X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ערב יום הכיפורים תשע"א: שש סיבות לאופטימיות ולתקווה לגמר חתימה טובה - מהזיקה למסורת היהודית, דרך גמילות החסדים והתקרבות החרדים למדינה וכלה בצום עצמו
▪  ▪  ▪

גמילות חסדים

לפני שנים רבות שידרה בריטיש איירווייס סדרת פרסומות משעשעות, שהראו כיצד אנשיה יודעים לעזור בכל מקום ובכל זמן. באחת מהן, נתקפת אישה בצירי לידה בלב מנהטן; דייל של בריטיש מעביר אותה לבית החולים וגם מרגיע את בעלה שאיבד את הכרתו.
ברחובות שלנו, לא צריך לחפש את הדייל הקרוב. ברחובות שלנו, אם מישהו נופל – מיד יהיה מי שיסייע לו לקום, מי שיביא מים ומי שיזעיק אמבולנס. דוגמה קטנה מהסוג שבדרך כלל איננו שמים לב אליהן: השבוע ראיתי נכה יוצא ממונית; אדם זר לחלוטין ניגש וסייע לו לסגור את הדלת. וכולנו יכולים להביא עוד המון דוגמאות יום-יומיות.
בשנה שעברה אירגן "עזר מציון" כמה ימי בדיקות לרישום מח עצם. עשרות אלפי אנשים עמדו בתורים ארוכים, תוך הבעת נכונות לתרום מגופם לאנשים זרים לחלוטין. שלא לדבר על מאות ואלפי ארגוני החסד הפועלים בכל תחום – וגם על רבבות אנשים המסייעים לזולתם בחיוך, בסימפטיה, שלא על-מנת לקבל פרס ובלא כל פרסום.
אני לא יודע אם יש עוד מדינה בעולם שיכולה להתגאות בפעילות כזו, ודאי לא מדינה שעדיין ניצבת בפני איום מיידי על עצם קיומה. הציווי היהודי עתיק היומין "ואהבת לרעך כמוך" חי, נושם ופעיל יותר מאי פעם.

הגיור

נניח בצד את המחלוקת האם וכיצד ניתן לגייר את העולים ממדינות חבר העמים, ונעסוק בעצם רצונם להתגייר. הרי מדובר במי שכבר קיבלו אזרחות ישראלית ואת סל הקליטה; הם אינם זקוקים ליהדות על-מנת לזכות בהטבות חומריות. להתחתן? יש אלטרנטיבות לרבנות. בושה מהעורלה? אפשר להימול בלי להתגייר.
לכן, חייבים לומר שהם רוצים להתגייר משום שהם מרגישים שייכות למדינה הזאת ולעם הזה. לרובם המכריע היו סב יהודי, סבתא-רבה יהודיה, אולי אפילו אבא יהודי. רובם המכריע הם "תינוקות שנשבו" במלוא מובן המילה: מי שהוריהם או הורי-הוריהם נותקו מהיהדות מכורח הנסיבות של השואה והשלטון הקומוניסטי.
אולי אפילו בתת-מודע, מתעורר אצלם מה שמכונה "הזיק היהודי". הם הגיעו ארצה, ואותם זרעים חבויים צצים לפתע ומתחילים לנבוט. חייבים לקרב אותם, לעזור להם, לאמץ אותם אל ליבנו.

הדף היומי

לפני 70 שנה הגה ר' מאיר שפירא מלובלין את רעיון הדף היומי: כל יהודי בכל מקום בעולם ילמד באותו יום את אותו דף בתלמוד הבבלי. בישראל של שנת תשע"א, יש למעלה מ-1,000 מקומות בהם נלמד הדף היומי; באתר האינטרנט של "מאורות הדף היומי" רשומים 60 אלף חברים וניתן ללמוד כמעט 3,000 שיעורים.
החשוב מכל: זו כבר אינה תופעה דתית אלא תופעה תרבותית וחברתית. אני מכיר המון אנשים חילוניים, המתגאים בכך שהם משתתפים בשיעורים, או באים להרצאותיו של הרב דוד קובלסקי, או תורמים לארגון שלו, או בעלי קשר אחר לדף היומי עצמו.
אני מעז לנחש, שמעולם לא נלמדה הגמרא בצורה כל כך אינטנסיבית בידי עשרות ואולי מאות אלפי יהודים, שתורתם ממש אינה אומנותם. ומדובר בגמרא, שלעיתים קשה להבנה, שמצריכה ריכוז וידע מוקדם לא-מועט. תענוג.

הקשר למסורת

58% מהיהודים בישראל מדווחים על קשר למסורת היהודית. סקר הלמ"ס שפורסם בשבוע שעבר מלמד, כי 20% הם דתיים וחרדים, 13% מסורתיים-דתיים ו-25% מסורתיים לא כל כך דתיים. רק 42% חילוניים.
הנתונים מרשימים עוד יותר כאשר נכנסים לאורחות החיים. 25% שומרים על המסורת במידה רבה מאוד, ועוד 38% במידה רבה; רק 6% אמרו שאין להם כל קשר למסורת היהודית. אפילו בקרב החילונים, 84% שומרים על המסורת במידה כלשהי.
הלאה. 52% מהחילוניים והמסורתיים מדליקים נרות שבת (שזה אומר 62% מכלל היהודים), 48% מהם אינם אוכלים חמץ בפסח (כלומר: 58% מכלל היהודים) ו-33% אוכלים כשר (דהיינו: 46% מכלל היהודים). 72% מכלל היהודים בני 20 ומעלה ביקרו לפחות פעם אחת בשנה האחרונה בבית כנסת; 23% פוקדים אותו מדי יום, ועוד 25% - בשבתות ובחגים.
כל זה אומר, שהתמונה הרבה יותר מעודדת מכפי שנדמה לנו. זה אומר, שאולי המדינה נעשית יותר ויותר חילונית – אבל אזרחיה נעשים יותר ויותר קרובים לדת ולמסורת (ולא הזכרנו את 200 אלף החוזרים בתשובה). זה אומר, שמי שמדבר על "כפייה דתית" ו"רוב חילוני" – כנראה שבוי בתפיסות שעבר זמנן.

יום הכיפורים

61% מהיהודים בארץ יצומו בצורה מלאה ביום הכיפורים הבא עלינו לטובה – פי שלושה משיעורם של הדתיים באוכלוסיה – כולל 85% מהמסורתיים ומחצית מן החילוניים. סקר ynet מצא, כי 82% מהצמים עושים זאת מטעמי דת ומסורת. 51% יבואו לבית הכנסת, 77% יבקשו סליחה מאלוקים או מבני אדם.
תוסיפו לזה את הסגירה המוחלטת של כל העסקים בארץ, את ההימנעות של ספורטאים ישראלים בחו"ל מהשתתפות בתחרויות, את השבתון המלא של כלי הרכב – והנה לנו יום דתי, המצליח לאחד סביבו רוב מוחלט של היהודים בישראל.
גמר חתימה טובה

ישיבת עץ חיים

נתקלתי במקרה בלוח שנה קטן שהוציאה ישיבת "עץ חיים" בירושלים. הישיבה הזאת הוקמה ביישוב הישן של העיר העתיקה, בחצר ר' יהודה החסיד. שנים רבות שכנה במבנה מקסים ברחוב יפו בירושלים, כעת היא בשכונת שמואל הנביא ועומדת לבנות מבני קבע חדשים.
אם למישהו יש ספק בדבר השתייכותה המגזרית, הוא נעלם מיד כאשר מסתכלים על הלוח: הכריכה מעוטרת בתמונה של הבניין ברחוב יפו, ובחזיתו – עשרות רבנים ואברכים לבושי שחורים ומאות ילדים בחולצות לבנות וכיפות שחורות. לאמר: ישיבה חרדית לכל דבר.
בסוף הלוח מובאות המלצות שקיבלה הישיבה לאורך שנותיה, וכאן מצפה הפתעה ראשונה. לצד דבריהם של חשובי הרבנים החרדים, כגון ר' חיים יוסף זוננפלד, ר' אהרון קוטלר, ר' אברהם מרדכי אלתר מגור ור' יצחק בלזר – מובאת (בעמוד הראשון!) ברכתו של הרב אברהם יצחק קוק. הפתעות נוספות מצפות בתוך הלוח: הוא מציין את יום הזיכרון לשואה ולגבורה, את יום הזיכרון לחללי צה"ל ואת יום העצמאות.
זה אומר, שהישיבה מכבדת את הימים הממלכתיים ביותר בישראל. זה אומר, שהיא אינה חוששת שתורמיה יתרגזו ושהתרומות ייפגעו. זה אומר, שגם בליבו של המגזר החרדי יש תנועה – איטית, אך ברורה – לעבר ההוויה הישראלית, לעבר חיים של שיתוף ואחווה.

תאריך:  17/09/2010   |   עודכן:  17/09/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נקודות זכות
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
אם כבר בדף יומי עסקינן
משה ר  |  5/10/10 09:39
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם (פריצי) פריד
מוזיאון ירושלמי    מוסדות גמ"ח לעת צרה, עליה ציונית    שופט מקורי
מרדכי קידר
בנאום בר-אילן הכרזתי על הסכמתי להקמת מדינה פלשתינית בתנאי שזו תהיה מפורזת מנשק, וכבר אז ידעתי כי מדינה פלשתינית לא תהיה מפורזת, כי ויתור על נשק מנוגד לכללי הטבע המזרח תיכוני, ולמרות זאת ציינתי זאת כתנאי להקמתה. היה בכך משום הולכת שולל עצמית, ואולי גם של חלק משומעי בארץ ובחו"ל
יוסף אורן
אין להשתומם שהתאגיד של מדינות ערב, הנודע בשם "הליגה הערבית", מתנגד לחזונה של הציונות ויעשה הכל כדי לתת תוקף לתוצאות הפלישה של צלאח א-דין ושל לוחמיו אל ארצו של עם ישראל    אך מתמיהה ביותר התופעה המקבילה, שמקרב צאצאיו של אברהם אבינו התגבש מחנה של פורשים מהציונות, הכנעניים, הפועל מבית להערים מכשולים על ההגשמה המלאה של החזון
מוטי היינריך
איום התחרות הפוטנציאלית מרחף תמיד מעל לראשו של המונופול הפרטי, ועל כן עליו להיזהר בתמחור מוצריו. במשך הזמן, מכרסמים כוחות השוק גם במונופול פרטי. בעוד שהמונופול הפרטי קידם את האנושות בצעדי ענק, הרי שהמונופול הממשלתי של חברת החשמל הוא אחד הבלמים לעלייה ברמת החיים בישראל
מתי דוד
מול השאיפה למיצוי של אידיאולוגיה רצויה ומושלמת, קיימת תמיד הריאלייה המצויה והמתפשרת    מנהיגות של כל מפלגה אחראית, ריאלית, ולא פנאטית, רשאית ואף מחוייבת לעתים לשנות עמדות
רשימות נוספות
ישראל לובשת קדושה  /  עידן יוסף
סגר כללי על יהודה ושומרון ליום הכיפורים  /  איציק וולף
ערב יום כיפור בנתב"ג   /  ליזה דביר
על חטאים שחטאנו  /  נסים ישעיהו
אין (פונקציונאליות ל)אלוהים; יש אלוהים  /  אברהם בן-עזרא
צום קל - עניין של פרספקטיבה  /  ליאת פיטקובסקי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il