X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
דיון בפרשת "משפט המלך" כחלק מפרשת השבוע - פרשת "שופטים"
▪  ▪  ▪

פרשת השבוע, פרשת "שופטים" הכוללת צ"ז פסוקים וסימנך: "בן אדם מה לך נרדם..." עוסקת במיגוון נושאים ועיניינים רחבי היקף, כגון: מינוי שופטים ושוטרים בישראל, הפרשת תרומה גדולה, עדים זוממים, היציאה למלחמה והיבטיה השונים, איסורים הקשורים לעשיית כישוף ומאגיה בישראל, השגת גבול ועוד. כמו-כן, הפרשה משופעת בשלל מצוות, מ"א מצוות וסימנך: "זה אלי ואנוהו..." שדנות ועוסקות ונוגעות בצורה ישירה בסוג המשטר העתידי בארץ ישראל ושר פנים רבות לו: משטר מדיני, משפטי, דתי, חברתי ועוד.
פרשה מיוחדת המוכרת בשם "משפט המלך" ישנה בפרשתנו [דברים י"ז, י"ד- כ'] והכוללת שבע מצוות [תצ"ז - תק"ג, עפ"י "ספר החינוך"]. שתי מצוות עשה - למנות מלך מישראל "כדי שיקבצנו כולנו וינהיגנו כחפצו" [החינוך] ושהמלך יכתוב ספר תורה שני לעצמו "כדי שתהיה עימו תמיד ויקרא בה" [החינוך] וחמש מצוות לא תעשה - שלא להקים/למנות מלך נוכרי "שאינו מזרע ישראל ואפילו אם יהי גר צדק" [החינוך], שהמלך לא ירבה לו סוסים, שהמלך לא ירבה לו נשים, שהמלך לא ישכון/יתגורר בארץ מצריים לעולם ושהמלך לא ירבה לו כסף וזהב. כל שבע המצוות נאמרו במפורש בפרשתנו, שנאמר: "כי תבוא אל הארץ...שום תשים עליך מלך אשר יבחר ה' אלוהיך בו. מקרב אחיך תשים עליך מלך. לא תוכל לתת עליך איש נוכרי, אשר לא אחיך הוא. רק לא ירבה לו סוסים, ולא ישיב את העם מצריימה...ולא ירבה לו נשים...וכסף וזהב לא ירבה לו מאד. והיה כשבתו על כסא ממלכתו וכתב לו את משנה התורה הזאת על ספר...למען יאריך ימים על ממלכתו הוא ובניו בקרב ישראל".
מחמת קוצר היריעה לא נוכל להרחיב ולפרט. ברם, ראוי להדגיש שישנה על המלך היהודי הנבחר, כשהוא יושב "על כסא ממלכתו", חובה/מצווה לכתוב לו ספר תורה שני [מלבד ספר תורה ראשון אשר המלך מצווה ומחוייב לכתוב כמו כל אדם מישראל שחייב הוא לכתוב, מצווה תרי"ג, המצווה האחרונה בתורתנו]. ספר תורה זה אינו נמצא בכספת או בבית גנזיו ואוצרותיו אלא נמצא תדיר עם המלך בכל אשר הוא עושה ופועל [מלבד כשהמלך נצרך לנקביו או כשהמלך נכנס לבית המרחץ] כפי שלימדונו חז"ל [סנהדרין פרק ב' משנה ד']: "יוצא למלחמה - וספר תורה עימו. יושב בדין - והוא עימו. מסב לאכול - והוא כנגדו". התורה אף מציינת ומנמקת זאת בעיקר בגלל שני היבטים חשובים: ההיבט האישי/דתי/רוחני וההיבט הציבור/החברתי/שלטוני. ההיבט האישי הוא בבחינת "בין אדם למקום", שנאמר: "למען ילמד ליראה את י-ה-ו-ה אלוהיו. לשמור את כל דברי התורה הזאת ואת החוקים האלה לעשותם...ולבלתי סור מן המצווה ימין ושמאל". וההיבט הציבורי הוא בבחינת "בין אדם לחברו", שנאמר: "לבלתי רום לבבו מאחיו...(ו)למען יאריך ימים על ממלכתו...".
העולה והיוצא אפוא מן הדברים הנ"ל, הוא: מלבד היות המלך בחיר האל ומשמש כמנהיג מדיני לעם, הוא משמש ואמור להיות "מקור לא אכזב" של דוגמה חיובית לנתיניו, מודל לחיקוי חיובי. חובותיו, כמו גם זכויותיו המיוחדות של המלך הינן מלמדות, משכילות, מעצימות ומחזקות את עם ישראל בבחינת: "והצנע לכת עם אלוהיך (ועמך)". המילה "אחרי" ביחס ולגבי המלך אינה עניין של המלצה בלבד, אלא דרך ואורח חיים רצוי ביותר. המלך אינו אמור להיות מובל ע"י אחרים. אדרבא! עליו מוטלת החובה והאחריות להוביל את העם ולא רק להישגים מדיניים/כלכליים גרידא אלא, ואולי, בעיקר, להישגים רוחניים/דתיים, כמו למשל: יראת ה' (שמיים), שמירת חוקי התורה ואי סטייה מן המצוות "לא ימינה ולא שמאלה" כמאמרם בתלמוד [הוריות פרק ג' משנה ג']: "זה המלך שאין על גביו אלא ה' אלוהיו".

תאריך:  13/08/2010   |   עודכן:  13/08/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חובות המלך היהודי כערכים מלמדים ומחזקים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מוטי היינריך
60 שנה בקושי נמכרו זיכיונות לחיפוש גז או נפט    יזמים לא עמדו בתור    אלה שניסו, הפסידו וברחו    כולם חכמים אחרי שהתגלה גז    כמה רישיונות היו נמכרים אילו דרשה המדינה, מראש סעיף המאפשר שינוי חד-צדדי של תמלוגים? הייתם הולכים להמר בקזינו שבו ל"בית" הייתה זכות לקבוע, לאחר זכייה, כמה לשלם לכם?
ראובן לייב
מערכות היחסים העכורות בין ראש הממשלה לשר החוץ ובין שר הביטחון לרמטכ"ל אינן מוסיפות להם כבוד    הן רק מעידות על חוסר בגרות פוליטית
יובל ברנדשטטר
בשבועות האחרונים אנו עדים לחידוש האינתיפאדה בנגב    יש להבין כי לא מדובר פה בסכסוך על בעלות על הקרקע, אלא במימוש התביעה הערבית לבטל את השלטון היהודי מכל וכל
בועז ארד
על-מנת להביא לעושר ולשיפור תנאי החיים, יש לספק את הכלים ליצירתם, כלומר את התנאים של שוק חופשי המאפשרים יזמות ויצרנות    ההתנגדות הרעיונית והמעשית לעושר עצמו וליצירת הכלים להשגתו, היא גם הסיבה לכך שלא 150, וגם לא 750, מיליארד דולר של תרומות לא יספיקו לביעור המחלות, הסבל והעוני בעולם
עו"ד משה מכנס
התקשורת התאחדה בהפצת הגרסה הכוזבת על ילדי העובדים הזרים, ומציגה אותם בכזב כ"מגורשים"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il