X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ביקורת למחזה "שש דמויות מחפשות מחבר" בתיאטרון גשר מחזה שהוא הזיה המתרחשת בעיניו של הצופה בשוליים: חיי כלב
▪  ▪  ▪
יבגני אריה, ישראל דמידוב ומשה איבגי [צילום: שוש מיימון/פלאש 90]
"שש נפשות מחפשות מחבר" מאת לואיג'י פירנדלו

בתיאטרון גשר מציגים את המחזה "שש דמויות מחפשות מחבר" - מחזה קלאסי מאת לואיג'י פירנדלו, חתן פרס נובל מסיציליה. המחזה תורגם במקורו כ"שש נפשות מחפשות מחבר" מאת לואיג'י פירנדלו ואילו רועי חן, שעיבד את המחזה לגירסה חדשה, קרא לו "שש דמויות מחפשות מחבר" והסביר כי ביקש להבחין בין התרגום המקורי ובין העיבוד החופשי שעשה למחזה. "אני אוהב את פירנדלו, כי הדמויות שלו משקרות. הן משקרות זו לזו, לעצמן, וגם לי", הסביר המעבד.
ימים אחדים לפני ההצגה, מצאתי בספרייה עותק בלוי ודהוי של החוברת המקורית של "שש נפשות מחפשות מחבר", שנכתב ב-1921 ויצא לאור בעברית ב-1984 בהוצאת "ספריית התיאטרון" של בית צבי בתרגומה של עדה בן נחום. קראתי בעניין רב את המחזה, למרות שסטודנטית למשחק או במאי של להקת חובבים סימנו משפטים בצהוב וכחול ומחקו בעיפרון פסקאות שלמות. במחזה מעמיד פירנדלו, חתן פרס נובל לספרות, זה מול זה - את ה"מציאות" (דמויות, המחפשות מחבר שיכתוב את הסיפור שלהן) ואת ה"תיאטרון" (במאי ושחקנים).
ציפיתי לראות את המחזה בתיאטרון גשר - על במה, תפאורה ושחקנים שמביעים את המחזה. זאת, לעומת קריאת מחזה "יבש" שבו הוראות בימוי קרות, כמו "מנהל הבמה מוחא כפיים כדי לקרוא להם לסדר" או "הבמאי מתבונן בשעונו" ו"הלחשן חוזר שוב לקריאתו". נכון, הדמיון שלי, הקורא, אמור להשלים את הרפליקות של השחקנים, אבל המופע על הבמה - עדיף עשרת מונים.
כשהחלה ההצגה בתיאטרון גשר ביפו, לא הכרתי בתחילה את הסיפור. רועי חן הפך את הסדר, הוסיף רפליקות קצרות ומשעשעות והוסיף חיים למחזה הקלאסי. מי שהתעלה על עצמו היה הבמאי (ומייסד התיאטרון) יבגני אריה, שהצטיין בעבר בבימוי מחזות עם "רעש וצלצולים" והפעם נראה כמשתעשע ב"שחקנים" וב"דמויות". כמו עשו המעבד והבמאי יד אחת כדי להפוך את המחזה הרציני, הפילוסופי משהו, לשעשועון. לא שעשועון קל וחביב, אלא מחזה שאינו מניח לנו, הצופים, להיתקע ברעיונות מופשטים. הוא מצחיק, מבדר ומשעשע, וזה מבלי לאבד את הרעיונות של פירנדלו. נראה לי כהישג לתיאטרון גשר.
הסיפור של "שש נפשות מחפשות מחבר" יוצא דופן: בתיאטרון נערכת חזרה למחזה חדש. לפתע מתפרצת אל הבמה משפחה מוזרה - אב, אם, ארבעה ילדים וגם מאדאם פּאצֶ'ה בעלת חנות בגדים, שהיא גם בית בושת. הדמויות מחפשות מחבר שיכתוב את סיפורן, כדי שישמש כמחזה בתיאטרון. הסיפור: האב גירש את אשתו כאשר בגדה בו עם מזכירו. המזכיר מת והמשפחה התדרדרה לעוני. האב חזר ולקח את אשתו לשעבר ואת ילדיו וילדי המאהב. האב הולך למאדאם פאצ'ה, כי הוא מחפש זונה ובחדר האחורי של החנות הוא שוכב עם בתו החורגת. כך, בקצרה. כאשר ה"במאי" מנסה לביים את הסצנה של האב והבת עם ה"שחקנים", צוחקות מהם ה"דמויות", כי התיאטרון איננו דומה למציאות.
פירנדלו המציא "מציאות", שאיננה קיימת, והרכיב עליה "תיאטרון" והותיר אותנו עם התהייה - מהי מציאות אמיתית, כאשר כל אחת מן הדמויות מספרת אותו סיפור בדרך שונה לחלוטין; ואיך התיאטרון מציג את המציאות ומעבד אותה; ואיך הצופה יכול לברור אמת מתוך השקרים והעמדת הפנים של כל אחת מהדמויות.
ישראל דמידוב, ה"במאי", הוא שחקן מן הטובים ביותר שיש בארץ. בתוכנייה גיליתי, שדמידוב, יליד טשקנט, קיבל תואר מהנדס בניין לפני שפנה לתיאטרון. משה איבגי, אבי המשפחה של ה"דמויות", מציג את האמינות דווקא של היישויות הלא-קיימות. ה"בת החורגת", הזונה, נטע שפיגלמן, נחשפת בצורה ששחקניות רבות אינן מסוגלות לה. הברקה של תפקיד - יובל ינאי כ"מאדאם פּאצֶ'ה" הגרוטסקית.
רועי חן הוסיף לי פרשנות מעניינת, שלא ראיתי כשקראתי את המחזה המקורי: "כל המפגש עם הדמויות הוא, למעשה, הזיה המתרחשת במוחו של הקודח של הבמאי".
נראה לי שהמחזה הזה הוא גם הזיה, המתרחשת בעיניו של הצופה.

סופו של כלב

טל בשן, עיתונאית ותיקה, חוזרת למעריב כעורכת מגזין "להיות להורים". פגשתי אותה והיא סיפרה על כלבה המנוח: "כשהזדקן, נהייתי אדם-נחיָה לכלב עיוור".
אורו עיניי.

תאריך:  30/09/2010   |   עודכן:  30/09/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 מעריב
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נפשות או דמויות מחפשות מחבר
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
הצד הנישכח
מד' ליונה עיוורת  |  1/10/10 17:07
 
- פשיסטים ואנטישמים - מה המסקנה?
יאיר דקל  |  27/10/10 13:36
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יורם אטינגר
חובה על רה"מ להפריך את הנחת העבודה של מיטשל, קלינטון, אובמה ואבו מאזן שהוא נוטה להפוך "קווים אדומים" ל"קווים ורודים"
נפתלי רז
חוק כימי: כל עוד נשאר נתניהו עם הקואליציה החומצית שלו, הליברמנית, יישאר הנייר אדום    יוסיף נתניהו את "קדימה" - ישנה נייר הלקמוס את צבעו לכחול
אפרת בוידק עמירן
אפרת בוידק עמירן דנה בשאלה: ביורוקרטיה - תיאום רציונלי במערכת או סיבה אמיתית לחטוף התקף זעם אמוציונלי?
עו"ד משה גולדבלט
אביגדור ליברמן ביצע ספין קלאסי. לכן איני בטוח שהנאום לא היה מתואם ומתוכנן    הוא ניצל את עמדתו ומעמדו החריג לומר כמה אמיתות לא נעימות
ד"ר חיים משגב
הפסילה האוטומטית של אביגדור ליברמן, בידי 'הוגי דיעות', גרפומנים בשכר, אסור לה שתיצלח    כדאי לבחון היטב את תוכנית ליברמן, שמבטיחה השגת היעד האמיתי: שתי מדינות לאום לשני עמים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il