X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
החוק החדש, שאוסר על מכירת האלכוהול אחרי השעה אחד עשרה בלילה, לא יפחית את צריכת האלכוהול, כי לא תהיה אכיפה של החוק, ולכן סביר שאותם עבריינים שגם מרשים לעצמם הרבה פעמים למכור סיגריות ואלכוהול לקטינים, לא יירתעו גם מלמכור אלכוהול אחרי השעה אחד עשרה
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]

השבוע נמנע ממני לקנות בקבוק יין במכולת ליד ביתי בגלל חוק חדש שאוסר על מכירת אלכוהול בשעות הלילה. הייתי מברך על החוק החדש, אילולא ידעתי שהחוק החדש בסופו של דבר יפגע באזרחים שומרי החוק, ורק יחזק עבריינים ותעשיות שפוגעות בבריאות הפיזית, והנפשית של החברה הישראלית. המחיר של איסור מכירת אלכוהול בלילה עבור אנשים כמוני הוא קטן, ואני בטוח שאזרחים רבים היו מוכנים לשלם אותו, במידה ואכן היה מדובר בחוק שייאכף, ויצליח להפחית את כמות האלכוהול שנמכרת לצעירים.
דוגמה מאלפת לחוק דומה שכבר קיים מספר שנים ויכול ללמד אותנו על בעייתיות החקיקה בארץ, הוא החוק שאוסר על מכירת סיגריות לקטינים משנת 2004. החוק עצמו הוא מבורך והאינטרס של כולנו הוא שאכן קטינים לא יעשנו, אבל בפועל החוק לא השיג את היעד שלו, לא בגלל שהוא לא חוק טוב, אלא בגלל שאין אכיפה מספקת, ויש חורים בחוק, שמחזקים את ספקיות הסיגריות ואת העבריינים עוברים על החוק. נתונים של משרד הבריאות מצביעים על כך, שמאז חקיקת החוק בשנת 2004 ועד לשנת 2008 אכן הייתה ירידה בצריכת סיגריות בקרב הנוער, אך ירידה זאת הייתה נמוכה מהירידה בכמות הנערים המעשנים שהתרחשה בין השנים 1998 ל-2002, ולכן ניתן להסיק שהחוק, שבמהותו הוא נכון, לא הועיל.
החוק למניעת עישון בקרב בני הנוער, נכשל בראש ובראשונה בגלל שלא נקבעו והופעלו אמצעי אכיפה, כדי לאכוף את האיסור למכור סיגריות לילדים. בנוסף לכך שבעלי עסקים עבריינים, מוכרים סיגריות לבני הנוער, ולא נענשים על כך, ישנה אף תופעה חמורה יותר שמעידה על זילות החוק והחקיקה בארץ - מכירת סיגריות לנערים על-ידי מפיצים שמשתמשים במכונות אוטומטיות. מאות מכונות אוטומטיות למכירת סיגריות, מפוזרים ברחבי הארץ מבלי שיש בכלל פיקוח על מיקומם, או על גיל הרוכשים. בכל מקום בעולם, שבו יש חקיקה כנגד עישון של קטינים, מכונות אלה מופעלות, כאשר המשתמש מחויב להעביר ראשית תעודה מזהה שמעידה על גילו, אבל בישראל משום מה המכונות לא מחייבות זיהוי. התוצאה היא שמפיצי הסיגריות, לא נפגעו בעקבות החוק, כאשר החוק לא מנע מכירת סיגריות לקטינים אלא רק נתן למפעילי מכונות, מונופול על מכירת סיגריות לילדים.
מחוקקי החוק לא יכולים לטעון שהם לא ידעו על הבעייתיות בהפעלת המכונות, כי במחקר שבוצע על-ידי רשות המחקר של הכנסת בשנת 2001, וכן במחקרים של האגודה למלחמה בסרטן, שנכתבו לפני חקיקת החוק, נכתב במפורש שהמאבק בעישון בקרב קטינים חייב להיות גם מאבק במכונות האוטומטיות. התראות אלה כנגד המכונות, לא הואילו ובפועל בחוק לא נקבעו מגבלות ספציפיות כנגד מפעילי המכונות, ונקבע רק ששר הבריאות יוכל להגביל את הפעילות של מכונות אלה, כשעד היום לא פורסמה שום מגבלה כזאת.
באותו האופן החוק החדש, שאוסר על מכירת האלכוהול אחרי השעה אחד עשרה בלילה, לא יפחית את צריכת האלכוהול, כי לא תהיה אכיפה של החוק, ולכן סביר שאותם עבריינים שגם מרשים לעצמם הרבה פעמים למכור סיגריות ואלכוהול לקטינים, לא יירתעו גם מלמכור אלכוהול אחרי השעה אחד עשרה. חברות המשקאות גם הם לא יפגעו מהחוק, מאחר שהם וימצאו ערוצים אלטרנטיביים, שדרכם הם ישווקו את המשקאות שלהם בלילה במחיר זול, כדוגמת בארים ודיסקוטקים, שבהם צריכת המשקאות תעלה בצורה ניכרת. היחיד לכן שישלם שוב את המחיר של אי אכיפת חוקים, זה האזרח הקטן שומר החוק, שבמכולת שלו לא יוכל למכור לנו יין, ואנחנו האזרחים שלא נוכל לקנות אלכוהול למרות שילדינו ימשיכו לשתות לשכרה.

תאריך:  16/09/2010   |   עודכן:  16/09/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מי מפסיד מחקיקה שלא נאכפת
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
האכיפה? הייתה או לא הייתה.....
רון47  |  20/09/10 13:50
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לילי הלפרין
הנטייה לייחס לבני הנוער חלק נכבד מן הגורמים לקריסתן של נורמות תרבותיות ומוסריות היא תופעה מדאיגה, משום שהיא מתעלמת מחלקן של המערכות הרלוונטיות האחרות, המופקדות על חינוכם של ילדים ומתבגרים למצב הקיים
אפרת בוידק עמירן
"ערקנו" לעיר הגדולה, מצאנו חניה, חיכינו בתור, וחיכינו וחיכינו... מקווים לשבור שגרה. חיכינו. עד שמשהו נשבר...
דרור אידר
נקודת הזינוק (?) של המו"מ    אמצעי התקשורת מתכחשים לנתונים החברתיים    הישגים בישראל - רק באלימות    שעון חורף חם
הרב אריק אשרמן
חגיגת הסוכות שלנו תהיה חלולה אם לא תקדם לה ביקורת אמיתית    רבות מהפרות זכויות האדם נשארות בווידוי שנה אחרי שנה
ציפי לידר
הדרמה של יונה הנביא בארבע מערכות, ומה היא וסמליה מלמדים על תהליך התשובה    הפטרת מנחה ביום הכיפורים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il