X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
תענוגות העברית

שלטון הסגול

בעת האחרונה שומעים בשידור יותר ויותר ניבים ומטבעות לשון הנאמרים "על בערך", כאשר השדרן או הפוליטיקאי המלא בהערצת עצמו מבקש להראות כי לשונו עשירה, ורק חושף בכך את רדידותו
▪  ▪  ▪
שיבוש ניבים בפיהם של שדרנים [צילום: פלאש 90]
בעת האחרונה שומעים בשידור יותר ויותר ניבים ומטבעות לשון הנאמרים "על בערך", כאשר השדרן או מרואיינו הפוליטיקאי המלא בהערצת עצמו מבקש להראות כי לשונו עשירה בניבים, ורק חושף בכך את רדידותו. כך שמענו באחרונה משפטים כמו "מעשי מעידים עלי כאלף מונים" (רוצה לומר כמאה עדים), או "משרד הרווחה עוזר לנו ומשרד התמ"ת מזנב אחריו" (רוצה לומר הולך בעקבותיו).

במהלך חג הסוכות דיברה שדרנית בכירה על כך שהחג מבשר את חילופי העונות ואמרה בחגיגיות: "עכשיו אומרים בבתי הכנסת מֶשיב הרוח ומוריד הגשם".
הצורה הנכונה היא כמובן מַשּיב, מן השורש נשב ולא מן השורש שוב, אך השדרנית מדברת, גם בשידור, בשפתה הרגילה ולא בעברית תקנית. בשפה הרגילה שולט כיום הסגול ואנו שומעים כל העת מֶכּיר, מֶגיש, מֶגיע, מֶציג, המֶטיף האוונגלי טרי ג'ונס - כולם בסגול בהברתם הראשונה. הצורות התקניות מַכּיר, מַגיש, מַטיף וכן הלאה הולכות ונעלמות מן השידור ויוצאות לפנסיה מוקדמת בלוח הפעלים של ברקלי.
שלטון הסגול מתחיל להופיע גם בצורות הנקבה. כך למשל: הילדים שחרב הגירוש מונֶחֶת על צווארם, נבחרת ישראל לא הראֶתה כדורגל מי יודע מה. בדומה לכך שומעים מדי פעם בפעם גם נבהֶלה וכמובן - מֶציגה (התזמורת הסימפונית ירושלים מֶציגה תוכנית חדשה) מֶכּירה (הרשות הפלשתינית אינה מֶכּירה בזכותה של ישראל להתקיים כמדינה יהודית) וכיוצא באלה כבצורות הזכר.
שדרן שאינו סתם מפורסם אלא ממש כוכב-על, מהגה בקביעות סיומת קמוצה בפעלים - מילָא (הקהל מילא את נוקיה), התמלָא, והתבטָא. גם כמה פוליטיקאים בכירים ילידי הארץ מהגים כך, כאילו מעולם לא היו בעברית מילֵא, התמלֵא, והתבטֵא.
בטהובן עליו השלום
תופעה נפוצה אחרת היא הבריחה מן הכ"ף הרפויה לאחר ו"ו החיבור. בתשדיר פרסומת אחד שומעים: כֶּפל מבצעים ו-כֶּפל הנחות. הסיבה לכך היא חששם של השדרנים כי המילה וְכֶפל תישמע וְחֶפל, שהרי בעברית ישראלית איבדנו מזמן את ההבדל שבין הגיית כ"ף רפויה ובין חי"ת. דא עקא שאוזנה של האקדמיה ללשון כרויה אל השידורים והיא דורשת לשמוע הרפיה בכ"ף לאחר ו"ו החיבור. לפיכך קמו השדרנים ועשו הפסקה קטנה אחרי ו"ו החיבור, כאילו אמרו: יהי רצון שהפסקה זו תגרום לאנשי האקדמיה לחשוב כי מדובר בשתי מילים ולא במילה אחת ויתירו לנו לבטא את הכ"ף דגושה ולא רפויה. משל למה הדבר דומה? לאותו רבי של חסידים שטעה ונכנס לעיירה במרכבה ובסוסים בעצם יום השבת, וכשהתאספו אנשי העיירה לצפות במחזה, תרץ והכריז: שבת ימינה, שבת שמאלה ואני נוסע באמצע. דרך אגב, הפטנט הזה של ההפסקה אחרי ו"ו החיבור הומצא בשעתו, כפי שכבר סיפרנו כאן פעם, בשביל כרמית גיא: "את החדשות ערכו אריה שור ו-כּרמית גיא". זאת כדי ששמה של השדרנית הפופולרית לא יישמע חלילה כמו "וחרמית גיא".
אחד הדברים הדוחים ביותר הוא שיבוש ניבים בפיהם של שדרנים ושל מרואייניהם הפוליטיקאים הבכירים. בעת האחרונה שומעים בשידור יותר ויותר ניבים ומטבעות לשון הנאמרים "על בערך", כאשר השדרן או הפוליטיקאי המלא בהערצת עצמו מבקש להראות כי לשונו עשירה, ורק חושף בכך את רדידותו. כך שמענו באחרונה משפטים כמו "מעשי מעידים עלי כאלף מונים" (רוצה לומר כמאה עדים), או "משרד הרווחה עוזר לנו ומשרד התמ"ת מזנב אחריו" (רוצה לומר הולך בעקבותיו).
הטהרנים, אוהבי העברית הנקייה, סולדים מן התופעות הללו, אך התארנים, אנשי הבלשנות התיאורית, סוברים כי הסלידה היא אנינות שאינה במקומה. לדעת התארנים, עצם העובדה שהדוברים הילידיים מדברים כפי שהם מדברים, יש בה להכשיר את הדוגמאות שהבאנו ולראות בהן חלק אינטגרלי של הלשון. לטענתם, אין מקום לשאלה "האם זאת בכלל עברית?" כי די בכך שאנשים מדברים באופן מסויים כדי לקבוע שלפנינו עברית. הוויכוח עדיין לא תם.
לסיום, הנה דוגמה ללשון שהיא תקנית אך אינה הגיונית. קריינית ידועה הגישה לא מכבר קונצרט של מוזיקה קלאסית ואמרה: "האזינו עתה לקונצ'רטו לכינור של אלכסנדר אוריה בוסקוביץ'. על התזמורת הסימפונית ירושלים רשות השידור מנצח המנוח מנדי רודן". אם ימשיכו השדרנים בקו זה נשמע בקרוב על האופרה "חליל הקסם" מאת וולפגאנג אמדאוס מוצרט ז"ל, על הסימפוניה החמישית של לודוויג ואן בטהובן עליו השלום, ועל "תמונות בתערוכה" מאת מוסורגסקי, תהא נשמתו צרורה בצרור החיים.

לאתר מגזין מראה
עמוס גורן הוא עיתונאי וסופר ירושלמי ובעבר מנהל מחלקת החדשות לחו"ל ולעולים ב"קול ישראל".
תאריך:  09/10/2010   |   עודכן:  14/10/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 כרמית גיא  רשות השידור
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסי אחימאיר
כשמציינים ברוב מלל וטקס 100 שנה למותו של אלתרמן אי-אפשר להתעלם מדבריו הנכוחים על הזכות, על הקשר שלא יינתק בין עם ישראל ובין ארץ ישראל השלמה    ואם הולכים לתהליך מדיני, ואם נידרש לוויתורים ולפשרות, ראוי כי נדע אנו ויידע העולם את גודל הוויתור - הנפשי, הרעיוני - שאנו עושים למען שלום בינינו ובין העולם הערבי כולו    איך אמר אלתרמן? "אסור לטשטש את העיקרים"
אורי הייטנר
אילו אני הייתי במקום ראש הממשלה, הייתי משיב בחיוב למכתב אובמה ומאריך את הקפאת הבנייה בחודשיים
אריה אבנרי
הגילויים המדהימים האחרונים על התנהלותו ההיסטרית והפחדנית של שר הביטחון משה דיין במלחמת יום הכיפורים ב 1973 שנחשפו באחרונה ע"י גנזך המדינה הפתיעו אותי רק בחלקם
מוטי היינריך
מחקר אמריקני, שמצטט פובליציסט כלכלי ותיק בידיעות אחרונות, קבע כי העלאת שכר המינימום כדאית משום שהעלתה את השקעת המעסיקים בטכנולוגיה ועודדה צעירים ללמוד, האמנם?
אלכס נחומסון
דוד בארי "דרס"    המארב לו היה מתוכנן, זאת במגמה להגיע לתוצאה הרצויה כפי שבוטאה ע"י מזכ"ל שלום עכשיו: "להרחיק את בארי משכונת סילוואן באופן מיידי"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il