמורה כספית מלאה עבור כספם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il