X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
תחקיר עיתונאי, יהיה מקצועי ומעמיק ככל שיהיה, אינו יכול לחשוף ולצייר תמונה מדויקת על הקורה במערכת סבוכה, חשאית וממודרת, גם אם יתיימר לכך וגם אם נדמה לעורכי העיתון שאלו הדברים כהווייתם
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]
סודי ביותר: ממדי קהיליית המודיעין האמריקנית
תלם יהב
ה"וושינגטון פוסט" מפרסם דוח ובו נחשפת לראשונה קהיליית המודיעין האמריקנית * התקציבים מנופחים, הגופים מבצעים עבודות זהות, הסרבול אדיר והסודיות רק הולכת וגוברת * ארה"ב - עולם סודי ביותר
לרשימה המלאה

על-פי תחקיר שפרסם בשבוע שחלף ה"וושינגטון פוסט", מצויה מערכת המודיעין של ארה"ב בכאוס מוחלט. הטענות שמועלות עוסקות בעיקר באובדן שליטה ממשלתית על מערכת מסועפת ומסואבת, מרובת כפילויות, ממודרת ובזבזנית. האומנם?
לתחקיר עיתונאי בנושא התנהלות של מערך מסווג יש להתייחס בזהירות רבה. ממצאיו ומסקנותיו תלויים באמינות המקורות שעליהם התחקיר מסתמך, באמינות המידע שמקורות אלו מספקים, בסינון מקצועי של דיס-אינפורמציה, ובפרשנות של המתחקר ומקורותיו לתמונה הכוללת מזווית ראייה מצומצמת יחסית - לכן, אני לגמרי לא בטוח שהתמונה שמצייר ה"וושינגטון פוסט" משקפת את המציאות.
אתייחס לממצאים העיקריים כפי שפורסמו בתקשורת. למעלה מ-850 אלף אנשים מחזיקים בסיווג ביטחוני "סודי ביותר", כך חושפים תחקירני העיתון. קהילייה זו מופקדת על פענוח חומרי המודיעין שמוזרמים לעיונה. קרוב ל-1,300 ארגונים ממשלתיים שונים עוסקים באיסוף מידע בנושאי טרור, ולצידם כ-2,000 גופים פרטיים שעיסוקם דומה. המספרים מרשימים אך המשמעות עמומה; לא ברור מה הבעיה עם המספרים האלה, אם 850 אלף בעלי סיווג זה דבר נורא, יואילו התחקירנים לציין כמה בעלי סיווג אמורים להיות וביחס למה? - לכמות המידע שצריך לעבד? להיקף המקורות החיים והסיגנטיים? להיקף היעדים? וכך גם לגבי 3,300 הגופים השונים שעוסקים באיסוף; בהנחה שאלו הם המספרים, צריך לנמק גם מדוע הכמות הזאת בעייתית.
27 חברות - כך מצוין בתחקיר - עוסקות במעקב אחרי כספים שמועברים מארגוני טרור בחו"ל לארגוני טרור בארה"ב ו"מדהים" - מודגש - "אף אחד מהגופים לא יודע על קיומו של השני". מדהים? לא בטוח. המידור הוא עיקרון מוביל במערכת מודיעין ו"הממצא" הדרמטי הזה מקבל פרשנות הפוכה לזו שאליה ה"וושינגטון פוסט" מכוון. בנוסף, מוזכר בתחקיר כי בסופו של דבר רק שני שליש מהחומר מגיע בסופו של דבר לפנטגון ושם, "רק בודדים" מחזיקים בסיווג ביטחוני שמאפשר להם לראות את התמונה כולה. לא מוסבר מהו "החומר" שמגיע לאותם מקבלי החלטות ספורים; האם מדובר בידיעות גולמיות או בחומר רלוונטי מסונן ומעובד כמו שאמור להיות, וזו בעצם העבודה העיקרית של מערכת מודיעין לספק לממשל מוצר מוגמר וענייני לגיבוש החלטות בנושאים מהותיים. זו לא המצאה אמריקנית, כך עובדים כולם.
אחד מהמקורות מתלונן באוזני התחקירן על כך שאינו מסוגל להשתלט על "אלפי נתונים שרצים על המסך שלי", ועל כך שמנתחי מערכות מסתירים חומרים אפילו מהאחראים עליהם וזאת מטעמי סודיות. שוב מדובר בזווית ראייה אישית וצרה. סביר שאותם הנתונים מועברים ונגישים למפענחים שונים, ובסיכומו של דבר יש גורמים שנחשפים לחומר הכללי, עוסקים בהצלבה ובהשוואה ומעבירים חבילת מודיעין ממוקדת יותר לרמה שמעליהם; הייתי נזהר מאוד מלהגיע למסקנות מערכתיות על בסיס העדות הזאת.
גם נושא התקציב שמאשר הקונגרס למערך המודיעין לא מנומק. "בתשע השנים האחרונות, צמח התקציב ל-75 מיליארד דולר, כמעט פי 22 מהתקופה שלפני פיגוע ה-11 בספטמבר". על איזו "תקופה" מדובר ומה היה התקציב בספטמבר 2001? מה היו הצרכים והיעדים לפני הפיגוע המכונן הנ"ל ואיך הם הוגדרו אחריו? האם יש תאימות בין היעדים המעודכנים לבין התקציב? אסטרטגיה אחרת? רב הסתום על הנגלה.
נושא "הקבלנים הפרטיים" הוא אולי מהבודדים בתחקיר שנשמע אמין, ולפיכך מעורר דאגה. התופעה בעייתית. מערך של קבלנים פרטיים מצריך מערך מקביל של בקרה הדוקה ויעילה, ואם אין כזה (נתון שהתחקיר אינו מספק) - עלולות להתהוות בעיות שעיקרן באינטרסים שאינם חופפים, בהערכות מגמתיות ובהוצאות כספים חריגות. תופעת ה-Outsourcing שהשתלטה על התרבות העסקית בארה"ב וחלחלה גם למערכת הממשל, יכולה להיות יעילה תחת בקרה הדוקה אך בעייתית ביותר בלעדיה.
קרוב לוודאי שממצאי התחקיר ייבחנו ביסודיות על-ידי הקונגרס וגופי הביקורת של הממשל. נראה שהאימרה כי אין עשן בלי אש תהיה נכונה גם הפעם, רק שאני לא בטוח כי מדובר במדורה גדולה. תחקיר עיתונאי, יהיה מקצועי ומעמיק ככל שיהיה – אינו יכול לחשוף ולצייר תמונה מדויקת על הקורה במערכת סבוכה, חשאית וממודרת, גם אם יתיימר לכך וגם אם נדמה לעורכי העיתון שאלו הדברים כהווייתם.

תאריך:  24/07/2010   |   עודכן:  25/07/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
התחקיר הצבאי של הוושינגטון פוסט - הכצעקתה?
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
המודיעין האמריקני
דני ק  |  25/07/10 12:28
 
- זו בדיוק הסיבה להרחבתו הנדונה
אלכס נ.  |  25/07/10 12:49
2
הועלו בעיות חשובות לדיון
ירון זכאי  |  25/07/10 16:03
3
הנושא: כשל ניהולי יסודי ומהותי
ניהול מטריציוני  |  25/07/10 17:39
4
האמריקאים לא טפשים
נוני  |  4/08/10 11:45
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמוס שנער
תפקידו של בית הספר הוא להכין את התלמיד לחיים ע"י כך שהוא מלמד אותו כיצד לנצל את הפוטנציאל האישי שלו כדי לפרוח, ותפקידו השני הוא ללמד את התלמיד כיצד ללמוד
בני לוי
בני לוי מביא עצות חכמות לבני הנוער הערבי מול עצות האחיתופל שנתן להם הסופר עלא חליחל    לוי מציע: תרומה במקום נקמה
ד"ר אברהם בן-עזרא
שני היבטים בעניין השפה העברית, בעקבות עיון בראשיתו של ספר דברים
נפתלי רוטנברג
לט"ו באב כחג אהבה יהודי מחודש בזמננו יכולה להיות תשתית תרבותית, הגותית ולימודית במקורות היהדות לדורותיה    אנו זקוקים לחג שידבר אל כל המסגרות החברתיות, שיחגגו אותו במסגרת המשפחה המורחבת אך גם בקרב חבורות של צעירים וצעירות וכמובן במרחב האינטימי של זוג אוהבים
איתן קלינסקי
אני מצר על כך, שאחד מענקי השירה העברית שחי בתוכנו, מתיר לעצמו לפגוע בתרבות כה עשירה, ונותר איתן בדעתו ש"הם" הביאו את "תרבות שוכני המערות"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il