X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שני מאמרים לפרשת "ואתחנן" להרבות באהבת חינם וגם: המשך תוכחתו של משה לעם ישראל על הנהגותיהם והתנהגותם
▪  ▪  ▪

על-פי ההלכה המתבססת על הברייתא [מסכת תענית דף ל] אסור לעסוק ביום תשעה באב בלימוד התורה כי דבריהם משמחים ליבו של אדם, שנאמר: "פקודי ה' ישרים משמחי לב" והרי אנו אמורים ביום קשה זה להימנע מכל שמחה. אולם, חכמינו ז"ל קבעו "תחליפים" אחרים ללימוד התורה כדי שנוכל לקיים "והגית בו יומם ולילה", והם, בעיקר, התעסקות בעניינים הקשורים לצער, לאבל ולחורבן כגון: קריאה בספר איוב ו"בדברים הרעים שבירמיה", כמו גם בסיפורים הקשורים לחורבן בתי המקדש ועוד. וזאת, כדי שהאדם ישים על לב, יפשפש במעשיו ויתקן דפוסי התנהגותו והנהגותיו.
אחד מן הסיפורים המוכרים והידועים ביותר והמובא בתלמוד [גיטין נ"ה-נ"ו] נקרא בשם: "על קמצא ובר קמצא חרבה ירושלים". סיפור זה הוא אחד מן הסיפורים שחכמים ראו בהם את הרקעים השונים לחורבן בית המקדש השני, וב"קצירת האומר": אחד מעשירי ירושלים (ואשר שמו לא צוין במפורש בסיפור) ערך סעודה וביקש משמשו שיזמין את חברו-אהובו, קמצא, ולהימנע מלהזמין את יריבו-שונאו, בר קמצא. השמש טעה והזמין את בר קמצא. כשראהו העשיר פקד על סילוקו מן הסעודה. בר קמצא היה מוכן לשלם את עלות כל הסעודה ובלבד שיניחו לו להישאר. העשיר סירב בתוקף ואף "נטלו בידו, העמידו והוציאו החוצה". בר קמצא הנפגע הלך לקיסר הרומאי והלשין שהיהודים מרדו בו. משם, הדרך הייתה קצרה לחורבן שהומט על עם ישראל. בר קמצא עשה זאת מפני שאמר לעצמו: הואיל וישבו שם חכמים ולא מיחו בעשיר, כלומר: לא הביעו מחאתם והתנגדו למעשיו, ואולי בכך היו מונעים את הוצאתי מן הסעודה, ובעיקר היו מונעים את בושת והלבנת הפנים שנגרמה לי ברבים, כנראה שהיה נוח להם מכל העניין, אלך ואלשין עליהם ועל כל היהודים.
אין כל ספק שהשמטת שמו הפרטי של "העשיר מירושלים" מן הסיפור לא הייתה מקרית, וסביר להניח שחכמינו רצו ללמדנו שהאדם הזה יכול להיות כל אחד ואחד מאיתנו: אני, אתה, את, הוא והיא, ואשר, לפעמים, איננו שמים על לב ופוגעים, מביישים ומלבינים פני חברינו ברבים ובכך מגדילים ומעצימים את "שנאת החינם" בינינו. שנאה הגורמת לפירוד, לחוסר אחדות, ואשר הייתה הגורם העיקרי והסיבה האמיתית לחורבנו של בית שני, אף על-פי שבתקופת בית זה היו עוסקים ולומדים תורה. מן הראוי להזכיר כאן את סיסמתם המוכרת של אנשי "קרן קיימת לישראל" (=קק"ל) שהייתה אחת מן הדרכים להילחם בשריפות הקשות הפוקדות את אזורי היערות בישראל: "מספיק טיפש אחד בשביל לשרוף יער שלם", שעל כך נוהג הרב יוסף ויצמן ("המרכז ללימודי היהדות") להוסיף: "אבל, צריך עוד הרבה אנשים מסביב שיניחו לזה לקרות". ודו"ק.
הבה נישא תפילה ליושב במרומים שנזכה, ביחד וכל אחד לחוד, להארה פנימית וחיצונית כדי למצוא את הדרך האמיתית לדפוס התנהגות של "אהבת חינם". אהבה אשר תהיה הגורם העיקרי להחשת ביאת משיח צדקנו ובניית בית מקדשנו, בעגלא ובזמן קריב, אמן.

התוכחה - חשיבות ודרך מעשית

"דרך ארוכה עשה האיש משה מן היום בו ענה לאלוהי ישראל "לא איש דברים אנכי" [שמות ד', י'] כשהוטלה עליו השליחות ההיסטורית לגאול את ישראל ממצרים, ועד ליום בו עמד מול העם כולו, עודדם, לימדם, הדריכם ובעיקר הוכיחם. כעדותה של תורתנו בתחילת ספר דברים [פרק א', א']: "ואלה הדברים אשר דיבר משה אל כל ישראל". כך נפתח גיליונה התורני של "קהילת שבזי", קליפורניה, ארה"ב.
וגם אומנה, דרך ארוכה זו מתחילה בשלהי תקופת שעבודם של עם ישראל במצרים, עבור דרך 40 שנות נדוד "במדבר הגדול והנורא" ומסתיימת בהגיעם אל פאתי יעדם הסופי, הלא היא ארץ ישראל "בערבות מואב אשר על ירדן יריחו". וזאת יש לדעת: ספר דברים המכיל את "נאומו" האחרון של משה לעם ישראל, כמו גם עניינים ונושאים נוספים ואחרים, נכתב במשך 37 יום (מיום א' בשבט ועד יום ז' באדר, שעל-פי המסורת היהודית הוא "יום לידת ומיתת משה").
ספר דברים הוא המשכו הישיר של ספר במדבר שקדם לו ואשר עסק, בעיקר, בסיפור קורות עם ישראל מאז שגורשו ממצרים ועד הגיעם אל ארץ נושבת, הלא היא ארץ ישראל. ספר זה על שלל 11 פרשיותיו כולל חזרה על מה שאירע לאבותינו ואמותינו הקדושים וצאצאיהם העבריים (ולכן מכונה בשם "משנה תורה") וכולל גם עידוד אדיר, הדרכה והשלמת חלק מן המצוות כהכנה לקראת כניסת עם ישראל לארץ. וזאת בדרך של תוכחה, שעל-פי הגדרתה המילונית, היא: ייסור והטפת מוסר. והייתי מוסיף: ביקורת קונסטרוקטיבית ביחס למה שכבר נעשה כדי לתקן את הטעון תיקון בפעולות ובמעשים העתידיים.
אין זה המקום להרחיב ולפרט מחמת מוגבלות אורך המאמר. ברם, לא נוכל להתעלם מן העובדה שפתיחתה של פרשת השבוע, פרשת "ואתחנן" היא המשך לתוכחתו של משה לעם ישראל על הנהגותיהם ודפוסי התנהגותם הקלוקלים והמקולקלים של עם ישראל, בחלק מן התחנות והחניות שעברו ושהו בהן. משה עושה זאת "כדי למרקם ולזככם מחטאיהם ומעוונותיהם וכדי לעודדם לתקן ולא לעשות זאת בשנית בעת הגיעם ובעת התנחלותם בארץ נושבת, בארץ חמדת אבות" [מדרש גם]. ולגבי דידן, בתחילת הפרשה משה מציין את העובדה שכניסתו לארץ ישראל נמנעה ממנו טוטאלית על-אף בכיותיו, תפילותיו ותחינותיו, 515 במספר [על-פי המדרש] שנאמר [פרק ג', כ"ג]: "ואתחנן אל י-ה-ו-ה בעת ההיא". משום, "ויתעבר י-ה-ו-ה בי למענכם" ורש"י על אתר מפרש: "בשבילכם. אתם גרמתם לי...". ודו"ק.
וזאת למודעי: התוכחה היא מצוות עשה מן התורה שנאמר [ויקרא י"ט, י"ז]: "הוכח תוכיח את עמיתך ולא תשא עליו חטא". על-פי חלק מחכמי התלמוד [ערכין ט"ז] התוכחה יכולה להגיע "עד כדי הכאה" [רב], או "עד כדי קללה" [שמואל], או: "עד כדי נזיפה" [ר' יוחנן]. התוכחה היא חלק בלתי נפרד במערכות היחסים החברתיים בין אדם לזולתו. "וכל זמן שתוכחות בעולם, טובה וברכה ונחת רוח באים לעולם והרעה מסתלקת מן העולם" [תמיד כ']. יש לציין שירבעם הרשע זכה במלכות ישראל "מפני שהוכיח את שלמה" [סנהדרין ק"א]. התלמוד מוסיף [תמיד כ"ח]: "שכל אדם המוכיח את חברו לשם שמים, מושכין עליו חוט של חסד".
חוט של חסד זה היה משוך על פניו של משה רבנו, מורנו, מלמדנו ומחנכנו הדגול מיני ימי קדם ועד ימינו. משה רבנו (ולא: המצביא, הגואל, המנהיג ועוד) משמש, לשעתו ולדורות, מודל לחיקוי כיצד ניתן להוכיח את הזולת. משום שכאשר בא להוכיח את העם ב"נאומו" האחרון, הוא עשה זאת בטוב טעם, ברמזים בלבד שלא לביישם ולהלבין פניהם. אין כל ספק שזו הדרך הנאותה, היפה והמומלצת בחום לכל מי שרוצה לקיים את מצוות התוכחה ורק "במקרים קיצוניים" ניתן להשתמש ב"דרכי התוכחה" כפי שרב שמואל ורבי יוחנן לימדונו.
זאת ועוד; חושבני, שאולי רצוי ביותר לפעמים "להוכיח" את הזולת בדרך של "שתיקה". מעין "שתיקה רועמת". שתיקה אשר תזעזע את הזולת עד עמקי נשמתו וזאת על-פי היסוד שקבעו והתוו חז"ל בתלמוד [יבמות ס"ה]: "כשם שמצווה לומר דבר הנשמע כך מצווה שלא לומר דבר שאינו נשמע". ומתי? – באם ישנו חשש שהאדם המוכח לא רק שלא יקבל את דברי האדם המוכיח אלא אף ייגרם "ניתוק מגע" ביניהם והתוכחה תהפוך להיות "כלי רועץ", כלי מכשיל והורס, והסיפור שיובא להלן ו"בקצירת האומר" ואשר שמעתיו מפי ידידי המלומד, הרב צביקה ליפסקר הי"ו, מרועיה הרוחניים של "קהילת קודש מוריה" שעל-יד בית הכנסת המרכזי לצעירים (שכונת כפר גנים ג', עיה"ק פתח תקוה תובב"א) מאשש טענתנו, כדלקמן:
באחת מן הישיבות החשובות שבראשה עמד מו"ר, ר' משה צבי נריה (מנקין) (1913 – 1995) זצ"ל התפתחה תופעה מבישה ומביכה, "לקיחה שלא ברשות". רעה חולה זו הייתה לצנינים בעיני ראש הישיבה, המחנכים ואף התלמידים. בוקר אחד התבקשו מאות התלמידים להתכנס בבית המדרש בדחיפות "לשיחה מיוחדת של ראש הישיבה". התלמידים היו ישובים במקומותיהם בשקט ובציפייה. כבוד הרב זצ"ל נכנס לבית המדרש, ניגש אל "העמוד" שעל "הבימה" ועמד ללא אומר ודברים. השקט והדממה "קרעו את האוויר". אף אחד מן התלמידים לא פצה פיו. לאחר כשעה קלה פרץ בבכי קורע לב, ירד מן הבימה בהרכנת ראש, פנה ויצא מבית המדרש. מספרים, שתופעת "הלקיחה שלא ברשות" פסקה ואף חלפה, עברה ובטלה לתמיד.
"משה את משה", קרי: משה רבנו והרב משה צבי נריה ע"ה, לימדונו פרק מחכים, מושכל ומעשי לא רק על חשיבותה של התוכחה אלא, בעיקר, על הדרך המעשית "שיבור לו האדם" בבואו להטיף מוסר ולהוכיח את חברו, שהרי לצערנו ולדאבוננו הגדול, "לא חרבה ירושלים, אלא בשביל שלא הוכיחו זה את זה" [שבת קי"ט] ודברי המקרא המאלפים [משלי ט', א']: "ולמוכיחים – ינעם ועליהם תבוא ברכת טוב" נאמר עליהם וממשיכי דרכם בישראל.

תאריך:  22/07/2010   |   עודכן:  22/07/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 כבוד האדם וחירותו
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אהבת חינם - צו השעה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
למי"להרבות באהבת חינם"?לשריד,ל
קורןנאוה טבריה  |  23/07/10 05:57
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
לעוז, ממש כמו לי, כואב מצבם של מאה אלף אזרחי מדינת ישראל, בדואים, שחיים בנופי ילדותו    יש שכר לעמלי
דרור אידר
פרופ' אברהם דיסקין מהאוניברסיטה העברית, מומחה עולמי למדע המדינה, מודאג מן ההטיה האנטי-ציונית באקדמיה בישראל, ויוצא נגד המרצים שקוראים לחרם אקדמי על ישראל    דיסקין, שביקש להקים מדינה פלשתינית כבר ב-1967 תמך בהסכמי אוסלו אבל התריע על 50 שנות טרור, מבהיר: "אני יונה עוד קודם לרבים בשמאל, אבל לצערי אני לא יכול לחשוב על מחיר שיוכל להביא שלום אמת"    ראיון עם איש חזון
איתמר לוין
כאשר מרגיש עם ישראל "ותיק" בארץ ישראל, הוא מתדרדר לחטאים. רק התורה יכולה למנוע מצב זה, שכבר הוביל פעמיים לחורבן
אברהם שרון
לאחר שקראתי את הספר "אבא עשיר, אבא עני" חשתי שיש גם סוג נוסף של אבות, אשר אני, כמשוער, נמנה עימם: יש אנשים שלא נועדו להיות עשירים בכלל ומיליונרים בפרט. אני, ככל הנראה, אחד מהם...
יאיר דקל
מה עלי לעשות כאשר יש לי ברירה לבחור אדם חכם, שהורשע בעבירה, או, לעומתו, להצביע בשביל מי שתמיד אומר אמת אבל הוא טיפש
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il