X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
גם אם הבאנו חידושים אדירים בחשיבותם לעולם, וגם אם בבדידותנו שרדנו אלפי שנה, היום אין מקום לבידוד הזה הוא יכול רק להביא עלינו שואה - כשהאחראית העיקרית לכך היא תפישתנו העיקשת את עצמנו, כעם לבדד ישכון
▪  ▪  ▪
ברגע זה נראה שאנחנו מצטיינים בעשיית רע לעצמנו [צילום: AP]
עמוס מוקדי
מלחמת דת

אחד מקוראי מאמרי כאן "מלחמת דת" (15.8.10), כתב לי דואר-האלקטרוני ובו "שתי שאלות מהותיות": "איך ייתכן שלמרות כל הרדיפות מכל הסוגים, כולל הברבריים, עם יהודי שרד וקיים? ואיך זה ייתכן שהעמים בכל התקופות, עם כל רצונם להשמיד את העם הקטן הזה, לא הצליחו, ולא מצליחים גם היום?".
עניתי לשואל, כמובן, ודומני שגם קוראים אחרים עשויים למצוא עניין בתשובה:
  • שמחתי לקבל את מכתבך. הקדשתי לשאלותיך שנים רבות, והוצאתי שני ספרים בנושא (בעברית "האתגר. פרדיגמה יהודית חדשה", והרחבתו באנגלית "Toward a New Jewish Paradigm").
    אין לשאלותיך תשובות פשוטות, ואפשר להוסיף עליהן כהנה וכהנה. השאלה שאני מבקש להציג מול שאלותיך היא: האם אנו, בייחודנו, יכולים היום לעזור לעצמנו וְלָעולם להיות מקום טוב יותר - שלא לדבר על להתקיים? ברגע זה נראה לי שאנחנו מצטיינים בעשיית רע לעצמנו, אולי מאיימים על שלום העולם, ובוודאי זוכים, כעם, לפחות-ופחות האזנה. ולמרות נטיית הרוב בארץ להטיל את ההאשמה על הסכנות הנזכרות על אחרים, לדעתי אי-אפשר להתעלם מהעובדה שיש לנו חלק פעיל ביצירת מצב זה.
    אנסה להתייחס לשאלות האלה, ולהצביע - בקווים כלליים - על הדרך לפתרונן.
    אקדים ואומר שכעם, אין לנו כשרון לעצמאות מדינית. להבנתי, עמנו הגדיר את עצמו כעם ("יהודי") מאוחד ונבדל מעמים אחרים, רק אחרי חורבן בית ראשון, דהיינו, בגלות בבל ואחריה. לפיכך, עד ימינו, תקופת העצמאות המדינית היחידה שלנו, מאז מרד המכבים ועד השעבוד לרומא, ארכה כשמונים שנה בלבד. מדינת ישראל מראה סימנים מדאיגים שלא תאריך את קיומה תקופה ארוכה בהרבה מזו. אבל היהדות, כארגון בר קיימא, התקיימה אלפי שנים כמהות רוחנית, לא מדינית. היא נוסדה בידי רבי יוחנן בן זכאי, שקיבל מהרומאים את הזכות לקיים את המרכז שלו ביבנה אחרי שנמלט בארון מתים מירושלים הנצורה.
    מה גרם, אפוא, לשינוי הפרדיגמטי, שהביא את אבותינו המידיים הנה, ואיפשר להם להקים פה ישות מדינית לתפארת? מצד אחד היה זה האופי של רדיפות היהודים, בצירוף תנאים מדיניים וכלכליים (כגון האפשרות להשיג את הצהרת בלפור). ובמקביל - התנערות מוחלטת משלטון ההלכה המסורתי (התהליך החל במאה ה-18, והגיע לשיאו בהשראת ענקים מסוגם של ביאליק והרצל). אבל ראה זה פלא, מרגע שהוקמה המדינה היהודית החל כרסום מהיר באותה "התנערות", והסימנים הישנים של ריקבון פנימי שָבים ומתגלים בכל עוצמתם ההרסנית, עד כדי סיכון עצם קיומה של המדינה.
    בספריי, אני מצביע על התפתחות רוחנית חדשה בתפישת העולם, המכונה לפרקים פרדיגמה חדשה ולפרקים פרדיגמה אקולוגית חדשה, ושואל אם - ואיך - יוכל עמנו הנבחר להצטרף למגמה כלל-אנושית זאת. את מה שהפעים את הראשונים למדתי מכלי ראשון - אבי עבד עם בן גוריון בסג'רה, הקים את אחד הקיבוצים הראשונים בעמק יזרעאל, הביא את תיאטרון "הבימה" ארצה, ופיתח את התעשיות הראשונות בקיבוצים. תפישתו הייתה קרובה ביותר לתפישה שאני קורא לה פרדיגמה חדשה.
    ובכל זאת, מדוע ניתן לומר שהוא וחבריו, באמצעות בניהם ונכדיהם, נכשלו? לדעתי הסיבה טמונה ביסוד העיקרי של תפישת היהדות את עצמה כעם נבחר, עם סגולה. גם אם הבאנו חידושים אדירים בחשיבותם לעולם, וגם אם בבדידותנו שרדנו אלפי שנה, היום אין מקום לבידוד הזה. הוא יכול רק להביא עלינו שואה - כשהאחראית העיקרית לכך היא תפישתנו העיקשת את עצמנו, כעם לבדד ישכון.
    האם יכול לחול שינוי כזה? זה תלוי בך ובי. חלק מידידיי "התייאשו מהמדינה", אך ישנם עוד רבים שנלחמים על שינוי פניה ושינוי דרך פעולתה של היהדות המדינית. השאלה היא אם קבוצת אנשים אמיצי-לב אלה יוכלו להמשיך ולפעול, עד שיגיעו לַ"מַסה הקריטית" של שינוי פרדיגמטי - בדרך מחשבתנו ופעולתנו כאחת. מכיוון שאני מניח שאתה צעיר ממני, אני מקווה מאוד שתזכה לראות שינוי זה בעיניך.

תאריך:  04/09/2010   |   עודכן:  04/09/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תשובה לשאלות רציניות
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
חוקיות היסטורית
בטטה  |  4/09/10 15:40
 
- ואללה בטטה.... ל"ת
קרןאסתר  |  4/09/10 18:02
 
- עצוב מאוד ונכון מאוד
יוסי פלס  |  5/09/10 01:45
2
"התנערות מוחלטת משלטון ההלכה"
ד.ט.  |  5/09/10 06:56
3
מי מתעקש?כל ממשלות ישראל חותרו
קורןנאוה טבריה  |  5/09/10 07:14
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דודו אלהרר
ההיסטוריה היהודית מכירה אנשים שמסרו נפשם על קידוש השם ולא חיללו את השבת    אולי המחרימים האלה, שחקני התיאטרון, הבמאים והמחזאים, מתכוונים למסור את נפשם ובלבד שלא לעבור את הקו הירוק? איזה "קידוש" יהיה זה? אולי "קידוש השמאל" שנשתבשה עליו דעתו? עד לשם הרחיקה השפיות?
עמוס עמירן
התקופה האחרונה הייתה תקופה קשה למדי עבורי - לא, זה לא רק החום הכבד שהיה במקומותינו בחודש אוגוסט; זה משהו עוד יותר מעיק ובעייתי - "מסמך גלנט"
גורי גרוסמן
כדי למוטט את שלטון החמאס, השלנו עצמנו כי מבצע עופרת יצוקה והידוק הסגר על תושבי הרצועה יביא להפלת השלטון החמאסי ויסלול את הדרך, על כידוני צה"ל, לרשות הפלשתינית לתפוס שם את השלטון
יגאל לביב
השבר שפקד את ישראל לאחר ההרג בעזה לפני שנתיים, וגל ההתנגדות לכיבוש הישראלי שכבש את כל בירות העולם, הביא את מנהיגי המדינה ללא יוצא מהכלל להבין כי ללא מסיכת רודף השלום, העולם לא יאפשר לה להמשיך בדרכה
אמירם גולדין
אני רואה בדן חלוץ אחראי בעקיפין למותו של בני, בגלל אחריותו למעגל הדמים שלא נפסק    כעת הוא רוצה לחזור להנהגה כפוליטיקאי    חייבים לעצור אותו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il