X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הרביעייה הבינלאומית תפרסם השבוע הצהרה המזמינה את ישראל והרשות הפלשתינית לחדש את המו"מ הישיר ביניהן הפלשתינים תולים תקוות רבה בהצהרה הזו ורוצים כי היא תהווה את המסגרת למשא-ומתן ותקבע את תוצאותיו מראש ישראל לא תוכל להיענות להזמנה הכוללת תנאים מוקדמים ולכן היא צריכה לפעול מדינית ולנסות להשפיע על תוכן ההצהרה
▪  ▪  ▪
אשטון: להקפיא את הבנייה [צילום: AP]

עוד כמה ימים תעמוד ישראל בפני דילמה רצינית, היא תצטרך להחליט כיצד היא מגיבה להודעה שתפרסם הרביעייה הבינלאומית הקוראת לשני הצדדים לחדש את המו"מ הישיר ביניהם.
שרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון הודיעה כי ההצהרה שתפרסם הרביעייה הבינלאומית תשרטט מסגרת לשיחות הישירות בין ישראל לפלשתינים והיא אמורה להקל על יו"ר הרשות הפלשתינית, מחמוד עבאס להסכים למו"מ ישיר עם ישראל.
אשטון הבהירה כי הרביעייה הבינלאומית עומדת על דרישתה שישראל תקפיא את הבנייה בהתנחלויות ושהמשא-ומתן יסתיים בתוך שנתיים בהסדר להקמתה של מדינה פלשתינית.
מי שהגה את הרעיון הזה היה יו"ר הרשות הפלשתינית מחמוד עבאס אך מי שבישל את הדייסה הזו שאותה רוצים להאכיל את ישראל היה השליח האמריקני המיוחד ג'ורג' מיטשל.
הפלשתינים המחפשים ערבויות אמריקניות או בינלאומיות שיכתיבו מראש את תוצאות המו"מ הגו את הרעיון כי הצהרת הרביעייה הבינלאומית מה-19 במרץ, שפורסמה בשעתה במוסקבה תהייה הבסיס ומקור הסמכות לשיחות הישירות שכן היא מדברת על חזרה לגבולות 67, הקפאת ההתנחלויות ומגבילה את פעולות ישראל במזרח ירושלים.
הם "מכרו" את הרעיון לשליח המיוחד מיטשל אשר מבלי להתייעץ עם ישראל, דיווח לוושינגטון וביחד עם שרת החוץ הילרי קלינטון החל להניע את המהלך.
בפגישתו עם ראש הממשלה נתניהו שמע מיטשל התנגדות נחרצת של ישראל למהלך ולהצהרה העומדת להתפרסם,נתניהו הבהיר כי מדובר התנאים מוקדמים למו"מ הישיר וכי ישראל מתנגדת לכך בתוקף. אבל כדור השלג כבר התחיל להתגלגל.
השליח המיוחד מיטשל יצר במו ידיו אבן נגף חדשה. הדיפלומטיה חייבה את ארצות הברית לנסות ולמצוא מוצא מדיני להתעקשות של מחמוד עבאס שלא לחדש את המו"מ הישיר למרות שקיבל "אור ירוק" לכך מהליגה הערבית ועל-אף האיומים וההפצרות של ממשל אובמה. גורמים מדיניים בכירים בירושלים אומרים כי מדובר בטעות של האמריקנים שסיבכה עוד יותר את המצב.
מה תעשה עכשיו ישראל? הכול תלוי בנוסח ההצהרה שתפרסם הרביעייה הבינלאומית. אם ההצהרה החדשה תזמין את ישראל לשיחות ישירות עם הפלשתינים על בסיס אותה הצהרה שפורסמה במוסקבה ב-19 במרץ תאלץ ישראל לדחות את ההזמנה או להודיע כי היא מוכנה למו"מ ישיר אך לא בהתבסס על ההצהרה הזו. צעד כזה עלול להציג אותה כ"סרבנית שלום" בעיני העולם, הפלשתינים יחגגו משמחה אך ראש הממשלה נתניהו יחזק את מעמדו בקרב חברי הקואליציה הימנית שלו.
אם נוסח ההצהרה יהיה מתון וידובר בו באופן כללי על מתווה המו"מ הישיר ללא קביעת תוצאותיו מראש ישראל תענה להזמנה. השאלה אז תהיה מה יעשו הפלשתינים התולים כעת את כל יהבם בהצהרת הרביעייה הבינלאומית שאמורה לספק למחמוד עבאס את הסולם לרדת מהעץ שעליו טיפס ולהיענות לבקשתו של הנשיא אובאמה לחדש את המו"מ הישיר עם ישראל.
סביר להניח כי גורמים שונים בוחשים בקלחת ומנסים להשפיע כעת על נוסח ההצהרה שאמורה להתפרסם בקרוב.
גם ישראל צריכה לנסות ולהשפיע על תוכן ההצהרה. היא צריכה להודיע כבר עכשיו באופן פומבי ורשמי כי לא תסכים להצהרה שתציב תנאים מוקדמים ותקבע מראש את תוצאות המו"מ לפני שהוא החל.
הצהרה כללית ומעומעמת של הרביעייה הבינלאומית תשרת את האינטרסים של ישראל ותציב את מחמוד עבאס בפני בעיה אמיתית. האם לסרב גם להזמנת הרביעייה הבינלאומית לאחר שקיבל כבר "אור ירוק" למשא-ומתן ממדינות ערב? רצוי מאד שעבאס הוא שיעמוד בפני הדילמה ולא ישראל.
לכן ישראל צריכה לפעול כבר עכשיו לפני פרסום ההצהרה כדי לנסות ולהשפיע על תוכנה. אולם הקרב האמיתי יהיה בתוך חדר המשא-ומתן הישיר לכשיתחדש. הפלשתינים אינם תולים תקוות רבות בחידוש המשא-ומתן וכבר עכשיו הם מתכננים את צעדיהם הבאים. כיצד לפוצץ את המשא-ומתן הישיר ולהטיל את האחריות לכישלונו על ישראל.
הם שוב בוחנים את האפשרות לפנות למועצת הביטחון של האו"ם ולדרוש כי תכריז על הקמתה של מדינה פלשתינית בגבולות 67. ישראל נמצאת כעת באחת מהמערכות המדיניות הקשות מאז הקמתה. והעניינים רק הולכים ונעשים קשים יותר ויותר.

תאריך:  14/08/2010   |   עודכן:  15/08/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אבן הנגף החדשה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
את הדיסה בישלה ישראל לעצמה
לא עומדת על שלה  |  15/08/10 01:25
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הרב ישראל רוזן
75 שנה לפטירתו (תרצ"ה, 1935)    יחס אוהד, חם, מחבק ו'גאולתי' לחילוניים ולכופרים במהלכי הלאומיות הישראלית
גורי גרוסמן
בעוד שהמגורשים בנו את בתיהם כחוק, בסיוען ובעידודן של ממשלות ישראל, הבדואים הקימו עשרות היאחזויות בלתי חוקיות בנגב
נסים ישעיהו
הנביא של פעם הוא הפרשן של ימינו, הלא כן? אלא מה - יש הבדלים מהותיים תהומיים בין רוב ככל הפרשנים-נביאים של ימינו ובין הנביא כפי שהוא מצטייר מן המקרא    אולי זה הבדל סמנטי בלבד ואולי הבדל מהותי, בין נביא אמת לנביא שקר
אלכס נחומסון
מסגד על חורבות מגדלי התאומים - מתנת אובמה לאיסלאם - יכול להוביל אותו לבצע טעות בלתי-הפיכה בכוונתו האידיאולוגית שעיקרה אחווה ולכידות
אריה אבנרי
תסריט דמיוני בהחלט ממוחו של אריה אבנרי    קיפוד (33)
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il