X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
חודש ספטמבר בלוח השנה לשנת 2010 צבוע כולו בימי חג עד מתי עובדים בערב חג? חול המועד הוא חול או מועד? ומה קורה אם השנה החלטתי לצום בצום גדליה?
▪  ▪  ▪
לנצל את ימי החופש בדרך הטובה ביותר [צילום: פלאש 90]

חודש ספטמבר בלוח השנה לשנת 2010 צבוע כולו בימי חג וכפי שכל עובד יודע יום חג הוא יום חופש. אך מה לגבי הפרטים הקטנים: עד מתי עובדים בערב חג? חול המועד הוא חול או מועד? ומה קורה אם השנה החלטתי לצום בצום גדליה?
באיזה יום יש חופש?
החוק בישראל קובע כי אסור להעביד יהודים בחגים הבאים: ראש השנה (יומיים), יום הכיפורים, סוכות (יומיים), פסח (יומיים), יום העצמאות ושבועות. שאינם יהודים יכולים לבחור בימי חג בהתאם לדתם, או לנוח בימי החג היהודיים.
האם מדובר על יום חופש בתשלום?
עובד בשכר חודשי גלובלי אינו זכאי לתשלום נפרד בגין ימי חג. לעומת זאת, עובד בשכר שעתי או יומי זכאי לתשלום מלא מתוקף צו ההרחבה המגדיר את תשעת ימי החג הפרוסים לאורך השנה, כפי שהוסבר לעיל. יש להדגיש כי צו זה חל על עובד רק לאחר שלושה חודשי עבודה רציפים במקום עבודתו ובתנאי שלא נעדר מעבודתו בסמוך ליום החג.
מה ההכרעה לגבי חגים אשר חלים בשבת?
ימי חג החלים בשבת אינם מזכים את העובד בתשלום עבורם. נכון הדבר גם לגבי עובד במשרה של חמישה ימים בשבוע והחג חל ביום שישי. יוצאים מן הכלל הם הסכמי עבודה אשר מזכים את העובדים בימי חופשה גם עבור חגים הנופלים בשבת וכדאי לכם לבדוק האם אתם בין יוצאי הדופן.
עד איזו שעה עובדים בערב החג?
על-פי חוק שעות עבודה ומנוחה, יום העבודה בערב החג יהיה לכל היותר בן 7 שעות. השכר לעומת זאת יהיה זהה לשכר עבור יום עבודה מלא. דגש מיוחד ניתן לערב יום הכיפורים בו יימשך יום העבודה כ-6 שעות בלבד. במקומות עבודה בהם עובדים חמישה ימים בשבוע קובע צו הרחבה כי העבודה בערב החג תימשך כ-8 שעות, עבורם יתקבל שכר של 9 שעות או לחילופין 7 שעות בתשלום של 8 שעות. למרות המוגדר בחוק או בצו הרחבה, במקומות עבודה רבים נוהגים לעבוד במתכונת קצרה מזו. נוהג זה שהשתרש במקום עבודה מחייב את המעביד להמשיך ולהנהיג יום עבודה מקוצר בתשלום של יום עבודה מלא.
חול המועד סוכות הוא חול או מועד?
לגבי ימי חול המועד לא קיימת קביעה המוסדרת בחוק, והכל תלוי בתנאי העבודה הספציפיים שביניכם לבין מעסיקיכם. עם השנים התגבשו שלוש נורמות עבודה עיקריות: האחת קובעת כי ימי חול המועד הינם ימי עבודה רגילים, השנייה מנהיגה ימי עבודה מקוצרים בתקופה זאת ואילו האחרונה, הנהוגה בעיקר במגזר הציבורי, מחייבת את העובדים ביציאה לחופשה מרוכזת. על-פי החלטות בית הדין הארצי לעבודה על המעסיק לתאם את החופשה הכפויה עם עובדיו ותוך התחשבות בצרכיהם, כך שבכל מקרה כדאי לשוחח עם המעסיק, כדי לבדוק מה עמדתו, וכיצד ניתן ליישב את הדברים בצורה הנוחה ביותר לכל הצדדים.
מה אומר החוק לגבי אלו שכן עובדים בחג?
מבחינת החוק עבודה ביום חג משולה לעבודה בשבת, כלומר גובה השכר יהיה לפחות 150% משכרו הקבוע של העובד ובנוסף, על המעביד לדאוג כי לעובד יינתנו שעות מנוחה חלופיות לאלו בהן עבד. עם זאת, חשוב להדגיש כי עובד אינו חייב לעבוד בימי חג להוציא עיסוקים מסוימים כמו נותני שירותים בגופים חיוניים ובמקומות תיירות.
מה לגבי ימי גשר?
במידה והמעביד קבע יום גשר בערב החג כדאי לדעת כי אין כל קביעה המחייבת את המעביד בתשלום עבור יום זה או לחילופין חיוב מכסת ימי החופשה של העובד. ההחלטה בנושא זה, גם אם היא פתוחה למשא-ומתן בין ההנהלה לעובדים נתונה בסופו של דבר לשיקול דעתו של המעביד בלבד.
מה לגבי צום גדליה?
עובדי מדינה או עובדים הנכללים בהסכמים קיבוציים בהם קיימת הוראה מיוחדת בעניין זה, יכולים לקבל תשלום עבור יום חופש בצום גדליה (כמו בט' באב וצומות נוספים). שאר העובדים, אומר עו"ד אהוד גולן, אינם זכאים להטבה זו וחלק מתעניתם, אם יבחרו לצום, תהיה על חשבון ימי החופשה שנצברו לזכותם.

האמור בכתבה אינו מתיימר להוות ייעוץ משפטי מסוג כלשהו. הסתמכות על האמור בכתבה יהא באחריות הקורא בלבד.
תאריך:  19/08/2010   |   עודכן:  19/08/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ליאור פריצקי
מחקר שנעשה לאחרונה גילה פרט מעניין: כמחצית מן החברות האירופאיות שעשו עסקים כלשהם בסין - דיווחו על חוסר שביעות רצון מעסקיהן שם    השוק הסיני מרתק, מאתגר ומעניין אך חבויות בו סכנות רבות    כיצד לצלוח את הענקית ממזרח
אברהם שרון
לא איכנע להשתלטות הסחטנית של התוכן השיווקי על המסך הקטן האישי שלי - זה של הטלוויזיה וזה של המחשב
הרב משה שפיר
מישהו עם ראש סודני אמר לי שהכי טוב זה להגיע ארצה בתור עובד זר    אז בבקשה, כבוד שר הפנים, אם כולם שם בכנסת מפצירים בך לא לשמור חוק, ולא לאכוף את מה שהם בעצמם החליטו - אל נא תעמוד בפרץ מול מרצ
עדי ארבל
תגובה לאור הקמפיין שמנהל עיתון 'הארץ' סביב המכון לאסטרטגיה ציונית
איתן קלינסקי
מול נחשולי בוטות וגסות רוח של עברית מובסת ועילגת של אליהו ישי, שר הפנים, צריך מעשה משמעותי דוגמת דבורה אשת לפידות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il