X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
תקופת ההקפאה מהווה מלכודת עצמית. ראש הממשלה בנימין נתניהו [צילום: פלאש 90/AP]
מה שראש הממשלה לא עשה לפני עשרה חודשים עליו לעשות היום, עוד לפני הכניסה למו"מ הגיע הזמן לממש רעיון פשוט של רפול
▪  ▪  ▪

"לחשוב מחוץ לקופסה" הינו ביטוי שנלקח מהשפה האנגלית ובא לבטא את היכולת לחשוב ולפתור בעיות בצורה מקורית מחוץ לדרך המקובלת. האם אפשר לנסות להפעיל את אותה צורת מחשבה מקורית על-ידי קברניטי המדינה ביחס לסוגיית המו"מ עם ה"פלשתינים"?
ראשית, לא צריך להיות פרופסור לתורת המשחקים כדי להבין שהחלטת ראש הממשלה להקפיא את הבנייה לעשרה חודשים, כדי להביע רצון טוב ולעודד אותם להיכנס למו"מ מדיני, מהווה מלכודת עצמית, שבה הערבים ינצלו את מלוא התקופה עד תום, ורק לקראת סופה, במקרה הטוב, יסכימו להיכנס למו"מ. הרי, מכיוון שישראל נתנה להם את מבוקשם ללא תמורה, מדוע שהם לא ימשכו את הזמן עד המקסימום האפשרי כדי שההקפאה תנוצל במלואה? וגם לא צריך להיות גאון באותה תורת משחקים, כדי לדעת מראש שהערבים וארה"ב יחליטו לחדש את המו"מ דווקא ברגע האחרון לפני תום תקופת ההקפאה, ויסכימו להתחלתו דווקא אז, כדי להיות במצב שבו אם ישראל תחליט לחדש את הבנייה היא תואשם כזו שחיבלה בתהליך המדיני.
לו היה לנו ראש ממשלה בעל גישה של מחשבה מחוץ לקופסה, מה היה עושה לפני עשרה חודשים? וחשוב יותר - מה עליו לעשות כעת? התשובה היא: היה עליו לחשוב הפוך על הפוך - לומר לערבים: "אתם מוזמנים לנהל מו"מ ללא תנאים, ומיד. אם תסרבו, אנו נתחיל לבנות בכל מקום ובמלוא המרץ". אם הוא היה אומר ועושה כך, הערבים היו נבהלים, כי במקום המצב שאנו יצרנו, שבו הזמן עובד לטובתם, לשם שינוי הזמן היה עובד לרעתם. כל יום של דחיית המו"מ היה גורם להתחלת בנייה של עוד עשרות בתים ביו"ש. זה היה הקטליזטור הטוב ביותר להכניסם למו"מ - אבל בתנאים הטובים לנו, קרי, כאשר ידינו על העליונה.
יש אומרים שהערבים לא חייבים "לשחק" לפי הכללים שאנחנו הכתבנו להם, והם עלולים לפתוח באינתיפאדה שלישית. בתגובה למהלך הזה, על ראש הממשלה להודיע להם שעם כל פגיעה ביהודי על-רקע לאומני ייבנה ישוב יהודי חדש ביו"ש - כך שפגיעה ביהודים תפגע באינטרס הלאומי שלהם.
מה שראש הממשלה לא עשה לפני עשרה חודשים עליו לעשות היום, ועוד לפני הכניסה למו"מ. הוא צריך לומר שהג'סטה שעשה תמה. היא הייתה חד-פעמית ובלתי יעילה. מהיום והלאה ישראל תבנה בכל מקום שבו גרים יהודים ביו"ש. כאשר הערבים יבינו שהבנייה החלה במלא המרץ, הם יוציאו צעקה גדולה ויחזרו למו"מ בהבנה שאין להם ברירה, כי כל יום של דחייה יפגע באינטרס ה"קרקעי" שלהם. ואולם, אם הם לא יחזרו למו"מ ויחלו במלחמה, כל העולם יראה שהם - הם הצד שהחל באלימות, ועל כן אין לסמוך עליהם להימנע מאלימות בעתיד. ועוד, עליהם לדעת שהמלחמה תפגע באינטרס הלאומי שלהם - כי על כל יהודי שייפגע, ח"ו, יקום ישוב ביו"ש.
את הרעיון הפשוט והחוץ-קופסתי הזה הגה "רפול" לפני שנים רבות. כולם לעגו לו על התמימות שלו, אבל היום, אחרי מה שעברנו מ-1993 ועד ימים אלו, זו האסטרטגיה הטובה ביותר להתמודדות עם אויבינו ולהשגת התוצאה הטובה ביותר לעם ישראל. מה שנחוץ זה מנהיגות נועזת ומחשבה מחוץ לקופסה. השאלה הגדולה הינה: האם בנימין נתניהו מוכן לזה, מסוגל לבצע זאת וחשוב מכל - האם הוא מסוגל לשכנע את אהוד ברק - "המוח האנליטי" של העבודה - שזו הדרך הטובה ביותר לפעול למען האינטרסים הביטחוניים והמדיניים של ישראל?

חננאל ובר הוא רואה חשבון (ישראל וארה"ב), M.B.A., ופרשן פוליטי, שמאמריו מופיעים באתרי אינטרנט שונים.
תאריך:  30/08/2010   |   עודכן:  30/08/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לחשוב מחוץ לקופסה בתחום המדיני
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
אל תפצה שהעולם יבין את הדברים
ספינר  |  30/08/10 11:39
2
אהוד ברק - ממתי ?
אופיר פינלס  |  30/08/10 13:55
3
מכתב לך ביבי נתניהו
וטו שכונת התקוה  |  30/08/10 17:49
4
לביבי ולכל מי שמעונין
בשם תושבי תל אביב  |  30/08/10 18:23
5
מאמר ריק. הערבים רוצים להשמיד ל"ת
את היהודים וישראל  |  31/08/10 10:18
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורן קאשי
אפשר לקפל שרוולים - תופעות המרצים והחרמות האמנים יורדות מהמדף הרעיוני והופכות לנשק אידיאולוגי    ההינתקות מעזה נתנה להם תיאבון לעוד    כבר לא רוצים 'לגעת בשלום', אלא מסתפקים בטיהור אתני של יהודים משטחי יו"ש
רפאל בוכניק
מידע ממקורות אמריקניים מצביע על סימנים לחידוש פעילות רשת ההברחות החשאית של מדען הגרעין הפקיסטני ד"ר עבד אל-קדיר חאן    בהקשר זה נזכרות גם סוריה ואירן
ראובן לייב
חיסכון באנרגיה, הגברת התפוקה, צמצום בתאונות הדרכים, שעון ביולוגי מאוזן, מניעת דיכאון עונתי והימנעות מכליאתם של ילדים בבית - הם יתרונותיו הברורים של שעון הקיץ שצריך להתפרס על כל השנה
אורנה רב-הון
אני קוראת לכל בני עם ישראל: כאשר אתם מתכנסים בבתי הכנסת בחגים, אנא כללו בתפילותיכם את המשאלה לשחרר את ששת החיילים: זכריה באומל, יהודה כץ, צבי פלדמן, רון ארד, גיא חבר, מג'די חלבי וגלעד שליט
אהרון רול
אין להסכין לאנרכיה התרבותית    אנשי התרבות חשפו בפנינו את תיבת הפנדורה שלהם    כעת, כל שעלינו לעשות הוא "לשרשם"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il