X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
דווקא על רוחות המלחמה שהיא מעוררת ועל תרומתה לגיבוש הציר האנטי-ישראלי הקיצוני סוריה-לבנון-אירן-טורקיה, זוכה אצלנו סוריה לשכר בדמות קולות הנכונים להעניק לה את רמת הגולן
▪  ▪  ▪
אסד. בריח לציר הרשע [צילום: AP]
הקשר בין חיזבאללה והפלשתינים, וגם בין חיזבאללה ואירן, עובר דרך דמשק. ביוני 2010 עמד הארגון לשלוח אוניית משט מלבנון לעזה, לטובת הפלשתינים, כשצילה של סוריה מרחף מעליו, בתיאום ובתכנון.

אווירת המלחמה באזורנו הולכת ומתחממת. לפני שבועות בודדים דוּוח על מערכת טילים אירנית שנשלחה לסוריה. מלבד אירן, חיזבאללה, חמאס והג'יהאד האיסלאמי, הגורם הראשי המשמש בריח לציר הרשע הוא אכן סוריה. זו מצויה בלב העניין וההיערכות, מאיצה ומסלימה את המרחב למתיחות מתמדת, ומתאמת בין כל חלקי הקואליציה המלחמתית נגד ישראל. להמחשת הדבר, בסוף חודש פברואר כינס נשיא סוריה בשאר אסד מפגש פסגה בדמשק, עם נשיא אירן אחמדינג'אד ויו"ר חיזבאללה חסן נסראללה.
נגד סוריה יש תיק מדיני-מלחמתי רב-חומר תומך-טרור גדוש ומלא. בשנות ה-30 של המאה הקודמת, ארגנה דמשק כוחות פלישה נגד הישוב העברי בארץ. בתש"ח תקף הצבא הסורי את ישראל. משנות ה-50' עד מלחמת ששת הימים בוצעו הפגזות ארטילריה ותקיפות טרוריסטיות משטח רמת הגולן אל הקיבוצים בעמקים למטה. משנות ה-60' החלה דמשק לתמוך בפת"ח של ערפאת והחזית העממית של חבש ולעודדם. בשנות ה-70' פלש צבא סוריה ללבנון במלחמה ברברית נגד עדת המרונים הנוצרים, הקשורים לישראל. בשנות ה-80', הודות לבסיסי אימון בבקעה שבמזרח לבנון, הגישה סוריה סיוע ונתנה הדרכה לרשימה מגוונת של תנועות טרור - ומעל כולן לחיזבאללה, לאמל ולמפלגה הסורית הלאומית.
מנגנוני הביטחון והמודיעין של סוריה עמדו מאחורי פעילות רחבת היקף של חטיפות מטוסים ואישים, התנקשויות ומעשי טרור, והתקפות בתוך שטח ישראל - נגד יהודים/ישראלים, לבנונים/נוצרים, אמריקנים ואחרים. חשדם של כולם שטביעות אצבע סוריות קשורות לטרור הרצחני בביירות ובצור, במעלות וקריית שמונה, בבואנוס-איירס ובניסיון החטיפה של מטוס אל-על בלונדון. לרוב, היו המוציאים לפועל האכזריים פלשתינים ושיעים.
התמיכה של סוריה במיוחד בחיזבאללה היא בהיותה גשר יבשתי למשלוחי נשק מאירן ומסוריה עצמה, המועברים לשטח לבנון ולידי חיזבאללה. הימצאותם של מטות ההנהגה של חמאס והג'יהאד האיסלאמי בדמשק מקרינה על זיקתה של סוריה במלחמת הפלשתינים נגד ישראל. ולהמחשה נוספת ועדכנית לברית זו, בימים אלה הסתיים ליד דמשק קורס אימונים צבאי לצעירים פלשתינים, נוכח הקמתו של ארגון טרור פלשתיני חדש: "פתח אל-אינתיפאדה". השם נועד, כנראה, לנגח את ארגון "פתח" של אבו-מאזן, הנחשב פשרני והמצוי בדרכו לכריתת שלום עם ישראל.

ידי סוריה - בכל

סוריה היא אבן ראשה של התמורה האסטרטגית שמתחוללת לרעת ישראל בשנים האחרונות. בעבר לבנון, אירן וטורקיה אהדו את ישראל או לא גילו עוינות כלפיה. כיום, שלושתן הן בחזית המערכה האנטי-ישראלית ועמדתן מהווה לישראל מפולת מדינית-אסטרטגית קשה נוכח טבעת השנאה המתרחבת ומתהדקת סביבנו.
להישג הסורי במערכה האזורית נגד ישראל יש כמה ציוני דרך: הפלישה ללבנון ב-1976, החיבור לאירן ב-1980, וההתפייסות עם טורקיה ב-2004 שהתבטאה בביקורו של בשאר אסד אצל ראש הממשלה הטורקי ארדואן. על בסיס אינטרסים משותפים סוריים-טורקיים בשאלה הכורדית ובשאלת הגבולות בין המדינות, הפכה טורקיה מבעלת בריתה של ישראל לאויב תוקפני. ללא ספק, הרחקת טורקיה מישראל היא ניצחון מדיני סורי רב-משמעות.
כאשר הנחית צה"ל מכה קשה על הארגון השיעי ב-2006, הצליח חיזבאללה הודות לסוריה להשתקם ללא קושי. ללמדנו, שעד שסוריה לא תחטוף מכה אנושה, אין מקום להספיד את חיזבאללה. למעשה, ובפרספקטיבה אסטרטגית ארוכת טווח, מלחמת לבנון השנייה, הייתה למעשה לשווא. על-מנת להשיג הכרעה בלבנון, לא נכון להתעלם מתפקידה המרכזי של סוריה, ולהשאירה בעתיד מחוץ לזירת ההתכתשות.
בשׂורת המהפכה האירנית-שיעית נהנית משיתוף פעולה הדוק ביותר עם המשטר העלאווי בדמשק, עד בעל-בק, נבטייה ודחייה בדרום ביירות. ברית אירנית-סורית זו נולדה כבר בתחילת שנות ה-80' של המאה הקודמת, על-רקע מלחמת המפרץ שבין עירק ואירן, ונמשכת עד היום. אין זה סביר כי דמשק תפֵר אותה במחי יד, ולבקשתן של ישראל ושל ארה"ב.
בכלל, הקשר בין חיזבאללה והפלשתינים, וגם בין חיזבאללה ואירן, עובר בשלום דרך דמשק. באפריל 2007 הודה סגן-ראש חיזבאללה נעים קאסם, כי המשטר בטהרן מאשר כל פעולה של הארגון; וביוני 2010 התכוון חיזבאללה לשלוח אוניית משט מלבנון לעזה עבור הפלשתינים. במקרים אלה מרחף צילה של סוריה - בתפקידי תיאום, תכנון או אישור הפעילויות נגד ישראל.
המסע המתמיד של השמאל ושל שותפיו למען ירידת ישראל מרמת הגולן לשם השגת שלום עם סוריה, לא נח לרגע, בעוד שסוריה מצידה אינה חדלה לחרחר מלחמה ומאיימת ביוזמת "התנגדות" נגד הכיבוש הישראלי בגולן. כאקט של כניעה, מכריזה ממשלת ישראל פעם אחר פעם על נכונותה למשא-ומתן עם סוריה. לתיאטרון האבסורד הזה במרחב אין כללים, אין היגיון ובוודאי שאין בו מוסר. תפיסת העולם ההזויה, הבנויה על המשוואה של "שטחים תמורת שלום", עלולה להוביל להתקפלות מחפירה. לפיכך, יש להחליפה לאלתר באמירה ברורה ומפורשת, המלווה במעשים גדולים שיבשרו כי ישראל לעולם לא תרד מרמת הגולן.

לאתר מגזין מראה
ד"ר מרדכי ניסן הוא מרצה בלימודי המזרח התיכון.
תאריך:  25/07/2010   |   עודכן:  25/07/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
על ארבעה פשעי דמשק, ועל פשעים נוספים
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
על שלושה
אחד שיודע  |  26/07/10 04:15
2
מאמר מעניין ומחכים
אבי גיא  |  26/07/10 08:58
3
על ארבעה פשעי השמאל:פשע אוסלו
קורןנאוה טבריה  |  27/07/10 11:18
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
קנת לוין
בעוד ישראל ממתינה לשינויים המיוחלים בעולם הערבי שיאפשרו כינונו של שלום אמת, עליה להמשיך לבנות חברה תוססת, חופשית, יצרנית וחומלת, כפי שהיא עושה זה שישה עשורים ומעלה בצל המצור הערבי. סינדרום אוסלו חלק אחרון  
יוסף אורן
אם בקריאת משפט הפתיחה ברומן "זה הדברים" של סמי ברדוגו מצפה הקורא להתפתחות סיפור מלודרמטי או סיפור פשע, בהמשך העלילה היא מתבררת כסיפור חברתי-פסיכולוגי על השתנות יחסו של בן כלפי אמו
משה גביש
ראיית פנינו המכוערים במראה, מביאה אותנו לצורך לשנוא את האחר במקום את עצמנו    סוף עידן "הדמוקרטיה היחידה במזה"ת"?
פסח רויטמן
פקקי-ענק אינם מדווחים, רוכבי-אופניים מזגזגים בחופשיות והשוטרים אוכפים רק עבירות שיש בהן כסף    עולם כמנהגו נוהג
נרי אבנרי
בל נשכח - השוטר ו/או העבריין, נדרשים לעיתים להחליט בתוך שניות. שחר מזרחי קיבל החלטה "פזיזה" שגרמה למותו של העבריין. לעומתו, השוטר אסולין היה יותר "שקול", ומאז הוא שוכב צמח
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il