X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
השיכור כרוצח לא זכור לי מן התנ"ך הוא מוכר לכולנו מן החיים, מכל מהדורת חדשות של מוצאי שבת ושל שאר ימות השבוע
▪  ▪  ▪
חטא היין קשור לעריות ולזנות [צילום אילוסטרציה: פלאש 90]
"ויחל נח איש האדמה ויטע כרם. וישת מן היין וישכר ויתגל בתוך אהלה. וירא חם אבי כנען את ערות אביו... ויקץ מיינו וידע את אשר עשה לו בנו הקטן (רש"י: יש מרבותינו אומרים סרסו וי"א רבעו). ויאמר: ארור כנען, עבד עבדים יהיה לאחיו" [ט', י"ט-כ"ה]

"ותאמר הבכירה אל הצעירה: אבינו (לוט) זקן... לכה נשקה את אבינו יין ונשכבה עמו... ולא ידע בשכבה ובקומה. ויהי ממחרת... ותשקינה גם בלילה ההוא את אביהן יין ולא ידע בשכבה ובקומה" [י"ט, ל"א-ל"ו]

היין מזוהה עם 'תשמישי קדושה'; יין לנסכים במקדש, לקידוש, לנישואין ולברכה ("ומלכי צדק הוציא לחם ויין"; יד,יח). היין הוא גם סמל השמחה החיובית - "ויין ישמח לבב אנוש" (תהלים קד,טו), ומנוחה תפנוקית - "איש תחת גפנו" (מל"א ה,ה); "כיבס ביין לבושו" (בראשית מט,יא) ועוד רבים. וכמו דברים רבים בעולמנו אור וחושך משמשים בהם בערבוביה, והכל תלוי בכיוון המשיכה של האדם. כך היין יכול להיות גם אם-כל-חטאת; "אל תהי בסובאי יין" (משלי כג,כ); "עטרת גאות שיכורי אפרים הלומי יין" (ישעיה כח,א) ופסוקים רבים-רבים נוספים.
יין ועריות - נח ולוט
דומה כי בתנ"ך (תמיד? בדרך כלל?) חטא היין קשור לעריות ולזנות. שתי הפרשיות שצוטטו בראש המדור, שכרותו של נח ושכרותו של לוט, קשורות לתחום זה. אגב, היין הראשון בתנ"ך מופיע בפרשתנו, לדראון. המופע השני, בשבוע הבא, לברכה (מלכי צדק), ובעוד שבועיים שוב לחטא לוט ובנותיו. הזיקה בין יין להוללות ולהפקרות בתחום התאווה ברורה ואיננה זקוקה להסבר. 'דפיקת ראש' באלכוהול משחררת מעצורים מוסריים ומעודדת פורקן טומאתי ותועבתי. וכבר אמרו חז"ל "הרואה סוטה בקלקולה יזיר עצמו מן היין" (ברכות סג,א).
והנה דומה כי בשני הסיפורים הללו, נח ולוט, התורה 'עוברת לסדר היום', ללא קצף רציני בפסוקים על שהזמינו עצמם למצבי שכרות שתוצאתם עריות וזנות. דומה כי יש כלפיהם, בפשוטי הפסוקים, מעין יחס של סלחנות ו'חזרה לסדר היום' למרות התוצאות החמורות. כביכול שומעים אנו מבעד לתיאור התורה מעין כניעה בדיעבד לטענה הקלסית של כל שיכורי העולם: 'אי שפיות זמנית'.
אכן, בתורה שבעל-פה מתחו חז"ל בקורת כלפיהם, ולא הרי זה כהרי זה. נח שתה יין מרצון, "וישכר": "אמר לו הקב"ה לנח: לא היה לך ללמוד מאדם הראשון, שלא גרם לו אלא יין. כמאן דאמר אותו אילן שאכל ממנו אדם הראשון גפן היה" (סנהדרין ע,א). ללוט לעומתו מזגו סמי-אונס ביינו. אשמתו היא לא בהשתכרותו אלא בסיבובי החשבון האלקי להכשלתו כעונש 'מידה כנגד מידה': "הנה נא לי שתי בנות - בנוהג שבעולם אדם מוסר עצמו ליהרג על בנותיו ועל אשתו, והורג או נהרג. וזה מוסר בנותיו להתעולל בהם. א"ל הקב"ה חייך לעצמך את משמרן" (תנחומא וירא יב).
עד כאן דברי תורה. ונעבור לחיים...
סם המוות ביין
השיכור כרוצח לא זכור לי מן התנ"ך. הוא מוכר לכולנו מן החיים, מכל מהדורת חדשות של מוצאי שבת ושל שאר ימות השבוע. השתוי האוחז בהגה הוא רוצח, רוצח, רוצח! ושום טענת אנוס אסור לה שתפטור אותו או תעמוד לו להקלת עונשו. השיכור - והשיכורה - רוצחים ושופכי דם נקיים של עוברי אורח ודרך תמימים. לאחרונה אף 'התבשרנו' על רצח ילדים זוועתי, בזריקה מחלון, תחת השפעה אלכוהול, ה' ירחם!
ואם בסיפורי התנ"ך מעשי העריות היו 'בתוך המשפחה', כיום גם קורבנות האונס חורגות מן 'הסביבה הטבעית' של המתהוללים ביינם ובמסבאותיהם. הנפגעות הן לעתים רבות עוברות אורח ודרך תמימות (תזכורת: מאבטח הרמטכ"ל); "כי כאשר יקום איש על רעהו ורצחו נפש כן הדבר הזה" (דברים כב,כו).
האיזכור התנ"כי העולה בראשי הוא חיוב מיתה לבן סורר ומורה "על שם סופו. הגיעה תורה לסוף דעתו; סוף שמכלה ממון אביו ומבקש לימודו ואינו מוצא, ועומד בפרשת דרכים ומלסטם את הבריות. אמרה תורה ימות זכאי ואל ימות חייב" (רש"י דברים כא,יח, עפ"י סנהדרין עא,א). מימרא הלכתית זו קושרת במהודק בין סביאת אלכוהול לרציחה "בפרשת דרכים". ובעיקר שמענו מסר צלול: עונש הרתעתי מקדים! "על שם סופו".
אני מצפה להשוואת האלכוהול לסמים בשני הכיוונים: (א) הלוחמה בסמים תקח תחת חסותה את המלחמה באלכוהול ובאותה רמה. ולא רק אכיפת חוק אי-ממכר לבני נעורים בשעות מאוחרות. (ב) גורמי החינוך, ובעיקר התרבות, יחדירו עמוק-עמוק כי האלכוהול שוה-ערך לסמים, וחמור ממנו בנזקו לזולת. דומני כי השכרות הפכה כיום להיות גורם משמעותי בשפיכת דם נקיים הרבה מעבר לסמים! הזהרו! רוצחים ורוצחות בסביבה!

נכתב במוצ"ש בראשית.
תאריך:  07/10/2010   |   עודכן:  07/10/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
קשה לי לקבל שהמקום - ארץ ישראל - הוא מקום של אדמת קודש המצדיק מלחמת קודש, אם זה ג'יהאד, אם זה מסעי צלב ואם זה "בדם ואש", או "רק כך", או "להחרים את כל אשר בעיר" או "להרוג מעולל ועד יונק משור ועד שה, מחמור ועד גמל"
מיכל מנין
היום, יום הזיכרון לרחבעם (גנדי) זאבי הי"ד, צריך כל אחד מאיתנו לקחת לעצמו קצת "גנדי"
יצחק מאיר
מגילת העצמאות קובעת כי בתוקף זכותנו ההיסטורית אנו מקימים מדינה יהודית בארץ ישראל "היא מדינת ישראל"    זה לא שם של מדינה - זאת מהותה
נרי אבנרי
ראינו בטלוויזיה את המצלמה משוטטת על הקיר בחדרו של הנער ראמי עארה, שנהרג במרד באוקטובר 2000. התמונות הלשינו על חלומו המדיני: מפת פלשתין הגדולה שבאמצעה רובה קלצ'ניקוב, ופוסטר ענק של הצורר סדאם חוסיין...
מתי דוד
טרור איסלמי גלובלי מול נשיא אמריקני המגיב בנאומי חזון וירטואלי    מי מבין השניים ינצח?    אובמה חייב להתפכח, ומהר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il