X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שלמה גזית פובליציסט, אלוף (במיל.), בעבר ראש אמ"ן על צד שמאל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
חיילים ושוטרים מתמודדים עם סיטואציות כמו זו שאליה נקלע השוטר שחר מזרחי, אין ספור פעמים ספק רב אם מאזני-המשפט הם הכלי הראוי לדון ולבחון את החלטות המעורבים בהן
▪  ▪  ▪
מזרחי. סיטואציה מוכרת [צילום: פלאש 90]

אינני מכיר את שחר מזרחי, ואף לא קראתי את פסקי הדין בעניינו - לא של בית המשפט המחוזי ולא של בית המשפט העליון. אולם פרשה זו, המסעירה בימים אלה את התקשורת, את המשטרה, את המשרד לביטחון פנים, וכמובן, את המערכת המשפטית - מזכירה לי ימים רחוקים.
ב-29 באוקטובר 1956, במקביל לפתיחת מבצע "קדש", הוטל עוצר על היישובים הערביים שלאורך קו שביתת-הנשק. לקראת ערב, הרגו לוחמי משמר הגבול עשרות מתושבי כפר-קאסם אשר חזרו לבתיהם בכפר לאחר שסיימו את עבודתם בשדות, מבלי דעת כי הוטל עוצר במקום.
מפקדי הכוח של משמר הגבול שפעל במקום הועמדו למשפט, ופסק הדין העלה את שאלת הפקודה הבלתי-חוקית. על רקע זה יזמה הפרקליטות הצבאית מסע הסברה בצה"ל אשר נועד לחדד את הדילמות שעמן עשוי חייל להתמודד מול פקודות שנויות במחלוקת.
זכור לי אלוף משנה משה זוהר, הפרקליט הצבאי הראשי באותם ימים, שהסביר לחניכי בית הספר לפיקוד ומטה של צה"ל את הנושא. לצורך הבהרת הדילמות, העלה מן האוב פרשייה בה הסתבך בריטי, שוטר משטרת המנדט, ביפו הערבית במהלך המאורעות של 1936-39.
במהלך סיור ברחובות העיר, השוטר, יחד עם הסמל הממונה עליו, עצרו ילד ערבי שהפיץ כרוזים. בעת שהילד ניסה לברוח ולהתחמק מן המעצר, ירה השוטר בילד והרגו. השוטר הועמד לדין באשמת הריגה ונמצא אשם. בערעור, קודם החלטת שלושת השופטים בעניינו, ניתנה לו האפשרות לטעון ולהצדיק את מעשיו.
אני "קוקני" יליד לונדון, הסביר הבחור. ביקשתי להתקבל כשוטר במשטרה המטרופוליטנית של העיר. נדחיתי בטענה שהשכלתי איננה מספקת למטרה זו, עם זאת הציעו לי לשרת כשוטר באחת המושבות הבריטיות. וכך הגעתי לפלשתינה.
במהלך שלוש השנים האחרונות הייתי צמוד לסרג'נט ג'והנס, הוא היה עבורי בחזקת אורים ותומים, כאשר אני ממלא בדקדקנות כל אחת מהוראותיו.
בעת סיור שעשינו ברחובות יפו ראינו את הילד מפיץ כרוזים. עצרנו אותו והובלנו אותו לתחנת המשטרה. לפתע ניתק הילד מן האחיזה בידי וניסה להימלט. Shoot him! צעק סרג'נט ג'והנס לעברי. עמד לרשותי שבריר של שנייה לשקול אם פקודתו היא חוקית או בלתי חוקית בעליל. וכידוע לכם - יריתי והרגתי את הילד.
אני רואה מולי את שלושתכם, עם ערימת ספרי החוק שעל השולחן, ספרים המונים את כל התקדימים בהם עלו פרשיות דומות. לי אין השכלה משפטית, בבדיקות המיון נקבע שאינני כשיר לשרת כשוטר בלונדון, והנה בשבריר השנייה שעמד לרשותי לבחינת חוקיותה של הפקודה שקיבלתי, פקודה מפורשת של הסרג'נט אשר במשך שנים נשמעתי לכל פקודה שלו, ללא ערעור, פתחתי באש.
שופטי הערעור החליטו לזכות את השוטר.
אינני יודע מה היה גורלו של ג'והנס, הסמל אשר נתן את הפקודה הבלתי-חוקית. בנסיבות המקרה, גם לרשותו עמד שבריר של שנייה כיצד לנהוג בילד הנמלט, לירות או לתת לו לברוח לנפשו.
דומני כי הלקח מפרשייה זו נכון גם בימינו - חיילים ושוטרים מתמודדים עם סיטואציות כאלה אין ספור פעמים. ספק רב אם מאזני-המשפט הם הכלי הראוי לדון ולבחון את החלטות המעורבים בהן.

הכותב הוא אלוף (מיל.), בעבר ראש אגף המודיעין בצה"ל.
תאריך:  25/07/2010   |   עודכן:  25/07/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שיקולים בהיכל הצדק
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
שלמה גזית מנותק מהמציאות
בורית דייניש  |  25/07/10 15:42
2
אתה טועה
ע.ג4  |  25/07/10 16:38
3
בית משפט יכול להוות כלי כזה
אלישמע  |  25/07/10 16:39
 
- אין בארצנו בתי משפט אלא
מתפרות תיקים  |  25/07/10 21:39
4
פסק הדין שגוי, העובדות שונות
נחום שחף  |  25/07/10 19:29
 
- אתה מתאים את חוקי הפיסיקה
פיזיולוג  |  26/07/10 09:48
 
- אתה לא פיזיולוג אלא פיזדולוג
נחום שחף צודק  |  26/07/10 12:33
 
- תגובה לפיזיולוג
בוגר  |  26/07/10 12:53
 
- כך זה שלא קוראים פסקי דין
פיזיולוג  |  26/07/10 18:59
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר צ'לו רוזנברג
תקרית הביקיני של מיכל אמדורסקי חושפת את ערוותה של הטלוויזיה המסחרית, לא פחות מערוותה של האמנית
מרדכי קידר
הפלשתינים אינם מעוניינים כרגע בהסכם עם ישראל, הן משום שברור להם כי ממשלת ישראל הנוכחית לא תסכים לזכות השיבה ולחלוקת ירושלים, והן משום שממשל פלשתיני עצמאי יביא לקץ התמיכה הכספית הבינלאומית ברשות
עמוס גורן
ספרו של ד"ר מנפרד גרסטנפלד The Abuse of Holocaust Memory - Distortions and Responses הוא תיאור שיטתי ומאורגן היטב של התופעות המגוונות והשונות הקשורות בחילול זכר השואה והשימוש המעוות בו    אלה מלוות בחשיפת מניעיהם ודרכי פעולתם של המשקיעים עצמם בעיסוק מבחיל זה וכן המלצות כיצד להתנגד להם
בועז ארד
אונר"א היא האחראית הראשית לתוכניות החינוכיות ולמערכת החינוך במחנות הפליטים    בהן היא משקיעה יותר ממחצית תקציבה, כ-500 מיליון דולר, להטפה גלוייה להשמדת ישראל    הילדים לומדים כי ישראל כולה הינה שטח פלשתיני כבוש, הישראלים מוצגים כנחשים וכרוצחים והתנועה הציונית - כתנועה גזענית
צבי גיל
אמריקה מקדימה אותנו בהרבה, גם בתחום של קשרי העם היהודי    דוגמת ניו-מקסיקו: חרף היותה קהילה קטנה בארה"ב, הפעילות היהודית שלה ענפה מאוד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il