"האיסלאם - דת של אהבה ושלום. על הרע - יש לגמול בטוב". משפטים שוחרי טוב אלה כתובים על שלטי ענק המתנוססים על קירות מסגד העדה האחמדית שעל הכרמל.
מדובר במסגד מרשים השוכן בלב שכונה פסטורלית ושקטה, אולם מאחורי החזות השלווה מסתתר פחד גדול: חשש לגורל האחים האחמדים שגרים בתחומי הרשות הפלשתינית, הנרדפים בידי מוסלמים מתונים הרבה פחות. "האחים שלנו חווים שם מצב של אינקוויזיציה חדשה, וזה עלול להגיע לרציחות של ממש", אומר מוחמד שריף, ראש העדה האחמדית בישראל. "קיצונים דתיים הכו אותי במקל בכל חלקי גופי, ואיימו שיהרגו אותי", אומר מוחמד ג'עברי, תושב חברון.
הכת האחמדית איננה פלג אזוטרי באיסלאם, אלא מונה עשרות מיליוני מאמינים החיים ב-170 מדינות, רובם בדרום-מזרח אסיה ובמערב אפריקה. מרכזה העולמי של הכת שוכן בלונדון. בישראל, בני הכת מרוכזים בשכונת כבאביר שבחיפה ומונים כאלפיים נפש. "אנחנו המוסלמים האמיתיים", אומר מוחמד שריף. "אנחנו מאמינים בכך שהקוראן אוסר נקיטת צעדים של אלימות וכפייה ויודעים שאין קריאה לשימוש בחרב באיסלאם".
הכת האיסלאמית האחמדית נוסדה בשנת 1889 בעיירה קאדיאן שבהודו. מייסדה, מירזא ע'ולאם אחמד, טען שהוא הנביא המתקן המובטח שחסידי דתות שונות ציפו להופעתו תחת שמות ותארים רבים. על-פי כתבי הכת, ההינדים ציפו לקרישנה, היהודים והנוצרים ציפו למשיח, הבודהיסטים חיכו לבודהה, והמוסלמים חיכו למהדי ולמשיח. "תחת הנחיה אלוהית, הביא
כבוד המייסד את בשורת הופעתו כנביא מתקן אחד ויחיד המייצג את כל האישים המובטחים הנ"ל, שמשימתו הייתה להכניס את האנושות כולה תחת כנפיה של דת אחת ואמונה אחת", נכתב בספרי הכת. "כל זאת, בכפיפות לנביא המקודש של האיסלאם, כבוד הנביא מוחמד, עליו תשכון שלוותו של אללה וברכותיו".
מנהיג האחמדים בישראל, מוחמד שריף, אומר שהכת שבה הוא חבר מציגה את הפנים האמיתיות של האיסלאם. "אנחנו מאמינים באיסלאם כדרך חיים אוניברסלית, איסלאם סובלני, ידידותי, רציונלי, איסלאם הקורא לאהבת הבריות וכבוד הזולת, איסלאם המתווה יחסי אדם-אדם ויחסי אדם-בורא עולם". שריף מתאר את "האיסלאם האמיתי" כדת של מוסר, ערכים ומעלות שמספקת לאדם כלים "להתקדמות ועלייה בדרגות מוסר ורוח עילאיות". ואכן, בעקרונות הכת אפשר למצוא ערכים כמו יחסים שוויוניים בין בעל ואישה, יחסים הוגנים בין עובד ומעביד ואחווה ורעות בין שכנים.
הכת האחמדית יוצאת בגלוי נגד תפיסת האיסלאם כדת מיליטנטית הדוגלת באלימות ובמלחמות. "הפרשנות שהפכה את הדת למקור של שנאה ואיבה במקום שתהווה מקור של שמחה ואהבה, היא עיוות וסילוף האמת", אומר מנהיג ה'סניף' הישראלי. "המייסד שלנו בא לתקן את המצב הזה, שהפך את הדת לסגנון חדש של עבודה זרה ועבודת אלילים, ואת הפרשנות שלה לאבן נגף בין דתות ועמים. הוא דיבר אל המוסלמים ואמר להם שהטענה שהאיסלאם מתיר את השימוש בחרב להפצת הדת היא מחפירה וחסרת כל יסוד".
ואכן, בעקרונות הכת מודגש שבקוראן לא מופיעה כלל המילה 'סיף', שפירושה חרב. ואשר למילה 'ג'יהאד', האחמדים אומרים שפירוש המילה אינו מלחמה אלא מאמץ עליון או השתדלות לקיים את הלימוד והמצוות. "המילה 'קוראן' באה מהמילה 'לקרוא'", אומר שריף. "הכוונה היא לצורך של המאמין לקרוא אל אלוהיו. כתוב בקוראן 'קרא את דרך ריבונך בחוכמה ובזהירות עדינה ובדרך הטובה ביותר'. בדת שלנו אין כפייה או אונס. מי שרוצה להאמין, יכול להאמין. מי שרוצה להיות כופר, מותר לו להיות כזה".
שריף מודע לכך שהמציאות כיום שונה מאוד מפרשנות זו. "כיוון שהפולחן הפך למטרה, האבן הפכה להיות קדושה יותר מהאדם. היום שולחים אנשים למות בגלל קדושה של אבנים. הנביא מוחמד אמר על הכעבה (האבן השחורה במכה, המקום הקדוש ביותר למוסלמים. א"כ) - 'עדיף לי שתיהרס האבן, מאשר שתישפך טיפת דם אחת'".
עד לפני זמן לא רב נהנו תושביה האחמדים של חיפה מחיים שלווים ורגועים. מדובר בכת מלוכדת המעורה היטב בחיים בעיר, שבה הם נמצאים עוד משנת 1928. "בישראל מדובר בקבוצה מאוד קטנה, שרוב רובם של מאמיניה גרים בחיפה", אומר ראש עיריית חיפה לשעבר,
עמרם מצנע. "הם התחילו למעשה את מגוריהם כאן במה שהיה כפר חקלאי באמצע שום-מקום בכרמל הנטוש של פעם. כאשר הכרמל התפתח, הכפר הפך לשכונה בעיר". לדברי מצנע "מדובר באנשים מאוד סובלניים וחברתיים. אין שם התלהמות או אלימות או תחושה של לכבוש את כל העולם. הם אינם מטיפים ואינם מנסים להעביר אנשים על דתם. הם קשורים בטבורם לחיפה ולחברה ואינם בונים סביבם חומות".