X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ניצול יכולות אנאליטיות של נתונים הנאספים מרחבי הארגון כולו, העברתם המהירה לידי משתמשי הקצה, המצויים ב'חזית' מול הלקוחות, וגיוסם לטובת קבלת החלטות אופרטיביות, תורמים לשורה התחתונה של התוצאות העסקיות
▪  ▪  ▪
משפרים תוצאות [צילום: פלאש 90]

ביותר ויותר ארגונים כיום מתחילים להבין שהמידע האגור במערכות אחסון שונות ובמסדי נתונים הפזורים ברחבי הארגון, יכול לשפר את השורה התחתונה של הליכי קבלת ההחלטות העסקיות - את התוצאות ואיכותן.
דוגמאות לא חסרות:
  • במלון פאר, אי שם על חוף ימה של תל אביב, אורח שהקדים את הגעתו גילה שהחדר שהזמין אינו מוכן. הצצה מהירה במערכת ההזמנות גילתה לפקידת הקבלה כי מדובר באורח חוזר שנוהג להתארח ברבים ממלונות הרשת, כשבלא מעטים מהם הוא נהנה ביותר לעשות שימוש במתקני הספא. הפקידה הציעה בו במקום לאורח הנכבד לקבל טיפול ספא על חשבון הבית - זאת בזמן שיכינו את חדרו.
  • חברת רכבות משא, נותנת גישה באמצעות אתר אינטרנט, למנהלי הלוגיסטיקה של אלפי לקוחות, למעקב אחר משלוחים, ניטור קרוניות רכבת ולטובת סינכרון של לוחות זמנים של צוותי פריקה עם הלו"ז של חברת הרכבות עצמה. כל לקוח יכול לתכנן ולשמור אצלו את הדוחו"ת האישיים של השאילתות אותן בדק מול מחסן הנתונים הארגוני של חברת הרכבות - כשאלה מתעדכנים מדי שעה בשעה.
  • ספקית שירותי תיירות מובילה, שולחת הצעות אישיות וממוקדות של מבצעי קידום מכירות ללקוחות, בכל פעם בה הם מבקרים באתר החברה. כל כניסה של לקוח לאתר יוצר שאילתה במערכת ה-CRM של הספקית ובמחסן הנתונים שלה. המערכות דואגות לכך שבמסך הבא שיעלה במחשבו של הלקוח יעלה מבצע התואם בדיוק רב את צרכיו של הלקוח הגולש - זאת על-פי מדיניות הרכישה שלו בעבר...
המפתח לניצול ההזדמנויות מהמקרים המתוארים למעלה, הוא פשוט: דחיפת המידע מאזורי ה-Back Office שבארגון הישר לידיהם, קצות אצבעותיהם ועיניהם של האנשים הנמצאים ב'חזית' הארגונית, כשתהליך ההעברה עצמו נעשה בתוך ההקשר של היישומים התפעוליים של הארגון. המגמה אם כך ברורה: לתת לעובדים בדרגים התפעוליים אפשרות לקבל יותר החלטות על בסיס עובדתי. "בין אם מדובר במוקדן במרכז שירות טלפוני, במפקח על רצפת הייצור במפעל, או במוכר ברשת קמעונאית", ביותר ויותר ארגונים מספקים לעובדים שלהם כלים פונקציונליים תומכי קבלת החלטות", אומר דן ווסט, סגן נשיא למחקר בחברת IDC. "הנתונים יכולים להיות מגוונים, והם יכולים להגיע אליהם בדרכים שונות ולבוא לידי ביטוי באינספור צורות, אבל, המגמה זהה וחשובה, שכן היא מכניסה יותר בינה עסקית לתהליכים התפעוליים בארגונים".
לדברי ווסט, ביישומים שיווקיים, ה'אקסטרה' הזו של השימוש בבינה העסקית יכולה לתרום לחוויית משתמש/גולש באתר החברה שהיא אישית הרבה יותר, או למדיניות תמחור המתעדכנת באופן דינמי על בסיס היסטוריית ההתנהגות באתר וההתנהגות העכשווית, או לשיפור קבלת החלטות לוגיסטיות בשרשרת האספקה, על-ידי העברה של מסלולי חלוקה המתעדכנים במצב הכבישים לנהגים המצויידים במחשבי כף יד וחיבור אלחוטי. במרכז שירות טלפוני, המוקדן, או איש השירות, יכולים מיד כשעולה על המסך שמו של המתקשר, לקבל בניתוח בזמן אמת את תוצאות החיבור שבין היסטוריית הרכישה שלו, האינטראקציות הקודמות עם החברה והבקשות הנוכחיות שלו. "ההזדמנויות קיימות בכל מקום - אם רק רוצים לראות אותן", אומר וסט.

"במיידי"

כיום נראה שלא משנה באיזה דרישות יש לעמוד כדי לחזק את תשתיות ניהול המידע בארגון, או לשילוב היישומים התפעוליים, שיפור התמיכה בהליכי קבלת ההחלטות משתלם בסופו של דבר לארגונים. בסקר שביצעו באחרונה IDC ומגזין InfoWorld נשאלו מקצועי IT ועסקים כמה זמן יחלוף מרגע נפילת מערכת/פתרון הבינה העסקית בארגון שלהם ועד שתהיה לכך השפעה שלילית על העסק. 10 אחוזים מהנשאלים השיבו "מיידית" וכמעט 30 אחוז הגדירו את טווח הזמן כ"תוך שש שעות". "ואלה מספרים בהחלט 'אגרסיביים' כשמדובר בטכנולוגיית Back Office", אומר רוזן. "ברור לי שאם הסקר ייערך בעתיד הקרוב פעם נוספת מספר העונים 'במיידי' - יעלה משמעותית. ארגונים חכמים הבינו כבר מזמן שהמקום היחידי לבינה העסקית הוא קדימה, בחזית...".
רוזן מדגיש כי שיפור הגישה לנתונים תומכי קבלת החלטות אצל עובדי החברה המצויים ב'חזית' ונמצאים בקשר יומיומי והדוק עם הלקוחות, יכול לתרום משמעותית לעסק בדרכים רבות, אבל, אי-אפשר לחשוף מקורות אנאליטיים לעבודה התפעולית ללא הכנה זהירה מראש. ויש לו גם כמה טיפים:
  • תפעולי משמעותו זמין. תמיד יש לזכור כי חיבור מחסן נתונים אנאליטי ליישום עסקי תפעולי, הופך את המחסן ליישום תפעולי בעצמו, עם סט שלם וחדש של ציפיות ברמת השירות הנדרשת ממנו.
  • להתכונן לבצע. אופטימיזציה של ביצועים ותכנון מדוקדק של יכולות המערכת הם קריטיים כאשר מכינים מחסן נתונים אנאליטי להתמודדות עם עבודה תפעולית. עיבוד מקבילי, קביעת עדיפויות ואופטימיזציה של שאילתות בהחלט ישתלמו בהמשך.
  • SOA מקל על התהליך. כלים בסיסיים לחיבור מספר יישומים תפעוליים עם דרישות מידע די סטטי, יכולים לעבוד, אבל, לאתגרים כבדים יותר, דינמיים ומורכבים גישת ה-SOA תצמצם עלויות ותאיץ תהליכים.
  • יש חשיבות עליונה לטיב הנתונים. ככל שנחשוף יותר נתונים למשתמשי הקצה שבחזית, כך גם חשוב יותר לנהל אותם נכון. העברת נתונים דלים בתפוצה רחבה מבטיחה תוצאות לא מבטיחות.
  • קיימת חשיבות עליונה בשילוב הרכבים האקטיבי בהם החוק מחסן הנתונים הארגוני המשמש לניתוח אסטרטגי.
  • יש להפעיל מערכות אוטומטיות למתן עדיפות שונה לסוגים שונים של יישומים במחסן הנתונים.

אינטראקציות מהירות יותר

הארכיטקטורה של מחסן נתונים אקטיבי מתוכננת כך, שהמחסן יקלוט מידע - כמעט בזמן אמת - ויספק אפשרות לניתוח אנליטי ולתמיכה בשאילתות עבור קבלת החלטות טקטיות. כך מספק מחסן הנתונים תמיכה מלאה של 24 שעות ביממה, ומאפשר שימוש באפליקציות יותר "אגרסיביות", בעלות ביצועים גבוהים יותר ובזמינות מלאה של מידע "טרי".
ואם לחזור לדוגמת הפורטל שלנו, היות והנתונים עליהם מדובר משתנים לעתים תדירות, מדוע שלא לפתח יישום העושה שימוש באחת הטכנולוגיות שצצו לתמיכה באינטראקציות מהירות יותר? משהו מזן ה-Web 2.0? למשל RSS? שימוש נכון בטכנולוגיה היחסית פשוטה הזו מאפשר קבלת פידים אוטומטיים של תכנים בין ה'מפרסם' ליישומים שנרשמים אליו. כך, יכול הארגון לדחוף החוצה אוטומטית עידכונים מעידכונים שונים ללקוחות המתעניינים בכל אימת שיש שינוי בערך כלשהו במחסן הנתונים עצמו. והדוגמה הנ"ל מביאה לעיסוק במונח חדש יחסית: SOA (ארכיטקטורה מוכוונת שירות) - גישה בהנדסת תוכנה שרואה ביישומים יחידות שירות מודולריות שניתן לחברן האחת לשנייה. בתפיסה הזו, שירותים למיניהם הם קלים לבנייה, להתאמה, לשימוש מחודש ולשילוב בשירותים אחרים. כתוצאה, קל להתאימם לדרישות עסקיות חדשות.
כיום כולנו נעים לכיוון ה-SOA שכן בבסיסן הטכנולוגיות מוכוונות השירות מציעות הזדמנויות חדשות לאוטומציה ולהחזר על ההוצאה שכן קל לתחזק אותן - ובעלות נמוכה משמעותית מעלות התפעול של המערכות המונוליטיות המסורתיות (ולא בכדי, ה-SOA המוכר ביותר כיום נמצא במודל שירותי הרשת, שמראש פותחו כך שיאפשרו להתאים בין רכיבי תוכנה בלא קשר למיקומם ברשת).
נראה בבירור שעל-ידי 'שבירת' תוכנה לרכיבים פונקציונליים קטנים וקביעת סטנדרטים לכיצד הם מתקשרים האחד עם השני, SOA מאפשר להעביר 'בינה עסקית' לכל אחד בארגון, תוך שימוש במגוון יישומי תוכנה אופרטיביים. הדרישה המרכזית הנדרשת להצלחתו של כל התהליך תלויה בכך שמחסן הנתונים תומך באינטגרציה של סטנדטים ומוכן להתמודדות עם עומסי עבודה גדולים במיוחד.
לדברי מיכה רוזן, מנהל לקוחות נבחרים בחברת מיטווך, נציגת Teradata בישראל, הממוקדת במחסון נתונים וכלי ניתוח ארגוני, התמיכה בהליכי קבלת ההחלטות התפעוליות מציבה דרישות חדשות בפני תשתיות ניהול המידע שמפעיל הארגון, שייתכן ותוכננו בכלל עבור יישומים אנאליטיים, אסטרטגיים. "כשאתה שולף נתונים ממחסן נתונים תפעולי, זהו בעצם חלק מהיישום שלך, וכך צריך גם להתייחס אליו. העסק חייב להיות מאוד נגיש, ואין מצב שתוכל להשלים עם נפילת מערכות בלתי צפויה... זה בלתי מתקבל על הדעת. מעבר לכך, צריך לתכנן מראש את הביצועים של מחסן הנתונים שלך ואת הקיבולות והיכולות שלו", אומר רוזן.
"מישהו כאן חייב לבחון את עומסי העבודה ולקבוע מדיניות, כדי שמחסן הנתונים ירוץ ביעילות והשאילתות יעובדו בצורה נכונה ומהירה. לכל יישום חייבת להיות ארכיטקטורה התומכת ביכולות. אתה לא יכול לתמוך במרכז שירות טלפוני עם אותה תשתית בה השתמשת לתמוך בכמה אנאליסטים. נראה שעיבוד מקבילי הופך יותר ויותר לרכיב מפתח בתמונה הזו כדי לתמוך בעומסי העבודה הכבדים, כמו גם היכולת למשוך נתונים לתוך מחסן הנתונים - בזמן אמת. מעבר לכך, יש גם צורך במעין 'בקרים' או אופטימייזרים, שיכולים להעריך את השאילות הנכנסות למערכת ולהחליט איזה דורשות מענה בזמן אמת ואיזה יכולות לחכות קצת".

להסתגל מהר יותר למציאות

נראה כי ככל שעסקים נעשים תחרותיים יותר, כך הם חייבים להסתגל מהר יותר למציאות שסביבם ולהגיב אליה מהר. וזה נעשה תוך שימוש חכם יותר במידע שבידיהם ובידי חבריהם לארגון. "מדובר ביכולת להתמודד עם השינוי הבלתי צפוי", אומר ביל גסמן, דירקטור מחקר בגרטנר. "השאלה היא תמיד כמה מהר אתה יכול להגיב שכן ההחלטות הללו חייבות תמיד להתקבל במסגרת זמן צפופה ביותר - או שהן מאבדות מערכן. כמות ואיכות המידע שניתן לאסוף בזמן קצר תחת הידיים כדי לתמוך בקבלת ההחלטה יקבעו לא פעם את איכות ההחלטה - ובלא מעט מקרים את גורלו של הארגון. הארגונים שיש להם שליטה על הנתונים - הם אלה שיסתגלו מהר וטוב יותר לשינוי הבלתי צפוי".
האתגר, בסופו של יום, כמובן, הוא בחיבור המערכות האנאליטיות, היושבות ב-Back Office, למערכות התפעוליות הנמצאות ב'חזית', אצל משתמשי הקצה. דוגמה לסיבור האוזן: ארגונים גדולים רבים עושים שימוש בפורטלים כדי לענות על צרכיהם של משתמשים מחוץ ומפנים הארגון. בבסיס מדובר באתר שמארח שלל שירותים וישומים אליהם ניגשים הגולשים תוך שימוש בגלשן שלהם. במקרים רבים השירותים מספקים רמות משמעותיות של פרסונליזציה, בהתאם לזהות הגולש, תפקידו והעניין שלו. כך, יישום אופייני לפורטל פנים ארגוני יכול להיות דוח ביצועי מכירות המוצג על-פי חלוקה לקו המוצרים, גיאוגרפיה ונתונים היסטוריים של הרכישות. יישום שכזה יכול לעשות שימוש בשירותי רשת כדי לאחזר את הנתונים ממחסן הנתונים הארגוני (Data Warehouse).
כיום, כמעט בכל חברה או ארגון גדול שמכבד את עצמו, יימצא מאגר מידע, המכיל נתונים מפורטים שנאספו תוך כדי העבודה השוטפת של המערכות התפעוליות בחברה. במרבית המקרים מתנקז המידע ל'מחסן הנתונים' הארגוני. במערכת מחסן הנתונים, המידע ערוך כך שישקף נאמנה את המציאות, ויאפשר לנתח את הנתונים המפורטים בו במהירות - גם כשמדובר בכמות גדולה מאוד. היכולת לטפל בכמויות נתונים גדולות היא בעלת חשיבות רבה, שכן, ככל שהניתוח נעשה על כמות נתונים גדולה יותר, כך גדלה מהימנותן של תוצאות הניתוח. בשל אופיה של עבודת הניתוח, על מחסן הנתונים להיות בנוי בטכנולוגיה, המאפשרת גם שליחת שאילתות שלא תוכננו מראש - כלומר לפני תחילת ניתוח הנתונים.
מחסן נתונים אקטיבי - הדור החדש של מחסני הנתונים, מסוגל להמיר את המידע שצפון בו לפעולות והחלטות עסקיות ואפקטיביות. במילים אחרות, מחסן אקטיבי המשולב עם תשתית וכלים תומכים (אפליקציות לכריית הנתונים מן המחסן ולניתוח אנליטי של המידע), הוא מרכיב פעיל ומרכזי, בביצוע הפעילות העסקית של החברה. מחסן נתונים כזה ייצור השפעה משמעותית על הפעילויות העסקיות היומיומיות של החברה, ובכוחו לבדל את החברה ממתחריה גם בתחומים של שירות לקוחות, אספקת מוצרים וייצור, ולמעשה - לכל אורך שרשרת המוצר.
צמיחתם של מחסני הנתונים האקטיביים, אפשרה את הולדת הדור הבא של אפליקציות המידע האנליטיות בתחום טכנולוגיית המידע (אותם כלים, המאפשרים לכרות נתונים מן המחסן ולנתח את המידע לכדי נתונים המשמשים בסופו של תהליך לקבלת החלטות עסקיות). בעוד, שבהטמעת מחסן נתונים "מסורתי", הדגש מושם על אפליקציות של יצירת דוחות מידע וקבלת החלטות אסטרטגית, בהטמעת מחסן נתונים אקטיבי, קבלת ההחלטות האסטרטגית מועצמת פי כמה וכמה, על-ידי אפליקציות של קבלת החלטות טקטיות.

תאריך:  24/08/2010   |   עודכן:  24/08/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משה גולדבלט
כולנו מאמינים שלא מתארגנת באקדמיה אצלנו מעין רשת קיימברידג' פוליטית, אבל ניסיון העבר מלמד שתמיד בצד אלו ש"רק" מביעים דעה קיימים אלו המרחיקים לכת מעבר לכך
שושנה ויג
מתוך "שירת מרים", על שירת מירי בן שמחון בעריכת ד"ר דן אלבו, הוצאת כרמל 2010
בועז קטנוב
בעידן של קיצוצים חוזרים ונישנים בתקציבים של הרשויות המקומיות, טיפול יסודי בנושא הגבייה והסדרתה ניצב בראש סדר העדיפויות של הרשות המקומית, קטנה כגדולה
יצחק מאיר
בעקבות קריאה בתלמוד, מסכת ראש השנה דף טז' עמוד ב'    אדם נידון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים. רבי יוסי אומר: אדם נידון בכל יום, רבי נתן אומר: אדם נידון בכל שעה
אברהם פכטר
המסמך שיצא מלשכת הרמטכ"ל - מטיל צל לא מחמיא על רא"ל אשכנזי    כבר היו דברים מעולם - רחש בחש במינויים, אינו דבר חדש בצה"ל    החוק שרמטכ"ל מכהן 4 שנים - סביר ויעיל    ההודעה על המחליף - צריכה להיות מתואמת מסוכמת וקרובה לסיום הקדנציה    הרמטכ"ל הבא - אלוף גלנט. ברכות והצלחה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il