X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בשביל ללדת ילד חדש אין צורך ביותר מתשעה חודשי הריון בשביל לבטל את כישלונות אוסלו, היציאה מלבנון וההינתקות יש צורך בפעולות צבאיות שיסכנו חיילים ואזרחים רבים במוות או, חלילה, בחטיפה
▪  ▪  ▪
ביילין. הסכם הפיך? [צילום: AP]

בדיחה עדתית מפורסמת מספרת על משפחה מרובת-ילדים המטיילת להנאתה כאשר אחד מילדיה המרובים נופל לשלולית בוץ. למראה בנו הספוג והמלוכלך שואל הבעל את אישתו: 'לנקות אותו, או שנעשה עוד אחד?'.
הדבר שהכי הורס בדיחות זה להסביר אותן. אבל הנה זה בא. מה שמצחיק פה זו ההתייחסות של הבעל להולדת ילדים. הולדת ילד כרוכה בקושי, מאמץ ומוכנות נפשית, ואילו הבעל מתייחס לזה כאל משהו פשוט יותר מלעשות אמבטיה. זה כל-כך רחוק מהתפיסה הרגילה, כל-כך הזוי עד שלא נותר אלא לצחוק.
זה היה יכול להישאר מצחיק אלמלא השימוש הנפוץ באותו היגיון בדיוק לנימוק מהלכים מדיניים: אפשר לוותר על נכסים אסטרטגיים, כי במידת הצורך נוכל להשיגם מחדש.
כך, אחד הנימוקים שהושמעו בעד הסכם אוסלו הייתה העובדה שהוא הפיך: בכל שלב ושלב ניתן היה לבטל את ההסכמות כולן ולשוב לנקודת המוצא. "אחד ממאפייני המפתח של ההסכם", הסביר יוסי ביילין בזמנו, "הוא העובדה שהוא הפיך". כך ביקשו קברניטי אותו שלום להרגיע את התחזיות הפסימיות מימין - תמיד נוכל לבטל את כל העסק ולחזור למצב הנוכחי, אז מה אכפת לכם לנסות?
במידה ויתברר שערפאת הוא נוכל, ששטחי יו"ש יתמלאו מחבלים חמושים ומאורגנים ושערי הגדה הפכו לבסיסי טרור, לא תהיה שום בעיה לבטל הכל, לכבוש שוב ולסלק את אש"ף בשנית.
הנה לנו הבעל העדתי במיטבו: אם יתלכלך הילד, נוכל לעשות חדש.
ההיגיון-בדיחה הזה הופיע שוב בנימוקים לנסיגות מדרום לבנון ומרצועת עזה. שוב, דובר בצעד מדיני שהייתה בו מידה לא קטנה של הימור, שכן אם יתממשו תחזיות המתנגדים יהפכו אזורים אלו לבסיסי טרור שיכניסו אזרחים רבים לטווח הסכנה. ושוב נשלף הטיעון המנצח: במידה ונפסיד בהימור נוכל לפעול צבאית ביעילות לחסל את האיום ולשוב למצב הקודם. עכשיו זה כבר לא מצחיק. מתברר שרבים בקרבנו מתייחסים ברצינות רבה לבדיחות עדתיות.
הטענה הזו מככבת גם בנימוקים בעד שחרור המוני המחבלים תמורת החייל החטוף. אפילו אם יחזרו הטרוריסטים לעיסוקם המוצהר, כך טענו חלק, צה"ל החזק יוכל לעצור אותם שוב.
הכשל הבסיסי בטענות הללו ברור: נכון שניתן להשיב את המצב לקדמותו ולבטל את תוצאות ההימור השליליות, אולם יש כאן התעלמות בוטה מהמאמץ שיידרש לשם כך. בשביל ללדת ילד חדש אין צורך ביותר מתשעה חודשי הריון. בשביל לבטל את כישלונות אוסלו, היציאה מלבנון וההינתקות יש צורך בפעולות צבאיות שיסכנו חיילים ואזרחים רבים במוות. או, חלילה, בחטיפה.
על-פי אותו היגיון אפשר לטעון כי ניתן להחזיר את היהודים לגלות - כהמלצתה החמה של הלן תומאס, כתבת הבית הלבן - ובמקרה הגרוע, אם יתברר שטעינו - אם תהיה שוב שואה, למשל - נוכל להתחיל את הציונות מחדש. הרי הכל הפיך, לא?
אם נחזור שוב לילד המלוכלך, נגלה כשל נוסף: אין תחליף לאף ילד. שום ילד חדש לא יכול באמת להשיב את המצב לקדמותו. וכך בהקשר המדיני: הרעיון שאפשר להחזיר את הגלגל לאחור, ולבטל לחלוטין את תוצאות הכישלון הוא מופרך מיסודו. תהליך אוסלו, לדוגמא, הביא ליצירת דור שלם שגדל על ברכי 'מקצועות הליבה' של הרשות הפלשתינית: אנטישמיות ארסית, פאן-ערביות, ג'יהאד תוקפני, פלשתין השלמה ועוד. את חלקם ניתן להכיר באתר המצוין 'מבט לתקשורת פלשתינית'. את הרעיונות האלה, כפי שציין לא מזמן עמוס עוז, לא ניתן לעקור במחי יד.
תפיסת ה'הכל הפיך', כמו תפיסת ה'סמוך' והישרא-בלוף המוכרים כל-כך, לא יכולים שלא להזכיר את חלם. אבל זו כבר בדיחה אחרת.

תאריך:  26/07/2010   |   עודכן:  26/07/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לא נורא, נעשה עוד אחד
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
שורש הרע נעוץ באי הבנה כללית
אליהו חיים  |  26/07/10 17:40
 
- מדויק ידידי מדויק. ל"ת
צנחן  |  27/07/10 10:08
2
מאמר מצוין!
הדר1  |  27/07/10 12:40
3
עקיבא, תעשה לי ילד!
מ. מקריית אתא  |  27/07/10 19:24
4
לידת המאמר שלך-מקורה בטעות.
אבנר צפוני  |  28/07/10 05:03
 
- לקחו סיכון. טעו
אחד שכתב  |  28/07/10 15:58
5
אכן נגעת בנקודה..
שמעון כהן  |  28/07/10 09:07
6
אחלה מאמר
קורא  |  28/07/10 18:31
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עבד א-סלאם נג'אר
כינוס פעילי שלום וזכויות אדם שנערך בשבוע שעבר קרא לבנות סדר יום אסטרטגי חדש וכולל לפעילות נגד הכיבוש ובעד השלום והזכויות הדמוקרטיות
איתן קלינסקי
בשייח ג'ראח גורשו מבתיהם ערבים, קשי-יום, שהגיעו מלוד ומרמלה, מטלביה ומהקטמונים; בכפר סומייל עומדים לגרש יהודים, קשי-יום, שהגיעו מבגדד ומחלב, מסופיה ומסלוניקי    בשני המקומות, צווי הגירוש מהחיים ניתנו ע"י רשויות החוק של ישראל
נתן זך
המשורר נתן זך משיב לתוקפים אותו ולטוענים כי אמר דברי גזענות נגד עדות המזרח    האם המוציא לאור בכספו שלו חוברות שירה של ילידת מרוקו, ושל יוצא מצרים הוא באמת שונא המזרח, על כל עדותיו וארצותיו?    היכן אומני הצורפות מתימן ואומני המוזאיקה ממרוקו? הם אינם איתנו עוד    תשובה לאיתן קלינסקי
חגית כהן
איש הרוח העברי רוקד סביב עגל הזהב של הסכסוך, במקום שינסה לפרום מוסכמות חברתיות המקדשות את האכזריות
איינאו פרדה סנבטו
בעקבות האירועים המחרידים שפוקדים משפחות בשנים האחרונות, מציע איינאו פרדה סנבטו תוכנית ממשלתית ללימוד בני נוער כיצד יבחרו בני זוג להתמסדות וכיצד עליהם לנהוג במסגרת ההורות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il