X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
איזו השפעה עכשווית ועתידית תהיה לנוכחותו של האגס (התיעודי!) בארגז התפוחים העלילתיים?! עוד הגיגים וקטעי מחשבות נוגים בנוגע להחלטת הוועד המנהל שהכשיר ואישר לסרט תיעודי(!) להתחרות בקטגוריה של הסרטים העלילתיים בתחרות השנתית של פרס האקדמיה לקולנוע
▪  ▪  ▪
[צילום: קלאודיו קאסיראג´י]

פעם אחת לפני כשני עשורים, כשהייתי חבר בהנהלת איגוד הבמאים (בראשותו של פיטר פריישטדט ז"ל) הגיע עמיתי הבמאי והמפיק ריקי שלח יבדל"א והציע להקים את "האקדמיה הישראלית לקולנוע". שאלנו אותו "מה זה?!" – והוא הסביר: "זה כמו באמריקה, שיהיה ערב אחד בשנה שכל יוצרי הקולנוע ילבשו בגדים חגיגיים ויתכנסו באולם מפואר לחלוקת פרסים על עבודתם, זה יוסיף כבוד ומוניטין לקולנוע הישראלי וזה יהיה לטובת כולנו" - כששאלנו "ולמה השם א ק ד מ י ה ?!" – הוא ענה: "ככה זה גם באמריקה".
ובכן זה נכון ומדויק, תשאלו את ריקי שלח – גם היום הוא חבר בוועד המנהל של האקדמיה, עליה ברשותכם, אני רוצה כאן שוב להרחיב ולפרט אך במעט.
במילון הלועזי עברי המפורט מאת דן וקפאי פינס, הוצאת "עמיחי" 1981 (כרך א' עמ' 72) כתוב: אקדמיה (מיוונית: AKADEMEIA) שם בית מדרש שייסד אפלטון, במאה הרביעית לפני המניין הנוצרי ליד אתונה בבוסתן מוקדש לגיבור היווני אקדמוס; כיום: שם לבית-ספר גבוה לפיתוח מדע האמנות; כינוי למכוני-מדע עליונים.
כנראה, לפי הנ"ל, שזוהי הסיבה שאני ואחרים נותנים כבוד לגוף המתקרא בשם אקדמי שכזה "האקדמיה הישראלית לקולנוע וטלוויזיה" - יש אפילו כאלה הסבורים שכל החברים בגוף זה הם רק אנשי אקדמיה, חוקרים, מרצים, מדענים ויוצרים עילאיים בלבד – ואיש לא מתקן את "שגיאתם" בעוד שהאמת היא שבאקדמיה חברים כל אנשי המקצוע של הקולנוע משני צידי המצלמה – מטכנאים ועד שחקנים, במאים ותסריטאים – בתנאי שהם עומדים בסטנדרטים המקצועיים של הגדרת מקצועם והם משלמים דמי חבר שנתיים לקופתה של העמותה.
מה אני בא בעצם לומר?! – אני בא לומר ש"האצילות מחייבת" השדרוג שהוא בילט-אין מחייב התנהגות והחלטות למופת. גוף המתקרא בשם "אקדמיה" חייב לשמור על סטנדרטים גבוהים של השכלה, מוסר, מצפון, משמעת אמנותית והפרדה של דיסיפלינות. ברגע שוועד מנהל של גוף כזה קובע שסרט תיעודי(!) או "גבולי" יכול להתמודד בקטגוריה של הסרטים העלילתיים – הוא בעצם אומר לחבריו: קיבלנו החלטה על בסיס רחב המושתת על ידע, השכלה, מוסר, מצפון והפרדה מלאה באספקטים של המונח "משמעת של דיסיפלינות אמנותיות".
יש הבדל בין סרט תיעודי(!) לסרט בדיוני-עלילתי ולא קשה, בכלל לא קשה, להפריד ביניהם ולהכניסם כל אחד לקטגוריה התחרותית המתאימה לו, כל טרום-סטודנט שנה א' במכינה ללימודי המזרח הקרוב והרחוק יכול לעשות זאת עוד בבחינות של הפסיכומטרי.
הוועד המנהל של האקדמיה – בהרכב של שישה חברים בלבד טעה השנה בהחליטו לא להזיז את "המדריך למהפכה" שהוא סרט תיעודי(!) לכל דבר ועניין, מן הקטגוריה העלילתית אליה הוא נרשם בטעות או במתכוון.
על החלטה תקדימית, מוזרה ובלתי-מובנת זו עוד ייערמו תילי תילים של בעיות, ויכוחים ועניינים – זוהי תכונתה של האמת התיעודית(!) – היא תמיד מ ב צ ב צ ת, גם כשזה יהיה מאוד לא נוח להיזכר.
ואז נוכל לראות מה יהיה ומה יקרה עם אותה א ק ד מ י ה - היקרה לכולנו, עת יתברר יותר ויותר ככל שיחלפו הימים וישתנו הזמנים (אפילו בטווח הקצר ביותר) – שמדובר בהחלטה קלוקלת, בלתי מדעית ומוטעית מן הבחינה הז'אנרית-האמנותית הנוגעת לסרט שהוא לגמרי – אבל לגמרי, לא סרט עלילתי?!
נחיה, וגם נראה.
בהצלחה בקול הצבעה!!!

הכותב הוא צלם, תסריטאי, במאי ומפיק סרטים תיעודיים(!) ועלילתיים(!!)
תאריך:  18/08/2010   |   עודכן:  18/08/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האקדמיה במילון ובחיים – מהי?!
תגובות  [ 10 ] מוצגות  [ 10 ]  כתוב תגובה 
1
שאול היקר, קול מילה שלך 9 מ"מ  ל"ת
אבי. ב  |  18/08/10 19:44
2
בהזדמנות זו - ברצוני לתקן ...
אחד המייסדים  |  18/08/10 20:51
 
- חשוב להעמיד דברים על דיוקם !!!
ירמיהו חרמוני  |  19/08/10 14:44
3
העתיד יכול להיות מבטיח
בני יחזקאלי  |  18/08/10 22:49
4
שאול דישי לראשות האקדמיה! ל"ת
אבי בנייהו  |  19/08/10 11:38
5
פלסתר
יעקב קמין  |  19/08/10 12:29
6
דברים ראויים.מאי היה מועד ראוי ל"ת
בלגן  |  19/08/10 14:16
7
פוסט יפה. אהבתי.
נתנאל שיראזי  |  20/08/10 13:23
8
סבלנות+מקצעיות = נצחון
אורי סיון  |  20/08/10 13:39
9
אתה נותן תקווה ואמונה באמת.
אפרים ג.  |  21/08/10 06:50
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רובי בוזגלו
צה"ל עשה ספין מוצלח מבחינתו כדי להסיט את האש מפרשת המסמך המפוברק לכיוון החיילת המסכנה שאינה מבינה על מה כל המהומה
איתן קלינסקי
הנחתומים שלנו היו שבויים ומקובעים בתפיסה, שהבלוקאדה על עזה היא עיסה ישראלית מוצלחת, שתסייע ליצירת מוקדי מרי נגד השלטון    צחנת העיסה שיצאה מתחת ידם מעידה על כישלונם
צבי גלברד
מערוץ 99 אני מצפה שמראיין ישאל את השאלות הנוקבות, שאלות שהציבור מעוניין לקבל עליהן תשובות ברורות    אבל נחמה דואק עשתה חיים קלים למייסדת ארגון Israeli Children ועקפה בקלילות את השאלות הקשות
יורם הר-לב
איגרת לאירופי הליברל
יואב יצחק
ראש הממשלה נמנע מלמלא את חובתו כלפי הציבור    במקום לקרוא אליו את אלופי צה"ל, את הרמטכ"ל ואת שר הביטחון, ולחייבם להסדיר את היחסים ביניהם - למען בטחון המדינה, הוא מעדיף לשמור מרחק    אם לא יתערב בתוך ימים ויפגין מנהיגות, יידע הציבור כיצד לנהוג בו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il