X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הוויכוח הער הנוכחי: האם האופי היהודי-דמוקרטי של מדינתנו נבדל מאופיין של מדינות דמוקרטיות אחרות, והופך אותה למדינה מדירה ומפלה מעצם הגדרתה?
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]
מכתב גלוי לשוטר
עמוס גבירץ
המדינה משתמשת בך, השוטר, כדי לגזול בכוח את אדמות הבדואים מידיהם! * האם שאלת את עצמך איך ייתכן שאוכלוסייה שלמה, כתשעים אלף בני-אדם, כולם מפרי חוק?!
לרשימה המלאה

לוויכוח סרק דרושים אתנוקרטיה, קולוניאליזם ואפרטהייד.
גם אתם נקלעתם לוויכוחים דקדקניים, נוקדניים וטרחניים על אופייה של ישראל כמדינה יהודית?
בישראל מתקיים היום ויכוח ער, האם האופי היהודי-דמוקרטי של מדינתנו נבדל מאופיין של מדינות דמוקרטיות אחרות, והופך אותה למדינה מדירה ומפלה מעצם הגדרתה. הבעיה מתחילה כשמנסחים את ההבדל כהבדל קטגורי, להבדיל ממידרג רציף. דהיינו, הוויכוח הוא האם בהתייחסותה למיעוטים שבתוכה שייכת ישראל לקטגוריה של המדינות הדמוקרטיות ה"נורמטיביות", או שמא ישראל שייכת לקטגוריה נבדלת ומיוחדת של אתנוקרטיה, דהיינו - מדינה דמוקרטית חלקית, המדירה את מיעוטיה מעצם הגדרתה האתנו-דתית (כמדינה יהודית).
העובדות מלמדות שהגיוני יותר לראות את ההבדל בין ישראל למדינות דמוקרטיות אחרות כרצף (מנעד) של הכלה - לעומת הדרה - ולא כקטגוריה נבדלת. כמעט כל סממן מדיר שישראל מקיימת, ניתן למצוא גם בקרב מדינות דמוקרטיות "לגיטימיות": חוק שבות גרמני, סממנים אנגליקנים-נוצריים בדגל ובמוסד המלוכה הבריטיים, הדרה של חיג'אבים בצרפת וכולי. מאידך-גיסא, אין אף מדינה דמוקרטית שמתלכדים בה מנגנוני הדרה רבים כל-כך ובתצורה קיצונית כזו.
השיא, אולי, הוא בהתייחסות של גורמים ממשלתיים רשמיים להתיישבות הבדואית בנגב - כ"השתלטות" על אדמות הלאום. התיישבות זו היא בלתי חוקית פורמאלית (ומתקיימת "לאור" אפליה ומצוקת תכנון, ולצד הפרות רבות של חוקי תכנון בקרב כלל אזרחי ישראל), אך היא איננה מוצגת כעבירה של אזרחים, אלא כהשתלטות של זרים. המשגה זו לא מותירה מקום לדמיון - מי בפנים ומי בחוץ. היא איננה בגדר אפליה נקודתית, אלא מדיניות ממוסדת המבוססת על עצם תפישת הלאומיות וגבולותיה - תפישה המעוגנת בפרקטיקות בפועל, ומוכחשת חלקית בחוקי היסוד.
לכן, גם אם יש אפשרויות תיאורטיות לפרשנויות מכילות של המונח "יהודי" (כהגדרה תרבותית/לאומית), הרי שכרגע זה לא עוזר לבדואים המדברים עברית, משרתים בחלקם בצה"ל, ומביעים, ככלל, נאמנות למדינה. הם מודרים רשמית מהלאום ומהזכויות, ומתייחסים אליהם כאל "המשתלטים" על הנגב. נכון שיש עמימות בשאלת מיהו יהודי, אבל עמימות זו אין פירושה הכלה. הבדואים לא יכולים להיעזר בעמימות הזו, ולטעון כי תרבותם, שפתם השנייה, והשתלבותם המסוימת בחברה הישראלית - מקנות להם מה שמכונה "גיור סוציולוגי", ולו חלקי. אבל ההדרה הזו איננה מהותנית, היא לא מושרשת במונח "יהודי", כמו שהיא מושרשת בתפישות ובפרקטיקות נרחבות בחברה ובממשל הישראלי. ותפישה זו לא שונה מהותית מתפישות רווחות באירופה - רק ששם לימין הקיצוני, המוקצה, שמור הכבוד המפוקפק לטעון כי חברי קבוצה מסוימת אינם אוסטרים/בריטים/צרפתים אמיתיים.
אז אין טעם לטעון שישראל שייכת לקטגוריה נפרדת לחלוטין, וכך לנהל קרב סמנטי מיותר על גבולות של מושגים כמו "הכלה", "דמוקרטיה", "לאומיות" או "זהות לאומית". אין למושגים הללו גבולות ברורים, ומן הסתם הם מתבססים יותר על מה שוויטגנשטיין כינה "דמיון משפחתי", ועל הנורמות הנהוגות בקהילת הדוברים המשתמשת במונחים אלו, או בנורמות הבינלאומיות. מצד שני קל יותר להראות את, וקשה יותר להתווכח עם, העובדה שישראל היא חזק בצד המדיר של הסקאלה (ביחס לדמוקרטיות אחרות).
אז אפשר לוותר על מושגים שרק מעוררים ויכוחי סרק על סמנטיקה. חלאס עם ה"אתנוקרטיה", "קולוניאליזם", "אפרטהייד" ודומיהם. אלו אנלוגיות כפויות, המובילות לדקדוקי-דקדוקים, למציאת מיני הבדלים - מהותיים או זניחים - ולמלל אינסופי. במקום זאת עדיף לדבר באופן "חסכוני" יותר (הסברתית), מתוך המושגים הדמוקרטיים, אבל על דרך ההקטנה. לומר: ביחס למדינות הדמוקרטיות, ישראל נמצאת בתחתית הסקאלה מבחינת הכלה של מיעוטים (וזה, כמובן, כי אנחנו נמצאים "במצב מלחמה" עם הבדואים - הנהרגים בצה"ל בשבילנו).

תאריך:  12/09/2010   |   עודכן:  14/09/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המנעד היהודי-דמוקרטי
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
התיוריה שלך שווא לגרוש. בעיית
זקן  |  12/09/10 14:31
2
ראה אלון ויקרא "יער"
אבזם  |  12/09/10 17:16
 
- על ה"השתלטות"
יריב מ  |  12/09/10 19:25
 
- גם אם נתעלם מהמניע הלאומני
מיכאל ב  |  12/09/10 21:06
3
מספר הערות:
אלישמע  |  12/09/10 21:27
4
פלצני, יומרני ושגוי מן היסוד ל"ת
שם  |  14/09/10 13:13
5
הייחוד הישראלי: חוקים דתיים
אלמנטרי לגמרי  |  24/09/10 19:43
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דודו אלהרר
התנשאותו על הקוראים אותו עולה על גדותיה והוא כבר אינו מבחין בין ימינו לשמאלו כשהוא מפליג אל עולמו מחוץ לכל מציאות מוכרת
שאול דישי
"לא הסרט אשם – אשמה הנהלת האקדמיה שאיפשרה לו..."    עוד תובנות בלתי-נמחות בנוגע לנוכחותו של האגס (התיעודי!) בארגז התפוחים העלילתיים – נוכחות שתגיע לידי סיומה ב-21 בספטמבר, בטקס חלוקת פרסי האקדמיה הישראלית לקולנוע
יוסי אחימאיר
מי יותר מטליק הבין שאין די בשריון הפלדה כשלעצמו אם אין מאחורי לוחות הברזל האלה אנשי פלדה, לוחמים נועזים, חדורי הכרה ותודעה שליחותית, לגונן על העורף ועל הבית, להציל את המדינה היהודית מפני אלה הקמים עליה
איתן קלינסקי
גירוש 400 הילדים מבית אליהו ישי - אסור לחברה הישראלית להיכשל במאבק על דמותה המוסרית והיהודית באי-קיום המצווה המחייבת - "משפט אחד יהיה לכם כגר וכאזרח"
ניר פרימו
נשאלת השאלה איך ניתן להתמודד עם החגים ולא להחליף מלתחה בסוף התקופה? ניתן לעשות זאת על-ידי שילוב של 3 פעולות פשוטות ובכך יעסוק המאמר הזה לקראת החגים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il