X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מידע ממקורות אמריקניים מצביע על סימנים לחידוש פעילות רשת ההברחות החשאית של מדען הגרעין הפקיסטני ד"ר עבד אל-קדיר חאן בהקשר זה נזכרות גם סוריה ואירן
▪  ▪  ▪
ציוד וחומרים בלתי קונבנציונליים [צילום: דו"צ]

בעוד עיני העולם נשואות אל עבר העיסוק האירני הנמרץ בהשלמת תוכנית הגרעין הצבאית שלה, המתבססת בראש וראשונה על העשרת אוראניום באמצעות סרקזות מתקדמות האמורות להפיק חומר בקיע לחימוש פצצות וראשי קרב, הודלפו לאחרונה בכלי התקשורת האמריקניים רסיסי מידע המצביעים על התעוררות "השוק השחור" המתמחה בהברחת רכיבים וחומרים גרעיניים.
קהילת המודיעין האמריקנית העריכה עד החודשים האחרונים כי רשת ההברחות שנוהלה ביד רמה בידי מדען הגרעין הפקיסטני ד"ר עבד אל-קדיר חאן, ואשר הייתה אחראית בין היתר לקידום דרמטי של תוכניות הגרעין של צפון קוריאה ואירן, חדלה מלהתקיים, בפרט לאחר סיכול הברחת המשלוח רחב ההיקף של סרקזות לטריפולי (אוקטובר 2003), שהיה אמור להפוך את לוב למדינה בעלת יכולת גרעינית צבאית.
בעקבות לחץ אמריקני על שלטונות פקיסטן, הושם ד"ר חאן במעצר בית, וחברים נוספים שפעלו מטעמו נעצרו או שצעדיהם הוגבלו, אולם ידוע כי בין 50 ל-100 פעילים ברשת, בעיקר מקרב מדינות במזרח אירופה, חמקו מידי החוק. הגם שהפקיסטנים סירבו באדיקות לאפשר לסוכנות הביון המרכזית של ארה"ב לתחקר את ד"ר חאן, הונחל לאמריקנים מסר לפיו מדען הגרעין חדל לחלוטין מעיסוקו המקצועי. עם זאת, בראשית 2009 דווח כי הושגה הסכמה בין עורכי דינו של חאן לבין רשויות המשפט הפקיסטניים בדבר שחרורו של המדען בתנאים מגבילים, כולל פיקוח על תנועותיו ושיחות הטלפון שלו.
מסתבר עתה, כי מספר מומחים שנמנו עם רשת ההברחות החשאית של ד"ר חאן, קיבלו לאחרונה פניות מגורמים סמי-מדינתיים, מהמזה"ת וממדינות אחרות, בבקשה לגייסם כדי להרתם למתן סיוע לפעילות הקשורה למיזמי גרעין חשאיים. המדינות שנזכרו בדיווחי המודיעין האמריקניים בהקשר זה הן אירן, סוריה, סודן, צפון קוריאה, מייאנמר, ניגריה וברזיל.
המידע שראה אור בארה"ב (בעיקר ביומון "וושינגטון טיימס") אינו מכיל פרטים אודות מהות המגעים בין המדינות הנ"ל לבין חברי רשת "השוק השחור" הגרעיני, אולם יש בו כדי להצביע על ניסיונות נמשכים של מדינות שונות, בפרט כאלה המסווגות כמשתייכות ל"ציר הרשע", להשיג נגישות לציוד וחומרים המיועדים לקדם מאמצים חשאיים בתחומים גרעיניים אסורים.
דובר מחלקת המדינה בוושינגטון שהתייחס לדיווחים אלה, ציין כי "הגם שפקיסטן חזרה והדגישה כי רשת ההברחות של ד"ר חאן חדלה מלהתקיים, הרי שממשל אובמה פוקח עין על כל הפרה של כללי אי ההפצה של ציוד וחומרים בלתי קונבנציונליים". הדובר הוסיף כי "ארה"ב עוקבת מקרוב אחר מרכיבי הרשת של ד"ר חאן, מאחר שהמדען הפקיסטני היה אחראי לחלק הארי של הברחת חומרים אסורים בעשור האחרון". לטענתו, שיתוף הפעולה עם שלטונות פקיסטן ועם מדינות נוספות הניב את סיכול פעילותה של רשת ההברחות שלו.
דובר מטעם ה-CIA התחמק מתשובה ישירה לנושא הנ"ל והסתפק בקביעה כי "פירוק רשת ההברחות בראשות ד"ר חאן הייתה בבחינת הישג מודיעיני מן המעלה הראשונה". למרות ביטויי שביעות הרצון היחסית של גורמי הממשל בוושינגטון, חושדים מומחים אמריקנים בדימוס, כי יש להתייחס במידה של ספקנות למידע שמקורו בשלטונות הפקיסטניים בהקשר לגורלה של הרשת החשאית של ד"ר חאן. יתר על כן, הללו חושדים כי קיימת מידה בלתי מבוטלת של העלמת עין מפעילותו של מדען הגרעין, גם בימים אלה. האפשרות לחידוש פעילות חשאית של הברחת רכיבים וחומרים גרעיניים מציבה אתגר מודיעיני לא פשוט בשל המיומנות המוכחת של חברי הרשת של ד"ר חאן ויכולתם להסוות היטב את מהות המשלוחים. בהקשר זה ראוויה לתשומת לב העובדה כי סוריה ממשיכה במאמצים להשיג יכולת גרעינית צבאית, קרוב לוודאי בהנחייה מגבוה, במשתמע, הלקח טרם נלמד בדמשק. לעומת זאת, ייתכן כי החיזור האירני המחודש אחר ד"ר חאן מצביע על קשיי תפעול של מערך הסרקזות להעשרת אוראניום, שנרכשו בשעתו בחשאי מהמדען הפקיסטני. איזכורה של סודן במסגרת זו מהווה אף היא מעין "איתות אזהרה", הן מעצם חשיפת החתירה הסודנית לרכישת יכולת גרעינית, ולא פחות מכך, בשל הנוכחות של פעילי אל-קאיעדה במרחב גיאוגרפי זה, על פוטנציל הסיכון העלול להסתמן מכך.

הכותב הוא אל"מ בדימוס, שירת בעבר ב-אמ"ן.
תאריך:  30/08/2010   |   עודכן:  30/08/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חידוש אפשרי של פעילות 'השוק השחור' בחומרים גרעיניים
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
זהירות! הכותב הוא אנס סידרתי
ענתל  |  30/08/10 20:22
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
חיסכון באנרגיה, הגברת התפוקה, צמצום בתאונות הדרכים, שעון ביולוגי מאוזן, מניעת דיכאון עונתי והימנעות מכליאתם של ילדים בבית - הם יתרונותיו הברורים של שעון הקיץ שצריך להתפרס על כל השנה
אורנה רב-הון
אני קוראת לכל בני עם ישראל: כאשר אתם מתכנסים בבתי הכנסת בחגים, אנא כללו בתפילותיכם את המשאלה לשחרר את ששת החיילים: זכריה באומל, יהודה כץ, צבי פלדמן, רון ארד, גיא חבר, מג'די חלבי וגלעד שליט
אהרון רול
אין להסכין לאנרכיה התרבותית    אנשי התרבות חשפו בפנינו את תיבת הפנדורה שלהם    כעת, כל שעלינו לעשות הוא "לשרשם"
רות פורסטר
באיזה חירוף נפש יצא רה"מ נגד שחקני תיאטרון המעזים להביע את דעתם, אשר מתיישבת עם מדיניות הממשלה; ובאלו פחדנות ומורך-לב "לא הסכים" עם קללותיו של הרב עובדיה
אורי ברעם
מאז שנולד בני, לפני כשנה, אני חרד לעתידו    איני רוצה שיהיה קורבן של שואה שנייה או פליט של מדינת ישראל שהושמדה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il