X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
פרשת הוצאת הרומן "תל קוצים", מאת ניצול השואה והקיבוצניק לשעבר אוטו ברנרד קראוס, לוותה בקוצים דוקרים בתחת של ההוצאה ושל התנועה הקיבוצית ספר עוקץ, דוקרני והומוריסטי על קיבוץ שאוחז בו שיגעון גידול החזירים
▪  ▪  ▪
שיגעון גידול החזירים בקיבוץ [צילום: AP]
כריכת הספר "תל קוצים" מאת א.ב. קראוס

"תל קוצים" של אוטו קראוס היה בחזקת קוץ ממאיר בתחת התנועה הקיבוצית. מישהו אפילו סיפר לי שעד כדי כך ההוצאה הייתה להוטה לגנזו, שהוצע לאוטו לעבוד שם בעריכה ובתרגום! הוצע לו לקבל סיוע לכתיבתו, אם רק ימשוך את כתב היד חזרה. וגם יותר מכך, אם יתחייב שלא לפרסם את הספר כלל!

ספק אם יש מניין קוראים בתנועה הקיבוצית, ששמעו אי-פעם את השם אוטו קראוס. וספק אם יש חצי מניין קוראים שקראו את ספרו "תל קוצים", תרגמה מצ'כית דורית גינת, שיצא בהוצאת ירון גולן בשנת 1998. הרומן הסאטירי החריף "תל קוצים" היה מלא קוצים בתחת של התנועה הקיבוצית ובעיקר בתחת של הממסד הספרותי שלה. אבל יש בוודאי כמה מניינים של תלמידיו בכפר הנוער "הדסים", שזוכרים אותו היטב. ואולי דווקא הם, אותם בוגרי "הדסים" שחיבבו את המורה לאנגלית 'הנצחי' שלהם, אולי הם גם זכו לעיין ברומן הנשכח "תל קוצים".
אוטו ברנרד קראוס, יליד פראג 1921, הלך לעולמו בארץ בשנת 2000. הוא היה סופר ומורה, מתרגם ואיש בעל הומור בלתי נדלה. הומור צ'כי במיטבו, שאיפשר לו לשרוד את מחנה המוות באושוויץ, ואיפשר לו גם ללגלג על הקיבוץ. הוא היה בין המורים בגטו טרזיינשטאט ואחר-כך דמות תרבותית מובילה ב'מחנה המשפחות' באושוויץ. וכשהגיע ארצה הייתה דרכו הקצרה והישרה, אל הקיבוץ הגדול בעמק חפר, גבעת חיים, שפתח שעריו לעולים ולניצולים מצ'כוסלובקיה. הוא ניסה לאחוז בכל הקצוות: להיות חקלאי וחבר קיבוץ פעיל, להיות מורה לאנגלית, שהייתה שפתו השנייה, ולכתוב את ספריו המעטים. וכשהגיע ארצה בסוף שנות הארבעים, כבר היה איתו ספרו הראשון, "אדמה ללא אלוהים", ספר קשה על אושוויץ, שיצא בשנת 1954, בהוצאת הבית שלו, 'הוצאת הקיבוץ המאוחד'.
אני זוכר אותו היטב: קיץ וחורף, שרב או מבול, הוא היה חוצה את הביצה הקטנה שבין גבעת חיים למוסד החינוכי 'מעיין' שבעין החורש. הוא לימד אותנו אנגלית. במסירות, בידיעה, באהבה ובהרגשת שליחות. וקיבל מאיתנו בתמורה גסות רוח, כפיות טובה וכפיות תודה, ובטלנות משוועת. היינו תלמידים עצלים ומפונקים, ואני בטוח היום שלא היינו ראויים למורינו. אני זוכר את מורי ורבי חנוך ברטוב, סופר מתחיל אך מתפרסם, שהיה חבר קיבוצנו אז, מנסה לעזור לאוטו קראוס בפילוס דרכו אל העולם הספרותי. אני זוכר את הפליאה שהתפלאתי, כשמצאתי את ספרו הראשון בספריית 'מעיין'. היה לי קשה לאחד בין דמות המורה המסור שהיה, לבין אותה מידת בוהמיות ההכרחית, כדי להיחשב סופר...
ואחר-כך הכל השתבש. הוא עזב את הקיבוץ, הוא תקע עוגן במוסד "הדסים". הקשרים הרופפים נותקו, לא התראינו כבר. ידעתי שהחלילן והמנצח עמוס מלר ז"ל, בן כיתתי, שנאחז אף הוא ב"הדסים", היה היחיד מבינינו שהמשיך בקשרים עם אוטו קראוס. וכשנפל לידי, לפני כמה שנים, ספרו "תל קוצים", ואני התפקעתי מצחוק בקריאתו, שבתי לחפש את עקבותיו. הוא כבר נפטר אז ודיברתי עם אלמנתו. מסתבר שפרשת הוצאתו לאור של הרומן הסאטירי הזה הייתה מלאה בקוצים דוקרים בתחת של ההוצאה ושל תנועתו הקיבוצית. הרומן מביא תמונה סאטירית ביקורתית אך מלאת הומור, על קיבוץ שלם שאוחז בו שיגעון גידול החזירים. הוא מלא עקיצות ודקירות, כיד ההומור הצ'כי הידוע. אבל הומור לחוד וצנזורה ספרותית לחוד.
הספר לא מצא חן בעיני חברי הקיבוץ המעטים שקראוהו. "תל קוצים" מסופר בגוף ראשון, ב-14 פרקים, בראשם מפורטים העניינים המרכזיים בשורה-שורתיים. זוהי סאטירה הומוריסטית חריפה על חיי קיבוץ. דמויות ססגוניות מוצגות מצידן הנלעג. והוא מציג את חיי הקיבוץ באור סאטירי אך רגשני. פולמוס קשה, האם לגדל חזירים בקיבוץ או לא - הוא עיקר העלילה וחוט השדרה שלה. "תל קוצים" הוא רומן קיבוץ במלוא משמעות המילה. העלילה כולה מתרחשת בקיבוץ, רוב הדמויות המוזכרות הן חברי קיבוץ, והעיקר: חיי הקיבוץ בייחודם הם הנושא היחידי. חיי הקיבוץ אינם גן שושנים, החברים דוקרים זה את זה ללא הרף, אך מאוחדים באהבה גדולה אל הקיבוץ.
הספר מאוד לא מצא חן בעיני העורכים של 'הוצאת הקיבוץ המאוחד'. הספר מאוד-מאוד לא מצא חן בעיני העורך הראשי הכל-יכול של ההוצאה. על-פי סיפורה של האלמנה, שהוספתי לו עדויות מכאן ומשם, התפתחה סביב צנזור הספר פרשה שוויקית ממש! פיתויים ואזהרות, קירובים וריחוקים, שיחודים והכחשות, מתק שפתיים ותקיעות קוצים בתחת. ואם יבוא יום ויונח לי מלחצי ההווה, אפשר שאתפנה לספר על כך באריכות. בקיצור, "תל קוצים" של אוטו קראוס היה בחזקת קוץ ממאיר בתחת התנועה הקיבוצית. מישהו אפילו סיפר לי שעד כדי כך ההוצאה הייתה להוטה לגנזו, שהוצע לאוטו לעבוד שם בעריכה ובתרגום! הוצע לו לקבל סיוע לכתיבתו, אם רק ימשוך את כתב היד חזרה. וגם יותר מכך, אם יתחייב שלא לפרסם את הספר כלל!
הנה הכפפה שאני זורק כאן לכל חוקרי הצנזורה בתולדות התנועה הקיבוצית: האם ידעתם על פרשת "תל קוצים" של אוטו קראוס? אומנם התנועה הקיבוצית חוגגת השנה את חגיגות ה-100 ליסודה, אך לא צריך להשכיח סיפורי צנזורה לא ראויים כמו זה. אדרבה, שיקום חוקר מחוקרי התרבות הקיבוצית, וישפוך אור על הפרשה המביכה. הספר יצא לבסוף, אצל מו"ל פרטי ובאיחור. אוטו לא נכנע למסע הפיתויים והשיחודים, וחי לו את חייו הצנועים כמורה לאנגלית מיתולוגי ב"הדסים". ורק מעטים מכירים את פרשת "תל הקוצים" בביוגרפיה של ניצול שואה אמיץ זה, ששרד את אושוויץ, אך לא הורשה ללגלג על התנועה הקיבוצית.

תאריך:  20/09/2010   |   עודכן:  21/10/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יאיר דקל
אתמול פתחתי את הטלוויזיה ובערוץ 10 הראו לי שזה השוק. התמימים משלמים לחברות העושק את מחיר התמימות    מי שבודק מחירים - יוצא נשכר
מתי דוד
אין כפרה לעבירה ביטחונית חמורה בפרשת ענת קם    החושף את סודות המדינה הוא עבריין הראוי לעונש ולא לכפרה    קמים על קם
איתן קלינסקי
החולות הם נכס סביבתי ולא רכושו הפרטי של זכיין זה או אחר    יש למנוע את הטבח בפנינת הטבע הנדירה שבסמוך לקיבוץ סמר
חננאל ובר
"עכו"ם שעסק בתורה - חייב מיתה" - חוזרים לסאגת "תורת המלך"?    אני ממליץ כי הרב שכתב את הדברים הקיצוניים הללו ייחקר במחלקת היהודים בשב"כ במיידיות!
ד"ר יאיר אלדן
בניגוד לטענה המקובלת, לפיה לא ניתן לזהות כוונה מובהקת מאחורי עריכתן של מסכתות המשנה, מבקש ד"ר יאיר אלדן להתייחס אליהן כאל סיפורים שלמים, שביקשו לעסוק בדילמות הגדולות של תקופתן    בין השאר, "הקריאה הגדולה" שהוא מציע מלמדת אותנו שמסכת סוטה נסובה בכלל על משיחיות, ומאחורי מסכת תענית עומדת ההתמודדות עם שתיקת האל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il