X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יש מי שמנסים להערים על מעסיקים פוטנציאליים לגבי גילם. זו טעות. אם וכאשר יישאלו בשלב כלשהו לגילם - סביר להניח שכך יהיה - לא יוכלו להתחמק מהתשובה. כאשר אדם מסתיר את גילו הוא מסגיר את... גילו. מה יש לו להסתיר, עובדת חיים בסיסית?
▪  ▪  ▪
הגיל - עובדת חיים [צילום אילוסטרציה: האגודה למלחמה בסרטן]

בשנים האחרונות הגעתי למסקנה פשוטה ומתבקשת (יש שיגדירו אותה כעגומה, אבל לטעמי ולתחושתי היא מסקנה מרגיעה ואף - תתפלאו – מעודדת): הגיל הוא מחסום. בלתי עביר? תלוי. לא בהכרח. רגע, תלוי איזה גיל.
באחרונה אני שומע יותר ויותר ממספר רב והולך של אנשים – צעירים למדי – שהם חשים עצמם מיותרים ולא מבוקשים אף שהם רק בשנות הארבעים המוקדמות לחייהם. הם פונים אל מעסיקים ומציעים להם את כישוריהם המקצועיים אבל לא נענים כלל או – האם זה רע יותר? – נענים בשלילה. זה המצב.
אני זוכר משפט יפה שאמר מישהו שאני לא זוכר את שמו (לא מן הנמנע שזה היה חכם סיני עתיק) - "גם המיותרים נחוצים תמיד". יש אמת קרה, נכונה, כמעטי מכמירת לב בדיוקה, מרה ואכזרית עד כאב, במשפט הסופני הזה. נחוצים? למי? מן הסתם ליקיריהם. אולי.
צריך ואפשר להתרגל למצב, שבו שוק העבודה פולט ואינו קולט אנשים מבוגרים. אפשר וצריך לשאול, מה זה מבוגרים? ארבעים? חמישים? אולי אפילו שלושים? רבים שניסו להתקבל לעבודה כלשהי והתאכזבו יודעים, כי אחת הסיבות העיקריות (אולי, לא אחת, היחידה) לפסילתם על הסף כאשר שלחו למעסיקים פוטנציאליים את קורות חייהם המרשימים, עתירי התארים, המעש והניסיון התעסוקתי היא - גילם. רק הגיל היה בעוכריהם. מכל בחינה והיבט אחרים הם היו ועודם מועמדים מצוינים, ראויים. זה עצוב? זה מרגיז? זה מקומם? לא יודע. זה המצב.
יש מי שמנסים להערים על מעסיקים פוטנציאליים בהסתר מכוון או, באי-גילוי, אגבי לכאורה, של גילם. זו טעות. אם וכאשר יישאלו בשלב כלשהו לגילם – סביר להניח שכך יהיה - לא יוכלו להתחמק מהתשובה. כאשר אדם מסתיר את גילו הוא מסגיר את... גילו. מה יש לו להסתיר, עובדת חיים בסיסית?
יש לא מעט עבודות שהגיל בהן אינו רלוונטי כלל ועיקר לביצוען ולכן סוגיית הגיל אינה עולה כלל, אף לא כשאלה, בשיח שבין מעסיק ובין מועמד להיות מועסק על ידו. אשרי מי שזה מצבם.
כאשר אדם צעיר נדחה בשל גילו הוא חש תמיהה וכעס, עלבון. הוא מתקומם על חוסר הצדק המשווע, על עוול שנגרם לו, לתחושתו. אני מבוגר? הוא תוהה בינו לבינו, שואל עצמו לדעת האם הוא חי בעולם הזה, השייך לצעירים, במירכאות או בלעדיהן. אני, שכוחי במותניי? אני, שהאופק התעסוקתי שלי יכול להיאמד עוד בלא מעט שנים? האם כבר נס ליחי? והלא יש לי עוד כל-כך הרבה מה לתת, לאן לשאוף, מה לעשות, מה לחלום, מטרות להשיגן, פסגות לכבוש אותן, אופקים להגיע אליהם. מה, כבר, כה מהר, כך גומרים לי את הסוס כאשר משהו בתוך תוכי עדיין שועט מהר וחזק ורחוק?
לפעמים, זה עשוי לקרות חודשים אחדים לאחר שאני מבצע עבורם עבודה כלשהי, עולה שאלת הגיל שלי. כשאני מגלה להם, הם נדהמים. לא, הם אומרים. אתה עובד עלינו. אתה נשמע הרבה יותר צעיר (רבים מהם לא ראו אותי מעודם...). אף לא אחד מהם לא חשב להפסיק להעסיק אותי לאחר שנוכח בגילי. הגיל, כבר אמרתי, לא רלוונטי. לא בעבודה שפלוני-אלמוני שכר את שירותיי לבצעה.
יש לי חברים, צעירים ממני בכמה וכמה שנים. אני שומע מהם קינה על היותם מיותרים, לא נחוצים. עובדה. לא מקבלים אותם למקומות עבודה. הם שולחים קורות חיים. הם מתאימים בהחלט מבחינת הכישורים. הם זמינים, נגישים, ניידים. אין להם בעיה לעבוד שעות רבות וארוכות, ככל שיידרשו – אם וכאשר. ובכל זאת, הם בבית. הם חשים מיותרים.
הם רוצים לעבוד. הם חייבים לעבוד. הם חרוצים. אבל מעסיקים פוסחים עליהם, מי בהסבר דחוק ומי בתירוץ שקוף, מי בקריצה ומי בהתעלמות. מחסום הגיל כובל ומגביל. מה אפשר לעשות כדי להסיר אותו או לעקוף אותו? אילו הייתה לי תשובה, הייתה לכולם עבודה.

תאריך:  19/09/2010   |   עודכן:  20/09/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מחסום הגיל
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
אוי, הנושא הכאוב מוכר עד כאב.
דבורה לוי  |  20/09/10 11:19
2
לבי לבי עליכם
מועסק על גילי  |  20/09/10 13:01
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ענבל בר-און
השופט יצחק עמית הורה לעירית ירושלים לתקצב את הקהילה הגאה וקבע כי התבחינים שנוצרו לתקצוב קבוצות הכשיל מראש קהילה זו    לפני כשנה הורה לשחרר קטין מאשפוז כפוי    על 'הקול האחר' במשפט
דודו אלהרר
יובל דרור ביקש ביקורת? יובל דרור יקבל ביקורת!    התוצאה: אנחנו חיים באותו מקום, אך על פלנטות נפרדות ומנוגדות
אורי גנני
המערכת תגן על מתקניו המצויים בים וגם תזכה אותו במטרה ציונית ראויה לשמה: הגנה על המדינה    מכתב גלוי ליצחק תשובה
צבי גיל
הבעיה העיקרית של השידור הציבורי היא בעיה קונסטיטוציונית, בעיקר של עצמו, וגם לא ברור מה המסר שלו    מסרים מדיון שנערך במכון הישראלי לדמוקרטיה בשיתוף רשות השידור
עדי שטרנברג
37 שנים אחרי מלחמת יום הכיפורים יש לבחון את מוכנות הממשלה, הצבא והחברה להיארעות מלחמה שנייה בנוסח יום כיפור
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il