X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מרטין שרמן מייסד ומנהל המכון הישראלי למחקרים אסטרטגיים (IISS)
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
למרות שלהצהרותיו של אהוד א' בגנות אהוד ב' אין סגולה לתיקון מעוות כלשהו, הן מסבות נזק ציבורי ולאומי בלתי מבוטל כי מה אמורים לחשוב אלה המשרתים במערך המבצעי של צה"ל ושל יתר זרועות הביטחון? מה אמור להרגיש מי שנקרא להשליך את נפשו מנגד, כאשר הדרגים הבכירים ביותר מצהירים כי אין לסמוך על מי ששולח אותם אל מול האש?
▪  ▪  ▪
ממשלתו הייתה בין הגרועות שבתולדות הציונות [צילום: פלאש 90]
גם אם דבריו נכונים - ואולי דווקא אם הם כאלה - הם מציגים את אהוד א' עצמו באור שלילי למדי. הלא הוא מינה את אהוד ב' לשר ביטחון והפקיד בידיו את הגנת האומה. אם אהוד ב' היה מתכתחילה בלתי ראוי לתפקיד, מדוע מינה אותו? ואם חוסר התאמתו התגלה רק לאחר המינוי, מדוע הסכים להמשיך את כהונתו ובכך לסכן את בטחון המדינה?

יודעי דבר ומקורבים רבים ימהרו לאשר את אמיתות דברי הנאצה שהטיח לאחרונה אהוד א' באהוד ב'. יתר על כן, קיימת בוודאי קבוצה בלתי מבוטלת של אזרחים, שנוכח כישלונותיו המוכחים והרצופים של אהוד ב' בתחום הפוליטי, תוהים מה בדיוק אמור פוליטיקאי אצלנו לעשות כדי לא להיבחר שוב. אך למרות התימוכין - והתומכים - המרשימים שיכול אהוד א' לגייס לאישושן של השמצותיו, עדיין מתעוררות שאלות נוקבות הנוגעות למניע, לעיתוי, לתועלת, ובעיקר לאחריות שבהשמעתן בפומבי.
אחרי ככלות הכל, גם אם דבריו נכונים - ואולי דווקא אם הם כאלה - הם מציגים את אהוד א' עצמו באור שלילי למדי. הלא הוא ולא אחר מינה את אהוד ב' לשר ביטחון והפקיד בידיו את הגנת האומה. אם אהוד ב' היה מלכתחילה כה בלתי ראוי לתפקיד, מדוע מינה אותו? ואם חוסר התאמתו התגלה רק לאחר המינוי, מדוע הסכים להמשיך את כהונתו ובכך לסכן את בטחון המדינה?
הלא אין זה המינוי הכושל היחיד שניתן לרשום לחובתו של אהוד א'. גם מינוי קודמו של אהוד ב' בתפקיד, עמיר פרץ, אינו מצביע על אחריות לאומית רבה מצד אהוד א'. אדרבא, אולי אחד הנושאים הנדירים שלגביהם קיימת תמימות דעים בקרב הציבור בישראל, לפחות בדיעבד, הוא חוסר כישוריו של פרץ כשר ביטחון.
לחצים קואליציוניים, יסבירו סניגוריו של אהוד א', הם שאילצו אותו למנות את מי שמינה על-אף חוסר התאמתם ולמרות העדר כשירותם, כאילו שימור חייה של הקואליציה מצדיק את סיכון חייהם של אזרחי ישראל, וכאילו שלמות הממשלה היא עילה קבילה לפגיעה בבטחון המדינה. כפי שאיום בגירושין לא יתקבל כנימוק משכנע למתן הרשאה לבן זוג לנהוג בגילופין ברכב המשפחה, שבו ישובים ילדים במושב האחורי, ועוד ב"כביש אדום", כך אין להסכים למסירת "הגה הביטחון" של מדינת ישראל, המצויה ב"כביש האדום" הביטחוני של המזה"ת, לידי חסר כישורים הולמים, רק לשם הנצחת שותפות פוליטית.
אטימות איומה
אולם נראה כי לאהוד א' השיקול הלאומי לא היווה גורם מכריע באיוש משרות ממלכתיות, ויעיד על כך מינויו התמוה לשר אוצר של חברו הוותיק אברהם הירשנזון, שהורשע בשורה ארוכה של עבירות פליליות. אפילו "לחץ קואליציוני" אינו יכול לשמש נימוק להפקדת המשק בידי מי שהביא את כתם הכלימה והקלון לרמות הבכירות ביותר של הממשל בישראל, כי הרי הירשנזון היה חבר בקדימה - ממפלגתו של אהוד א' עצמו. בעניין זה קיימות שתי אפשרויות בלבד: או שאהוד א' ידע מיהו חברו הוותיק ועל-אף זאת מינה אותו, או שלא ידע. אם ידע, אזי הראה חוסר איכפתיות והעדר הבנה מפליגים לגבי מהות התכונות הנדרשות למילוי משרה ממלכתית רמה; אם לא ידע, הראה כאן העדר יכולת מוחלט לשפוט את אופיים של בני אדם - ליקוי מדאיג ביותר באישיותו של העומד בראש הפירמידה השלטונית.
זאת ועוד. למרות שלהצהרותיו של אהוד א' בגנות אהוד ב' אין סגולה לתיקון מעוות כלשהו, יש בהן כדי להסב נזק ציבורי ולאומי בלתי מבוטל. כי מה אמורים לחשוב אלה המשרתים במערך המבצעי של צה"ל ושל יתר זרועות הביטחון? מה אמור להרגיש מי שנקרא להשליך את נפשו מנגד, כאשר הדרגים הבכירים ביותר מצהירים כי אין לסמוך על מי ששולח אותם אל מול האש? אלו חרדות עלולים הדברים לעורר בליבם של הורי הלוחמים היוצאים לקרב, כאשר הם מתבשרים - ממי שכיהן בראש המערך השלטוני - כי חסרי כישורים ונעדרי שיקול-דעת מופקדים על גורל בניהם?
אולם מורל הלוחמים ורוחם של היוצאים לקרב לעולם לא היו כנראה בראש מעייניו של אהוד א'. אי-אפשר לשכוח את אטימותו האיומה, כאשר בעיצומם של הקרבות במלחמת לבנון השנייה, בזמן שחיילים מישובי יו"ש משליכים את גופם על רימוני האויב כדי להציל את חבריהם, מצא לנכון להכריז כי תוצאות הקרב ייקלו על ביצוע ה"התכנסות" - כלומר על החרבת בתיהם של חלק מאותם לוחמים עצמם.
ממשלתו של אהוד א' הייתה בין הגרועות שבתולדות הציונות, אם לא הגרועה שבהן - ממשלה שהביאה את השחיתות השלטונית לשיא שטרם ידענו; ממשלה שדגלה במדיניות כושלת מוכחת של התקפלות חד-צדדית; ממשלה שניהלה שתי מלחמות - שאותן יזמה ושאת עיתויין בחרה - באופן כה קלוקל, שהביאו לחיזוק משמעותי של האויב; ממשלה, שעל-אף נכונותה המוצהרת לוויתורים מפליגים במישור המדיני, דרדרה את מעמדה הבינלאומי של ישראל לשפל חסר-תקדים.
כעת, לאחר פרישתו מן הזירה הפוליטית , מסתבר כי מסיבותיו הוא - הניזונות ככל הנראה מדחף עז לסיפוק תאוות הבצע ושלמרבה האירוניה פרסום ספר זכרונותיו עדיין נזקק לאישור הצנזורה, כלומר להסכמתו של אהוד ב' - נחוש אהוד א' לעורר זכרונות שרבים מעדיפים לשכוח ולהשכיח.

לאתר מגזין מראה
ד"ר מרטין שרמן הוא מומחה למדע המדינה ובעל אתר www.martinsherman.org
תאריך:  09/10/2010   |   עודכן:  09/10/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אפקט אהוד
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
נא לא להיות כפויי טובה
אלימלך אונדנקבר  |  9/10/10 14:53
2
אין דנים אדם עד שבאים למקומו
איש עצוב  |  9/10/10 22:11
3
תדע כל אם עבריה השולחת ילדיה
אליהו חיים  |  10/10/10 09:05
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמוס גורן
בעת האחרונה שומעים בשידור יותר ויותר ניבים ומטבעות לשון הנאמרים "על בערך", כאשר השדרן או הפוליטיקאי המלא בהערצת עצמו מבקש להראות כי לשונו עשירה, ורק חושף בכך את רדידותו
יוסי אחימאיר
כשמציינים ברוב מלל וטקס 100 שנה למותו של אלתרמן אי-אפשר להתעלם מדבריו הנכוחים על הזכות, על הקשר שלא יינתק בין עם ישראל ובין ארץ ישראל השלמה    ואם הולכים לתהליך מדיני, ואם נידרש לוויתורים ולפשרות, ראוי כי נדע אנו ויידע העולם את גודל הוויתור - הנפשי, הרעיוני - שאנו עושים למען שלום בינינו ובין העולם הערבי כולו    איך אמר אלתרמן? "אסור לטשטש את העיקרים"
אורי הייטנר
אילו אני הייתי במקום ראש הממשלה, הייתי משיב בחיוב למכתב אובמה ומאריך את הקפאת הבנייה בחודשיים
אריה אבנרי
הגילויים המדהימים האחרונים על התנהלותו ההיסטרית והפחדנית של שר הביטחון משה דיין במלחמת יום הכיפורים ב 1973 שנחשפו באחרונה ע"י גנזך המדינה הפתיעו אותי רק בחלקם
מוטי היינריך
מחקר אמריקני, שמצטט פובליציסט כלכלי ותיק בידיעות אחרונות, קבע כי העלאת שכר המינימום כדאית משום שהעלתה את השקעת המעסיקים בטכנולוגיה ועודדה צעירים ללמוד, האמנם?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il