X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
למתנחלים יש סכסוך עם הממשלה, שזרועותיה בשטחים הורסות מדי פעם בנייה בלתי-חוקית שלהם ב"מאחזים" כתגובה הולמת מבחינתם, הם קבעו לכל מקרה כזה "תג מחיר" את המחיר הם אינם גובים מן הממשלה ומעושי שליחותה בשטחים, אלא מהפלסטינים שבחסות הממשלה, חסותנו
▪  ▪  ▪
נתניהו וברק. אינם רוצים לעשות סדר בשטחים [צילום: משרד הביטחון]

הסופר והמאייר היהודי ברונו שולץ נרצח על-ידי הנאצים בגלל, ככל הידוע, סכסוך בין שני קציני ס.ס. הוא היה תחת חסותו של אחד מהם, קישט בציוריו את קירות חדר-הילדים שלו. כאשר אותו קצין שלח להשמדה יהודי שהיה בחסותו של נאצי אחר, האחר החליט על מדיניות של "תג מחיר": אתה הרגת את היהודי שלי - אני אהרוג את היהודי שלך. זוהי המשמעות המוסרית של מדיניות ה"תג מחיר" שנוקטים הקיצוניים מבין המתנחלים.
יש להם סכסוך עם הממשלה, שזרועותיה בשטחים הורסות מדי פעם בנייה בלתי-חוקית שלהם ב"מאחזים". כתגובה הולמת מבחינתם, הם קבעו לכל מקרה כזה "תג מחיר". את המחיר הם אינם גובים מן הממשלה ומעושי שליחותה בשטחים, אלא מהפלסטינים שבחסות הממשלה, חסותנו. המקרה האחרון שהתפרסם השבוע היה באזור שכם והתנחלות "הר ברכה". במובלעת היהודית בחברון, שבה חיים עדיין יותר מעשרים אלף פלסטינים, "תג מחיר" הוא מדיניות כמעט רשמית הנמשכת כבר שנים, והשלטון לא גובה שום מחיר מהמתנחלים שם.
כל ישראלי שאיננו ממתנגדי המשטר, והממלא את חובות הנאמנות כלפיו, כולל שירות צבאי בסדיר ומילואים, יש לו חלק באחריות למצב זה. כמעט כל ישראלי כזה מתעלם מן המצב, משתדל לא לדעת, ומתנער מאחריותו המוסרית. גם בעניין זה נכון לעשות השוואה עם אנשים טובים במדינות-רשע שלא השתתפו בביצוע הפשעים, אבל השלימו, ואחר-כך התנערו מאחריות.
אלה בינינו שאינם מאבדים את עצמם לא-לדעת נקלעים למצוקה: עליהם לקבוע לעצמם מה לעשות כדי, מחד גיסא, למלא את חובת הנאמנות למשטר המקיים ואף מטפח הסדרים כאלה של רשע ופשע מאורגן בשמנו; ומאידך גיסא - למלא את חובת הנאמנות לערכים אנושיים בסיסיים, לכל מה שאהבנו ושמרנו עליו בארץ הזאת. ויש גם נאמנות לחוק, שהמשטר מפר בגלוי ובזדון ולאורך ימים, ומתכוון להמשיך בכך ככל שניתן לו. קיימת גם הבעיה האישית, שקשה יהיה לטאטא אותה מתחת לשטיח עד אין סוף: איך למלא את חובת כבודנו העצמי, איך נישא ראש להביט בעיני ילדינו ובעיני העולם, כאשר ישאלו אותנו "איפה הייתם אז?".
איך אפשר להיות מתנגד-משטר במציאות שלנו? - על כך כל אדם שרוצה בכך חייב לתת תשובה לעצמו. אין איש יכול לקבוע במקום זולתו מהו הקו האדום המוסרי שעליו "ייהרג ולא יעבור". אבל אפשר להציע כמה דרכי פעולה, לאלה שעדיין אינם רואים את הסתירה ואת התהום המוסרית בין נאמנותם למדינה ונאמנותם למשטר.
ראשית, למי שיש קשר לארגון פוליטי כלשהו, צריך לדרוש ממנהיגיו תגובה עכשיו, תגובה הכי חריפה שיש, כמו שמגיבים כשצריך להגן על עצם קיומה של המדינה מפני אויב נחוש שקם לחסל אותה כישות וכמהות. מדינה, כמו אדם, איננה רק גוף אלא גם נשמה, והמשטר של "תג מחיר" הוציא לישראל את הנשמה שבזכותה אנחנו מזדהים עם המדינה. הדרישה מהגופים הפוליטיים המדברים בשם דמוקרטיה, חוק, צדק ושלום, צריכה להיות אולטימטיבית, במשמעות זו: או שתעשו מה שנדרש כדי להציל את ישראל מהתדרדרות מוחלטת לפשע עכשיו - או שתאבדו בעינינו כל זכות מוסרית להיחשב לבני אדם ראויים לשמם, ולנציגינו.
אין כל ספק שאילו רצתה, הייתה הממשלה עושה סדר בשטחים. אין טעם לתת לנתניהו ולברק עצות ואין סיבה לכך, זה רק עניין של רצון אצלם, הם אינם רוצים. רק אם יכריחו אותם הם יהיו מוכנים לעשות שם סדר. והלוואי שהיה מתעורר זעם ציבורי, ולא לחץ חיצוני, שהיה מכריח אותם. העניין הוא בתחום האחריות האישית לא רק שלהם אלא של כל אזרח חופשי: לקבוע לעצמנו את הקו האדום, אשר אם יחצה אותו המשטר - לא נשתף איתו פעולה. בלי הקו הזה אין אפשרות של התמצאות מוסרית במציאות כמו שלנו, ולא יהיה גבול לגלישה במדרון.

הכותב הוא ד"ר לפסיכולוגיה, מתמחה בהתנהגות פוליטית. מחבר הספרים "וירוס הקנאות" ו"רק לא כך".
תאריך:  01/08/2010   |   עודכן:  01/08/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 מתנחלים
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לקבוע להם "תג מחיר"
תגובות  [ 10 ] מוצגות  [ 10 ]  כתוב תגובה 
1
איך להיות מתנגד לזילות השואה?
אחד העמך  |  1/08/10 17:09
2
איש הזוי בעל רעיונות מטורפים ל"ת
dodel  |  1/08/10 17:46
3
עוד אחד נאור מבוגרי התנורים
אלכימאי  |  1/08/10 19:38
 
- לאל-כימאי מאת כימאי.
ד"ר ערן גרף  |  2/08/10 11:03
4
הארץ טובה
עידן סובול  |  2/08/10 08:48
5
אלק אולק בחייך אתה לא מבין
אלקנה  |  2/08/10 11:36
6
התמקדות בזוטות
אבי1  |  2/08/10 23:21
7
אני שונא שמאלנים חולי נפש  ל"ת
אני שונא שמאלנים  |  3/08/10 01:58
8
לאן נוליך את החרפה..
צפון  |  3/08/10 12:29
9
תודה לך אולק על דבריך
מיריברק  |  5/08/10 14:44
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שלמה גזית
בתקשורת ובדעת הקהל העולמית מתהדרת ועדת האו"ם לזכויות האדם כמוסד מכובד הפועל ליד האומות המאוחדות, ולדוח היוצא מתחת ידה יש משקל אדיר בעולם    תגובתה של ישראל על הדוח כמוה כעבריין הנמצא אשם בדין ומגיב בטענה של "חפות מפשע"
ד"ר אברהם בן-עזרא
במקרה הנדון זוהה הקשר מבעוד מועד, ננקטה הפעולה המשפטית הראויה והמתבקשת, ואפשר לומר כי החלטת בית המשפט שמה דברים כהווייתם על השולחן, אם למישהו היה עוד קצה של ספק בנדון
זאב בן-יוסף
ניתוח השווה והשונה בין שתי החשיפות של איילה חסון: זו של חיים רמון השואף לשלטון וזו של רוני בר-און לקבלת הסכם חברון
רנדי אברמס
ניהול סיכונים הוא המדע והאומנות בקבלת ההחלטות של כמה להשקיע ואיפה להשקיע    הטובים ביותר בניהול סיכונים בארגון הם ממש אמנים
אורי אבנרי
האמריקנים לוחצים על אבו-מאזן, ונתניהו חושש שאבו-מאזן ייכנע, לכן הוא מודיע שאינו יכול להקפיא את ההתנחלויות, שמא - הוי אסון! - תתפרק הקואליציה    ואם זה לא מספיק, אז הנה - מעשה כשפים! - מופיעה מחדש החזית המזרחית    ממשלת-ישראל מודיעה לפלסטינים שלא תוותר על בקעת-הירדן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il