X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בסיקור פרשת "מסמך גלנט", שרק מסתעפת, נחשפת מדינת ישראל כמדינה מושחתת ביותר – כיאות לרפובליקת בננות בתחתית העולם השלישי כיוון שהליך מינוי הרמטכ"ל העשרים לא היה שקוף לביקורת ציבורית – הרי כל אחד יכול להשליך מיחסו לשחקנים השונים על תקינותו
▪  ▪  ▪
הרמטכ"ל המיועד הבא. יואב גלנט [צילום: דובר צה"ל]

הצורך למנות רמטכ"ל לצה"ל פתח תיבת פנדורה, והראה קבל עם ועדה, כי גם במקומות שהציבור בטיפשותו חשב שהם טהורים - רבות הזוהמה והפוליטיזציה - כמו באורוות של המלך אוגיאס, שרק הרקולס היה יכול לנקותן בעזרת שני נהרות שהיטה.
בסיקור הפרשה, שרק מסתעפת, נחשפת מדינת ישראל כמדינה מושחתת ביותר - כיאות למדינה בעולם השלישי. הניסיון העז של כמה פרשנים לסטות מן הנושא העיקרי ולהסיט את תשומת-לב הציבור לזוטות נראה כמו פספוס גדול, שכוונתו לחסל חשבונות עם אמנון אברמוביץ' ועם חבר מרעיו, במקום לבדוק את תקינות התהליכים למינוי הרמטכ"ל.
המשטרה אומנם הזדרזה, כהרגלה, לנקות את כל החשודים הבכירים, אך הדבר לא הוסיף לה יותר מדי יוקרה מקצועית. אדרבה, הודעתה החפוזה ערערה את מעט האמון, שעוד נותר כלפי הגוף החולה בשייח' ג'ראח. עכשיו יחפשו ש"ג, שעל שכמו יוטל העוון.
בתוך כך, עולה השאלה - האם מינוי הרמטכ"ל העשרים היה תקין? כיוון שאין שקיפות בהליכי המינוי, הרי כל אחד יכול להשליך מיחסו לשחקנים השונים. האם יאמין לשר הביטחון? אישית, איני מאמין לשום מילה היוצאת מפי אהוד ברק כבר עשרות שנים, וממליץ לכל ללכת בדרכיי. האם להאמין לטוהר המידות של הדיון בממשלה? יש המציעים להעביר את הדיון לוועדת חוץ וביטחון של הכנסת. כרגע עומד בראשה עבריין, שהורשע בעדות שקר, ואולי יוטל עליו קלון. האם נוכל להאמין לו בעתיד?
יתר על כן, ועדת חוץ וביטחון היא חותמת-גומי לכל גחמות מערכת הביטחון, ואינה עושה את עבודתה - לבקר את מערכת הביטחון - נאמנה. זה, בין השאר, עקב הריכוז הגבוה של בכירים לשעבר במערכת הביטחון, המצוי בה. וכידוע, כלב אינו נושך כלב... אין פלא, שיצא לה שם של בית-קברות להצעות, שמערכת הביטחון אינה רוצה ביקרן.
נזכרים תמיד באימרתו החשובה של השופט היהודי-אמריקני לואיס ברנדייס בדבר חשיבות השקיפות לטוהר המידות של ההליכים הציבוריים: "אור השמש הוא חומר החיטוי הטוב ביותר". אני נוהג לצטט הרבה את תומאס ג'פרסון, שכתב ב-26 בינואר 1799 - כמזכיר המדינה של ארצות-הברית הצעירה - לאלברידג' ג'רי, אחד מנציגי ארצו לשיחות מתוחות מאוד עם צרפת (ארצות-הברית הייתה על סף מלחמה עם צרפת באותה העת): "אחיך האזרחים חושבים, שיש להם הזכות לקבל מידע מלא בשעת סכנה גדולה להם. בזיעתם ישלמו על תלאות המלחמה, ודמם יזרום לכפר על תוצאותיה".
בארצות-הברית נהוג לזמן מועמדים למינויים בכירים בשירות המדינה לשימוע (hearing) בפני הסנאט. שם משפדים את המועמד וחופרים בעברו, בהווה שלו ובעתידו. הרבה מועמדים בטוחים לתפקידי שרים, שגרירים, פקידים בכירים, שופטים בבית המשפט וכיו"ב סיימו את הקריירה שלהם בשימוע הסנאט, כיוון שעוזרים חרוצים של סנאטורים גילו עליהם מידע מביך (למשל, הרגלי שתייה, מין פרוע, אי-דיווח אמת לשלטונות מס הכנסה, או העסקת עובדים זרים ללא אישור). זה כלי חשוב, שמחזק את שיטת את האיזונים והבלמים (checks & balances), המבטיחים את הפרדת הרשויות.
אטילה שומלפבי דיווח ב-ynet, כי ח"כ מירי רגב (ליכוד) הציעה להקים ועדה שתבחן מינויים החל בדרגת תא"ל, ואסור שהכנסת תהיה מעורבת בבחירת הרמטכ"ל הבא. רגב הציעה להקים ועדה מקצועית בראשות רמטכ"ל בדימוס ושר ביטחון לשעבר, שתבחן מינויים החל בדרגת תת-אלוף. הצעת רגב פסולה מיסודה. אם רוצים לבחון את תקינות המינוי - שתעשה זאת הוועדה לבדיקת מינוי בכירים (ועדת טירקל) ולא אנשים מתוך מערכת הביטחון, שרק החליפו כתובת. הסתכלו מי היו שרי הביטחון והרמטכ"לים הקודמים. האם הייתם סומכים עליהם? לא הייתי סומך על-אף אחד מהם - פרט למשה ארנס, שאני חולק על רבות מהחלטותיו, אך איני מטיל דופי ביושרו וביושרתו.
ובעניין השקיפות - עדיין אנחנו ממתינים להסברים מי קיבל את המסמך, מתי, ולמה החריש וניסה להעלימו? ואם דבריי אינם נהירים - הרי כוונתי לכל 'אבני-הדרך' במסלול נדודיו של המסמך במטכ"ל ומחוצה לו. בסערת האירועים נשכח, שקצינים במטכ"ל הדליפו את המסמך, והשתמשו בחלקים ממנו בראיונות בתקשורת עוד בטרם פרצה הסערה. וכפי שקבע פעם העיתונאי אלי אבל - בספרו המבריק על הדלפות - הדלפות אינן נעשות מעצמן, ולכל הדלפה יש מניע ויש עלות.

יום שחור לעיתונות הישראלית

"קל מאוד להשתתף בעליהום על אמנון אברמוביץ ורוני דניאל על ה'ברווז העיתונאי', שלכאורה הפריחו" - כתב שרגא עילם, ידידי. "זה אבל לא אומר שכל עדר המתחסדים והצבועים כולל גם אנשים המבינים בעיתונות חוקרת. אפילו עיתונאי ותיק ולכאורה ביקורתי - כמו עוזי בנזימן - זורם עם הגל, וקורא אפילו להגברת הצנזורה העצמית של עיתונאים ושל עיתונים. כאילו שכבר כעת אין התקשורת המיינסטרים סובלת מיתר סינון עצמי וגם לכן מפסידה באופן מתמיד מול שובבי האינטרנט.
"כעיתונאי חוקר ותיק, אני מודע לבעיות שונות בקשירת קשרים עם מקורות אמינים בתוך מערכת מסוימת, אימות מידע תוך הבאה בחשבון שלכל מקור יש סדר-יום (אג'נדה) ואינטרסים משלו ועוד ועוד קשיים, שזיוף מסמכים הוא רק אחד מהם. 'תאונת העבודה' שקרתה, אם בכלל, לאמנון אברמוביץ ולרוני דניאל מחווירה לעומת הערך החשוב של חשיפת המסמך עצמו. ומה הייתה החלופה? שמישהו ימשיך לטייח את הרפש במטכ"ל? שהמסמך ייקבר?
"פתאום מסתבר שכולם ידעו כמה מושחתים האלופים לדורותיהם, ובעצם כבר היו דברים מעולם - למשל, 'פרשת לבון', וכל העיתונאים המומחים בעצם ידעו הרבה פרטים, אך מילאו את פיהם מים עד רוויה, או לפחות חלקית. אז רגע, למיטב ידיעתי, 'הפרשה' היוותה רעידת אדמה פוליטית, ומה שקורה עכשיו הוא בינתיים בהשוואה אפילו לא נענוע קל בנדנדה - למרות שמדובר בדברים לא פחות חמורים. הרי נחשפו בפומבי תככים ולכלוכים בקרב כת, השולטת ברוב תחומי החיים בישראל ובמזרח התיכון כולו ולא נראה שיש שבסדום זו יש ולו צדיק אחד.
"אברמוביץ ודניאל חשפו סיפור אדיר ומי שטוען שהם לכאורה רצו לספר לחברה' לפני שגמרו, מקשקש מתוך צרות-עין ו/או אי-יושר. ברור, כל עיתונאי רציני צריך להצליב מקורות ולנסות לאמת מידע, אך יש מקרים שזה ממש לא פשוט, ואם יש מקור אמין בדרך כלל, הרי יש אפשרות ללכת על הסיפור. ואין לשכוח שאפילו אם 'מסמך גלנט' מזויף, הרי הפרשה חשובה בהחלט, והחשיפה בערוץ 2 הוליכה למהלכים משטרתיים, שאינם זמינים לעיתונאים. עיתונאי הרי לא יכול לזמן מישהו לחקירה תחת שבועה וגם לא יכול לבצע חיפוש בבתי חשודים וכו'.
"אין לי שום כוונה לקדש את עשיית הטעויות, אלא להצביע על מגבלות המקצוע העיתונאי ועל כך שבשורה התחתונה החשיפה של אברמוביץ/דניאל חשובה מאוד. ולכל מיני מצקצקי לשון אזכיר, שמי שגר בבית זכוכית עדיף שיחליף את בגדיו במרתף".

תאריך:  31/08/2010   |   עודכן:  31/08/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
קצת אור שמש, בבקשה!
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
מה בין אלי זעירא והמשט לעזה ?
חשדנית  |  1/09/10 01:51
2
מינוי גלנט - קומבינה
חשדנית  |  1/09/10 02:13
 
- את יותר מדי חשדנית
ה_שגריר  |  1/09/10 16:33
3
תאכלס: מה אתה מציע? ל"ת
צבי גלברד  |  1/09/10 14:46
4
טוב שחזרת, תמשיך להפציץ בקצב ל"ת
ספינר  |  1/09/10 16:30
 
- מצטרף לברכות . ל"ת
דויד פיזאנטי  |  4/09/10 20:51
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר צ'לו רוזנברג
פרשת המסמך המפוברק: משטרת ישראל, על-אף העובדה שיש היודעים לצטט מקורות המעורבים בחקירה שהיא ניקתה את כל האלופים במעורבות, עדיין לא אמרה את המילה האחרונה
יעל בן-שלמה
יעל בן שלמה, בגעגועים לחבריה מבית ספר "איילון" בשכונת "נחלת יצחק", מספרת על הילד החנון-הלא-רגיל וקורותיו בקיץ    ילדים מהסוג הזה ידועים גם בכינוי: "google", קובעת יעל    "קיץ קטלני" במיוחד
יהונתן דחוח-הלוי
בעקבות החרם על התיאטרון של אריאל מדוע בעצם לא להחיל חרם כולל על המתנחלים ולמנוע את גיוסם לצה"ל?    שנאת החינם והקנאות הפוליטית מובילות את ישראל לקראת אובדן דרך ואיבוד עצמי לדעת
עו"ד צבי שוב
עידכוני חקיקה/חקיקת משנה/חוזרים מקצועיים: מיסוי מקרקעין וממ"י    עידכוני פסיקה: תכנון ובנייה - איחוד וחלוקה, מיסוי מקרקעין – מס שבח, מקרקעין - פירוק שיתוף ותכנון ובנייה – תביעת פיצויים ע"פ סע' 197
ציפורה בראבי
תיאטרון המעדיף את הקהל המצומצם שלו, במקומות מצומצמים לבחירתו, טוב יעשה אם יופיע במרתפים חשוכים, בתוכנית אוונגרדית פרטית ויביע את כל העולה על רוחו, בכספו שלו, ובפטרוניו שלו
רשימות נוספות
הרמטכ"ל: וינר הפיץ המסמך ללא ידיעתי  /  איציק וולף
"אישיות ביטחונית בכירה הדליפה את המסמך"   /  עידן יוסף
"בועז הרפז נשבר מלחץ החקירה והודה"  /  איציק וולף
מדינת היועצים  /  עדי שטרנברג
גלנט כדוגמה  /  קיריל הדר
דימוי ומציאות  /  איתמר לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il