X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
החותמים על המכתב נגד הופעה באריאל מצטרפים לעשרות אנשי אקדמיה, סופרים ואמנים אחרים שהחליטו כי כישרונם האמנותי או הידע המדעי שלהם נותן להם גם יכולת ניתוח פוליטית
▪  ▪  ▪
השוואה בין הנאציזם לבין הציונים. מתוך המחזה "הבנאליות של האהבה" של סביון ליברכט [צילום: אינדקס מדיה]

לאחרונה התבשרנו כי בעיר אריאל, שכידוע שוכנת מעבר ל"קו הירוק", ייחנך בקרוב "היכל תרבות" להצגות תיאטרון. בתגובה התארגנו אנשי תיאטרון - שחקנים, מחזאים ובימאים - שקראו להחרים את ה"היכל" ולא להופיע שם.
רוב תושבי המדינה התרעמו על זמרים, להקות ונגנים אשר בקיץ האחרון ביטלו הופעות בארץ, לרוב ברגע האחרון ובהמולה תקשורתית לא קטנה, שגרמה נחת-רוח לאויבינו ועוגמת-נפש לנו. אך בשומעי שגם בינינו ישנם לא מעטים שאינם בוחלים בנשק ההחרמה - מה נלין על אחרים?
לפי השקפת עולמי הפוליטית, כנראה שבשלב זה או אחר נצטרך לפנות את העיר אריאל, או "לשלם" תמורתה בשטחים אחרים ממדינת ישראל - אך בינתיים חיים שם עשרות אלפי אנשים, יהודים טובים, ציונים, ישראלים נאמנים שהם חלק בלתי נפרד מאיתנו. חייהם שם אינם בחטא; הם, על-פי גישה פוליטית מסוימת, ממלאים שליחות לאומית. גם אם שליחות זו אינה לטעמי, איני יכול להתכחש לה ולפסול אותה; אני מקבל אותה בכבוד הראוי כחלק ממערכת החיים הדמוקרטיים שקיבלנו על עצמנו.
השימוש בנשק ההחרמות הוא בלתי דמוקרטי לחלוטין. בדמוקרטיה, כאשר רצונך כי דעתך תיעשה, ראוי שתפעל במסגרת מוסדות ציבוריים לשם קידום עמדתך הפוליטית. אך האנשים שחתמו על העצומה אינם מתכוונים לפעול לפי כללי הדמוקרטיה, היא "כבדה" עליהם. הם משתמשים במעמדם הציבורי בענף התיאטרון, שהגיעו אליו בזכות עבודתם במוסדות שקיומם תלוי בלעדית בכספי הציבור, בכדי לכפות את דעתם האישית באורח לא-דמוקרטי על אותו ציבור אשר בעקיפין מממן אותם.
זכותם המלאה של אותם השחקנים והיוצרים לסרב להופיע במקום מסוים או במסגרת מסוימת. כישרונם הוא בבעלותם הבלעדית. אך על הסירוב להופיע במסגרות או במקומות מסוימים יש להודיע מראש למוסד המעסיק אותם, כאשר למוסד יש את הברירה לא להעסיק אותם או לא להפיק את המחזה שנכתב על ידם. אדם שמוכן להקריב מעצמו ומכספו על עמדתו הפוליטית - זכאי לכל הכבוד, אך אנשים שלא מוותרים על התמורה הכספית, מאחר שהמחזות כבר מוצגים והנזק הכספי למפיקים יכול להיות גדול, אולם מחליטים להחרים מקום מסוים - הם כאילו יורקים בפני הציבור אשר בעקיפין מממן אותם ובעיניי, אינם זכאים לכבוד כלל.
לפני ימים ספורים, בטרם התפרסמה העצומה, הייתי בהצגתה של המחזאית סביון ליברכט, "הבנאליות של האהבה". המחזאית, באמצעות הדמויות, מציגה את עמדתה על הנאציזם, יהדות גרמניה ערב עליית הנאציזם והתנהגות התנועה הציונית בתחילת מלחמת העולם השנייה ולאחריה. הגיבורה במחזה תוקפת את הנהגת היישוב היהודי בארץ בראשות בן-גוריון על התנהגותם כלפי עולי גרמניה, על התעלמותם מהפלשתינים, על הקמת המדינה שהביאה, לטעמה, רק מלחמות ואיבה נצחית, ועל לכידת אייכמן ומשפטו הפומבי שבא לשרת מטרות פוליטיות של בן-גוריון ומפלגתו. מנגד, מוצגים הנאצים על-ידי גיבור אחר במחזה כלאומנים שמטרתם האדרת שם גרמניה והגרמנים בעולם. הגיבור, לאחר המלחמה, אינו מוכן להתנצל על תמיכתו הפעילה במפלגה הנאצית ועל יחסו ליהודים, בנימוק שהוא השתדל "להרע" פחות מאחרים.
כבר בעת המחזה תמהתי על ההשוואה בין הנאציזם לבין הציונים בהנהגת בן-גוריון והמסקנה המתבקשת היא כי אין הבדל עקרוני ביניהם. עתה, כאשר קראתי כי המחזאית היא מראשי החותמים על הדרישה להחרמת העיר אריאל, הבנתי את שורשי המחזה.
חותמים אלו מצטרפים לעשרות אנשי אקדמיה, סופרים ואמנים אחרים שהחליטו שכישרונם האמנותי או הידע המדעי שלהם נותן להם גם יכולת ניתוח פוליטית. על כך אוכל להגיד רק משפט אחד: טיפשותם גדולה מכישרונם.

תאריך:  29/08/2010   |   עודכן:  29/08/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
טיפשותם גדולה מכישרונם
תגובות  [ 11 ] מוצגות  [ 11 ]  כתוב תגובה 
1
שוב חוזר הניגון
אבי גיא  |  29/08/10 12:37
 
- במילים אחרות האשכנזים הערב רב ל"ת
נבו  |  29/08/10 14:54
 
- שמע, יא אפס....נמאסת !
בזזזזזזזזזזזזזזזז  |  30/08/10 16:52
2
כסף לביטחון ולא לתיאטרון
יאיר34  |  29/08/10 15:52
3
אותם אומנים יוחרמו בקרוב ל"ת
עגל הזהב  |  30/08/10 01:29
4
אלמגור הפגינה גם נגד כרמיאל=הי
קורןנאוה טבריה  |  30/08/10 06:08
5
"אדם פשוט אינו יכול להיות כה ש
קורןנאוה טבריה  |  30/08/10 06:15
6
כמה משכורות קיבלת מר סובול ?
חיפאי וותיק  |  30/08/10 09:48
 
- לחיפאי הוותיק חסר השם והזהות
עידן סובול  |  30/08/10 17:12
7
לכול הפשיסטים עלומי השם
עידן סובול  |  30/08/10 16:58
 
- מה אנו מבקשים ממך?שתהיה שחקן,
פלא יועץ  |  7/09/10 23:03
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מיכל מנין
המסרבים להופיע מעבר לקו הירוק נגועים בגזענות    אני לא אמשיך לפרנסם - שיילכו להופיע בעזה    אריאל תישאר על המפה!
איתן קלינסקי
שלמונים מסמאים את המעלים על נס את תורת ישראל וארץ ישראל    ההתקפה נטולת הרסן של ארגוני הימין נגד הקרן לישראל חדשה מומנה מכספי אוונגליסטים המייחלים למלחמת גוג ומגוג בישראל
עקיבה לם
התערבותו של הממשל האמריקני בפרסומים בישראל היא התערבות חסרת-תקדים במתרחש כאן, במדינה דמוקרטית
שאול דישי
ההבדל המהותי והבלתי-זניח שבין תסריט–אגס לבין תסריט–תפוח    סקיצה אֶטְיוּדִית תיעודית לשידור-חי ב-"DELAY" קצר - לקראת טקס חלוקת פרסי האקדמיה לקולנוע ב-21 בספטמבר, בנסיבות מסוימות זה הולך לקראת ערב שהוא "פיצוץ" מבחינה דרמטית טלוויזיונית תקשורתית – האם מישהו/י לא צריך היה לחשוב על זה קודם?! - ראו הוזהרנו!
איציק וולף
דעתם הפוליטית הלגיטימית של השחקנים והמחזאים המכובדים, שכבודם בהחלט במקומו מונח, העבירה אותם על דעתם האמנותית    חטאו לאינטרס האמנותי הראשון במעלה להגיע למי שלא חושב כמוך ולהציג אלטרנטיבה    בקריאתם הפומבית הפכו מאמנים לסתם בריונים    שרת התרבות לא מבינה במהות התחום שעליו היא מופקדת וטוענת שאין לערב פוליטיקה בחיי התרבות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il