X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ראש השנה הוא יום המלכתו של הקב"ה על העולם, כמצוין בתפילת היום "מלוך על כל העולם כולו בכבודך" הוא למעשה ההשלמה ליציאת מצרים אין משמעות אמיתית לחירות ללא תוכן ותכלית
▪  ▪  ▪
קשר מיוחד

חודש תשרי המשופע בחגים הוא זמן השראת השכינה על כלל עם ישראל. ראש השנה מציין בפנינו את תחילתה של השנה העברית וכן את תחילתם של עשרת ימי התשובה.
ימי ראש השנה ויום הכיפורים הכלולים בעשרת ימי התשובה, אינם זכר לאירוע לאומי היסטורי של עם ישראל, אלא ציון דרך במסכת האוניברסלית של האמונה בייחודו של הקב"ה.
ימים אלו המשופעים בערכים, קנינים והליכות חיים באים להכשיר את עם ישראל לייעדו - "לתקן עולם במלכות שדי" ולהיות אור לגויים ולהשראה של אמונה.
יום הרת עולם נחשב ליום שבו ממליכים באי עולם את ה' עליהם. זהו אחד ההסברים לתרועה בשופר המאפיינת את החג, בהיות והם תואמים את הנהוג בעת הכתרתו של המלך, שבהם קבלת המלך נעשית בשמחה ובתרועת חצוצרות.
מקורו של הרעיון הינו במסכת ראש השנה דף ט"ז עמ' א': "אמר הקב"ה... אימרו לפני בראש השנה מלכויות, זכרונות ושופרות. מלכויות - כדי שתמליכוני עליכם זכרונות - כדי שיעלה זכרונכם לפני לטובה. ובמה? בשופר".
וראה איזה פלא גם בתפילת ראש השנה וגם בקידוש של היום, אומרים אנו "ותתן לנו ה' אלוקינו באהבה את יום הזכרון הזה מקרא קודש זכר ליציאת מצרים".
עולה מאליה השאלה: מה עניין ראש השנה ליציאת מצרים?
בידוע הוא כי שלושת הרגלים הינם זכר ליציאת מצרים. פסח הוא זמן חירותינו זה היום בו יצא עם ישראל ממצרים. שבועות הוא זמן מתן תורתנו שהינה התכלית ליציאתנו ממצרים. סוכות עליו נאמר "למען ידעו דורותיכם כי בסוכות הושבתי את בני ישראל בהוציאי אותם מארץ מצרים אני ה'" [ויקרא כ"ג, מ"ג].
גם השבת קשורה בקשר בל יינתק ליציאת מצרים כמוכח מדברי הכתוב בעשרת הדיברות: "וזכרת כי עבד היית בארץ מצרים ויוציאך ה' אלוקיך ביד חזקה ובזרוע נטויה. על כן ציווך ה' אלוקיך לעשות את יום השבת" [דברים ה', ט"ו].
ניתן לראות זאת מדברי הכתוב בקידוש של שבת "תחילה למקראי קודש זכר ליציאת מצרים".
אם כן מהו אותו הקשר המייחד בין ראש השנה ליציאת מצרים? אכן מצינו במסכת ראש השנה אימרה המובאת בשם רבי אליעזר: "בראש השנה בטלה עבודה מאבותינו במצרים "דף יא' עמ' א'. הווי אומר שבראש השנה הופסק שעבוד מצרים לפיכך מהווה הוא יום הזכרון לתחילת היציאה משעבוד מצרים. הצעד הראשון בדרך לחירות לגאולה האמיתית. נראה שקיים קשר יותר עמוק בין ראש השנה ויציאת מצרים. ר"ה הוא יום המלכתו של הקב"ה על העולם, כמצויין בתפילת היום "מלוך על כל העולם כולו בכבודך". הוא למעשה ההשלמה ליציאת מצרים. אין משמעות אמיתית לחירות ללא תוכן ותכלית.
עבד המשתחרר לחירות ללא עול ומשמעת, ללא תוכן פנימי וללא מטרה, אינו מבין ואינו יודע מה עושים עם אותה החירות. הוא מרגיש חופשי ללא עול וחסר גבולות, דבר שיכול להביאו להרס עצמי ולהגיע לשאול תחתית. רק אדשם הממלא את חייו במשמעות יכול לטעום את טעם החירות. אדם המקבל על עצמו עול מלכות שמים ממליך את הקב"ה על עצמו, רק הוא הינו בן-חורין אמיתי. החירות מאפשרת לנו בחירה בקבלת עול מלכות שמים, וקבלת עול מלכות שמים היא הנותנת משמעות אמיתית לחירותנו.
היטיב לבטא זאת רבי יהודה הלוי באחד משיריו: "עבדי הזמן עבדי עבדים הם. ה' הוא לבדו חופשי".
מתוך אותה חירות של קבלת עול מלכות שמים נזכה להמליך את ה' עלינו ועל כל העולם כולו.
ראש השנה, אם כן, הוא זכר ליציאת מצרים, זכר לסיום השעבוד וההשלמה האמיתית להיותינו עם בני חורין.

תאריך:  06/09/2010   |   עודכן:  06/09/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מה עניין ראש השנה ליציאת מצרים?
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסף קנדלקר
משמעת היא שליטה בהתנהגות בהתאם לנורמות שנחשבות ראויות. משמעת זה גיוס כוחות, גיוס רצון    אנחנו חיים בתקופה שבה יש בעיה גדולה של משמעת, משום שהחברה החילונית התפרקה מגורמים חיצוניים של משמעת
איתן קלינסקי
לתשומת ליבו של הרב עובדיה: גידוף פרטנר בשיחות שלום עם ראש ממשלת ישראל מנוגד להליכה בנתיביו המקרבים של אהרון הכהן
ד"ר מוטי גולן
מוטי גולן, מרצה ללימודי יהדות ואקטואליה, מתאר כיצד ילדים קדושים, מסולסלי פאות ומסלסלי קולות מסוגלים לעשות שמות בשמים    חוויה רוחנית ומרטיטה בפתח תקוה לקראת ימי הדין
יוני בן-מנחם
השיחות בוושינגטון היו חיוביות מבחינתם של הפלשתינים והם בטוחים כי בתוך זמן קצר יחשפו את הכוונות האמיתיות של ראש הממשלה נתניהו כלפי התהליך המדיני עימם    בעוד הפלשתינים רואים בהסכם המסגרת שאמור להיחתם פלטפורמה להקמה מהירה של המדינה הפלשתינית, בישראל רואים בו אמצעי שינטרל את "עוקץ הסכסוך" ויבחן את רצינות כוונותיהם של הפלשתינים בשלום אמיתי עם ישראל
גלעד (גילי) חסקין
כשם שאמן רשאי לסרב לשחק בהצגה שאינה הולמת את ערכיו, הוא רשאי לסרב להופיע במקום שהוא מתנגד לאידיאולוגיה של יושביו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il