X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כאשר עם ישראל מתחיל להפיץ בעולם את האמונה בה', אז הוא מתחיל למלא את ייעודו - ולכן אז הוא הופך לעם
▪  ▪  ▪
תנ"ך המלך ג'יימס, 1611. התורה נכתבה על האבנים בשפות הבינלאומיות

לקראת סוף נאומו הגדול, נאום פרידה שנמשך חודש תמים, פונה משה לעם ישראל ואומר: "היום הזה נהיית לעם לה' אלקיך". הדברים נאמרים 40 שנה לאחר יציאת מצרים ומתן תורה, שהם האירועים המכוננים בהפיכתה של משפחת יעקב לעם היהודי. מדוע, אם כן, מציין משה דווקא את אותו יום - בתחילת חודש אדר, ימים אחדים לפני פטירתו - כיום בו הפך ישראל לעם?
חז"ל פירשו את הפסוק על דרך הדרש: "ועוד פתח ר' יהודה בכבוד תורה ודרש: 'הסכת ושמע ישראל היום הזה נהיית לעם' - וכי אותו היום ניתנה תורה לישראל? והלא אותו יום, סוף ארבעים שנה היה! אלא ללמדך, שחביבה תורה על לומדיה בכל יום ויום כיום שניתנה מהר סיני" [ברכות, דף ס"ג, עמוד ב'].
לחז"ל ברור, שהפיכת ישראל לעם כרוכה בתורה. ייחודו של עם ישראל בכך שהוא מקיים את התורה, המוסר שלה והמצוות שבה. בלא התורה, הוא לכל היותר עוד אחד מעמים רבים, ואולי אפילו לא יותר מאשר שבט מורחב. מי שלומד תורה באמת, ברצינות ובהעמקה, אינו משתעמם. הוא יכול לחזור שוב ושוב על אותו פרק, אותה הלכה, אותה מסכת - ותמיד לגלות בה פנים חדשות, תמיד להתענג. בעיניו של לומד תורה אמיתי, היא חדשה כל יום - כאילו היום ניתנה מסיני.
אומר משה לישראל: למרות שקיבלתם את התורה לפני ארבעים שנה, ולמרות שכבר חודש שלם אני חוזר באוזניכם על עיקריה, מחדד מסרים ומחדש מצוות - למרות כל אלו, היא צריכה להיות בעיניכם כאילו רק היום קיבלתם אותה. ומאחר שקבלת התורה היא הפיכתכם לעם, הרי שאם היום שוב קיבלתם אותה - היום שוב הפכתם לעם.
יש כאן מסר נוסף. לא רק שמדובר ביכולת ובאפשרות של התחדשות תמידית; משה גם מורה להרגיש כך. הוא אינו מדבר סתם לתפארת המליצה. ספר דברים כולו נועד לתת לעם ישראל הדרכה מעשית ליום בו ייכנסו לארץ, וכך גם הפסוק בו אנו אוחזים. על-מנת להרגיש כך - יש לעסוק בתורה ללא הפסק, מתוך רצון אמיתי להעמיק עוד ועוד, לגלות עוד נדבכים, לרדת לשורשי התורה ולהעפיל לשיאי הבנתה ויישומה.

בשבעים לשון לשבעים אומות

ניתן להציע הסבר נוסף, המקשר פסוק זה לא למה שנאמר אחריו אלא למה שנאמר לפניו. שם מצווה משה להקים אבנים גדולות בהר עיבל ומוסיף: "וכתבת על האבנים את כל דברי התורה הזאת, בָּאֵר היטב". חז"ל שמו לב לשתי המילים האחרונות, שהן לכאורה מיותרות. אם נכתבים כל דברי התורה - מה יש לבאר? וכי יעלה על הדעת שכל התורה שבעל-פה, הנמצאת בהתחדשות בלתי פוסקת, תיכתב אף היא על אותן אבנים? אלא, אמרו חכמינו, המצוה הייתה לכתוב את התורה בשבעים לשון.
הביטוי "שבעים לשון" הוא מסוג אמירות חז"ל שאין להבין כפשוטן. המילים "שבעים לשון" מקבילות ל"שבעים אומות", ובשני המקרים הכוונה היא לעולם התרבותי של אז, שבמרכזו המזרח התיכון. בהקשר של פסוקנו, הכוונה מן הסתם היא לתרגום לשפות הנפוצות בעולם העתיק - אכדית, אשורית וכדומה.
הציווי, אם כן, הוא לא להסתפק בכתיבת התורה בעברית, אלא גם לתרגם אותה לפחות לכמה שפות בינלאומית - כך שהכל יוכלו להבין את הכתוב. אך לשם מה? הרי היהדות אינה דת מיסיונרית, ואין היא מנהלת מבצעי שיווק על-מנת להרחיב את שורותיה. יתרה מזאת: כאשר הורה תלמי לתרגם את התורה ליוונית, גזרו חז"ל תענית משום שהבינו שבכך היא תהפוך לנשק נגד העם היהודי. אז מדוע לתרגם אותה מיוזמתנו?
פתרון לכך נותן הנצי"ב מוולוז'ין: "משמעות 'עם' מובן כמה פעמים [כ]אנשי חיל, נושאי המלוכה... וכן כאן משמעו: שנהיו בזה הברית לאנשי חילו של הקדוש ברוך הוא, להכיר מלכותו יתברך לכך העולם, לאמר בייחוד לישראל".
התשובה קשורה לייעודו של עם ישראל בעולם, ואף לייעודו של כלל המין האנושי. בני האדם נבראו על-מנת להכיר במלכותו של הקדוש ברוך הוא. תפקידו של עם ישראל הוא להפיץ את האמונה בבורא עולם. ושימו לב: לא לכפות על קיום התורה, אלא ללמד מיהו האלוקים היחיד והאמיתי.
מבחינת התורה, די בכך שהגויים יקיימו את שבע מצוות בני נח, שהן היסוד לכל חברה אנושית מתוקנת: איסור עבודה זרה, איסור גילוי עריות, איסור שפיכות דמים, איסור גזל, איסור אכילת אבר מן החי, איסור לקלל את ה' וחובה להקים בתי משפט שישפטו את העוברים על איסורים אלו. מובן, שהאמונה בה' - אשר נתן מצוות אלו לאדם הראשון ולאחר מכן לנח - היא היסוד לקיומן.
מאחר שהגויים טעו והחלו לעבוד עבודה זרה, ומאחר שאברהם אבינו היה הראשון שתפס טעות זו וחזר לעבודת ה', תפקידו של עם ישראל הוא להשלים את מלאכתו של אברהם ולהסביר לגויים את הדרך הנכונה. לא לגייר אותם, אלא לתקן אותם.
על-מנת להפיץ את עקרונות התורה, יש לתרגם אותם. זהו התפקיד של האבנים בהר עיבל. ברגע בו אבנים אלו מוקמות, עם ישראל מתחיל בקיום ייעודו. ליתר דיוק: ביום בו ניתן הציווי להקים אבנים אלו, ביום בו נקבע העיקרון שיש לפעול בצורה מעשית להפצת האמונה בה' - ביום זה עם ישראל הופך להיות לעם לה' אלוקיו.

תוצאה של ברית

כמה מן המפרשים אומרים, שהפיכת ישראל לעם היא תוצאה של הברית שכורת משה בו ביום בין העם לבין ה'. זוהי דעתו של ר' אברהם אבן עזרא, כדרכו - בקיצור נמרץ: "שיכרות עימך ברית". זוהי דעתו של החזקוני, החוזר על דברי ר' יוסף בכור שור: "אחרי שאתה מקבל עליך שבועת התורה".
זוהי דעתו של ר' יצחק אברבנאל, המתייחס לברכות ולקללות המפורטות בפרשייה הבאה: "אל תירא ואל תפחד משמוע הקללות אשר אנחנו עתידים לדבר באוזניכם, כי אין זה בשנאת ה' אתכם, כי אם לאהבתו אתכם ולחפצו שתשמרו את מצוותיו, ולכן בקבלתם תהיה היום לעם לה' אלקיך... כי קבלת המצוות תחייב הברית והחיזוק על שמירתם".
לפי מפרשים אלו, הברית שכורת משה עם בני ישראל ערב כניסתם לארץ, היא חידוש הברית שנכרתה עם אבותיהם במעמד הר סיני. גישה זו מקבלת חיזוק לנוכח העובדה, שהדברים נאמרים במעמד כל ישראל. לאחר מכן משה משלים את כתיבת ספר התורה הראשון בהיסטוריה ומניח אותה לצד ארון הברית, בו נשמרו שברי הלוחות הראשונים שניתנו במתן תורה והלוחות השניים השלמים. כלומר: יש כאן מעמד המזכיר, לפחות בכמה מפרטיו, את מתן תורה.

תאריך:  26/08/2010   |   עודכן:  26/08/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יצחק מאיר
איש לא ממונה על אתיקה, לבד ממר אזרח וגברת אזרחית, אבל שריה ויועציה של המדינה צריכים להיות מודאגים מפגעי האקלים האתי
יוני בן-מנחם
באמצעי התקשורת הערביים רבו בשבועיים האחרונים הדיווחים על מלחמה בין אירן לישראל בשלושת החודשים הקרובים    גם מנהיגי אירן מדברים בגלוי על האפשרות הזו    ייתכן שמדובר במלחמה פסיכולוגית שמטרתה להניא את ישראל מלתקוף את מתקני הגרעין האירניים אך נבואות עלולות גם להגשים את עצמן
ראובן לייב
אורי ריכטר, מומחה לרכיבה על אופניים, מתריע על הסכנות האורבות לרוכבים וממליץ לאמץ תרבות-רכיבה הולמת, שבה נהגים, הולכי-רגל ורוכבי-אופניים יבינו זה את מגבלותיו של זה
אהרון רול
מצב הדמוקרטיה בישראל מורה כי במוקדם ולא במאוחר יעבור על מדינת ישראל מהפך טוטליטרי    יש להקדים רפואה למכה ולהשעות באורח וולונטרי, מוסכם ובר-פיקוח את ההליך הדמוקרטי הישראלי
אהוד פרלסמן
שיפור ניכר חל במצבנו הביטחוני    התקווה כעת היא כי הזמן החולף יפעל לטובתנו    עת לשיחות רגועות על מזג האוויר?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il