X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
במשך עשרות שנים לימדו בצה"ל את הכוחות לתקוף יעדים בהתבסס על מידע שהמודיעין סיפק. לעתים מידע כללי, לעתים מידע מפורט, אבל מעולם לא הייתה התניה כ"כ חזקה בהשגת מודיעין לביצוע מבצע
▪  ▪  ▪
לא די במודיעין [צילום: דו"צ]
גיורא איילנד [צילום: אורי פורת]

בימים האחרונים התפרסמו חלקית ממצאי דוח איילנד לבדיקת אירועי המשט. מהמעט שפורסם ומראיון שנערך עם גיורא איילנד בסוף השבוע בידיעות אחרונות (23.7.10) עולה, כי איילנד מבקר את איסוף המודיעין למבצע, ובנוסף מציין כי לא היו ואין היום אמצעים לעצירה של כלי שיט בצורה לא קטלנית, וכי ייקח זמן עד שאמצעים כאלה יפותחו.
מודיעין למבצע הוא תמיד טוב, וככל שהמודיעין רב יותר ואיכותי, עולה הסבירות להצלחת המבצע ולמיעוט נפגעים. מאידך-גיסא, ההתבססות על מודיעין כאמצעי מרכזי בביצוע פעולות מוצלחות היא, לדעתי, מוגזמת.
האינתיפאדה הארוכה הרגילה את הצבא שביצוע משימות מותנה בהשגת מודיעין נקודתי ברמות שלא ניתן להשיג תמיד. כל מבצע, ולו הפשוט ביותר, בשטחי יהודה ושומרון מלווה במידע רב ממקורות שונים, ולעתים רבות גם בצילומי שטח בזמן אמת. ההתבססות הרבה על מודיעין בצורותיו השונות יצרה מצב, שללא מודיעין כמעט שאין מבצעים - ותוצאות מלחמת לבנון השנייה יוכיחו.
במשך עשרות שנים לימדו בצה"ל את הכוחות לתקוף יעדים בהתבסס על מידע שהמודיעין סיפק. לעתים מידע כללי, לעתים מידע מפורט, אבל מעולם לא הייתה התניה כל-כך חזקה בהשגת מודיעין לביצוע מבצע.
המבצעים, דרכי הפעולה, אמצעי הלחימה והכוחות המשתתפים לעולם יהיו בידינו. המודיעין לעולם יהיה בידי האויב, את חלקו נשיג וחלקו יישאר נסתר. האם הבעיה המרכזית היא היעדר המודיעין או חלילה היערכות לא מספקת למבצע, שאינה לוקחת בחשבון מצבים אפשריים רבים של האויב. כבר עשרות שנים מלמדים בבה"ד 1 כי בתכנון מבצע יש להיערך לכמה דפ"אות של האויב (דפ"א = דרך פעולה אפשרית). גם במקרה המשט היה צורך לקחת בחשבון כמה אפשרויות - מחוסר תגובה מוחלט של נוסעי המשט ועד להתנגדות אלימה. האם מכלול אפשרויות אלה נלקחו בחשבון ערב הפעולה? כנראה שלא.
נקודה נוספת מתייחסת לכמות ההשקעה והאנרגיה שעל מדינת ישראל להשקיע בפיתוח אמצעים לעצירת אויבים בדרך שאינה קטלנית. ההרתעה הבסיסית טוענת שאם האויב ידע שמחיר הפעולה שלו יהיה רב, הוא ימנע מלבצע אותה. השקעה לא סבירה באמצעים טכנולוגיים, שתעלה ממון רב ותארך שנים - אינה הגיונית. תוצאתה היא הגברת המוטיבציה של האויב לפעול נגדנו וזאת מבלי שייפגע באופן קריטי. נוסעי ספינה המנסה לחדור בכוח למים הטריטוריאליים של המדינה, צריכים לדעת שהם עלולים להיפגע מירי על ספינתם. נכון, מספר הקורבנות עלול להיות רב, יכול להיות שהספינה הפורצת תטבע וניתן יהיה להציל את הנוסעים שבה מהמים, אבל המסר יהיה ברור.
לעולם לא נוכל לתת מענה של הרג לכל ניסיון של פגיעה בנו. אויבינו צריכים לדעת שניסיון כוחני לפגוע בנו או בטריטוריה שלנו, ייענה בכוח ולא באמצעים "צמחוניים", כמו רובי צבע שלא פותרים את הבעיה אלא מסכנים את חיי חיילינו ללא סיבה.

תאריך:  26/07/2010   |   עודכן:  26/07/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מודיעין ואמצעי אל-הרג אינם חזות הכל
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
מערך המודיעין שלנו ניפלא אך
אנו מובסים בקרב  |  26/07/10 12:13
 
- המודיעין במלחמת יום הכיפורים
cvr  |  26/07/10 13:08
 
- מודיעין בלי ביצים? לא תודה
מנכ"ל תנובה  |  26/07/10 18:40
2
כי השמאל הרס את רעיון הניצחון ל"ת
והשמדת האויב!  |  26/07/10 15:24
3
לחדול מכלי אל-הרג בכלל
ירון זכאי  |  27/07/10 01:02
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמי דור-און
כפי שנחום ברנע טוען שהטלוויזיה החינוכית מיותרת, ראוי היה שיפנים את קביעת מבקר המדינה בעבר גולדברג: "זה לא הגיוני שלצה"ל יש תחנת שידור שלא משדרת לצבא; צבא שאין לו כסף למים ללוחמים, אסור לו לתחזק תחנה שאינה תורמת לצבא כלום"
בעז העצני
בין השב"כ המסכל את הטרור הערבי ובין "המחלקה היהודית" שלו    אופן פעילותו לא ישתנה? הציבור ימשיך לראות בו גוף מגונה!
ד"ר גרשון קרן
שלושה מקרים של קדחת הבהרות טופלו במרכז הרפואי הלל יפה בחודש האחרון    ד"ר גרשון קרן, מנהל היחידה למחלות זיהומיות של המרכז הרפואי, קורא לציבור הרחב לשים לב לתסמיני המחלה ולבצע פעולות מניעה בכדי להימנע מעקיצת הקרצייה שגורמת לקדחת
ראובן לייב
זכי רכיב, היו"ר החדש של דירקטוריון מעריב, מבקש לא רק להפיח רוח-חיים בעיתונו הגוסס, אלא גם להפיח רוח חדשה בעיתונות הישראלית המונוטונית והמשעממת
שאול דישי
סיכום הצגת הדברים בפני הוועד המנהל של האקדמיה הישראלית לקולנוע וטלוויזיה - דברים שנישאו בישיבת ההנהלה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il