X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יואב מזא"ה מומחה לדיני משפחה וקניין רוחני
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
יש סעיף בחוק המתיר כמעט את דמם של תינוקות עד גיל שנה במקרים בהם האם סובלת מדיכאון בעקבות לידה או הנקה
▪  ▪  ▪
איתי בן דרור. "חולה נפש" [פלאש 90]

הציבור מתייחס באורח אמביוולנטי להורים רוצחים. כתב על כך כבר בית המשפט העליון: "מעשי המתה של ילדים בידי הוריהם מזעזעים את נפשו של כל אדם שכן הם נתפסים כמנוגדים לאינסטינקט אנושי ראשוני ובסיסי – הצורך של הורים להגן על צאצאיהם. מטעם זה גם, לא פעם, התגובה של אדם מהישוב השומע על ילד שהומת בידי אביו או אמו היא כי מדובר במעשה כה חריג עד כי מצביע הוא על סטיה מהנורמה, המצדיקה תגובה סלחנית..."
על התגובה הסלחנית הזו נבנים שלושה נדבכים בסיפור ההגנה של ההורים הרוצחים, דמויות שטניות שנדמה כי הן שואבות השראה חולנית זו מזו. ראשית, איתי בן-דרור ידע בדיוק מה הוא עושה כשכתב "אני חולה נפש" על תעודת הזהות שלו. השיטה הזו עבדה מצויין בעבור רגינה קרוצ'קוב, האמא שאחזה בראשו של בנה מיכאל, בן הארבע, ודחפה אותו באכזריות לגיגית מלאה מים עד שנפח את נשמתו. כתב האישום המקורי כנגד קרוצ'קוב בעוון רצח - עבירה שעונשה מאסר עולם - הומר בעיסקת טיעון כיוון שקרוצ'קוב טענה לאי-שפיות. עוד שש שנים בלבד יש לקרוצ'קוב עוד להמתין ואז היא תצא לחופשי, ותוכל אפילו להביא עוד ילדים לעולם.
בשיחה עם פרופ' טיאנו, הפסיכיאטר שהעיד להגנתה במשפט, סיפרה קרוצ'קוב שלאחר שהיא שמעה על שני מקרים דומים של אמהות שרצחו את ילדיהם, היא תכננה לבצע את המעשה הנוראי ולשים קץ לחייה. והנה, גם את הנדבך השני, שיטת ניסיון ההתאבדות, אימץ בן-דרור. הוא סיפר שהוא נטל גלולות כדי לשים קץ לחייו, אך כפי שלא נמצאו עדויות ל"ניסיון ההתאבדות" של קרוצ'קוב לא נמצאו כל סימנים לנטילת הגלולות בדמו של בן-דרור.
והנדבך השלישי בהגנה העתידית של בן-דרור גם הוא ידוע מראש - סיפור מצוקה אישית או סכסוך גירושין. האיש המתועב הזה כבר סיפר שהוא חשש שאמם של הילדים תמנע ממנו לראות אותם, ויש לשער שהוא יעלה סיפורים נוספים. בן-דרור ידע למה הוא מכוון: כתבה אוהדת לקרוצ'קוב שהופיעה באחד העיתונים, גילתה אמפתיה אליה בהתחשב במצבה הכלכלי שהדרדר בעקבות הגירושין, ולמצב רוחה הירוד שהושפע מכך שגרוש שלה התגורר ברחוב ממול, יחד עם אשתו הצעירה.
הרוצח של עומר, רוני ואור, הוא אביהם. אבל, מי שחתם על עיסקת הטיעון בעבור קרוצ'קוב, וגם מי שהתגייס לספר את סיפור מצוקתה האישית, כמו מי שסיפר את סיפורה של בוריסוב, אם רוצחת אחרת, הם אלו שנתנו לרוצח השראה וחיזוק, ונטלו מהילדים האלו כל סיכוי.
בדיקה של ספר החוקים בישראל מגלה שהגישה הסלחנית כלפי אלימות של הורים כלפי ילדים חלחלה גם לשם.
יש סעיף בחוק המתיר כמעט את דמם של תינוקות עד גיל שנה במקרים בהם האם סובלת מדיכאון בעקבות לידה או הנקה. הסעיף הזה אפילו לא קורא ליצור האנושי הזה שנולד וחי והומת על-ידי אמו בשם תינוק, אלא ולד, מונח שהמשמעות המילונית העיקרית שלו היא צאצא של בעל חיים, או עובר במשך השליש השני של ההריון.
מעניין לציין כי החוק קובע החמרה מיוחדת בעונשם של מי שפוגעים בהוריהם או בסבים ובסבתות שלהם. יש סעיף בחוק הקובע שמי שגרם במזיד (ואפילו ללא כוונה תחילה) למותם של אביו או אמו, סבו או סבתו, יאשם ברצח ועונשו יהיה מאסר עולם בלבד. אבל למרות שילדים הם חלשים הרבה יותר ממבוגרים, אין דרישה מחמירה דומה למי שממית במזיד את בנו או בתו. צריך לומר זאת בבירור, לו הייתה דרישה כזו בחוק, לא היה ניתן להקל כך עם קוריצו'ב.
יחד עם זאת, הבעיה אינה רק בחוק. הבעיה היא גם בתקשורת אשר חלק מחבריה מגלים יחס אוהד לאמהות רוצחות, שהיו, או שלא היו, במצוקה בשעה שרצחו את ילדיהן. הבעיה היא גם בפרקליטות שחותמת עסקות טיעון שמעודדות את הרצח הבא. הרי אי-אפשר להעמיד איש מוסר ליד כל תובע שחותם על עסקת טיעון המנוגדת לשכל הישר עם הורה רוצח. אבל אפשר וצריך לתקן את החוק, כדי לגרום לכך ששיטת שלושת הנדבכים הזו לא תעבוד, ושאף הורה רוצח לא יוכל לבנות כך מראש את הגנתו בדם קר.

ד"ר יואב מזא"ה, מומחה לדיני משפחה וקניין רוחני, הפקולטה למשפטים, הקריה האקדמית אונו.
תאריך:  08/08/2010   |   עודכן:  09/08/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רק המחוקק יגן על הילדים
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
שתי אמות מידה שונות בתכלית
מרק  |  9/08/10 16:06
2
כל מילה בסלע
רבקה1689  |  11/08/10 10:03
3
מסלול פתוח לאמהות רוצחות
אלקזאי  |  11/08/10 10:04
4
השכלתי - תודה! ל"ת
שושה  |  11/08/10 16:19
5
קישור לכתבה שמשקפת את הנטען
יאיר תיבון  |  15/08/10 13:35
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נבון קצב
היה ראוי כי בית המשפט ייתן את דעתו גם למסר שהוא שולח החוצה בעצם הכפלת עונשו של מזרחי, מסר שיגיע לאוזניהם של שאר הפושעים אשר מסתובבים עדיין חופשי בחברה שלנו
עמוס שנער
מעט חשבון-נפש בעניין טופז לרגל יום השנה לפטירתו ולרגל חודש אלול    ועוד: קריאה נרגשת שלא לתת לתקשורת להשכיח את דודו טופז
עפר דרורי
השר יצחק הרצוג פיתח שיטה: רוממות החלשים בגרונו וההימנעות באצבעות ידו
רות פורסטר
אם מסמך גלנט מזויף אם לאו - אין זה מעניינו של ערוץ 2    גם מסמך מפוברק עשוי לגרום לנזק ממשי קשה ביותר, לא רק במישור התדמיתי של צה"ל, וטוב שנחשף בתקשורת
אורי נטע
גרשון אקשטיין הצביע על הסכנות שבפרישה לפנסיה צבאית מאוחרת    אורי נטע מספק לו תשובות מדוע הסכנה טמונה דווקא בפרישה מוקדמת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il