X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
סופעונה בגלריות – זמן למחשבה וסיכום עונתי אמנות ישראלית כפי שנראית בסיבוב גלריות: גלריית סמינר הקיבוצים (קלישר), גלריית המדרשה לאמנות וגלריית בצלאל
▪  ▪  ▪
מיכל חן - "דרך כביש אחד" [צילום: יח"צ]
תהל מאור "פוטנציאל"
[צילום: יח"צ]

את עובדת היות המלך עירום, חושף "ציורו" של יאיר גרבוז בתערוכה הפוליטית שיש לה קשר קלוש ביותר לאמנות, ושמה "איווט". כאילו היו המשתתפים בה חבריו האינטימיים של שר החוץ, בהשתמשם בכינוי החיבה שלו. כמו אלה המשתמשים בשם "ביבי" בהתכוונם לראש הממשלה. זילות וחוסר כבוד לממשל

הביקור בתערוכת סיום הלימודים בחוג לאמנות השייך לסמינר הקיבוצים, אך שוכן בבניין ביה"ס ברח' קלישר, וביקור בתערוכה הסופר-מתוקשרת "איווט" בגלריה המייצגת את "המדרשה למורי אמנות בבית ברל", ובגלריה של בצלאל בתל אביב - מעלים הרהורים רבים.
האמנות הישראלית במחצית הראשונה של המאה ה-20 הייתה בעלת אופי משלה, ניחוח מקומי וערכים פלסטיים מודרניים. אולם מאז שנות ה-70 נשבה כאן רוח מכוונת של נטייה לכיוון אמנות מושגית ואמנות ענייה, שהיו רק חלק ממכלול היצירה בניו-יורק ובכלל. ועדיין הן רק נתח קטן מתולדות האמנות אי-פעם. במרכזי האמנות בעולם נושבת בתחום האמנות הפלסטית רוח של מקצוענות, שליטה במכחול ובצבע, יצירת קומפוזיציות בסגנונות מגוונים, על-פי נטיית לבו של האמן.
אך בישראל - שסגדה ועדיין סוגדת לג'וזף בויס ולשאר אלופי הכלום, חסרי היכולת לצייר או לרשום - קל יותר להסתפח ל"קליקה" השלטת, המקבלת כיסוי נהדר בתקשורת, גם אם אין לזה צידוק. דורות של אמנים טובים וראויים נמחקו מתולדות האמנות הישראלית בגלל שליטת כמה אוצרים במוזיאונים, והם שקבעו את פני דמותה של האמנות. לו מבקר האמנות הדגול ד"ר חיים גמזו היה חי כיום, היה צוחק צחוק ארוך ומתגלגל למראה דמות זו.
העיוות נקבע ונגזר, וממשיך להתקיים בזכות תלמידי הרבי הדגול ש"ציוריו-קשקושיו" קיבלו תוארי אייקון עוד בחייו. והם שממשיכים לנהל את בתי האולפנא לאמנות. ומכיוון שכשרון ציור לא נדרש כלל על-מנת להתקבל, מעודדים הללו את הסטודנטים כיום להיאחז בטכניקות הווידאו, הרדי-מייד והצילום, החשובות כשלעצמן אך אינן תכלית הכל. את עובדת היות המלך עירום, חושף "ציורו" של יאיר גרבוז בתערוכה הפוליטית שיש לה קשר קלוש ביותר לאמנות, ושמה "איווט". כאילו היו המשתתפים בה חבריו האינטימיים של שר החוץ, בהשתמשם בכינוי החיבה שלו. כמו אלה המשתמשים בשם "ביבי" בהתכוונם לראש הממשלה. זילות וחוסר כבוד לממשל.
אמנות הנזקקת לפוליטיקה בתור קביים – מוכיחה את נכותה. אמנות כזו לא תשרוד, ולא תיכנס לתולדות האמנות העולמית או המקומית.
כל מסיימי החוג לאמנות בסמינר הקיבוצים יצרו יצירות פיסוליות המאגדות בתוכן מיצב, וידאו ומושגיות שנובעים מנבכי נשמתם, ומהתלבטויותיהם של צעירים שעדיין ה"אני" שלהם מצוי בהתהוות ובהתפתחות. כך בולטים בתכונות יצירתיות אלו תהל מאור האינטליגנטית, בעבודות מרשימות במיוחד, שלוכדות את עין הצופה, בגישה פילוסופית מעמיקה המאנישה חפצים ומאזכרת זיכרונות ילדות. צחי ציפרוט בפסל של מטוס F16 שבנה מגזרי-עץ, שהתרסק על משטח החול, וסביבו קופסאות כדורים שנותרו בשטח ובתוכן צילומי וידאו מרשימים. רחלי דנטס יצרה בנושא הנובע מהיגד פילוסופי על מהות הפריחה והכליה של פרחים עם הרבה רוך ועדינות. עומר ארליך יצר עבודה ענקית מחלקי רהיטים, משברי עצים ומזכוכיות – שיחד, יוצרים שילוב של כוח ושבירות. גם כאן ניבטת ההתלבטות האישית של היוצר המעניין. אמל תתר, שיצרה מיצג מעניין, רגיש, אינטימי ונוסטלגי כשלעצמו. שמרית פלטין התייחסה לאבק כאלמנט פלסטי, כחלק מיצירתה. ומיכל חן ביצירה המשרה אווירת מלנכוליה ובדידות.
בנוסף, מפתיעות ומרנינות עבודות פיסול-החוץ סביב בניין בית הספר. תערוכת-חוץ זו נאצרה בידי אורלי רומן, במסגרת לימודי האוצרות, שמנהל סרג'יו אדלשטיין בתוכנית הבינלאומית בסמינר הקיבוצים. ביניהן: שירה ריכטר, שבעבודתה "מוזוליאום לחלל מחשבה מפואר", יצרה שאנדלייה, נברשת, משקיות ניילון בהן מחולק עיתון הארץ, ובתוכן חיתולים. היצירה, התלויה על עץ ברחוב קלישר, מקסימה ויצירתית, והיא מגביהה את הנמוך ומנמיכה את הנשגב. כך גם יצירתה של חניתה בירנבאום שיצרה מקופסאות קרטון המושלכות בשוק הכרמל השכן, דמות של שתי רגלי-הלך, כעין רובוטריק המסוגל לדלג על מרחבים בתכנותה. כל התערוכה שמחוץ לבניין נאצרה בידי אורלי רומן, במסגרת החוג לאוצרות, אותו מנהל סרג'יו אדלשטיין.
רעיון הצמידות של בית הספר לשוק הכרמל (כמו הסטודיו של יורם לוינשטיין הצמוד לשוק התקווה) – מחבר את הסטודנטים למציאות הקשה והיומיומית, וממנה הם שואבים כוחות יצירה והתגברות על מאבקיהם בדרכם האמנותית; שבישראל – אינה קלה כלל.
גם תערוכת מסיימי התואר השני ב"בצלאל" באמנות, בגלריה שבסלמה 60, הייתה חפה כמעט מהישגים בציור, והעבודות לא הרשימו במיוחד. גם שם (כמו בגלריית "המדרשה"), נצפות בציורים משיחות מכחול רשלניות. אבל "בצלאל" הרי נודע יותר בתחום האומנויות, ובוגרי מחלקות הקרמיקה, הצורפות, העיצוב התעשייתי והתקשורת החזותית, הם אלה שלכדו את תשומת הלב השנה, כבשנים עברו. אליהם התייחסנו ברשימה נפרדת לא מכבר.
לסיכום, מצער שכישרונות אמנותיים, כמו בסמינר הקיבוצים ואחרים, מוסטים לכיוונים צדדיים, כשאמנות פלסטית כמעט שלא נוכחת בסצנה האמנותית. בקשר לכך – אולי ראוי היה שהתלמידים יעשו גיחות למרכזי האמנות בעולם לשם הרחבת הידע והשלמת השכלתם.

תאריך:  08/08/2010   |   עודכן:  09/08/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תמונת מצב
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
גרבוז לא אמן ואפילו לא בדחן. ל"ת
סתם קשקשן  |  8/08/10 15:58
2
ביקורת חשובה ובונה!
קוראת  |  9/08/10 01:40
3
תערוכת"איוט"
אמן ישראלי  |  9/08/10 12:25
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חניאל פרבר
שוב הגיעה העת לעשות חשבון-נפש    מקור שם החודש אלול    היסודות החשובים לימים הנוראים    תקיעה מחרידה בשופר
עמוס מוקדי
ללא חוקה, אין מה שיאכוף חוק אחד על כולם. וכשקיימת במוצהר, כמו אצלנו, יותר ממערכת חוק אחת, מה הפלא שכל המאמצים ליצור חוקה לישראל עולים בתוהו? במילים אחרות, אם יש במדינה יותר ממערכת חוק אחת, אין בה חוק!
איתן קלינסקי
השיעור באזרחות, שקיבלו עשרות התלמידים היהודים מב"ש, שהועסקו ע"י חברת כוח-אדם בחופשת הקיץ בהרס הכפר אל-עראקיב - מדאיג    גם תוצאות השיעור באזרחות שלמדו התלמידים הבדואים - מדאיגות    מכתב אישי ממורה גמלאי לשר החינוך
אברהם שרון
האם לא חלה גם עליכם, גברים גנובים, אחריות למעשיכם?    תגובה גברית לכתבה ב"שומר מסך" על "גנבות זרע בלילה"
אברהם בן-עזרא
לרבים קשה לראות בהרשקוביץ מנהיג, כי מי שעובד במוסד אקדמי ומכהן כפרופסור למתמטיקה אינו בהכרח מתאים להנהיג מפלגה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il