X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
75 שנה לפטירתו (תרצ"ה, 1935) יחס אוהד, חם, מחבק ו'גאולתי' לחילוניים ולכופרים במהלכי הלאומיות הישראלית
▪  ▪  ▪
לא מה שחשבתם. הרב קוק [צילום: באדיבות בית הרב קוק]

בערב שבת זו, שלושה באלול, מלאו 75 שנה לפטירתו של הכהן הגדול, הרב הראשי אברהם יצחק הכהן קוק זצ"ל. מעטים האישים שרשמו השפעה כה אדירה על מהלכי הדור שבו חיו ועל השקפותיו האידאיות (=הרעיוניות), וכיוצא בזה על הדורות הבאים בעקבתא. הרב קוק, ללא ספק, נכלל בהם, ובגדול! תורתו, אמונתו, הגיגיו ובעיקר המשמעות המעשית הגלומה בהם - חיים וקיימים עמנו, ובגדול! אכן, מדור זה איננו מיועד להספדים, ולפיכך נפנה כל מי שחפץ לעמוד על פעלו הרוחני והלאומי למאות ולאלפי מאמרים, כתבות, קונטרסים, ספרים ומקורותמידע, מכל סוג ומדיה, ו"זיל קרי בי רב הוא (=לך ותקרא בכל בית ספר). ברשימה להלן לא נצטט אפילו לא מילה אחת מדבריו...
לא מה שחשבתם!
קשה להעריך לאחור מה היו פניה של מדינת ישראל אלמלא המושג: 'הרב קוק', ולא רק מנקודת המבט של נאמניו במחנה הציונות הדתית. אך באותה מידה קשה להעריך מה היו עמדותיו, אילו היה חי ונושם בקרבנו, כלפי המתרחש כיום בחברה, במדינה ובעם. קשה, קשה מאד ובלתי-ראוי, להתייחס לאקטואליה מתוך ציטטין של מי ש... נפטר לפני השואה, וכמובן לא חווה ולא חזה (=ראה. רק חזה=צפה) בתקומת מדינת ישראל, בקיבוץ גלויות ובמלחמות ישראל. בודאי לא חווה, ולא חזה-ראה-צפה את התקופה הפוסט-ציונית ואת השקיעה הלאומית בעקבותיה.
לא אחת אני מנסה להשתעשע בניחוש: "מה היה הרב קוק אומר?" על נושא ציבורי כלשהו שעולה על הפרק. והאם בכלל היה אומר? אין תשובות בפי, כמובן, אך דבר אחד ברור לי: לא מה שאתם חושבים שהיה אומר! ובמילה "אתם" אני מתכוון להמון העם שאיננו מודע מקרוב לתורתו, ואפילו לאלו שספגו מעט ממנה, ובעיקר לאנשי ציבור ותקשורת וידוענים 'מומחים' (דתיים וחילוניים כאחת) הקופצים בראש ומכריזים כיודעי-דבר מבית המלך: "אַי-אַי-אַי! לו היה הרב קוק קיים! איפה רוחו? חסרה לנו אהבת ישראל ברוח הרב קוק! אילו הרב קוק היה מחווה דעתו בסוגיא זו? היום כולם נהיו בית שמאי! כולם שמרנים! איפה ההתחשבות המאפיינת את בית המדרש הקוקניקי?"
מה היו עמדותיו היום בשאלות חברתיות-לאומיות החוצות את הציבור (בחתך חרדי-דתי-חילוני) בשאלות מעמד האשה ומעורבותה בטקסי דת ובתפקידי ציבור, למשל; הקלות במצוקת הגיור ההמוני; היחס לזרמים לא אורתודוקסיים; פטור צבאי לבני ישיבות; חד-מיניות, ולהבדיל, חד-הוריות מרצון; איזרוח ילדי זרים ומסתננים; אקדמיזציה בישיבות; יחס לערכאות ישראל; חילוניים לומדי-תורה; כניסה להר הבית ועוד.
לא-ליברלי
כל מי שמנסה להדביק לרב קוק תו ליברלי טועה ומטעה ובגדול! הוא לא היה כזה, ולא מקצתיה. גישותיו ההלכתיות והחברתיות היו שמרניות והדברים מוכרים לכל יודעי תורתו לשמה (וכבר כתבתי שאינני מצטט). אפילו בשאלת ה'הסדר' הישיבתי שכל-כך מאפיין את החזון הציוני-דתי, גם בסוגיא זו מסופקני מה הייתה עמדתו (ותעיד ישיבת 'מרכז הרב', שעוצבה על-ידי בנו-ממשיכו הרצי"ה, שאיננה 'ישיבת הסדר' אם כי כמעט כל בניה למודי מלחמה אשר השתלבו למופת במצוות השירות ו'עזרת ישראל מיד צר').
גם בסוגיית השירות הלאומי לבנות, הכתר הנשי של חזון הציונות הדתית, גם בסוגיא זו מסופקני האם הרב קוק לא היה קרוב יותר לגישה ה... חרדית. וסהדי במרומים שאינני כותב שורות אלו להמעיט ח"ו בערכו, אלא להרחיק את הבריות ממחשבת שגגה ש"אילו הרב קוק היה חי" מזמן הייתה שלטת בעולם התורה הישראלי הליברליות התורנית וההשקפתית.
"באחת ועלתה לו"
אכן, בא הרב קוק והעמידן על אחת, ועלתה לו לברכה ולגאולה. והנקודה ה'אחת' הזו היא-היא מוקד משנתו, הגותו ופעלו, לדור ולדורות; היחס החיובי, האוהד, החם, המחבק ואפילו ה'גאולתי' לחילוניים ולכופרים(!) הקשורים ללאומיות הישראלית. זה מוקד משנתו הכוללת ייחוס משמעות מיסטית-גאולתית, כמעט משיחית, להכרח האלקי של בניית הארץ - קרי הציונות המעשית - דווקא בכלי חולין, "ואחר-כך מקדישין".
ממשנה סדורה זו נגזר שיתוף הפעולה ההיסטורי של הציונות הדתית עם המהלך הציוני; התיישבות, ביטחון, עליה, מעורבות בחיי הציבור ונשיאה בעול ובאחריות לאומית וממלכתית. ממנה פינה ויתד לתחושת שליחות, וחתירה למנהיגות, בהליכות האומה בארצה ובתפוצותיה.

(נכתב במוצ"ש ראה)
תאריך:  14/08/2010   |   עודכן:  15/08/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גורי גרוסמן
בעוד שהמגורשים בנו את בתיהם כחוק, בסיוען ובעידודן של ממשלות ישראל, הבדואים הקימו עשרות היאחזויות בלתי חוקיות בנגב
נסים ישעיהו
הנביא של פעם הוא הפרשן של ימינו, הלא כן? אלא מה - יש הבדלים מהותיים תהומיים בין רוב ככל הפרשנים-נביאים של ימינו ובין הנביא כפי שהוא מצטייר מן המקרא    אולי זה הבדל סמנטי בלבד ואולי הבדל מהותי, בין נביא אמת לנביא שקר
אלכס נחומסון
מסגד על חורבות מגדלי התאומים - מתנת אובמה לאיסלאם - יכול להוביל אותו לבצע טעות בלתי-הפיכה בכוונתו האידיאולוגית שעיקרה אחווה ולכידות
אריה אבנרי
תסריט דמיוני בהחלט ממוחו של אריה אבנרי    קיפוד (33)
ד"ר רון בריימן
פרשת המסמך חשפה את סדר העדיפויות המעוות של העיתונות, במיוחד כאשר הדברים נוגעים אליה עצמה    הגיבוי שנתנה השופטת (בדימ.) דליה דורנר לעיתונות, שכלל המלצתה שלא לציית להוראות בית המשפט גם במחיר של הליכה לכלא, בעייתי ומדאיג
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il