X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שירי "עם הנצח לא מפחד מדרך ארוכה" עדיין מהדהדים, גם לאחר חמש שנים מאז ההינתקות. במלאת 5 שנים יש לעצור ולשאול: מדוע 'מתנחל' הפך גנאי? היכן הימין הלא-דתי? ערב פרשת עקב, הוויכוח אינו על ההתיישבות, אם כי על מקום הציבור הדתי בארץ ואופייה של ישראל
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

לעיתים נדמה כי הציונות הדתית מהווה איום בעיני החברה הישראלית, אך תחילה יש להבין כמה תהליכים עמוקים ותמורות המתחוללות בקרב החברה הישראלית במאה ה-21. אם נביט מהפריזמה הצרה של מהלך ההינתקות נאמר, במידה מסוימת, כי ציבור המתיישבים הדתי משלם את מחיר ההינתקות של הציבור החילוני מאידיאולוגיה. דבר זה עומד בקנה אחד עם הדיסקט החדש של המדינה; דיסקט מעשי ולא אידיאולוגי, מדינה במקום ארץ - חוק במקום מוסר1. מפלגת קדימה זכתה לרוב גדול בערי המרכז ולא לחינם: זוהי מפלגה הניגשת לבעיה הפלשתינית בכלים מעשיים ולא אידיאולוגיים. הימין החילוני השאיר את הימין הדתי בודד במערכה, ולכן היה קל יותר לצייר אותו כדתי-משיחי ואף הזוי. מהלך ההינתקות חשף את העימות - לא עוד ימין חילוני, אם כן, אלא ימין-דתי שנתפס זר, גם בזכות הצהרות כמו "תסביך המשיחיות של המתנחלים" של ראש הממשלה דאז אריאל שרון ומעצבי דעת-קהל שהפכו את המילה מתנחל לגנאי.
למרבה האירוניה, דווקא שרון המוקע נתן את המחסה שביקש הימין החילוני שנטש את האידיאולוגיה; בית חם, בדמות מפלגת מרכז השועטת לעבר הינתקות והתכנסות תוך אילוזיה נוחה ובלתי מבוססת. שרון עשה למתנחלים את מה ש'שלום עכשיו' עשו לו: הוקעה שיטתית, וזה כבר פחות חשוב אם היו ארבע-מאות אלף או ארבעת-אלפים בהפגנת השמאל בזמן מלחמת לבנון הראשונה.

והארץ תירשו?

בפרשת השבוע, פרשת עקב, עולה שאלת זכותנו על הארץ. בפרשה זו ישנו תנאי: אומנם, זכותנו ההיסטורית קיימת, אך השנייה קשורה לקוד מוסרי ולכללי התנהגות. ההבטחה לארץ ישראל קושרת את יסודות עם ישראל למורשת, אך התנאי עולה רק בחיי המוסר והמופת שיתקיימו בה ולא בזכות ההיסטורית.
משה מכין את העם לקראת כניסה לארץ ובנאומו מדגיש את חשיבות ישראל כעם ישראל, את החיבור של עם לארץ, ואת חשיבות הניצחון על הפחד. משה רבינו לא מפחד מדרך ארוכה.
הקשר בין הזכות על הארץ ואופן החיים בה, עולה גם ביחזקאל ל"ג, כ"ו: "עֲמַדְתֶּם עַל חַרְבְּכֶם עֲשִׂיתֶן תּוֹעֵבָה וְאִישׁ אֶת אֵשֶׁת רֵעֵהוּ טִמֵּאתֶם וְהָאָרֶץ תִּירָשׁוּ"?

לא שנאה - ניכור

הגדרת שני ה"ציבורים", הדתי מחד-גיסא והחילוני מאידך-גיסא, באה לידי ביטוי במאבקים על דמותה של ישראל, מסוג זה שחווינו בעשרה באב תשס"ה. כעת, חמש שנים אחרי, אין מנוס מלהביט למציאות בעיניים: הציבור הדתי כבר אינו פרטי, "הולאם" על-ידי תנועה ממוסדת; והציבור החילוני הופרט והפך ליחידים מנותקים, ה"אני" החופשי, הנסחף בזרמים שונים מזה של הציבור הדתי, אך גם הוא בעצם "הולאם" על-ידי כוחות אינטרסנטיים פסדו-חופשיים, והפך "מסה חסרת צורה של יחידים - ההמון" (ד"ר שליט דניאל).
שני ציבורים אלו עברו תהליכים מקבילים של הקצנה מסוימת, הקצנה לאומנית: מחד-גיסא התחרדות הציבור הדתי-לאומי ומאידך-גיסא התערטלות הציבור החילוני מערכי היהדות. מהלך ההינתקות חשף את שהיה ידוע - מתרחשת מלחמת תרבות בעלת אופי קוטבי. בולט בהיעדרו חוסר הסולידאריות של מפוני 2005, שכן דומה היה כי ה'סופרמנים' עם הכיפה יכולים להסתדר עם אוהל ומקל, אך הסתבר שאלו בני-אדם כמו היושבים בכפר סבא ובראשון לציון; אמירות כמו "יש הרבה אנשים שעוברים דירה", רק המחישו את הניכור למתיישבים ופחות להתיישבות, למתנחלים ולא להתנחלויות.
לשאלה "האם עיתון הארץ ייתן ביטוי למצוקות של מפונים בהינתקות?" ענה עמוס שוקן מ'הארץ': "מצוקות של מפונים?! קצת פרופורציה. בואי לא ניגרר לקלישאות, מדובר בפינוי בתנאי דה-לוקס". בל נטעה, דעת שוקן לא הייתה קיצונית הפעם וביטאה את הניכור והזרות כלפי המתנחלים, שהיו מנת חלקם של "מרכזניקים" קוראי ידיעות אחרונות, מעריב, לא רק של ציבור קוראי 'הארץ'. בניכור הזה בדרך-כלל מאשימים את הציבור הדתי, שלא "התנחל בלבבות" - סיסמה ריקה. נדמה שהאחריות על אופייה היהודי, הרעיוני, המורשתי של ישראל מונח על כתפי מתנחלים-דתיים בלבד, אצלם ממד האמונה בצדקת דרכנו אינו תלוי-זמן, חלון או "הזדמנות בלתי חוזרת לשלום ", בה יש לוותר על חלקי ארץ חד-צדדית - אלא בדרך ארוכה.
אך יש גם להביט ב"צד השני" המתגונן מפני המורשת שלו-עצמו, שנגרר ו"מתפשר" למען פשרה ריקה ובלתי מבוססת, שלא הכין את עצמו לתקופה המודרנית בה קל "לפרוש" אל תשתית מערבית, אנטי-יהודית הקיימת ממילא. הניכור למתנחלים מתבטא גם, באופן מסוים, בניכור למורשת ישראל וליהדות.

עייפות מן המאבק

לעיתים נדמה גם, כי הוויכוח ניטש על עניין אחד בלבד: גבולות 67' ומפעל ההתיישבות בשטחי יו"ש. אך העניין הינו רחב יותר; רעיוני-תרבותי. כבר לא ברורות פניה של המדינה היהודית - עניינים "יהודיים" גרידא הפכו נחלתם של יהודים-דתיים בלבד, כמו ממכר חזיר, נושא הכשרות, גמ"ח, ולכן העייפות היא מן המאבק בנוגע לזהותה של המדינה כמדינה יהודית ודמוקרטית, יש שיאמרו זאת בסדר הפוך, ולא רק הנושא ההתיישבותי על דיוניו (או סיסמאותיו) הידועים: 'כסף לחינוך ולא להתנחלויות'. מנחם בגין, ניצול שואה בעצמו שאיבד את הוריו ואחיו בשואה, סיפר בכנסת (19.2.1962, חוק איסור גידול חזיר) על ניסיון של תלמידים בבית ספר גויי "להאכילני את הבשר הזה, או למרוח שפתותיי בשומן שלו... אני זוכר את המלחמה, את ההיאבקות... בן עשר הייתי". ברגש רב, בגין חיבר את העניין למסורת ישראל: "באנו מבתים יהודיים. קיבלנו חינוך מסוים. בתים אלה נחרבו. אנו למדנו צו נצחי: כבד את אביך ואת אמך... ואבותינו אינם. הצו חל על אב ואם חיים. לפי הכרתי, צו זה חל במידה גדולה עוד יותר על אב ואם שאינם".
בגין אומנם נטש חבלי ארץ, אך נטישת חבלי ארץ אצל הציבור הישראלי כיום, מבטאת זרמים עמוקים של נטישת הציונות כאידיאל ורעיון, כ'נרטיב' אם תרצו, מן היהדות של בית סבא. הרצון להתנתק מחבלי ארץ, או לחלופין חוסר העניין בהם, ניכר באובדן זהות לאומי ומסורתי, וניסיון לצקת תוכן מודרני עכשווי - כלומר להשתמש בקידמה כחוויה ממשית וכתחליף לצלם אלוהים שהוא בעצם האדם על כל רבדיו. פרופ' יהודה ליבס טוען כי "השאיפה להמיר את הזהות הלאומית והטריטוריאלית באינטרנציונאליות אקדמית, הפכה לאחרונה לזרם סוחף ודומיננטי שהופך למנותקים דווקא אל אלו שפועלים למען חיבור לאומי".

1. כשם מאמרו של פרופסור יוסף בן שלמה ז"ל, בו כתב: "חששו של אלתרמן שמדינת ישראל תחליף את ארץ ישראל היה למציאות, ולכן במקום לדבר על הבסיס המוסרי-ציוני לעצם ישיבתנו בארץ ישראל, מנפנפים בחוקי המדינה שהם חזות הכל".
תאריך:  29/07/2010   |   עודכן:  29/07/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עם הנצח לא מפחד מדרך ארוכה (?)
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
אין כמעט חילונים בישראל
צייקן  |  30/07/10 16:45
2
אני יהודי חרד
יוסי פלס  |  1/08/10 00:57
3
תיקון טעות
יוסי פלס  |  1/08/10 21:58
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסף קנדלקר
בחופשה הראשונה שלו הוא בא הביתה ומתחיל לדבר סינית?    אימא יקרה, להלן מילון קטן שיסייע לך להבין את בנך החייל המלומד
עפר דרורי
התעלקות התקשורת על רה"מ בנושאים שאינם רלוונטיים פוגעת בעיקר בתקשורת עצמה והופכת אותה ללא רלוונטית בנושאים חשובים
מרגריטה טל
אנחנו הנשים, בנושאים רבים בחיינו, מאמינות רק לעצמנו, לאימנו ובמקרים נדירים לחברה הכי טובה    אולם, כאשר מדובר על השקעות פיננסיות רבות מאיתנו נאלצות לבטוח בהחלטות של הבעל או בייעוץ של עובד בבנק    זה לא חייב להיות כך
הרב ישראל רוזן
בקרב רבני 'צוהר' גמלה החלטה לייסד בית-דין לענייני משפחה
איתן קלינסקי
דריסה גסה של החוק ושל אל-עראקיב: טרם הוכרע המשפט בעניינו של הכפר, מדינת ישראל נוטלת החוק לידיה ומחריבה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il