X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
בקרב רבני 'צוהר' גמלה החלטה לייסד בית-דין לענייני משפחה
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

נישואין באהבה
ט"ו באב, היום המסוגל לחתונות, כבר מאחורינו. 'היום שאחרי' הוא זמן מתאים להשקיף מעט, מן הזווית הציבורית, על נושא הנישואין כדת משה בישראל. כ-35,000 זוגות יהודים נרשמים בשנה לנישואין הלכתיים, ומממשים את זוגיותם לפי מסורת ישראל. מאידך-גיסא, אין זה סוד כי אלפים (כן ימעטו!) מממשים את זוגיותם ללא חופה וקידושין. ומדוע? הרבה מתירנות עושה; הרבה ירידת ערך המשפחה עושה; הרבה אופנה עושה; אך גם הרבה - דחייה מפני הרבנות עושה.
קבוצה אחרונה זו זכתה למענה הולם באמצעות מיזם (פרויקט) הנישואין של רבני צוהר, שחולל מהפך תדמיתי ותרם לעידוד נישואין יהודיים תחת חופה. אלפי זוגות בשנה(!), שלא רצו לראות רב בקרבתם, משבחים ומפארים את רבני 'צוהר' אשר השכילו להטעימם לקראת יום שמחתם מעט מטעמה של היהדות הטובה והיפה, ולקיים טקס שרוח הבריות נוחה הימנו. עורכי החופה והקידושין, בדרך-כלל, נפגשים עם בני הזוג לשיחה או לשיחות מקדימות, ואגב עיצוב טקס החתונה מקרבים אותם לכריתת ברית אהבה ונאמנות ברוח דת משה וישראל. והכל, לא תאמינו, בהתנדבות, בעלות שיחת טלפון אחת למשרדי 'צוהר'.
הקשר והתרתו
ומנגד - תמונת הראי; לצערנו שיעור הגירושין עולה בהתמדה, פחות או יותר מאותן סיבות שמנינו לעיל המונעות מלקשור קשרי חתונה מחייבים. אך בתחום הגירושין המצב החברתי, המשפטי והיהודי הרבה יותר מסובך; הנשוי כהלכה חייב להיפרד באותו מסלול. אין דרכים עוקפות בית-דין, וללא גט 'מייצרים' ממזרות עתידית לצאצאי האישה. דא עקא, עד כמה שזוגות רבים אינם מעוניינים ברב ממוסד בחתונתם, כפליים ושבעתיים סולדים הם מבתי-הדין הרבניים שיעסקו בסכסוכי פירודם...
רבים מהם פונים (בהסכמה או בגרירת צד אחד) להסדרי רכוש, ואפילו בענייני הילדים, לבתי משפט לענייני משפחה או לבוררים פרטיים. ההסדרים שייקבעו ב'ערכאות' אלו ישמשו בסיס לקבלת הגט בבית הדין הרבני. המציאות מוכיחה כי כ-70% (ואשמח אם יתקנו אותי!) מהמתגרשים אינם נותנים אמון בבית-הדין, והם מייעדים לו רק את שלב הגט.
צוהר לבית דין
לאחרונה התבשרנו (בעלון 'צוהר') כי גמלה החלטה בקרב רבני 'צוהר', בהסכמת רבנים 'מובילים' ובברכתם, לייסד בית-דין לבוררות משפחה שייתן 'שירות משפחתי' זה על-פי ההלכה וחוק הבוררות ומתוך קשב והכרת צרכי החיים. השירות מיועד הן למתגרשים שיבחרו להיעזר בו, והן לזוגות שיחתמו הסכם קדם-נישואין (כמקובל בארה"ב) שתוכנו יהיה קבלת מרות בית-דין זה כבורר, אם חלילה יעלו על שרטון. פרויקט זה הוצע לפני כשנתיים על-ידי מכון 'צומת', ולהלן סעיפים אחדים ממנשר החזון:
  • בית הדין יאוייש ע"י 2 רבנים בעלי כושר דיינות מטעם הרבנות הראשית ורב שלישי בעל-רקע וכישורים מתאימים (כמו משפט, כלכלה, רווחה).
    בית הדין יתמודד עם כל השאלות הממוניות של בני זוג הנמצאים בהליכי פירוד, גם עפ"י חוק יחסי ממון בין בני זוג.
    בית הדין ידון בין השאר גם בגובה המזונות מתוך התחשבות במכלול הנסיבות ושיקולי צדק וכיו"ב.
    בית הדין, כבורר, יהיה מוסמך לחייב הוצאות, שכ"ט וכד' את הצד הנראה בעיניו.
    בית הדין יעדיף התדיינות ישירה בין הצדדים, ללא עורכי דין או טוענים רבניים.
    בית הדין יוועץ במומחים בתחומי הזוגיות, הכלכלה, המשפט, הפסיכולוגיה (גברים או נשים), כולל שיתופם במעמד הדיון.
    הליכי ביה"ד יהיו מהירים ויעילים ככל הניתן, בהתאם לנסיבות ולהיענות הצדדים.
וגם בית דין לזהות יהודית
ונחזור למחוזות הנישואין, השמחים יותר, ונעלה אתגר נוסף לבית-הדין. ומה עניין בית-דין אצל נישואין? יש ויש! למשל, בירורי יהדות למי מבני הזוג הזקוק לכך לקראת נישואיו, בשל היותו עולה או חסר כתובה מוכרת מחתונת הוריו. בית-דין של שני רבנים בעלי כושר דיינות, ובצידם מומחה דובר רוסית, יכול להעניק שירות לנישאים, ולא רק למתגרשים.
וצלע בית-דינית נוספת ראויה לחשיבה; גיור לשם נישואין לאלו הראויים לכך על-פי כל קנה מידה של בתי-הדין לגיור, אך נמנע מהם עקב בעיות פורמליות מצד משרד הפנים. הללו 'מתים' להתגייר ולחיות בטהרה כדת משה וישראל, אך מינהל האוכלוסין מעכב: אי אתם רשאים! תמתינו שנתיים-שלוש ויותר!
עד כה הללו מצאו ישע בבתי-דין חרדיים המגיירים לשם שמים. אין סיבה שלא יקום בית-דין דומה בחצר הדתית-לאומית, המתאים למתגיירים ככפפה ליד. בית-דין כזה תואם לחלוטין את חוק הגיור שהוצע לאחרונה על-ידי ח"כ דוד רותם, בתמיכת הראשל"צ הרב עמאר נר"ו, המאפשר גיור 'דתי' מבלי שיעניק אוטומטית אזרחות מלאה (לה דרושה הסכמת משרד הפנים. אך אל דאגה, הנשואה לישראלי תקבל אזרחות, בשלבים, מכוח נישואיה).

תאריך:  29/07/2010   |   עודכן:  29/07/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 דוד רותם  שלמה משה עמאר
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
דריסה גסה של החוק ושל אל-עראקיב: טרם הוכרע המשפט בעניינו של הכפר, מדינת ישראל נוטלת החוק לידיה ומחריבה
ד"ר אברהם בן-עזרא
תמצות טענות בעניין מעמדו של מומחה המתמנה ע"י ביהמ"ש שלא בהסכמת הצדדים, במצב בו בפני ביהמ"ש מונחות חוות הדעת של המומחה שמינה בצד חוות דעת אחרות, של הצדדים לדיון    האם בית המשפט אמור להעדיף את חוות הדעת של המומחה שלו, כאשר מתעורר ספק לגבי מקצועיות או מהימנות המומחה?
דניאל גיגי
על השמאל הלאומי החדש והקשר שלו לאידיאולוגיה של אהוד ברק, בעבר ראש ממשלה כושל ובהווה "מרסק" מפלגת העבודה
מני ישי
האם ארץ ישראל שייכת רק לעם ישראל? האם עם אחר לא יכול להתיישב בה וגם להצליח?
יוני בן-מנחם
המאמצים לפייס בין תנועת החמאס לארגון הפת"ח נכשלו    בחמאס מאשימים את ארצות הברית בהכשלתם    בינתיים מנסות שתי התנועות לבסס את שלטונן בגדה וברצועה באמצעות שינויים פנימיים במוסדות השלטון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il