X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הרשעת סבאר קאשור: בית המשפט המחוזי עשה חצי עבודה מבחן הסבירות הוא בעיניו של בית המשפט
▪  ▪  ▪
מבחן האישה הסבירה [צילום אילוסטרציה: פלאש 90]

סבאר קאשור, שהורשע באונס (של בחורה יהודייה) ונדון לחמישה-עשר חודשי מאסר, מערער לבית המשפט העליון.
בית המשפט המחוזי, שהרשיע את סבאר, קובע בפסק הדין כך:
"הללו (יחסי המין) אומנם בוצעו בהסכמתה, אלא שזו הושגה במרמה, בהסתמכה על מצג-שווא. ודוק: אלמלא סברה כי הנאשם רווק יהודי המעוניין בקשר רומנטי משמעותי, לא הייתה משתפת עמו פעולה".
בהמשך קובע בית המשפט כי:
"אם בקשר אינטימי חפץ הנאשם, או-אז היה עליו לנקוט משנה-זהירות, להתוודות על האמת, לוודא כי גם אז יסוד ההסכמה שריר וקיים".
ובכן, מה פירוש דבריו של בית המשפט "להתוודות על האמת"? איזו אמת? האם כל האמת? האם כל ניסיון לייפות את המציאות הופך מיד למצג-שווא כזה המוביל לאונס? נניח שמחר תופיע בחורה ותטען שהיא הסכימה לשכב עם גבר רק משום שסיפר לה שהוא שחקן קולנוע, אבל לאחר מעשה התברר לה שהוא סתם ליצן. האם גם אז יקבע בית המשפט שהיה כאן מצג-שווא המחייב להרשיע את הליצן באונס?
בית המשפט המחוזי, שלמעשה קיבל הרשעה מן המוכן (במסגרת עסקת טיעון), לא נותן דעתו לשאלה מהי אותה אמת שיש להתוודות עליה, ואיזהו מצג-שווא שעלול להתפתח לכדי אונס.
בית המשפט העליון, בפסק דין מנחה שניתן לפני שנים אחדות, מודע בהחלט לטשטוש הגבולות של האמת ביחסים אינטימיים, ומכיר בכך שהאמת הצרופה איננה בת-בית במסגרת יחסים כאלה.
ובלשונו של בית המשפט (השופט רובינשטיין):
  • "האם בכל פעם שגבר אינו אומר אמת לאשה באשר לפרט, אשר בעיניה הוא מהותי, ובין היתר בעטיו היא מסכימה לקיים עמו יחסי מין, מדובר באינוס? כך, למשל, טלו אשה החפצה לצאת עם גברים שגילם אינו עולה על 35, ופונה אליה, באמצעות אתר הכרויות אינטרנטי, גבר המציג עצמו כבן 32. לאחר שמקיימת עמו האשה יחסי מין, מגלה היא באקראי כי הוא בן 40; האם זהו אינוס? הרי לכאורה, מדובר בפרט מהותי ביחס לגבר, בודאי פרט מהותי בעיניה של האשה. ומה באשר לגבר שאינו אומר אמת באשר להשכלתו, ויש מי ש"ברשימת דרישותיה" מבקשת היא לצאת עם אקדמאי - או בעל מקצוע מסוים דווקא (רופא, מהנדס) - ואילו ידעה כי המדובר במי שאינו עונה על דרישות אלה, לא הייתה מעלה על דעתה לקיים עמו יחסי מין? ניתן לחשוב על אינספור דוגמאות, אולם המציאות עולה על כל דמיון; בפרט בעולם דהאידנא, בו היכרויות רבות תחילתן באופן וירטואלי, אשר עשוי להיות כר פורה למסירת מידע שאינו מדויק, שלא לומר מופרך. בסופו של יום ניצבת בפנינו השאלה - היכן נמתח הגבול? מתי נחצה הקו מ"שקר לבן", כחלק מ"חיזור לגיטימי", לעבר "מרמה", השוללת הסכמה חופשית?"
בהמשך דבריו קובע בית המשפט העליון את הקריטריון כך:
  • "מבחן אפשרי יכול שיהא האם אדם אינו אומר אמת באשר למאפיינים אשר הם קריטיים בעיניה של אשה סבירה, ונוכח מצג שגוי זה קיימה עמו אשה יחסי מין... אכן, משבאים אנו בפני המציאות החיה, משימה קשה היא לשרטט מבחן אשר יורה לנו בבהירות מהם המקרים המגיעים לכדי אינוס במרמה, וקצרה היריעה והדעת מהכלת כלל המקרים והאפשרויות. אך אמת המידה שהצענו, בחינת הסיכוי אם בעיני אדם מן היישוב אשה זו הייתה מסכימה לקיים יחסי מין עם גבר זה בלא ה"מיהות" שבדה, תוכל לאפשר בחינת כל מקרה לנסיבותיו, ועובדות המקרה הקונקרטי הן שיכריעו".
עינינו הרואות: המבחן הוא בעיניה של אישה סבירה.
במילים אחרות, המבחן הוא בעיניו של בית המשפט.
כלומר, לא די בכך שאישה מסוימת תטען שבשל מאפיין מסוים, שהוא קריטי בעיניה, היא הסכימה לקיים יחסי מין עם גבר, אלא צריך גם שבית המשפט עצמו יכיר בכך שהמאפיין הקריטי הזה שהאישה טוענת לו - עומד במבחן של סבירות (וכאמור, בית המשפט מחליט איזה מאפיין סביר ואיזה איננו סביר).
ואם נחזור אל המקרה של קאשור, ניווכח לראות שבית המשפט המחוזי שהרשיעו - עשה בעצם חצי עבודה. שכן בית המשפט קבע שהוא מרשיע את קאשור על סמך המאפיינים (רווק, יהודי וכו') הנראים קריטיים בעיני האישה המסוימת ההיא. בית המשפט לא הביע את עמדתו הוא - בוודאי לא במפורש - באשר לסבירות המאפיינים הללו כפי שהיה עליו לעשות.
העובדה שקאשור הודה בכתב אישום במסגרת עסקת טיעון - עובדה זו, כשלעצמה, אינה מספיקה כדי להרשיעו. צריך גם שכתב האישום יגלה אשמה.
במילים אחרות, אילו נניח שבית המשפט המחוזי היה מגיע למסקנה, שהמאפיינים הקריטיים (רווק, יהודי וכו') שהאישה טענה להם אינם עומדים, בנסיבות העניין, במבחן הסבירות - או אז היה על בית המשפט לזכות את קאשור למרות העסקה שכרת עם הפרקליטות.
אבל, כאמור, בית המשפט המחוזי לא התייחס לשאלת הסבירות של אותם מאפיינים - בוודאי לא במפורש - והרשיע את קאשור רק על-פי מה שנראה קריטי בעיני האישה המסוימת שקיימה יחסים עימו.

תאריך:  01/08/2010   |   עודכן:  01/08/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 מבחן הסבירות
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
יחסי מין במבחן הסבירות
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
ומה עם אישה שמציגה לפני קיום
בני בנקר  |  1/08/10 13:57
2
הפסיקה הנה במדרון חלקלק
אחד העם  |  1/08/10 13:59
 
- אפשר לחשוב גם על אונס מעניין
בני בנקר  |  1/08/10 16:45
3
צ"ל: שקרים במבחן הסבירות
aviku  |  1/08/10 18:32
4
הטרוף המשפטי נמשך-עד מתי?
שימי 1  |  1/08/10 23:09
5
איך הצטברה כמות כזאת של צביעות
עידן סובול  |  2/08/10 10:09
6
הלך עלי ! ! !
ישמעאל  |  2/08/10 10:14
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אבנר יופי
פעילות החמאס לטרפוד אפשרות פתיחת השיחות הישירות מזכירה את הטרור של יאסר ערפאת: פיגועים תוך עצימת עיניים של הרש"פ
יוני בן-מנחם
ברשות הפלשתינית מאוכזבים מהחלטת הליגה הערבית לתת "אור ירוק" למו"מ הישיר עם ישראל, ורואים בה כניעה ערבית ללחצים הבינלאומיים    יו"ר הרשות הפלשתינית יקיים התייעצויות עם ההנהגה הפלשתינית לגבי המשך המו"מ עם ישראל    ההערכה בישראל היא כי "מחנה הסירוב" עלול לנסות ולשבש את המו"מ באמצעות הסלמת האלימות מעזה
יובל ברנדשטטר
מבחן המנהיגות של נתניהו אינו כיצד להתמודד עם הנשיא חוסיין אמריקה או עם המלך עבדאללה מזרח או עם החונטה המצרית מדרום או עם הרוצח מדמשק מצפון, על אלה תמיד ידענו להתגבר    עכשיו יש להתמודד עם רצונותיו של העם היהודי, וזאת מעמדת מנהיגות נבונה ואמיצה, מתחשבת ושוקלת, מנהיגות המכריעה בשאלות החשובה ביותר: מיהו לא יהודי
מרדכי קידר
מנאום שנשא לאחרונה מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה, עולה כי המודיעין הצבאי הלבנוני פועל בשירות הארגון, וכי הציוד האלקטרוני שקיבל מודיעין זה מארה"ב כדי לעמוד מול חיזבאללה, גויס לשירות ארגון הטרור
מוטי היינריך
חוק התכנון והבנייה משופע בקטגוריה של "עבירות" המתייחסות למעשיהם של אנשים הפועלים בקניינם או בכישרונם, בהסכמה, ללא כפייה ומבלי לפגוע בזולת    "עבירה" כזו היא חלוקת דירות מגורים ליחידות קטנות והשכרתן    הן בעלי הדירות והן הדיירים מרוויחים מן החלוקה, בעוד שאין מי שניזוק ממנה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il